Kunstenaars protesteren tegen erotisch centrum in Amsterdam: 'Neuken doe je op de Wallen!'

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

f4fun

Stamgast
708
02/08/21
9.510
15
Kunstenaars hebben hun onvrede geuit tegen een erotisch centrum op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Afgelopen weekend hebben ze protestborden opgehangen met de teksten: "Neuken doe je op de Wallen!" en "Geen hoeren op de NDSM!".

ANPdeWallen.jpg


Twee locaties dicht bij de RAI in Zuid of de NDSM-werf in Noord. Dat zijn de drie mogelijke plekken voor een nieuw erotisch centrum in Amsterdam, zo meldde burgemeester Femke Halsema eerder in een brief aan de gemeenteraad. Hoeveel prostitutieramen op de Wallen er in de toekomst mogelijk dichtgaan, is nog niet duidelijk.
Het stadsbestuur onderzoekt al langer de komst van een erotisch centrum om zo een wezenlijk aantal ramen in de roemruchte buurt te vervangen. Dit om de positie van sekswerkers te verbeteren, de drukte en overlast op de Wallen en andere plekken in het centrum te verminderen en criminaliteit tegen te gaan.

Sekswerkers op die plek voelen daar niets voor, meldde de belangenvereniging van raamprostituees Red Light United eerder al. De organisatie is fel tegenstander van een verhuizing en roept de gemeente op in plaats daarvan beter te gaan handhaven op overlast op de Wallen.
Dat bij genoemde alternatieve locaties bezwaren klinken, noemt Red Light United logisch omdat "geen enkele buurt zit te wachten op een erotisch centrum". Toch is de aankondiging van het EMA pijnlijk voor de sekswerkers, zegt voorzitter van de belangengroep Felicia Anna. "Het voelt of iedereen van ons af wil. Terwijl we legale banen hebben en belasting betalen. De een wil je weghebben en de ander wil je niet ontvangen. We zouden net als andere mensen moeten worden behandeld", aldus de leider van de club die zegt zich "met hand en tand te blijven verzetten tegen dit project", waarmee ze doelt op de verhuizing weg van de Wallen.

Bron: https://www.vandaaginside.nl/nieuws...rotisch-centrum-in-amsterdam-neuken-doe-je-op
 
Ik ben in het algemeen voor de kunsten maar hier vind ik de artistieke medemens kneuterig-burgerlijk, dat zouden juist zij NIET moeten zijn. Straks krijg je weer van die halve garen die tegen de kunstenaars roepen dat zij zelf allemaal subsidiehoeren zijn. Wat óók onzin is.
 
Toevallig was er net een camera toen dat ene bordje opgehangen werd?
Hij beweert niet tegen prostitutie te zijn, maar tegen de komst van al die dronken britten. Dat kan ik me voorstellen. Zet dat dan op dat bord.
 
Symbolische protesten halen niets uit. De gemeente moet je dagen voor de rechtbank. Het enige probleem daaruit is dat de gemeente virtueel unlimited resources heeft om tot in de einde der tijde te kunnen procederen.
 
Symbolische protesten halen niets uit. De gemeente moet je dagen voor de rechtbank. Het enige probleem daaruit is dat de gemeente virtueel unlimited resources heeft om tot in de einde der tijde te kunnen procederen.
Je zegt dus in feite "protesten halen niets uit, wat je moet doen is procederen wat ook niets uithaalt"?

Een goed alternatief: deelnemen aan democratie, actief zijn in een van de lokale partijen of (als je geen tijd) hebt stemmen op de partij die jouw standpunten deelt en vervolgens niet meer zeuren als de meerderheid een besluit heeft genomen dat niet geheel naar jouw persoonlijke wens is.
 
Ik spreek uit ervaring.

Ik heb een 3tal klanten gehad die de strijd met gemeente Amsterdam aangingen, maar het budget voor advocaat / proceskosten op langere termijn gewoon niet meer hadden. de gemeente daarintegen heeft dat wel. en dat maakt het een strijd van hier tot tokio.

Het enige wat helaas helpt is de gemeente dagvaarden; collectieve aanpak. Ze gaan het toch doen. Die protesten halen gewoon niks uit.
 
Die protesten halen gewoon niks uit.
Pech dat prostitutie gewoonlijk niet op tractoren plaatsvindt, anders konden de pooiers en kamerverhuurders met hun tractoren de binnenstad blokkeren en de stopera aanvallen ;-) dan zou de gemeente naar hun pijpen dansen. Een handjevol condooms gooien heeft niet die verpletterende werking.
 
Niet voor iedereen te lezen via die link.

Hier enkele citaten:

Een kwartier seks kost hier zo'n 50 euro, in Amsterdam betaalde een van hen ruim het dubbele. "Maar in Amsterdam is het gezelliger. Je betaalt daar ook voor de sfeer," vat hij samen. "Hier kom je gewoon om te seksen."

Ze lopen een paar rondjes, gaan Villa Tinto in en weer uit. Geen gejoel, geschreeuw of gefotografeer. Bij elk rondje is de groep kleiner geworden, een voor een achter de deur van een sekswerker verdwenen. Uiteindelijk zijn ze allemaal uit het zicht.

Veilig alternatief

Jaarlijks komen zo'n 915.000 bezoekers naar het Antwerpse Schipperskwartier voor seks. Sinds 2005 is Villa Tinto hier het erotisch centrum – een groot grijs gebouw met ramen beneden en woningen boven. Burgemeester Femke Halsema verwees tijdens bewonersbijeenkomsten in Amsterdam meermaals naar Tinto als voorbeeld van waar het goed geregeld is, een veilig alternatief voor de ramen.

In het Schipperskwartier werken al eeuwenlang sekswerkers, net als op de Wallen. Villa Tinto telt 51 kamers – de helft van de 100 beoogde kamers van de Amsterdamse variant. Het centrum is zonder kosten via twee entrees te betreden. Het Amsterdamse centrum moet één entree krijgen.

Een volledig vergelijkbaar internationaal voorbeeld is niet makkelijk te vinden stelde Halsema, maar een relevant voorbeeld is het wel. Villa Tinto staat midden in een woonwijk, de politie heeft er een eigen ruimte en meerdere onderwijsinstellingen bevinden zich op loopafstand.

Eind vorige eeuw was oud-burgemeester Leona Detiège (80) eindverantwoordelijk voor de transformatie. In de jaren negentig smeekten bewoners – net als nu op de Wallen – om veranderingen, vertelt ze in een café net buiten het Schipperskwartier. Detiège: "Voor de reorganisatie hebben we een prostitutieambtenaar uit Nederland laten overkomen."

Toen stonden nog 1300 prostituees in zeventien straten te tippelen, achter een van de 280 ramen of ze 'wierven' in de drukke cafés. Prostituees werden uitgebuit en mishandeld door pooiers en leefden in verkrotte panden. De politie voerde grote acties uit tegen de Russische en Georgische maffia om de buurt enigszins leefbaar te houden.

De sekswerkers waren niet blij met de plannen – net als in Amsterdam. Ze wilden geen werkplekken kwijtraken. De burgemeester koos voor een middenweg: illegale prostitutie in de ban, maar wel de 280 ramen behouden. In Amsterdam pleiten progressieve partijen eveneens voor behoud van de 352 werkplekken. Detiège: "Door de ramen te behouden en te reguleren konden we sekswerkers iets meer veiligheid bieden tegen uitbuiting."

Sinds de maatregelen is het kalmer geworden, zegt hij. "Ik ben oud, maar ik weet wel: het is hier nu beter. Rustiger, minder criminaliteit. Gezinnen kunnen hier gewoon leven zonder dat ze in een verkrot huis zitten. Tegenwoordig hebben wij alleen de Hollanders."

Uit identiteitscontrole bleek dat dagelijks ongeveer twee vrouwen in het gebied arriveerden, met name uit Roemenië. De voornaamste conclusie: het gaat over het algemeen best goed en er zijn weinig grote incidenten.

Een grote groep aangeschoten Nederlandse mannen loopt voorbij het café, recht de prostitutiestraat in. "Jullie zijn onze Britten," merkt Geevers terloops op. Er wordt op de ramen geklopt en er worden veelbetekenende blikken uitgewisseld. Op een hoek staan een paar sekswerkers uit Azië, verderop de vrouwen uit Afrika. In het midden van het gebied is een gezondheidspost, zoals ook voorzien is in Amsterdam. Sekswerkers kunnen hier gratis en anoniem doordeweeks langskomen voor onder meer soa-tests.

De 24-jarige Iwana ('my working name') uit Roemenië is net klaar. "Hier komen vooral mensen voor ons," zegt ze, terwijl haar hondje Diamond uitgelaten wil worden. Sinds vier jaar huurt ze een kamer in Villa Tinto. Amsterdam kent ze ook, maar daar vindt ze het te druk met toeristen. "Je ziet daar alleen maar mensen passeren. Ze komen om te kijken, niet voor de seks. Hier ben je minder een attractie en de meeste toeristen passen zich wel aan. Ik zou niet graag ergens anders willen werken."

Rond 01.00 uur is het vrijwel uitgestorven. Een sekswerker loopt snel in ochtendjas en badslippers een nachtwinkel binnen voor wat drinken. Bij gebrek aan klandizie staan vrouwen met elkaar te praten. Een paar mannen eten Turkse pizza's bij een snackbar, de politie rijdt nog een rondje. Vossen: "De politie rijdt constant voorbij, zomers wordt de straat twee keer per dag schoongemaakt. Drugsdealers zijn er, maar het valt in het niet bij de stationsbuurt. Dit is de veiligste en properste buurt van Antwerpen om te wonen."
 
Snap dit eigenlijk niet goed dit is toch een belangrijk deel van de cultuur en geschiedenis van A'dam
Ja, vind ik ook.

Maar ja, er komen dan mensen van buiten Amsterdam in het centrum van Amsterdam wonen om dan te gaan zeiken over terrasjes die een centimer te ver staan, café's die 's nachts open zijn, toeristen die naar hoeren komen kijken, etc.

En het linkse bestuur heeft liever vage denim en kunstwinkeltjes daar in dat gebied.
 
Ja, vind ik ook.

Maar ja, er komen dan mensen van buiten Amsterdam in het centrum van Amsterdam wonen om dan te gaan zeiken over terrasjes die een centimer te ver staan, café's die 's nachts open zijn, toeristen die naar hoeren komen kijken, etc.

En het linkse bestuur heeft liever vage denim en kunstwinkeltjes daar in dat gebied.
Dat is godgeklaagd en overal hetzelfde , pak hier in België nu gewoon Zaventem ze willen een goedkoop huisje kopen aan de luchthaven van Zaventem , en dan zagen dat de vliegtuigen te veel lawaai maken . Stelletje hypocrieten.
Bij mij in de gemeente net hetzelfde , toen ik 25 jaar terug mijn huisje kocht en s morgens mijn rolluik omhoog trok had ik een mooi zicht op de groene weide met de koetjes en /of paardjes komen hier een aantal stadsflikkers wonen en ja die koeien of paardjes of de boer met zijn beerkar stinken wel hè die moeten weg ze , g*dvordomme blijf dan in de stad wonen hè dan heb je dat niet.
 
Het werd ook gezegd in het artikel dat de beide situaties niet een op een gelijk zijn maar wel relevant om naar te kijken.

Mij maakt het niet uit waar het ero-centrum precies komt te staan. De wallen zijn er in elk geval niet geschikt voor. Als je daar eens hebt gelopen zie je dat er geen ruimte is om zoiets neer te zetten. Je gaat die oude panden niet slopen.

Als mensen de pis en de kots missen kunnen ze dat gewoon thuis binnen doen of in hun eigen woonstraat, bij de buren binnenpissen en kijken of de sfeer iedereen bevalt.
 
Hoe het in Antwerpen vroeger was zou ik niet weten , maar Villa Tinto staat gewoon in het oude schipperskwartier en Halsema wil haar eroscentrum juist verplaatsen vanuit het centrum
Dat lijkt me een totaal onvergelijkbare situatie
In Antwerpen is er ook wat veranderd , ik heb nog geweten dat je er met de auto kon doorrijden , OMG ik word oud , maar het is ook wel beter georganiseerd nu , de dames worden beter opgevangen en ondersteund indien ze dit zelf willen natuurlijk.
 
In Antwerpen is er ook wat veranderd , ik heb nog geweten dat je er met de auto kon doorrijden , OMG ik word oud , maar het is ook wel beter georganiseerd nu , de dames worden beter opgevangen en ondersteund indien ze dit zelf willen natuurlijk.
Ik geloof graag dat het vroeger een aggenebisj zootje was , tegenwoordig ziet het er netjes uit
Maar ik begrijp de stelling niet zo goed dat je er alleen komt om te neuken terwijl je in Amsterdam voor de gezelligheid komt , als je vanaf het Willemsdok naar het stadhuis loopt breek je je nek over de kroegen en de terrasjes
Van het stadhuis met dat rare beeld van die Brabo af kan je het aanpissen naar Villa Tinto , het SKW ligt net zo dicht of dichter nog op het stadscentrum als Amsterdam

De situatie is volkomen vergelijkbaar , de rosse buurten van Gent of de geleenstraat gaat het misschien voor op dat je er komt om te neuken en dan weer weggaat maar Antwerpen zeer zeker niet
 
Kunstenaars hebben hun onvrede geuit tegen een erotisch centrum op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Afgelopen weekend hebben ze protestborden opgehangen met de teksten: "Neuken doe je op de Wallen!" en "Geen hoeren op de NDSM!".

ANPdeWallen.jpg


Twee locaties dicht bij de RAI in Zuid of de NDSM-werf in Noord. Dat zijn de drie mogelijke plekken voor een nieuw erotisch centrum in Amsterdam, zo meldde burgemeester Femke Halsema eerder in een brief aan de gemeenteraad. Hoeveel prostitutieramen op de Wallen er in de toekomst mogelijk dichtgaan, is nog niet duidelijk.
Het stadsbestuur onderzoekt al langer de komst van een erotisch centrum om zo een wezenlijk aantal ramen in de roemruchte buurt te vervangen. Dit om de positie van sekswerkers te verbeteren, de drukte en overlast op de Wallen en andere plekken in het centrum te verminderen en criminaliteit tegen te gaan.

Sekswerkers op die plek voelen daar niets voor, meldde de belangenvereniging van raamprostituees Red Light United eerder al. De organisatie is fel tegenstander van een verhuizing en roept de gemeente op in plaats daarvan beter te gaan handhaven op overlast op de Wallen.
Dat bij genoemde alternatieve locaties bezwaren klinken, noemt Red Light United logisch omdat "geen enkele buurt zit te wachten op een erotisch centrum". Toch is de aankondiging van het EMA pijnlijk voor de sekswerkers, zegt voorzitter van de belangengroep Felicia Anna. "Het voelt of iedereen van ons af wil. Terwijl we legale banen hebben en belasting betalen. De een wil je weghebben en de ander wil je niet ontvangen. We zouden net als andere mensen moeten worden behandeld", aldus de leider van de club die zegt zich "met hand en tand te blijven verzetten tegen dit project", waarmee ze doelt op de verhuizing weg van de Wallen.

Bron: https://www.vandaaginside.nl/nieuws...rotisch-centrum-in-amsterdam-neuken-doe-je-op

Kunnen ze niet eens een beter rijmpje verzinnen. En dat noemt zich kunstenaars.😝
 
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan