Arnhem wil sekswerk uit de illegaliteit halen: 'Levert veel risico's op'

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

AmsterdamIsTop

Stamgast
266
18/10/21
384
Na vele jaren een draai in het beleid van Arnhem

Eindelijk een gemeente die verstandig beleid gaat voeren.



ARNHEM - De Arnhemse politiek wil kijken naar nieuwe regelgeving om sekswerk uit de illegaliteit te halen. Prostitutie vanuit huis is op dit moment niet toegestaan, waardoor 2200 sekswerkers hun diensten noodgedwongen illegaal vanuit Arnhem aanbieden. Dat moet anders, stellen raadsfracties na berichtgeving van Omroep Gelderland over de problematiek.

Niels Scholten van Volt erkent zich er niet bewust van te zijn geweest daar lokaal meer in te kunnen betekenen. "Een politieke blinde vlek voor mij dus. Nu ik dit wel weet, lijkt het mij zeker goed als we gaan kijken wat de mogelijkheden zijn en hoe we sekswerkers beter kunnen faciliteren. Elke actie die helpt om te destigmatiseren en decriminaliseren juich ik toe." Hij kan daarbij op bijval van Mattijs Loor (D66) rekenen.

'Kans op legalisatie groot'

Ook Hasan Kumas (VVD) ziet in dat het beleid opnieuw tegen het licht moet worden gehouden nu blijkt dat zoveel sekswerkers illegaal actief zijn. "Voor ons is hun veiligheid van belang. We moeten daarom waken voor illegaliteit en alle ellende die daarmee samengaat." Kumas wil het gesprek erover aangaan met het college en acht de kans groot daarin op legalisatie uit te komen.
Hoe de aanpassingen er precies uit zouden moeten zien, dat weet Floor Hogenhout (Partij voor de Dieren) nog niet. "We willen in elk geval betere werkplekken mogelijk maken. Dat kan door iets met de vergunningen te doen of met de regelgeving rond thuiswerken." Ook Lea Manders (Arnhem Centraal) staat erover open om te kijken naar nieuw beleid.

'Destigmatisering is me veel waard'

Een voorstel daartoe moet voor de zomer van het college komen. Wethouder Maurits van de Geijn ziet ook de problematiek van illegale sekswerkers. Hoewel het aantal van 2200 volgens hem een schatting is, stelt hij dat niet ter discussie. "Er is ook wel eens over 2500 gesproken. In onderzoek begin deze eeuw ging het nog om zo'n 700 illegale sekswerkers. Het zijn er hoe dan ook veel."
Hoe zijn beleidsvoorstel er precies uit gaat zien, daar wil Van de Geijn nog niet te veel over kwijt. "Maar bijdragen aan de destigmatisering van sekswerk, is me veel waard."

'Lastig vraagstuk'

Toch blijft het een lastig vraagstuk, meent de wethouder. "De politiek wil graag de link tussen criminaliteit en sekswerk onder controle brengen. Maar de huidige vergunningplicht lost dat vooralsnog niet op. Die leidt tot de situatie die we nu hebben. Die illegaliteit levert veel risico's op: als er iets gebeurt, durf je dat niet te melden omdat je iets doet wat niet mag."
Het meest ideale uitganspunt is dan ook als deze vrouwen niet meer in de illegaliteit hoeven te werken, ziet Van de Geijn. "Daar zou ik heel blij van worden."

De behoefte aan seksuele ontlading en intimiteit blijft bestaan. Die kun je proberen te reguleren, maar je kunt je afvragen in hoeverre dat werkt.

Of de huidige illegaliteit niet ook een gevolg is van de beleidskeuze om de beroemde en beruchte roze buurt in het Spijkerkwartier te sluiten? "Ik heb onvoldoende beeld waarom dat destijds is besloten", reageert de wethouder. "Maar de behoefte aan seksuele ontlading en intimiteit blijft bestaan. Die is van alle tijden. Die kun je proberen te reguleren, maar je kunt je afvragen in hoeverre dat werkt."

Thuis of in hotel

Ook ziet Van de Geijn dat het in de huidige tijd met social media veel makkelijker is geworden om thuis of in een hotel af te spreken. "En ik snap ook wel dat sommige mensen dat een prettigere plek vinden dan een groot bordeel."

Het college komt binnenkort met een voorstel waar de raad verder over zal spreken. Duidelijk is wel dat er breed draagvlak is voor regelgeving die de illegaliteit van sekswerkers oplost.
 
Zal ook tijd worden, ze hebben destijds in 2006 toen het spijkerkwartier sloot de exploitanten belooft om een erotisch centrum te realiseren. Als ze door hadden gepakt hadden ze nu niet de illegale sekswerkers
 
Het is goed dat ze dit willen aanpakken, maar is dit realistisch gezien de nieuwe regering dat zich aan het vormen is?

???
Dan volg je de politiek niet echt.
De kans is verveelvoudigd dat er een realistischer beleid komt.
Partijen als Cristengekkies en DDR666 hebben maar één doel, prostitutie volledig verbieden en die staan in elk geval voorlopig aan de kant.
 
Dat is kort door de bocht, de gemeente Arnhem heeft een historie met prostituees. Het is dan wel heel raar dat een stad ter grote van Arnhem maar 3 vergunde plekken heeft.
Een gay bar, de tippelzone en een sm-dame.

Zoals ik schreef heeft de gemeenteraad beloften gemaakt en nog nooit nagekomen.

Moet wel zeggen dat ik 2200 wel heel wel vind.
 
Partijen als (...) DDR666 hebben maar één doel, prostitutie volledig verbieden
Dat is echt nooit het standpunt van D66 geweest, en zou ook totaal niet bij ze passen, als sociaal-liberalen zijnde. Zelfs in het hierboven door jouzelf geciteerde artikel staat dat D66 wil decriminaliseren.

Misschien eens partijprogramma's lezen ipv. alleen maar facebook?
 
Laatst bewerkt:
Qua prostitutie is Arnhem voor mij echt een no-go gebied geworden. Teveel fake advertenties en criminaliteit. Al twee keer flink mijn hoofd gestoten daar. In dat opzicht is een centrale aanpak denk ik wel goed. Anderzijds zie je dat in NIjmegen het prostitutiegebied erg armoedig is.
In Doetinchem zat destijds ook iets, maar weet niet of dat nog bestaat. In Duiven zit ook nog een privehuis.
Vanuit Arnhem is Oberhausen nog best een eindje rijden voor een snelle wip, dus niet echt een alternatief voor veel mensen vermoed ik.
 
Dat is echt nooit het standpunt van D66 geweest, en zou ook totaal niet bij ze passen, als sociaal-liberalen zijnde. Zelfs in het hierboven door jouzelf geciteerde artikel staat dat D66 wil decriminaliseren.

Misschien eens partijprogramma's lezen ipv. alleen maar facebook?
Inderdaad is D66 pro prostitutie. Is ook beter voor de vrouwelijke medewerkers en stagiaires bij die partij. Dat scheelt weer een taak voor die van Drimmelen types. 😳
 
zoals ik dat artikel lees juich ik dit alleen maar toe. Sekswerkers die prive ontvangst doen zijn (bijvoorbeeld in Amsterdam) bijna altijd illegaal bezig - niet omdat ze hun omgeving tot last zijn, maar omdat de ruimte voor iets anders wordt gebruikt dat de bestemmingsplan. Het lijkt me goed dat sekswerkers de politie kunnen / durven te bellen bij misstanden zonder angst voor uitzetting van hun werkplek. Hierdoor worden pooiers nog meer buiten spel gezet.
 
Jij schrijft dat 2200 sekswerkers in Nederland jou aan de hoge kant lijkt ......

Dat is inderdaad wat ik schrijf maar niet het punt wat ter discussie staat. Dat is slechts een mening.

Zal het punt wat ter discussie staat dan nogmaals voor jou herhalen. 2200 illegale sekswerkers in de Gemeente Arnhem.
 
Prostitutie geeft in de regel alleen maar narigheid voor een gemeente. Het trekt vaak niet het beste volk aan.
idd, het trekt allemaal bezoekers van DVP aan... en we weten allemaal op dit forum dat dit tuig is :LOL:

Arnhem had wat mij betreft een van de mooiste wandelbuurten van Nederland, ben er vaak geweest, goede herinneringen.
Het was er eigenlijk altijd chill, nooit narigheid meegemaakt of gezien, dat het hele gebied moest sluiten had met onroerend goed belangen te maken, ten slotte woont de voormalig burgemeester nu in het Spijkerkwartier. Dezelfde die destijds aandrong op sluiting van de ramen..zou er een verband tussen het een en ander zitten, nee hoor 🙈
Dat ze niet eerst een erotisch centrum openden voordat de buurt gesloten werd was natuurlijk opmaat naar niets doen.

Destijds had je een beheersbaar gebied en controle was eenvoudig door de verantwoordelijkheid bij de verhuurder neer te leggen. Door deze werkruimtes te sluiten, en geen alternatief te bieden heeft de gemeente er zelf voor gezorgd dat de dames slechts vanuit de illegaliteit kunnen werken.

We gaan het zien, komen vast mooie plannen op tafel voor een erotisch luchtkasteel.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij vrij topic, waarom zou Arnhem een grote red district nodig hebben. als er net over de grens al een is, die waarschijnlijk groter en nog goedkoper ook is.
Nou oberhausen is niet net over de grens, van mij uit is dat zeker 85km, als vergelijk amsterdam is 135km. Ik ga ook niet naar de wallen waarom zou ik dan wel bij de laufhauser in Dld gaan.

Arnhem heeft een historie met prostituees, ze zijn verplicht net als iedere stad of dorp hier plekken voor aan te wijzen waar dit mogelijk is.

Ik ben het met Muis eens, het spijkerkwartier was een leuke rosse buurt en heb er nooit trammelant beleeft. Het was een principe kwestie van oud burgemeester Krikke.
 
Een schatting is dat in Nederland tussen 20.000 en 30.000 sekswerkers legaal werken. 2200 in heel Nederland zou absurd weinig zijn.

Met 1900 advertenties op sexjobs? Ik snap wel dat de wereld groter is dan Kinky en Sexjobs, en dat dames in clubs en achter de ramen minder of niet adverteren, maar hoe werkt dat dan? Hoe komen die dames aan hun klanten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan