Banken weigeren zaken te doen met de seksbranche

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
20% van het Bankpersoneel houdt zich al bezig met verdachte transacties. ik kan me voorstellen dat ze dat al genoeg vinden.
ik zou niet eens achter een bankrekening aan gaan als ik sexwerker was . Lekker geen belasting betalen , wie wil dat nou niet?
 
Wat een ongelooflijk raar compromis weer.
De DVPs willen geen registratie en vergunning.
En dan zonder strafbaarstelling?
Klinkt als een heel vreemde gedoogconstructie met heel veel ambtenarij en heel weinig privacy.
dat gepolder ook,,, en D66 waant zich koning omdat ze zoveel meer stemmen hebben gekregen. Bij uitstek de partij van onzinnige, en niet realistische regelgeving.
 
Landelijk register van sekswerkers? Dan kun je er donder op zeggen dat er nog veel meer ondergronds zullen gaan werken en de illegaliteit alleen maar toeneemt. Geloof niet dat er veel dames zijn die met naam en toenaam in een landelijk register willen staan. Daarnaast staat het banken altijd nog vrij om klanten te weigeren om wat voor onzinnige reden dan ook. Zie niet hoe de overheid dit kan verplichten.
Ik wil zeker niet op een lijst/register staan. Je lees er zo vaak over persoonlijke gegevens van ambtenaren die gelekt werden, hack aanvallen etc. Sorry, maar..nee. Aangezien ik niets illegaals (niets onvergunds) wil doen , ga ik juist of vlak voor de ingangsdatum van de registratieplicht niet meer werkzaam zijn in dit vak.
 
Ik wil zeker niet op een lijst/register staan. Je lees er zo vaak over persoonlijke gegevens van ambtenaren die gelekt werden, hack aanvallen etc. Sorry, maar..nee. Aangezien ik niets illegaals (niets onvergunds) wil doen , ga ik juist of vlak voor de ingangsdatum van de registratieplicht niet meer werkzaam zijn in dit vak.
Het ligt inderdaad in de lijn der verwachtingen dat juist vrouwen die nu (legaal) werkzaam zijn in privéhuizen daarmee zullen stoppen als zij individueel over een prostitutievergunning moeten beschikken en die wordt ingeschreven in een landelijk register. Een deel van die vrouwen zal het werk illegaal voortzetten. Ik ben tegen het hele wetsvoorstel, maar het zou logischer zijn als alleen het privéhuis zelf over een prostitutievergunning zou moeten beschikken. Dan zouden juist vrouwen die zich niet willen registreren eerder geneigd zijn bij een vergund privéhuis te gaan werken dan de illegaliteit in te gaan.
 
Toevallig had ik het hier over met een Litouwse die heel in Duitsland werkt. Die heeft in Duitsland een bankrekening. Ik heb d'r nog gevraagd of het geen probleem was voor haar om een rekening te openen maar dat was geen punt aldus haar.

Nu moet je veel wat dames zeggen wel met een korrel zout nemen volgens mij, maar waarom zou je over zoiets liegen.
 
Zoals ik al eerder heb geschreven hebben heel veel dames gewoon een particuliere rekening, een zakelijke rekening zal wel moeilijker zijn.
Een zakelijke rekening is bij veel banken al moeilijk als je geen sekswerker bent, maar wel bv. afkomstig bent uit een ander land en kort in NL woont. Je bent zo een paar maanden verder voor je er eentje hebt.
 
Het ligt inderdaad in de lijn der verwachtingen dat juist vrouwen die nu (legaal) werkzaam zijn in privéhuizen daarmee zullen stoppen als zij individueel over een prostitutievergunning moeten beschikken en die wordt ingeschreven in een landelijk register. Een deel van die vrouwen zal het werk illegaal voortzetten. Ik ben tegen het hele wetsvoorstel, maar het zou logischer zijn als alleen het privéhuis zelf over een prostitutievergunning zou moeten beschikken. Dan zouden juist vrouwen die zich niet willen registreren eerder geneigd zijn bij een vergund privéhuis te gaan werken dan de illegaliteit in te gaan.

Eens.

Veel zal ook afhangen van de handhaving. Die is er amper geweest eigenlijk. Waar privé-huizen meerdere keren per jaar door worden gelicht en voor kleine vergrijpen hun vergunning riskeren, kunnen veel illegaal werkende dames gewoon hun gang gaan via internet. Zonder aan regels te voldoen, zonder belasting te betalen, etc.

Je krijgt precies het effect dat CDA en CU beogen: dat prostitutie uit het straatbeeld verdwijnt. Als het via zolderkamertjes, hotels en garageboxen gaat, dan is het niet al te zichtbaar meer.
 
Prostituees krijgen geen zichtrekening: "Ik zal mijn beroep dan maar clandestien uitvoeren"

Heel veel prostituees, verhuurders van panden in de prostitutiesector en diamantairs krijgen geen zichtrekening bij eender welke bank. En als een bank door een wet, die in februari in werking is getreden, verplicht wordt om toch een zichtrekening aan een van die beroepsgroepen aan te bieden, rekent die bank tot 500 euro per maand aan 'werkingskosten' aan.

We hebben voor dit artikel met verscheidene prostituees gesproken. Geen van hen wenste met naam of foto in de krant. Maar ze willen wel een inkijk geven in hun dagelijkse financiële beslommeringen. En die zijn niet min.

"Ik ga elke maand met meer dan 2.000 euro cash geld naar de bank", zegt een prostituee in het Schipperskwartier in Antwerpen. "Ik heb dat tot hiertoe altijd op mijn persoonlijke rekening kunnen zetten. Tot nu. De bank aanvaardt dat niet meer en vraagt dat ik een rekening op naam van mijn vennootschap zet. Ik heb een aanvraag gedaan om die rekening te openen. De bank belde me op om te vragen in welke sector ik werk. Toen ik vertelde dat ik prostituee ben, legde de bankbediende de telefoon meteen neer."

"Ik krijg dus geen rekening voor mijn vennootschap en ik vrees dat de bank mijn stortingen van baar geld ook niet gaat blijven aanvaarden", zegt de prostituee. "In dat geval zal ik mijn beroep clandestien moeten uitvoeren. Het is een onbegrijpelijke situatie: ik betaal vandaag netjes al mijn belastingen en btw, maar voor mijn bedrijf een zichtrekening openen, gaat gewoon niet."

Andere prostituees in het Schipperskwartier hebben zelfs geen zichtrekening voor persoonlijk gebruik. Ze betalen de huur van de ruimte waarin ze werken en van hun woning cash en gaan ook met baar geld naar de supermarkt.

Geen uitleg

Prostituees krijgen van banken doorgaans geen echte uitleg over de reden waarom ze als klant geweigerd worden. Maar wellicht speelt het mee dat banken schrik hebben voor monsterboetes die ze riskeren als ze niet genoeg moeite zouden hebben gedaan om witwaspraktijken of fraude op te sporen.

In 2017 heeft ING Bank in Nederland een boete van 775 miljoen euro betaald omdat ze te weinig personeel zou hebben ingezet om dubieuze klanten en verdachte geldstromen te controleren. Het is mogelijk geen toeval dat in de jaren daarna verschillende Belgische banken systematisch geen zaken meer willen doen met sectoren die ze als 'fraudegevoelig' bestempelen.

Verhuurders in problemen

Ook veel verhuurders van panden in het Schipperskwartier krijgen geen zichtrekening. "We waren met onze vennootschap al jarenlang klant bij een bank, tot die ons plots meldde dat we met onze rekeningen ergens anders naartoe moesten gaan. Alleen de rekening van waarop onze hypotheek werd afbetaald, mochten we houden", zegt een verhuurder. "Ik heb principieel geweigerd om die rekeningen af te sluiten. Het resultaat is dat de rekeningen er wel nog waren, maar dat ik niet meer aan het geld kon. Uiteindelijk heb ik mijn betalingen in België kunnen doen door geld van mijn Nederlandse bedrijf, dat in een andere sector zit, te gebruiken."

"Maar daardoor heb ik met mijn bedrijf in Nederland natuurlijk veel schade geleden. Ik ben in België een rechtszaak gestart tegen de bank die me weigerde om een zichtrekening te geven. Maar de rechter gaf me ongelijk, omdat ik niet kon aantonen dat een bankrekening een economische noodzaak was voor mijn bedrijf. Toen viel ik echt van mijn stoel."

Basisbankdienst

Intussen hebben politici, onder meer onder impuls van het Antwerpse Kamerlid Michael Freilich (N-VA), in februari een wet gestemd waardoor banken verplicht kunnen worden om iemand een zichtrekening te geven. Dat gaat kort gezegd als volgt: een klant moet kunnen aantonen dat hij drie schriftelijke weigeringen van banken heeft gekregen. Daarna kan hij aan de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie vragen om een bank toegewezen te krijgen. Het Centrum voor Fraudebestrijding voert dan een onderzoek en als dat centrum geen bezwaar maakt, verplicht de FOD Economie een bank om een prostituee of diamantair een rekening te geven. De klant krijgt dan een zogenaamde 'basisbankdienst'.

"Wij hebben enkele maanden geleden via die basisbankdienst een zichtrekening gekregen. Daardoor is onze vennootschap gered van het faillissement", zegt de verhuurder van panden in de prostitutiesector. "Maar voor die zichtrekening betalen we wel 500 euro werkingskosten per maand. Dat is toch niet normaal? En voor alle duidelijkheid: ik heb nooit geld witgewassen en ik ben zeker geen fraudeur. Ik doe alles netjes volgens de wet."
(artikel GVA)
 
Het komt door de wetten op gebied van witwassen / financiering terrorisme en toestanden. Maar een verkapt model in mensen eraan laten wennen minder met cash te laten werken zou ook prima kunnen. Hoe meer of hoe langer je wacht tussen generaties door, hoe gemeenschappelijker het in de toekomst is. Salami tactiek vanuit brussel. Iedere keer een plakje in vrije rechten eraf, totdat je geen reet meer overhoudt.

Wat betreft banken in NL; als seksbedrijf of als sekswerker kan je een rekening openen. Alleen niet iedere bank, en dat is hun goed recht, staat erom te springen. Het risico voor hun is beboet te worden als blijkt dat jouw rekening misbruikt is voor witwassen of financiering van terrorisme.

Een pinautomaat verkrijgen gaat niet via de bank nee, maar wel 3rd party aanbieders. Zo'n apparaat kost eenmalig 400 euro + een maandelijkse fee voor gebruik van. Het kan echt - je moet alleen weten waar je het zoeken moet.

Verwacht geen hypotheek of lening - je moet als seksbedrijf of sekswerker zoveel mogelijk oppotten en een huis bij wijze van direct afrekenen. Dat moet gezien de inkomsten prima haalbaar zijn in een paar jaar.
 
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan