Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!
RegistrerenModerne HIV-sneltests hebben heel hoge sensitiviteit en specificiteit: meestal rond of boven 99 % als ze correct worden uitgevoerd en ná de windowperiode...Het lullige van je berekening is dat het altijd "1 op xxxx" kans is. Je zou maar net die ene wezen.
Als je bare wilt gaan, laat jezelf testen, de dame laat zich testen, en dan wisselen jullie de test resultaten uit. Die testen kan je laten doen met het resultaat dezelfde dag, dus het is allemaal mogelijk.
Maar ja, dat kost extra centen, en een dame die moet willen meewerken....
Waar je berekening scheef gaat. Dit is de kans per keer onbeschermd, gemiddeld. Maar gezien de grote aantallen wisselende contacten is het risico bij bare met een dvp veel groter dan bij bijvoorbeeld je buurvrouwHet stigma en de onwetendheid zijn het probleem. Ik zeg hiermee niet dat iedereen er maar op los moet neuken zonder condoom, maar het risico om HIV op te lopen bij neuken zonder condoom (vrouw>man, penis-vagina contact) is zeer klein, zelfs als de vrouw HIV heeft. Zoek het zelf maar op.
Man met onbehandelde HIV → vrouw (penis → vagina)
ongeveer 0,08%
= 8 op de 10.000
= 1 op de 1.250
Vrouw met onbehandelde HIV → man (vagina → penis)
ongeveer 0,04%
= 4 op de 10.000
= 1 op de 2.500
In Nederland is ca. 1 op de 500-1000 mensen (0,1-0,2%) HIV-positief. Omdat de meeste mensen behandeld worden heeft slechts 1 op de 5.000 tot 10.000 mensen overdraagbare HIV.
Man → vrouw
0,02% × 0,08% ≈ 0,000016%
ongeveer 1 op 6.000.000 per keer
Vrouw → man
0,02% × 0,04% ≈ 0,000008%
ongeveer 1 op 12.500.000 per keer
(Neem je de lagere schatting 0,01%, dan halveren deze risico's nog eens.)
Als je puur naar de kans zou kijken om een enorme geldprijs te winnen die je (na delen en belasting) tot miljonair maakt, dan kom je uit op iets rond de 0,000014 % bij grote loterijprijzen. Die kans is dus bijna dubbel zo groot...
Bij onbeschermde sex met een sexwerker zonder condoom wordt het puur rekenen. Professionele sekswerkers gebruiken veel consistenter condooms dan de gemiddelde Nederlander,Waar je berekening scheef gaat. Dit is de kans per keer onbeschermd, gemiddeld. Maar gezien de grote aantallen wisselende contacten is het risico bij bare met een dvp veel groter dan bij bijvoorbeeld je buurvrouw
Dat betwijfel ik.Professionele sekswerkers gebruiken veel consistenter condooms dan de gemiddelde Nederlander,
zijn vaak regelmatig getest en
stoppen meestal direct bij klachten of risico.
De meeste dvp's die bare aanbieden zijn oostblokkers of Chinezen die helemaal niet in beeld zijn bij de GGD. Het zou me niet verbazen als die nooit testen zolang ze geen klachten hebben. Veel van die dames denken dat goed wassen voldoende preventie biedt.Bij onbeschermde sex met een sexwerker zonder condoom wordt het puur rekenen. Professionele sekswerkers gebruiken veel consistenter condooms dan de gemiddelde Nederlander,
Kans dat zij overdraagbaar HIV heeft:
ruwweg 0,05–0,2%
Kans vrouw → man per contact: 0,04%
Totale kans per keer: ~1 op 1–5 miljoen
Dat is hoger dan bij een willekeurige Nederlandse vrouw maar nog steeds extreem laag.
In mijn eerdere berekening verandert dat alleen het percentage van sexwerkers met HIV. Laten we de berekening maken met onderstaande aannames:De meeste dvp's die bare aanbieden zijn oostblokkers of Chinezen die helemaal niet in beeld zijn bij de GGD. Het zou me niet verbazen als die nooit testen zolang ze geen klachten hebben. Veel van die dames denken dat goed wassen voldoende preventie biedt.
En hoeveel gasten pakken hier transen tussendoor?! Die zitten vaak hoog in het aandeel hiv positief.Pas toen hij (loog en) zei dat hij ook met ladyboys ging kreeg hij het. In die hoek zit veel meer risico.
Klopt, voor die mannen wel. Maar dat verandert niets aan het risico voor mannen die dat niet doen (het risico % vrouw>man, penis-vagina verandert niet).En hoeveel gasten pakken hier transen tussendoor?! Die zitten vaak hoog in het aandeel hiv positief.
Het blijft Russisch roulette spelen![]()
Er is genoeg narigheid wat je op kunt lopen. Ik heb nu een aantal keren - zowel in NL als buiten NL - onbeschermde sex gehad met DVP's. Tot op heden nooit iets opgelopen. Maar mijn angst voor chlamydia of gonorroe is veel groter dan voor HIV. Het is altijd een risico.Ik ken sowieso al 1 die het niet zo nauw neemt daarmee...
Toen ik iets had opgelopen van haar heb ik haar gewaarschuwd. Zij was de enige die maand, maar ze beweerde dat het bij mij weg kwam via andere dame...
Toch bleef ze adverteren....
Ze is nog steeds actief....
Dus ik vermijd haar wel.
Geen problemen aan overgehouden hoop ik?
Omdat je niet weet hoeveel klanten voor je ook iets met ladyboys doen is het daadwerkelijke risico vrijwel niet te berekenen. Maar hoe klein hè de kans ook voorschildert, ik wil het risico niet (meer) nemen. Maar dat moet ieder voor zich wetenIn mijn eerdere berekening verandert dat alleen het percentage van sexwerkers met HIV. Laten we de berekening maken met onderstaande aannames:
- 10% van de sekswerkers heeft HIV
- We nemen een worst-case aan (geen behandeling dus overdraagbaar)
- Seks: penis–vagina zonder condoom
- Richting: vrouw → man
Dat betekent:
- kans dat partner HIV heeft = 10% (1 op 10)
- kans op overdracht als zij HIV heeft (Vrouw → man, per keer seks) = 0,04%
(1 op 2.500)
- Totale kans op HIV per sekscontact (Formule: kans = prevalentie × transmissiekans) =
0,10 × 0,0004 = 0,00004
0,004% per keer (1 op 25.000).
Maar dit is natuurlijk niet de realiteit.
In de echte wereld zou bij 10% HIV-prevalentie:
- een groot deel in behandeling zijn
- veel sekswerkers condooms verplicht stellen
Dan ligt het werkelijke risico nog veel lager dan 1 op 25.000.
Uit onderzoek vab UNAIDS blijkt dat onder sekswerkers wereldwijd (vrouw, cisgender) de prevalentie HIV ca. 3% is. In Thailand is het bijvoorbeeld 1,9%, in Afrika een stuk hoger en in West Europa onder de 1%. Kijk je naar transgender of homo sexwerkers, dan ga je wereldwijd al snel naar de 20% HIV-prevalentie.
Nogmaals, ik wil niet iedereen aanmoedigen om zonder condoom te neuken, maar als een condoom scheurt of als je in je geilheid een comdoom vergeet is dat meestal geen ramp. De kans op chlamydia, gonorroe of syfillis is vele malen hoger (en ook veel beter te behandelen).
Ik ken iemand die PReP wilde halen voor een reis naar Thailand. Zelfs toen hij zei dat hij daar met sekswerkers onbeschermde sex ging hebben kreeg hij het niet. Pas toen hij (loog en) zei dat hij ook met ladyboys ging kreeg hij het. In die hoek zit veel meer risico.
Dat maakt dus niet uit. Het gaat om de manier van sex bedrijven. Vaginale sex heeft gewoon veel minder risico dan anale sex. En dan is het risico vrouw met HIV>man nog eens dubbel zo laag als man met HIV>vrouw (0,04% t.o.v. 0,08%). Andere soa's (chlamydia, gonorroe) zijn honderden tot duizenden keren waarschijnlijker. Iedereen is bang (gemaakt) voor HIV, maar het risico daarop is vrij onwaarschijnlijk. Epidemiologisch geeft de data aan dat in veel westerse landen de incidentie hoger is onder MSM dan onder heteroseksuelen. Bijvoorbeeld cijfers uit de VS wijzen op een bijna 28× hogere kans op HIV bij MSM (mdnnen die sex hebben met mannen) vergeleken met heteroseksuele mensen. Dit zijn echt de feiten.Omdat je niet weet hoeveel klanten voor je ook iets met ladyboys doen is het daadwerkelijke risico vrijwel niet te berekenen. Maar hoe klein hè de kans ook voorschildert, ik wil het risico niet (meer) nemen. Maar dat moet ieder voor zich weten