Bedreigd na contact via whatsapp

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Ze sturen blijkbaar een generieke SMS of Bulk SMS naar meerdere nummers tegelijk. Jij moet dan zgn uitkomen op het nummer dat zij verstrekken.

Blijkbaar een financieel lonend dingetje.
Ja, had er in december ook al 1 ontvangen en kwam er hier toen achter dat ze dit trucje al een tijd uithalen. Als je maar een paar mensen treft die makkelijk bang te maken zijn dan loop je al snel binnen denk ik

Vergeef me dat ik niet alle 113 pagina's heb gelezen, mss is t al gezegd.

Natuurlijk: negeren, nergens op klikken, extra sim etc etc

Maar is er werkelijk geen juridisch pad? Kun je aangifte doen? Ik wil nl. dat ze opgepakt worden en 100 miljoen jaar gevangenisstraf krijgen

Waar doe je die meldingen en klachten? Is dat aangifte bij de politie?

Je kunt de bank informeren, van kijk, ik word potentieel afgeperst hier (Bewijs chat) en de behorende rekeningnummer. De bank gaat dan intern onderzoek doen en als je melding inderdaad waar is, wordt alles bevroren en mag eigenaar zich waarschijnlijk verantwoorden daar.

In het beste geval wordt zo'n rekening gewoon afgesloten - en komt de eigenaar op een zwarte lijst.

En als je dan aangifte gedaan hebt, dan sta je extra sterk. Bij oplichting is het zo dat, bij meerdere aangiftes tegen een rekeningnummer, LMIO een signaal naar de bank stuurt. Die kan de rekening (tijdelijk) blokkeren en dan mag de rekeninghouder op (telefonisch) gesprek bij de bank.

Ja maar de bank belt toch nooit? Dat is een misverstand. Als de bank vermoedt dat er iets niet in de haak is, dan bellen ze wel. Bijvoorbeeld wanneer ze denken dat jij opgelicht wordt via een love scam of wanneer ze andere verdachte zaken zien. Vervolgens krijg je dan ook een mail of brief met nadere uitleg en/of instructies. Ze zullen je echter nooit vragen geld over te boeken.

Je kunt de bank informeren, van kijk, ik wordt potentieel afgeperst hier (Bewijs chat) en de behorende rekeningnummer. De bank gaat dan intern onderzoek doen en als je melding inderdaad waar is, wordt alles bevroren en mag eigenaar zich waarschijnlijk verantwoorden daar.

In het beste geval wordt zo'n rekening gewoon afgesloten - en komt de eigenaar op een zwarte lijst.
Ik denk dat je bank je naar de politie verwijst, en dat die dan een verzoek om info kunnen sturen naar de bank. Bank gaat niet in op particuliere gevallen. Kost ze alleen maar tijd en geld.
Banken bellen niet meer. Als je rekening geblokkeerd is moet je zelf bellen.
Afgelopen weken ook nog gewoon gebeld door mijn bank, was gewoon een 'service' telefoontje naar aanleiding van wat transacties van mijn kant.

Ik heb 1x een incident gehad met de bank destijds, daar was ik bestwel kwaad over. Iets over een betaling van 400 EU richting mijn kant op, dat zonder opgaaf van reden, ruim 2 weken vastgehouden werd. Uiteindelijk na zelf bellen kwam ik erachter dat de verzender ooit een betaling van een potentieele terrorist ontvangen had en daarmee haar account een red flag had, en dus haar transactie naar mij ook. Ik kon aantonen waar het voor was, en dat deed zij ook richting de bank. Betaling, vrijgegeven.

Ik heb vriendelijk verzocht dit soort (automatische) acties niet meer te doen, want ik zit bijna mijn hele leven al bij dezelfde bank, en sprake van verdachte transacties is bij mij nooit geweest (en zal ook niet gebeuren).

Anyway; punt van het bovenstaande is; je kunt het melden bij de bank, en zij sluiten het af bij genoeg meldingen. Zo bespaar je anderen dezelfde ellende en frustreer je de eigenaar.

Terug
Bovenaan Onderaan