Buurt wipt illegaal bordeel de woonwijk uit (podcast/nieuwsbericht)

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

Tinderhoax

Vaste klant
Forumpionier
112
24/07/21
99
3
Link naar de podcast: https://podcasts.apple.com/nl/podca...-de-woonwijk-uit/id1681065331?i=1000636411392

Een doodgewoon rijtjeshuis in Leeuwarden veranderde van de ene op de andere dag in een illegaal bordeel. Hoerenlopers wachtten bij een speeltuintje op hun beurt, tussen de voetballende kinderen van omwonenden. Verslaggevers Wietske Koen en Bart Olmer praten je bij in een nieuwe aflevering van onze misdaadpodcast Radio Ramkraak.

Ruzie tussen prostituees en klanten over te leveren diensten, langzaam rijdende auto's in de straat en hoerenlopers die midden in de nacht aanbellen bij het verkeerde huis.

"Het begon in het voorjaar van 2021, toen werd hier een wietkwekerij opgerold en daarna begon de bewoner met kamerverhuur", vertelt Wietske. "Tegen buren zei hij dat het arbeidsmigranten waren Maar ja, dat moesten ze wel heel breed zien, bleek later. Het waren gewoon buitenlandse prostituees."

De prostituees in het huis waren te boeken via internet. "Klanten kregen alleen de straatnaam te horen. Pas later volgde het exacte adres en verdere instructies. "Zo kreeg iemand te horen dat hij meteen naar boven moest lopen", vertelt Bart. "Die man belt aan, een paar deuren verderop bij het verkeerde huis. De bewoner doet niets vermoedend open en opeens vliegt er een wildvreemde vent de trap op."

Bewoners klagen bij de politie en bij de gemeente over de situatie in de straat. "Waarschuwingen en dwangsommen hielpen niets", zegt Bart. "Het is ingewikkeld om op te treden tegen een particuliere huiseigenaar. Je hebt een hele set regels waar je je aan moet houden."

Uiteindelijk lukt het met hulp van de buurt om alle illegale activiteiten rond het huis in kaart te brengen, waardoor de gemeente het pand kan sluiten. De eigenaar is opgepakt op verdenking van mensenhandel en witwassen. Zaterdag verschijnt bij Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden een uitgebreid verhaal over deze zaak.
 
Ik bezoek ook een meid die 'illegaal' ontvangt in een woonhuis.. gaat super discreet. Ik parkeer mn auto, motor uit, kijk even op mn mobiel of ze klaar is, begin pas te lopen als ik weet welk nummer ik moet hebben
en ga zodra het mag in één lijn naar haar deur. Maar sommige dames en wandelaars zijn blijkbaar echt slecht bezig. Van geen wonder dat het zo een slechte naam blijft houden.
 
Ik bezoek ook een meid die 'illegaal' ontvangt in een woonhuis.. gaat super discreet. Ik parkeer mn auto, motor uit, kijk even op mn mobiel of ze klaar is, begin pas te lopen als ik weet welk nummer ik moet hebben
en ga zodra het mag in één lijn naar haar deur. Maar sommige dames en wandelaars zijn blijkbaar echt slecht bezig. Van geen wonder dat het zo een slechte naam blijft houden.
Wat is dat, 'illegaal' ontvangen? Ik lees vaak deze term, maar snap nooit precies wat er bedoeld wordt. Sekswerk is legaal in Nederland, dus dat kun je niet illegaal doen. Bedoelen ze dat het buitenlandse mensen zijn zonder werkvergunning of verblijfsvergunning? Of bedoelen ze sekswerkers die geen vergunning hebben om in die gemeente te werken? Zonder vergunning werken is niet illegaal. Het is slechts een administratieve eis van veel (maar niet alle) gemeenten.

Meestal wordt de term 'illegaal' gebruikt door personen die een negatief beeld willen scheppen van sekswerk.

De tekst over de podcast laat wel duidelijk zien welke 'frame' ze willen creëren.
 
Het journaille heeft wel eens meer last van het hanteren van de onjuiste termen.
Als er ergens een bestelwagen met een laadbak bij een ongeluk betrokken is, spreekt men al snel van een vrachtwagen, terwijl het gewoon een voertuig betreft wat met rijbewijs B gereden mag worden.
Als er een trein ontspoord is, liggen er treinstellen naast het spoor, terwijl het over rijtuigen gaat en zo zijn er nog legio voorbeelden.

Nu gaat het over mensenhandel en witwassen. Wat zou er overblijven ter rechtszitting?
 
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan