De trieste wintermaanden

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Winter of geen winter: mijn lijst is lang genoeg dus ik blijf gewoon gaan met die banaan. 🤪 Ga niet minder op pad tenzij er een meter sneeuw valt oid. Sommige van mijn schatjes gaan terug naar huis voor de feestdagen maar er zijn ook een hoop (noodgedwongen) die blijven. En zodra het feestje weer afgelopen is en hun zakken leeg komen ze in het nieuwe jaar met busladingen vol terug naar ons landje. 🥳
 
De beste kachel is je eigen lichaam. Even flink met de handen over elkaar wrijven geeft al iets aan warmte, maar misschien nog niet genoeg om aan de goedjes van een vrouw te zitten.
Astrid Nijgh zong zoiets al...
Geschreven door (toen) manlief Lennaert, de beste Nederlandse tekstdichter ooit, én ervaringsdeskundige want notoire hoerenloper. Daar was hij ook open over en het komt in meerdere van zijn liedjes terug. (O.a. het 'mager meisje van plezier' in Prikkebeen, geschreven vlak nadat hij haar had bezocht.)

/offtopic
 
Toch ook maar genieten van die winter, lekker binnen en in de tuin hoef je niet te werken. Half maart is de zon daar en de langere dagen, heel mooi na een lange winter, het echte nieuwjaar voel je als het lente wordt, maar het is dan tot begin november werken binnen en buiten. En koud in de winter, ja maar doe een muts en sjaal aan en handschoenen. En dan lekker wandelen. Op een koude avond bij een warme dvp binnenstappen.... zalig en voor je het weet is het lente.

Ik zou de seizoenen zeker niet willen afschaffen, maar zoals het nu is, al drie maanden lang bijna elke dag regenen, dát gaat toch serieus tegen zitten. 😫 Op kou kan je je kleden, en dan een mooie wandeling maken, maar als het voortdurend regent en alles zo doorweekt als een verzadigde dweil is, valt er weinig te wandelen. Dat het om 17 uur donker is, vind ik zo erg niet, maar twee maanden lang bijna geen direct zonlicht zien, dáár word ik dus wél behoorlijk neerslachtig van. :( Een periode van twee weken droge vrieskou met veel zonneschijn, zou me erg deugd doen. Maar dat hebben we nu niet. En "Half maart is de zon daar en de langere dagen, heel mooi na een lange winter": het ene jaar is het andere niet. Ik heb jaren gekend dat we in februari al buiten van de zon genoten, maar andere keren, zoals in 2023, wilde het tot midden mei maar niet lukken met die vaak bewierookte lente. :rolleyes:
 
Ik hoop dat we, na zo'n lange periode met regen, aankomend jaar "gecompenseerd" worden. Bij voorkeur eind april al goed weer, want -zoals je schrijft- pas in mei warmte was rijkelijk laat.
Liefst met Koningsdag al heerlijk weer...
(en de dag erna, want dan is Viva Italia.)
 
Dat het om 17 uur donker is, vind ik zo erg niet, maar twee maanden lang bijna geen direct zonlicht zien, dáár word ik dus wél behoorlijk neerslachtig van. :(
Ja, een najaar als we nu hebben, maakt extra neerslachtig, terwijl ik sowieso al een winterdip heb. In voorafgaande jaren ging ik in december volledig los met DVP's bezoeken, als een soort zelfmedicatie. Ik deed het soms wel 5x in die laatste maand. Deze december houd ik mezelf met discipline op de 1x. Ik merk dat ik daar best moeite mee heb, vooral omdat dit nog eens een extra sombere en donkere december is. Maar het lukt me en daar ben ik dan weer trots op.
 
"eind april al" goed weer: eind april is ook behoorlijk laat. Er zijn jaren geweest dat we in maart bijna elke dag konden buiten zitten, we heel veel zon kregen en mooie wandelingen en fietstochten konden maken
 
"eind april al" goed weer: eind april is ook behoorlijk laat. Er zijn jaren geweest dat we in maart bijna elke dag konden buiten zitten, we heel veel zon kregen en mooie wandelingen en fietstochten konden maken
Dat zou nog beter zijn, maar de maand maart lijkt de laatste jaren toch vaak een koude maand te zijn, al ligt dat misschien ook meer aan de herinnering dan aan de feiten.

Even opgezocht en dit is wat het KNMI erover schreef , van 2013 tot 2023:
Maart 2013 was een zeer koude maand met in De Bilt een gemiddelde temperatuur van 2.5 °C tegen 6,2 °C normaal.
Niet eerder zo vroeg in het jaar , zo zacht

Op een zonovergoten 9 maart werd het in De Bilt 19,5°C. Sinds het begin van de metingen in 1901, werd het daar niet eerder zo vroeg in het jaar, zo zacht. In het zuiden en oosten van het land liep het kwik al op tot boven de 20,0 °C. Op 20 maart noteerde De Bilt de eerste warme dag van het jaar (maximumtemperatuur van 20,0 °C of hoger), het werd 21,2 °C en die dag staat daarmee in de rij van de tien warmste dagen in maart ooit. De landelijke hoogste temperatuur van deze maand werd toen waargenomen in Eindhoven en Arcen; 23,1 °C. Gemiddeld was maart zeer zacht met 8,4 °C, normaal is 6,2°C.
Na een zeer zachte winter verliep de eerste maand van de lente met een gemiddelde temperatuur van 5,4 °C tegen normaal 6,2 °C vrij koud.
Met een gemiddelde temperatuur van 8,6°C tegen normaal 6,2 °C was maart zeer zacht en komt op de tweede plek van zachtste maartmaanden sinds het begin van de regelmatige waarnemingen in 1706. Alleen 1991 was met 8,8 °C nog zachter.
Eén van de zachtste maartmaanden in ruim drie eeuwen

Met een gemiddelde temperatuur van 8,6°C tegen normaal 6,2 °C was maart zeer zacht en komt op de tweede plek van zachtste maartmaanden sinds het begin van de regelmatige waarnemingen in 1706. Alleen 1991 was met 8,8 °C nog zachter.
Met een gemiddelde temperatuur van 4,7°C tegen normaal 6,2 °C was maart koud. De maand kende grote tegenstellingen, met zowel zachte als zeer koude perioden.

De maand begon met een voortzetting van het koude weer van februari onder invloed van een hogedrukgebied boven Scandinavië. De temperatuur kwam de eerste twee dagen in De Bilt niet boven het vriespunt en daarmee was sprake van twee officiële ijsdagen (maximumtemperatuur onder de 0,0°C). Normaal telt maart geen ijsdagen meer. De harde oostenwind maakte de gevoelstemperatuur zelfs nog lager, rond -15°C. De laagste temperatuur werd op 1 maart bereikt in Nieuw Beerta: -9,6°C.
Met een gemiddelde temperatuur van 8,0°C tegen normaal 6,2 °C was maart zeer zacht.

De maand kende een duidelijke tweedeling. De eerste achttien dagen was het onstuimig met regelmatig veel wind en neerslag. Een westelijke stroming zorgde voor aanvoer van de ene na de andere depressie vanaf de oceaan. De temperatuur bleef hierbij op de meeste dagen boven normaal. De eerste tien dagen van de maand lag de gemiddelde temperatuur zelfs ruim drie graden boven normaal.
Maart eindigt in top vijf zonnigste maartmaanden.

Met een gemiddelde temperatuur van 6,8 °C tegen normaal 6,2 °C was maart vrij zacht. De maand was echter kouder dan de voorgaande februarimaand, die dit jaar met 7,2 °C zeer zacht was.

De maand kende een duidelijke tweedeling. De eerste veertien dagen waren een voortzetting van het zachte en wisselvallige weer in februari. Onder invloed van een westelijke stroming was het nat en de meeste dagen lag de temperatuur boven normaal. Regelmatig stond er ook veel wind.
De gemiddelde temperatuur week in maart met 6,4 °C nauwelijks af van het langjarig gemiddelde van 6,5 °C. Lange tijd leek de maand te koud te eindigen, maar de warme dagen aan het eind van de maand lieten het gemiddelde flink oplopen.
De door hogedrukgebieden gedomineerde maand was naast recordzonnig ook extreem droog en tevens vrij zacht, met een gemiddelde temperatuur van 7,3°C tegen 6,5°C normaal.
Met een gemiddelde temperatuur van 7,0°C tegen normaal 6,5°C was maart vrij zacht.

Fris, zonnig en droog begin

Maart kende, onder invloed van een blokkerend hogedrukgebied ten noorden van Schotland, een zonnige en droge start. In een vrij koude noordoostelijke stroming lagen de temperaturen aanvankelijk iets onder normaal. Vooral de eerste nacht was koud met landinwaarts op veel plaatsen matige vorst. In Twente daalde het kwik zelfs tot -7,6°C, de laagste temperatuur van de maand. Doordat het hogedrukgebied zich noordwaarts uitbreidde, kwam er een noordelijke stroming op gang en werd er koude lucht vanuit het Noordpoolgebied richting onze omgeving getransporteerd.
 
Die mening is niet iedereen toegedaan, we hebben, volgens de deskundigen, schuld aan het veranderende weer.
Feit is dat we er niet direct iets aan kunnen veranderen, maar we kunnen er wel over mopperen.
 
Wat dat aangaat is een gewone onbewolkte winterdag beter, maar dat is ons nog niet erg gegund.
Wellicht morgen nog enige zonuren. Eerder deze week stond de teller op 14 uur in twee dagen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan