"ter leering ende vermaeck"
Wikipedia:
"Deze uitdrukking, waarvan de herkomst niet helemaal duidelijk is,
bouwt voort op de aloude gedachte dat iets nuttigs ook aangenaam kan zijn. Zo bestaat er het Latijnse gevleugelde woord miscere utile dulci (naar Horatius): 'het nuttige met het aangename verenigen'."
De (verkorte) belevenissen van een "Einzelgänger".
Persoonlijk vind ik randzaken deel uitmaken van het "wandelavontuur".
Ik neem ruim de tijd als ik zin heb om een dvp te ontmoeten. Ik kies mijn dag, en die kan lang duren: Niets hoeft, veel mag.
Als ik vind dat het tijd wordt om mijn pijp weer eens leeg te kloppen, buit ik de mogelijkheden om een aangename tijd te verpozen maximaal uit. Daar horen randzaken bij:
Ik ga alleen. In mijn comfortabele auto. Met mijn muziek. Ik kies mijn route. Ik parkeer op een voor mij praktische plek. Ik neem de middelen waar ik graag mee om ga, en die het plezier tot ultieme hoogte kunnen doen stijgen. Ik ga op in de omgeving. Ik voel me vrij. Ik wissel de wandelhuizen af met een rondje door de stad, ik heb tijd voor herstel nodig, want ik doe graag een tweede ronde. Een hapje eten kan prima in Duisburg, op verschillende locaties: Keuze en kwaliteit, betaalbaar.
Trap op, trap af, muntje werpen, bij het beoordelen je intuitie volgen, zoeken, praatje maken, inschatten, herhalen. Beslissen.
De dame moet voldoen aan mijn verlangen van dat moment, dat verschilt. Ik kan de professionaliteit, of het gebrek daaraan, accepteren: "leering".
Mogelijkheden en prijzen wil ik graag in evenwicht hebben. Mijn wensenpakket kan uitgebreid zijn.
Ik heb graag muziek in de kamer. Ik heb graag sfeerverlichting. Ik heb graag een dame met wie ik van gedachten kan wisselen in een voor haar en mij verstaanbare taal. Het bezoek is een opbouw naar een climax. De atmosfeer, de klik, de chemie, aanvoelen, opbouwen, uitbouwen, de betaler bepaalt, de ontvangster biedt de dienst aan. Doel is beider tevredenheid, niets dwingends: "vermaeck".
Tot je bevattingsvermogen verzadigd is (...).
Genieten in het moment en voldaan het toneel, het totaaltheater, verlaten.
Op de terugreis niet wegdromen, en binnen de lijnen blijven. Veiligheid voorop. Want er gaat weer een volgende keer komen!
Voor wat betreft het schrijven van reviews van een dame: Niet iedereen heeft de zelfde verlangens en wensen, leeftijdsverschillen van de schrijvers verschillen. Ervaringen van anderen kunnen behulpzaam zijn, vooral als hun geld verbrand blijkt te zijn. Maar ik hoef niet te weten hoe, waar, en hoe vaak je over elkaar getuimeld bent. Ik schrijf (bijna) geen reviews, ik verwonder, en beleef. Mijn keuze.