Emissiezone

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

dutchbackyard

Wandelaar
29
17/10/21
14
1
Heren, ben weer een tijdje in NL naar weggeweest te zijn. Eea veranderd.
Ik heb zon oude diesel auto grijs kenteken, en geen zin in een bon. Dat geld besteed ik liever aan de dames.
Ligt Geleenstraat Doublet in een zero emissie zone?

Ik heb zon oude diesel auto grijs kenteken
Als oud meer dan 40 jaar is, dan mag je er wel komen:

Sommige dieselpersonenauto's hebben een vrijstelling en mogen de milieuzone in. U hoeft hiervoor niets te doen. De volgende dieselauto's hebben automatisch een vrijstelling:

• Voertuigen van 40 jaar of ouder (oldtimers)
  • Oude dieselkampeerauto's geregistreerd als personenauto in categorie M1, waarvan de eigenaren in de milieuzone wonen.
  • Dieselpersonenauto's met een voorziening om rolstoelen te vervoeren (rolstoeltoegankelijke voertuigen). Deze voertuigen herkent u in het kentekenregister aan de carrosseriecode 'SH'.

Volgens mij valt dat onder een oldtimer regeling; een auto die je niet dagelijks rijdt lijkt mij of je moet echt een uitzondering zijn. Een moderne diesel daarintegen zou beter moeten zijn - maar al die uitstoot en toestanden - de lucht wordt toch wel vervuild middels fijnstof en CO2 uitstoot. Vooral diesels met een hoge druk brandstofpomp spuiten echt een shit ton microdeeltjes in de lucht.

Vooral diesels met een hoge druk brandstofpomp spuiten echt een shit ton microdeeltjes in de lucht.
CO2 komt uit elke verbrandingsmotor , kan ook niet anders natuurlijk .
De euro 6 diesels stoten zo goed als geen fijnstof meer uit , straffer zelfs , de uitlaatgassen bevatten minder fijnstof dan de onverbrande buitenlucht die in de motor gezogen word .
Zowat iedere dieselmotor vanaf 2000 heeft een common rail diesel systeem met hoge druk pomp ;)
Wist je dat het hier over slechts 1,5 % van de uitlaatgassen gaat als men spreekt over fijnstof ,er word veel geroepen en overdreven maar de feiten zijn helemaal anders .

Het is niet zozeer CO2; maar vooral fijnstof; microdeeltjes, die juist worden veroorzaakt door hogedruk brandstofpompen in auto's tegenwoordig. Pompen met honderden bars om alles zo fijn mogelijk erin te krijgen.

Fijnstof komt ook van banden, remmen, micro rotzooi waarmee we de omgeving vervuilen. Electra auto's zijn echt niet anders.

microdeeltjes, die juist worden veroorzaakt door hogedruk brandstofpompen in auto's tegenwoordig. Pompen met honderden bars om alles zo fijn mogelijk erin te krijgen.
Sorry hoor maar ik denk niet dat je het common rail principe goed kent , er word onder hoge druk brandstof in de cilinderkop gespoten , door die methode krijg je een heel efficiënte en vermogensvolle verbranding . Veel beter dan de oude diesels , vandaar dat een moderne diesel zo snel en evengoed heel zuinig is .Het is in de uitlaat dat alles proper gemaakt word, eerst door de catalysator én daarna het adbleu systeem .
Er komt tegenwoordig minder fijnstof uit de uitlaat dan wanneer de schone lucht in de motor gaat .

Als je alle fijnstof uit de wereld wil ,moeten we terug met speer en schild beginnen rondlopen . Het is echt niet alleen de auto die vervuild :unsure:

Laatst bewerkt:
common rail betekent eigenlijk 1 leiding voor alle verstuivers..
gezamelijke leiding..de verstuiverpuls word aangestuurd door de Ecu
en daar staat echt wel iets meer op dan een paar 100 bar ,1500 of meer eerder..
het is overigens de cilindervulling door de turbo en intercooler waardoor een moderne diesel zo snel is en zuinig..
en schoon is gekomen door al dan niet elektronische EGR systemen te gebruiken ..die een deel uitlaatgas terug in de inlaat gooien en mee te verbranden..(wat overigens hele leuke storingen veroorzaakt..als de zaak dichtslibt)
en vervolgens het door roetfilter in de uitlaat
Ad blue systemen zijn overigens laat in de euro 6 norm toegepast..soort van water wat in de uitlaat gespoten word en een chemische reactie veroorzaakt om stikstofoxide te reduceren..
werkt op zich wel..maar ook hier kun je leuke storingen krijgen..
maar ze zijn wel heel erg schoon en mede ook door gebruik van nieuwere verstuivertechniek ook best stil..
mijn bus was een euro 4 ,maar daar is alles af gehaald vanwege flinke tuning ,
geen EGR geen roetfilter meer..en rookt enkel onder zware belasting,,..
de uitstoot voor de APK manipuleer ik altijd door de tank zowat helemaal leeg te rijden en dan de dagen ervoor op GTL diesel te rijden..
dan haalt hij de uitstootnorm met gemak..
dus je kunt ze heel schoon krijgen door op andere diesel te laten rijden..
maar dat wil de overheid niet natuurlijk

is voor mij ook maar uitgelopen hobby uiteindelijk..
vind het gewoon leuk om zelf zowat alles aan mijn rollend materieel te doen..
mijn bus is tot einde garantie bij de dealer in onderhoud geweest ,naderhand ben ik alles zelf gaan doen..
heb er de motor ook al 2 keer uitgehad inmiddels..om kinderziektes te verhelpen en de kop aan te laten passen..koppeling en vliegwiel te verzwaren voor het vermogen..
heb ook gewoon VCDS op een oude laptop staan zodat ik hem live kan loggen eventueel..rijdend..
ik heb zelfs nog een motor en bak op voorraad liggen mocht deze toch 'plof' doen..
ik draai bijna 300pk vliegwiel nu bij 700nm..het kreng vliegt naar de 200 (in mexico natuurlijk)
wellicht had ik ook monteur geweest in een andere dimensie

Terug
Bovenaan Onderaan