common rail betekent eigenlijk 1 leiding voor alle verstuivers..
gezamelijke leiding..de verstuiverpuls word aangestuurd door de Ecu
en daar staat echt wel iets meer op dan een paar 100 bar ,1500 of meer eerder..
het is overigens de cilindervulling door de turbo en intercooler waardoor een moderne diesel zo snel is en zuinig..
en schoon is gekomen door al dan niet elektronische EGR systemen te gebruiken ..die een deel uitlaatgas terug in de inlaat gooien en mee te verbranden..(wat overigens hele leuke storingen veroorzaakt..als de zaak dichtslibt)
en vervolgens het door roetfilter in de uitlaat
Ad blue systemen zijn overigens laat in de euro 6 norm toegepast..soort van water wat in de uitlaat gespoten word en een chemische reactie veroorzaakt om stikstofoxide te reduceren..
werkt op zich wel..maar ook hier kun je leuke storingen krijgen..
maar ze zijn wel heel erg schoon en mede ook door gebruik van nieuwere verstuivertechniek ook best stil..
mijn bus was een euro 4 ,maar daar is alles af gehaald vanwege flinke tuning ,
geen EGR geen roetfilter meer..en rookt enkel onder zware belasting,,..
de uitstoot voor de APK manipuleer ik altijd door de tank zowat helemaal leeg te rijden en dan de dagen ervoor op GTL diesel te rijden..
dan haalt hij de uitstootnorm met gemak..
dus je kunt ze heel schoon krijgen door op andere diesel te laten rijden..
maar dat wil de overheid niet natuurlijk