Misschien goed om eens naar de bevolkings pyramide te kijken:
Hoeveel mannen en vrouwen wonen in Nederland, per leeftijd. Hoe was dat vroeger, en hoeveel inwoners zijn er in de toekomst. Zijn er meer mannen dan vrouwen?
www.cbs.nl
Nu heb ik geen inzicht in de dvp klanten pyramide. Echter, ik heb het gevoel dat mannen vanaf een bepaalde leeftijd een hogere behoefte krijgen om naar een dvp te gaan als ze in een relatie zitten. Dat lijkt me de leeftijd waarop de partner langzaam begint haar aantrekkingskracht te verliezen mogelijk in combinatie met dat ze geen moeite meer doet.
Tegelijkertijd gaat de fysieke gesteldheid van de meeste mannen op latere leeftijd achteruit, bij de een harder dan de ander.
De sweetspot zit mogelijk ergens tussen de 40 en 65. Nu is de groep die de afgelopen jaren in die sweet spot zat groter dan nu. De na oorlogse generatie is langzaam oud geworden, mogelijk zo oud dat ze niet meer gaan. Daarbij komt dat de nieuwe generaties steeds minder te besteden hebben vanwege hoge woonlasten en hoge belastingdruk. De gouden generatie heeft de wind mee gehad en zat er veel beter bij. Dus ik denk dat er meerdere factoren zijn:
1. Vraag daalt door verschuivingen in de bevolkings pyramide door de tijd.
2. Het besteedbaar inkomen daalt bij de veranderende klantenkring.
3. Ik kijk pas sinds kort naar dvp's en ben nog nooit geweest in NL. Ik heb de indruk dat het aanbod mogelijk is toegenomen, voornamelijk door de vele latina dvp's. Maar misschien vergis ik me en was dit vroeger al zo. Overigens zijn mijn ervaringen met latina's zonder uitzondering geweldig.
Die factoren samen zullen waarschijnlijk aardig helpen bij het verklaren dat het rustig is. Online was er al altijd veel beschikbaar al is OF vrij nieuw relatief gezien. Maar dat is voor mij niet te vergelijken al zal het de vraag mogelijk wat afremmen.