Is het risico op soa's groot bij orale seks?

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Bij man-vrouw verkeer geldt dat wel, ja. Maar bij man-man verkeer of anale sex dus niet. Waarom? Een anus bevat meer bloedvaten, en daardoor is de kans over overdraging groter.
 
Heb je regelmatig koortslippen (=herpes), dan kun je herpes ook via pzc overdragen. Ook als je er op dat moment geen last van hebt. Sowieso is herpes zo besmettelijk dat je het zelfs met condoom kunt overdragen. Virus kan aan de buitenkant van een condoom zitten.
Klopt, maar deze sociale virussen zijn nauwelijks te ontlopen. De meeste mensen krijgen geen klachten. Hetzelfde is HPV. Je kunt ook HPV in je mond/keel krijgen, zowel wratjes als kanker.
Als je geen risico wilt lopen, dan is alleen seks met jezelf veilig.
 
Twee weken geleden ben ik bij een prive dame geweest. Is normaal gezien iemand zeer hygiënisch. Ze heeft me gepijpt zonder condoom (niet tot in de keel). Ik ervaar nu een last bij het plassen sinds verlede week (wolkjes bloed). Is dit toeval of heb ik het zitten?
 
Twee weken geleden ben ik bij een prive dame geweest. Is normaal gezien iemand zeer hygiënisch. Ze heeft me gepijpt zonder condoom (niet tot in de keel). Ik ervaar nu een last bij het plassen sinds verlede week (wolkjes bloed). Is dit toeval of heb ik het zitten?
Dit lijkt mij wel een goede reden om naar de dokter te gaan. Of een soa-kliniek waar je anoniem terechtkunt.
 
Twee weken geleden ben ik bij een prive dame geweest. Is normaal gezien iemand zeer hygiënisch. Ze heeft me gepijpt zonder condoom (niet tot in de keel). Ik ervaar nu een last bij het plassen sinds verlede week (wolkjes bloed). Is dit toeval of heb ik het zitten?
Het hebben van een soa en hygiënisch zijn heeft niks met elkaar te maken. Je krijgt geen soa door een slechte hygiëne, maar door het hebben van onveilige seks.
 
@Bengac Herpes lijkt mij trouwens de enige soa die de dame via pzc op de man kan overbrengen. Andersom lijkt het risico mij groter, dat de man op die manier iets op de vrouw overdraagt. De dame kan in dit geval herpes op haar lippen hebben (de 'koortslip') en dat overbrengen op de penis. Herpes is overigens wel een van de onschuldigste soa's: vooral vervelend, maar niet heel gevaarlijk.

Maar goed, aangezien ik geen dokter ben, moet je dit niet als een diagnose zien. Die moet een professional stellen. Ik wens je wel sterkte, want het is wel vervelend!
 
@Bengac Herpes lijkt mij trouwens de enige soa die de dame via pzc op de man kan overbrengen. Andersom lijkt het risico mij groter, dat de man op die manier iets op de vrouw overdraagt. De dame kan in dit geval herpes op haar lippen hebben (de 'koortslip') en dat overbrengen op de penis. Herpes is overigens wel een van de onschuldigste soa's: vooral vervelend, maar niet heel gevaarlijk.

Maar goed, aangezien ik geen dokter ben, moet je dit niet als een diagnose zien. Die moet een professional stellen. Ik wens je wel sterkte, want het is wel vervelend!
ik heb wel degelijk Chlamydia gehad van pzc
 
Geen paniek,
Dat je van onveilige orale handelingen een soa kan oplopen weet ik wel. Maar het is me wel onduidelijk waar die soa zich kan uiten.
Bv: ik heb enkel "onveilig" liggen rimmen bij een dame, maar het pijpen bij mij en de sex was met condoom. Kan de soa zich dan toch uiten op je geslachtsdeel?

Dacht dat ik het allemaal wist… maar dan toch niet 😝
 
Herpes is overigens wel een van de onschuldigste soa's: vooral vervelend, maar niet heel gevaarlijk.

Dat is helaas niet waar! Ik kende iemand waar herpes de hersens is ingegaan ( wat dus óók mogelijk is ). Die persoon is daar aan overleden. Het komt niet vaak voor, maar het kan dus wel!

Dus men moet niet zo argeloos om gaan met soa's!! Want het kan dus wel (levens)gevaarlijk zijn!! En het valt mij steeds meer op dat men er maar een beetje wegwijvend over doet.

Ik stel voor: wees serieus. Heb je klachten.. niet naar dit forum met vragen, maar naar de huisarts per direct.

------------------------------------

-Gonorroe en chlamydia krijg je hoofdzakelijk door in aanraking te komen met keelslijmvliezen van een besmet persoon. Het hoeft niet altijd ( geloof 23% kans v vrouw naar man, dubbele kans andersom ).
Die soa's zitten voornamelijk in de keel ( achter in de mond ), dus bij keeln**ken maak je daar wel meer kans op.

Iedereen zou zich eens wat beter moeten inlezen op risico's die beide partijen hier mee lopen, zeker mannen met partners waar ze nog seks meehebben!!

Ik ken mijn risico's, want heb genoeg info hierover gelezen en geïnformeerd bij de ggd waar ik nog altijd kom. Tevens weet mijn huisarts ook wat ik voor werk doe, altijd handig 🙂
 
Laatst bewerkt:
Dat is helaas niet waar! Ik kende iemand waar herpes de hersens is ingegaan ( wat dus óók mogelijk is ). Die persoon is daar aan overleden. Het komt niet vaak voor, maar het kan dus wel!

Dus men moet niet zo argeloos om gaan met soa's!! Want het kan dus wel (levens)gevaarlijk zijn!! En het valt mij steeds meer op dat men er maar een beetje wegwijvend over doet.

Ik stel voor: wees serieus. Heb je klachten.. niet naar dit forum met vragen, maar naar de huisarts per direct.

------------------------------------

-Gonorroe en chlamydia krijg je hoofdzakelijk door in aanraking te komen met keelslijmvliezen van een besmet persoon. Het hoeft niet altijd ( geloof 23% kans v vrouw naar man, dubbele kans andersom ).
Die soa's zitten voornamelijk in de keel ( achter in de mond ), dus bij keeln**ken maak je daar wel meer kans op.

Iedereen zou zich eens wat beter moeten inlezen op risico's die beide partijen hier mee lopen, zeker mannen met partners waar ze nog seks meehebben!!

Ik ken mijn risico's, want heb genoeg info hierover gelezen en geïnformeerd bij de ggd waar ik nog altijd kom. Tevens weet mijn huisarts ook wat ik voor werk doe, altijd handig 🙂
Je hebt gelijk wat betreft herpes; het kan ernstige gevolgen hebben. Het lastige is dat het een seksueel overdraagbare aandoening is die nauwelijks te voorkomen is. Veel mensen dragen het virus bij zich en kunnen zelfs besmettelijk zijn als ze geen symptomen vertonen. De enige manier om besmetting volledig te voorkomen, is door nooit intiem te zijn, inclusief zoenen. Natuurlijk moet je, bij symptomen, intieme contacten zoals zoenen of andere vormen van intimiteit vermijden.

Wat de keel betreft, is gonorroe de grootste kans. Chlamydia is niet meer relevant en wordt ook niet meer in de keel getest. Hiv is oraal niet overdraagbaar door je te laten pijpen. Syfilis kan wel overgedragen worden, maar komt gelukkig weinig voor, dus de kans hierop is erg klein. Tegen HPV kun je je laten vaccineren, maar HPV en HSV zijn helaas niet volledig te voorkomen.

Risico op een soa heb je altijd.
Met of zonder rubbertje. Bij enige twijfel altijd condoom op. Logisch he??
Het maakt niet veel uit waar je bent. Thailand, Nederland of USA..
Dit is niet helemaal waar. In sommige landen komen bepaalde soa's veel vaker voor dan in Nederland. De kans om iemand te ontmoeten die een soa heeft, met name juist onder sekswerkers, is in deze landen aanzienlijk groter. Neem als voorbeeld hiv in Oekraïne, dat vooral voorkomt bij heteroseksuele mannen en vrouwen (gemiddeld 1% is positief!). Meer dan 5% van de vrouwelijke sekswerkers is daar positief getest op hiv, en in bepaalde gebieden ligt dit percentage nog veel hoger. Bovendien ontvangen veel van hen niet altijd de noodzakelijke behandeling, waardoor ze besmettelijk blijven.

Een condoom gebruiken is altijd beter. Maar, regelmatig testen helpt ook om deze hobby veilig te houden.
 
Blijkbaar leven sommige wandelaars nog in de "middeleeuwen".
Voor eens en voor altijd: hoe je ook sex hebt, veilig of onveilig, er is steeds een kans dat je een soa opdoet. Zelfs met een eenvoudig kusje bestaat de mogelijkheid (herpes).
Hoe beter beschermd, hoe kleiner de kans!
Dus waarom steeds die vraag? Doe wat je zelf wil doen, maar draag dan ook de gevolgen!!!
Volledig mee eens.
 
Blijkbaar leven sommige wandelaars nog in de "middeleeuwen".
Voor eens en voor altijd: hoe je ook sex hebt, veilig of onveilig, er is steeds een kans dat je een soa opdoet. Zelfs met een eenvoudig kusje bestaat de mogelijkheid (herpes).
Hoe beter beschermd, hoe kleiner de kans!
Dus waarom steeds die vraag? Doe wat je zelf wil doen, maar draag dan ook de gevolgen!!!
Daar zeg je wat. Een kut is een gat en een mond is ook een gat.

De meeste mannen redeneren dat meerdere lullen in een kut met condoom moet maar.. meerdere lullen in de mond moet zonder condoom ... alsof een mond geen soa's, aids, HIV kan krijgen :rolleyes:
 
Wat de keel betreft, is gonorroe de grootste kans. Chlamydia is niet meer relevant en wordt ook niet meer in de keel getest.
Dit klopt niet. Ik test om de 3 maanden en standaard wordt mijn keel ook getest, ook op chlamydia.
Gelukkig in alle jaren dat ik dit werk doe nog nooit iets gehad ondanks pzc (even afkloppen☺️). Intiem is standaard met, maar pmc vind ik gewoon echt niet fijn dus kies ervoor het risico te nemen. Denk dat je zeker wel meer kans hebt vaginaal iets op te lopen dan in je keel. Dit heeft de ggz ook gezegd. Het risico is uiteraard niet nul maar wel kleiner dan bij intiem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan