Kans op soa hoger meerdere bezoeken bare seks?

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Maar dan wel 10 maal dezelfde persoon, dezelfde SOA. En het lijkt mij dat het per SOA ook nog verschillend kan zijn.
Nee, chlamydia, gonorroe en syfilis hebben allemaal ongeveer een 30 procent kans op overdracht van vrouw naar man.

Dan boeit het niks met welke vrouw je het doet. Bij elke besmette vrouw is het 30 procent per keer.

Het is ook niet dat als je met de ene dobbelsteen geen 6 gooit, je met een andere dobbelsteen ineens meer kans maakt. 30 procent is 30 procent, ongeacht de dame.

Maar dat dus per keer. Dat is iets anders dan de kans op een besmetting bij meerdere pogingen.

Als je 4x met een dobbelsteen gooit, dan is de kans om 4x geen 6 te gooien (5/6)^4. Dat maakt de kans dat je in die vier beurten minstens 1x een 6 gooit 1 - (5/6)^4, oftewel 52 procent.

De dobbelsteen heeft geen geheugen wat je eerder hebt gegooid, het lichaam van de dame ook niet of ze je al besmet heeft of niet, maar bij meerdere pogingen neemt de totale kans op een besmetting wel toe.
 
Laatst bewerkt:
Nee, chlamydia, gonorroe en syfilis hebben allemaal ongeveer een 30 procent kans op overdracht van vrouw naar man.

Dan boeit het niks met welke vrouw je het doet. Bij elke besmette vrouw is het 30 procent per keer.

Het is ook niet dat als je met de ene dobbelsteen geen 6 gooit, je met een andere dobbelsteen ineens meer kans maakt. 30 procent is 30 procent, ongeacht de dame.

Maar dat dus per keer. Dat is iets anders dan de kans op een besmetting bij meerdere pogingen.

Als je 4x met een dobbelsteen gooit, dan is de kans om 4x geen 6 te gooien (5/6)^4. Dat maakt de kans dat je in die vier beurten minstens 1x een 6 gooit 1 - (5/6)^4, oftewel 52 procent.

De dobbelsteen heeft geen geheugen wat je eerder hebt gegooid, het lichaam van de dame ook niet of ze je al besmet heeft of niet, maar bij meerdere pogingen neemt de totale kans op een besmetting wel toe.

@ ForumLurker , ...

Wat zijn uw referenties over deze 30% kans op overdracht ???

:unsure:
 
Ik heb hier: https://ziz.nl/over-ziz iets gevonden over besmettingskansen.

(Bij die organisatie staat: "ZIZ is een non-commercieel zorgproject vanuit de afdeling Medische Microbiologie van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)." Ik ga ervan uit dat het betrouwbaar is.)

Over chlamydia lees ik: "De kans op chlamydia tijdens onbeschermde seks (penis-vagina) is ongeveer 10% per keer dat je seks hebt met iemand die chlamydia bij zich draagt."

Bij gonorroe zie ik geen besmettingskansen vermeld. Bij syfilis evenmin.
 
Mijn 30 procent cijfers komen van diverse SOA polies en verwijzen naar een onderzoek uit 1980 op basis van kweken (Lycke, Lowhagen, Hallhagen, Johansson, Ramstedt). Maar het onderzoek zelf kan ik niet vinden.

Goed, laten we het bijstellen naar 10 procent. Dan zit je na 10x onveilig op 1 - 0.9^10 = 65 procent (bij 3x op 27 procent). Altijd nog heel risicovol.
 
Zozo, een onderzoek uit 1980!
En het is niet na 10 x onveilig, maar na 10 x onveilig met een besmet persoon.
Ja, want de soa's waren toen echt anders dan nu en ik heb altijd al gezegd met een besmet persoon.

Maar inderdaad, gelukkig is het merendeel niet besmet, dus ligt het risico in de praktijk een stuk lager.
 
Laatst bewerkt:
Transmissierisico bij eenmalig onveilig seksueel contact met een bewezen positieve bron. Vaginaal – insertief
25% (chlamydia) - 20-30% (gonorroe)

Er zijn verschillende parameters die transmissie risico bepalen en een simpele kansrekening doet af aan de werkelijkheid.
 
Voor sommigen is wiskunde wat te moeilijk blijkbaar.

Als je bare neukt met een dame en jullie zijn allebei 100%eker dat 'jullie geen soa hebben, dan heb julllie geen kans om een soa op te lopen.

Heeft een van jullie beiden een soa en je neukt 1 keer zonder...dan hebben jullie nadien geluk gehad dat er geen soa werd overgedragen. Blijben julliezonder neuken...simpel, dan lopen jullie allebei met een soa rond. Geen soa doorgeven is dan zoals de grote pot winnen van euromillions.

Weet jullie het niet, dan is het zoals een straat oversteken zonder eerst links en rechts te kijken. Doe je het beiden niet dan kan het gebeuren dat je geen van beide aan de overkant van de straat geraakt.
Doet zij het niet maar jij wel...dan mag je er zeker van zijn dat jij altijd veilig aan de overkant geraakt.

Hopelijk was dit eenvoudig genoeg uitgelegd voor de niet-wiskundigen 🙂
 
Dat is niet waar. Er is zelfs met condoom bij juist gebruik een (zeer) klein risico op soa's.
Vraagsteller heeft het over hiv-risico. Als je het veilig doet en op de juiste manier een condoom gebruikt, dan is er geen kans om hiv op te lopen. Als je het minder veilig doet, omdat het condoom stuk gaat bijv. of bij onjuist gebruik, dan is er een kleine kans.

Wat betreft de andere soa's, die zijn met juist condoom gebruik en het toepassen van goede technieken naar heel klein risico te reduceren (chlamydia en gonorroe), maar er zijn ook soa's waar je met condoom weinig bescherming van hebt, zoals HPV.
 
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan