ken n mop over tieten..

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

terecht ja of nee?


  • Totaal aantal stemmers
    22
@diewanderer Hoe is suggereren dat het slachtoffer zelf schuldig is aan haar aanranding een verzachtende situatie? Hij heeft idd gezecht dat hij het "not done" vind. Maar vervolgens beschrijft hij situaties waar in hij het laat klinken dat hij het wel vind kunnen. Ik trek zijn verhaal dus niet uit contex dat doet hij zelf.

@Roba Waar zou dit onderbuik gevoel van hem op gebaseerd kunnen zijn? In het artikel word er niks over de dame of de relatie van de dame en de man geschreven.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet eens wat Muis z'n eigen onderbuikgevoelens zijn, ik kan niet namens hem praten, daar gaat het me ook helemaal niet om.

Iedereen heeft allerlei primaire gedachtes bij van alles en nog wat. Daar zit geen "waarom" achter, dat zijn reflexen. Dat is ongefundeerd, maar dat het gebeurt is menselijk. Het internet zit bomvol mensen die niet verder denken dan die eerste ongenuanceerde reactie en die meteen het internet op flikkeren.

Onderbuikgevoelens als waarheid het internet op flikkeren is dus NIET wat Muis doet. Muis zegt er keurig bij dat hij niet weet wat er is gebeurd. De scenario's die hij schetst zijn echter wel onderbuikgevoelens waar de mensen in die zaak ZEKER mee te maken gaan krijgen. Heb liever dat iemand ze genuanceerd opsomt dan dat een trol het als waarheid het internet op flikkert...
 
Dat er mannen zijn, die waneer ze een verhaal horen van een vrouw die aangerand is, gelijk en alleen maar denken dat heeft ze waarschijnlijk zelf uitgelokt. Zonder dat hier een aanleiding voor gegeven word, is volgens jouw niks mis mee?
Ik denk dat Muis mans genoeg is om zelf antwoord te geven maar aangezien ik ook al een eye roll van je kreeg zal ik ook maar weer een duit in het zakje doen
Geen van de schrijvers hier is bij het voorval aanwezig geweest en dus weten we niet wat de context was zoals hier al eerder aangegeven , in principe maakt dat ook niet uit want die vent heeft gewoon zijn handen thuis te houden natuurlijk

Maar de maatregelen die getroffen zijn wel erg zwaar vind ik , een 63 jarige bouwvakker vind zo gauw geen ander werk en al zeker niet voor hetzelfde salaris wat hij in die tijd heeft opgebouwd
Als die kerel nog aan de slag komt is het via een uitzendbureau voor het minimum loon en een tramkaart
Een WW uitkering kan hij vergeten omdat zijn ontslag verwijtbaar is en voor de bijstand kan hij als hij pech heeft zijn huis eerst opvreten en dat nog een jaar of 4 tot zijn pensioen

Een beetje buiten proportie voor iemand die alleen maar een smakeloos geintje uit wilde halen vind ik persoonlijk
Dit had anders opgelost kunnen worden naar mijn mening
 
Dat er mannen zijn, die waneer ze een verhaal horen van een vrouw die aangerand is, gelijk en alleen maar denken dat heeft ze waarschijnlijk zelf uitgelokt. Zonder dat hier een aanleiding voor gegeven word, is volgens jouw niks mis mee?
... Ik zeg juist dat dat NIET is wat Muis doet...

Begrijpend lezen is ook een kunst.
 
Hier word ik toch zo pissig van. Je weet het idd niet! Dus het is niet nodig om 2 opties te beschrijven, waar in het slachtoffer er zelf om zou vragen of het slachtoffer het uit vraak doet. Er zijn letterlijk 1000 verschillende mogelijkheden van wat er voor af zou zijn gegaan. Maar jij kiest er voor om zonder enkele kennis of aanleiding het slachtoffer ff in een hele nare manier zelf schuldig te maken.
Hoi @Merel je kunt erin lezen wat je wilt. Het was niet mijn bedoeling om de vrouw het in de schoenen te schuiven alsof ze er zelf om gevraagd heeft. Ik geef gewoon een paar oorzaken aan, er zijn uiteraard nog legio andere mogelijkheden.

In dit hele verhaal is er niet 1 maar zijn er 2 slachtoffers, zelf geef ik al 25 jaar leiding aan een groot team, zou niet snel gekozen hebben voor ontslag op staande voet voor een 63 jarige man er zijn genoeg andere opties om de man tot inzien te laten komen dat het schenden van de lichamelijke integriteit van zijn collega een grens overgaat.

Voetnoot: Goed hij raakt een paar borsten aan tijdens het maken van een grapje en wordt ontslagen, waar ligt de grens en wie bepaald die dan, want die is voor iedereen anders maar hij lijkt mij steeds meer op te schuiven richting een samenleving waarin we permanent 1 1/2 meter afstand gaan houden. Wordt je straks ontslagen omdat je een vriendschappelijk arm om iemands schouder legt, of een te dikke zoen geeft tijdens de nieuwjaarsborrel?
 
Hoi @Merel je kunt erin lezen wat je wilt. Het was niet mijn bedoeling om de vrouw het in de schoenen te schuiven alsof ze er zelf om gevraagd heeft. Ik geef gewoon een paar oorzaken aan, er zijn uiteraard nog legio andere mogelijkheden.

In dit hele verhaal is er niet 1 maar zijn er 2 slachtoffers, zelf geef ik al 25 jaar leiding aan een groot team, zou niet snel gekozen hebben voor ontslag op staande voet voor een 63 jarige man er zijn genoeg andere opties om de man tot inzien te laten komen dat het schenden van de lichamelijke integriteit van zijn collega een grens overgaat.

Voetnoot: Goed hij raakt een paar borsten aan tijdens het maken van een grapje en wordt ontslagen, waar ligt de grens en wie bepaald die dan, want die is voor iedereen anders maar hij lijkt mij steeds meer op te schuiven richting een samenleving waarin we permanent 1 1/2 meter afstand gaan houden. Wordt je straks ontslagen omdat je een vriendschappelijk arm om iemands schouder legt, of een te dikke zoen geeft tijdens de nieuwjaarsborrel?
Kunnen we dan misschien niet hier uit ophalen dat er dus meer voor af is gegaan aan onwenselijk gedrag van de man zijn kant? En dat hij bijvoorbeeld nul berouw heeft getoont. Misschien wel uitspraken gedaan heeft als "zou het zo weer doen" "moet toch kunnen" gezien de straf die hij gekregen heeft. Als je het hele verhaal leest is dat niet aannemelijker als de 2 situaties die jij geschetst hebt?
 

Mooie vrouwen zijn vaak gestraft, handtastelijke mannen worden dat zelden

Column

MARCIA LUYTEN
'Zo, Rosa. Heb jij ééénig idee waarom ik jou toen heb ontslagen?'

Rosa stond aan het graf van een oud-collega en trof de hoogleraar die haar als jonge academicus op straat zette. De vraag en de hanigheid overvielen haar. Ze stamelde: 'Er was iets met het team... Robert mocht mij niet en Robert was een vriend van jou, daarom moest ik weg.' De man lachte van triomf: 'Neehee. De echte reden was: jij was ongelóóflijk erotiserend...'

Ik hoorde Rosa's verhaal en mijn hoofd waaierde alle kanten uit. Naar John Steinbeck, naar een beroemde Leidse sterrenkundeprof, naar Rosemary Kennedy en naar Sanna Marin. Steinbeck modelleerde in East of Eden en in Of Mice and Men de vrouw naar een giftig beeld: sexy, verleidelijk en gevaarlijk. Vlakke, valse karakters die de goedwillende man ten val brengen. Dat idee van de vrouw kostte Rosa haar baan.

In Rosa's vakgebied is seksuele discriminatie en wangedrag alledaags. De volgende betrekking kwam met ongewenste avances; Rosa werd gezoend, aangerand. Een leidinggevende bleef achter met haar oorbel in de hand. Rosa zonder werk. En naar referenties kon ze fluiten. Maar ze kende collega's die veel erger meemaakten, dus ze hield haar mond. Bovendien, bij wie zou je aankloppen met zo'n verhaal? Ze had vast aanleiding gegeven. Nee, beter de schaamte stil dragen.

Vrouwen die door mannen verleidelijk worden gevonden, zijn daar vaak voor gestraft. Zie het geknakte leven van Rosemary Kennedy. De oudste zus van John, Robert en Teddy was begin twintig toen ze 's avonds ontsnapte uit het nonnenklooster waar vader haar voor een opleiding naartoe had gestuurd. Rosemary maakte plezier in een bar. Dat vond haar vader gevaarlijk voor de politieke carrière van zijn zonen. Hij dwong Rosemary op haar 23ste tot een lobotomie. Die zou haar 'kalmeren'. Zo bezien was de ingreep geslaagd, want Rosemary kwam lichamelijk en geestelijk gehandicapt eruit en werd in een gesticht opgeborgen tot ze in 2005 stierf. (Haar vader zag zijn zoon president worden. Zijn dochter heeft hij nooit meer bezocht.)

En er zijn premiers en presidenten dansend gefilmd, maar nooit gaf dat gedoe zoals de beelden van de Finse premier Sanna Marin. Marin is slim en mooi en kan dansen als Beyoncé. Atletisch en zinnelijk, een vrouw met macht die niet alleen hoofd maar ook lijf is; die, en daar gaat het om, seks uitstraalt.

Mannen die zich vergrijpen aan vrouwen worden daar zelden voor gestraft. NRC publiceerde in mei schokkende cijfers. Tegenover de 2.168 meldingen van verkrachting die in 2021 bij de politie binnenkwamen, stonden 195 veroordelingen van verdachten. Naar schatting worden elk jaar in Nederland 90 duizend mensen slachtoffer van aanranding, verkrachting en/of seksueel misbruik. Tel je (fysieke) seksuele intimidatie mee, dan zijn het ruim 400 duizend gevallen van seksueel geweld. Dankzij de Voice-uitzending van Boos deden dit jaar al 60 procent meer vrouwen aangifte van seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Bij Rosa op de werkvloer regeren 35 jaar later nog steeds mannen die zich aan vrouwen opdringen. Onlangs overhandigde hoogleraar Naomi Ellemers minister Dijkgraaf een KNAW-rapport met voorstellen om de sociale veiligheid in de wetenschap te verbeteren. Intussen zijn er commissies en vertrouwenspersonen en hoeven vrouwen hun mond niet meer te houden. Maar Rosa's oude baas zit onverstoord in zijn trumpiaanse universum. Vijf #MeToo-jaren verder zegt hij tegen de vrouw die hij ontsloeg omdat ze hem opwond: 'En weet je Rosa, je ziet er nog steeds verdomd goed uit.'
 
Terug
Bovenaan Onderaan