Moderatie in recensie topics

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

Cinta

Wandelaar
40
15/08/21
107
18
Zowel op Hookers als tijdens mijn, nog relatief korte lidmaatschap hier, heb ik nooit deelgenomen aan rubrieken die niet met de essentie van een review site te maken hebben. Ik kan me voorstellen dat dit voor menigeen wel een functie heeft, dus zeker geen oordeel.

Een uitzondering maak ik nu. Het valt mij op dat binnen de recensie topics bijna geen moderatie plaats vindt. Op Hookers kon je van alles afdingen, maar dat aspect hadden ze goed op orde.

Het heeft wellicht met de capaciteit te maken en ja, ik weet dat er een rapporteerknop is. Maar om hier nu iedere keer met, gevoelsmatig, het 'klikspaan-vingertje' op te drukken.

Voor mij persoonlijk is een inhoudelijke vraag n.a.v. een recensie, een compliment (hoewel hier ook de like-buttons voor zijn) of een toevoeging o.b.v. eigen ervaring geen probleem.

Hinderlijker vind ik opmerkingen over betaalde of geadverteerde prijzen. Het voegt werkelijk niets toe om jouw mening hierover in andermans recensie te vermelden.

Net zomin als het aangrijpen van diverse TS' berichten om vervolgens het hele topic te claimen met samenzweringstheorieën. Echt een debacle.

Of nog erger, de zelfbenoemde toonbeelden van oprechtheid, die volledig los gaan in eigen en andermans recensie topics als ze een bericht niet aanstaat. Dan deug je niet.

Vandaag ook weer een voorbeeld gezien van iemand die de moeite neemt een recensie te schrijven, daar nul credits voor krijgt, maar wel een paar schijtlollige grapjes overheen. Lekker motiverend lijkt me dat.

Mijn advies zou zijn om de spelregels nog wat verder aan te scherpen wat in een recensie topic wordt toegestaan. Nu staat er alleen waaraan een recensie dient te voldoen. Niet waaraan overige berichten in dat topic moeten voldoen. Of valt deze zinsnede uit de spelregels zo te interpreteren: "Een post mag geen beledigingen bevatten, het moet een beschrijving van een ervaring zijn"?

Zo ja, dan kan inderdaad iedereen de 'rapporteer-knop' zonder gewetensbezwaren indrukken. Wordt dit dan ook opgepakt?
 
Discussies over de dame van het recensietopic zijn dan nog tot daar aan toe, maar "schijtlollige opmerkingen" en andere off-topic onzin zou gesnoeid moeten worden.
Bij Hookers vond ik het weer iets te streng allemaal. Daar werd informatie over de dames weggehaald als het "geen recensie was". Bv. dingen als: "ik heb me bij de deur omgedraaid omdat het huis er uit zag als een vuilnisbelt" mochten niet, want geen bezoek dus geen recensie. Terwijl het toch hoogst relevante informatie is.
 
Maar om hier nu iedere keer met, gevoelsmatig, het 'klikspaan-vingertje' op te drukken.
Ik beschouw dat niet als klikken, wel als de mods een handje helpen. Er valt toch niet veel te klikken als het bericht open en bloot in een topic staat?

Er wordt trouwens vrij snel op gerapporteerde berichten gereageerd. Maar ik ben het met je eens dat er misschien iets te veel anarchie heerst in de recensietopics.
 
Ik zie het ook een beetje als klikken. Ik lees dit net en ging ervan uit dat men de recensies wel eens naleest net als vroeger op hookers en kinky.
Er zal altijd wel iets afwijken in een draadje. Ook eens met diewanderer over de anarchie.
 
Ik werd vandaag naar aanleiding van 2 recensies over dames die op de Wallen werken gewoon uitgescholden voor leugenaar.
Notabene door iemand die zelf nog nooit geen enkele recensie heeft geschreven op dit forum?
Gewoon omdat wat ik had meegemaakt in zijn ogen niet kon. In dit geval, goede service krijgen van een dame op de Wallen.
Nou, dan vergaat de lol van het recensies schrijven je wel even kan ik jullie vertellen.
 
Gewoon rapporteren. Daar is die knop voor. Dan ben je niet laf of zielig. De intentie moet zijn om het topic relevant en fatsoenlijk te houden, niet om 'tegenspraak te smoren', maar ik ga er van uit dat de meeste lezers die wat TS beschrijft herkennen er ook zo in staan.
Overigens ben ik zelf dit probleem nog niet zo tegengekomen, maar ik rapporteer ook wel eens, vooral om een topic van rubriek te verplaatsen bijvoorbeeld.
 
Het mag van mij allemaal wat losser dan Hookers, daar werd het uiteindelijk "regels zijn regels zijn regels" waardoor er relevante informatie verloren ging. Maar er zijn enkele topics waar mensen (toetsenbordhelden?) elkaar aanvallen omdat het hun favoriete dvp is en zij weten het wel beter dan de ander en ...
Triest om te zien, laten we het vooral gezellig houden hier.
 
Cinta had wel een aantal goede punten waar veel forumleden, mijzelf inclusief, regelmatig tegen zondigen. Omdat het een forum voor en door leden is misschien goed om een pol te houden waar je bij een lijst 3 punten of mag uitdelen aan zaken waar je graag ziet dat de moderatie optreedt? Vervuilen van topics over DVP met irrilevante zaken is gewoon slecht. Geleuter over de prijs etc., je betaald het of gewoon naar een ander gaan. Eigen mening opdringen aan anderen hoort hier ook niet thuis denk ik...

Stap 1 is meer concreet maken wat de punten moeten zijn waarover gestemd kan worden? Dat zaken die obv de AVG e.d.echt niet mogen taboe zijn is een inkoppertje.
 
Cinta had wel een aantal goede punten waar veel forumleden, mijzelf inclusief, regelmatig tegen zondigen. Omdat het een forum voor en door leden is misschien goed om een pol te houden waar je bij een lijst 3 punten of mag uitdelen aan zaken waar je graag ziet dat de moderatie optreedt? Vervuilen van topics over DVP met irrilevante zaken is gewoon slecht. Geleuter over de prijs etc., je betaald het of gewoon naar een ander gaan. Eigen mening opdringen aan anderen hoort hier ook niet thuis denk ik...

Stap 1 is meer concreet maken wat de punten moeten zijn waarover gestemd kan worden? Dat zaken die obv de AVG e.d.echt niet mogen taboe zijn is een inkoppertje.
Waarom zo ingewikkeld?

Volgens mij wordt er nog steeds heel weinig gerapporteerd, met de rapporteerknop kun je bij wijze van spreken ook stemmen. Zie je iets dat je niet bevalt: rapporteren en toelichten. Dan krijgt de moderatie ook een beeld van wat we belangrijk vinden.

En we moeten niet vergeten dat het modereren vrijwilligerswerk is.
 
@Krolse Kater snap je punt, maar ben het met Cinta eens dat melden ook niet fraai is en geeft een sfeer van "achter de rug om". Kunnen het ook prima bij dit topic bespreken maar vind het zelf prettig als forumleden elkaar gewoon direct aanspreken op reacties waarvan bekend is dat (bijna) niemand op zit te wachten. Zie op andere forums ook dat dit best goed werkt en als leden er niet onderling uitkomen grijpt de moderator in. Typische koffiehoek zie ik ook niet, daar hoort veel thuis wat nu topics vervuilt. Mijn punten zijn:

* Bij topics over dames alleen reacties die met een bezoek te maken hebben (review) of een serieuze intentie om een dame te bezoeken.
* Bij topics over dames geen eindeloze discussies over prijzen, dat ze te dik, te oud is etc. als anderen duidelijk heel tevreden zijn.
* Mening van anderen respecteren, maar zeker ook ruimte om de eigen mening te mogen geven (maar niet eindeloos).
* Zaken die door forumleden in een PB bericht besproken worden horen prive te blijven, tenzij je daar beiden anders over denkt.
* Discussies in de koffiehoek (nog niet aanwezig?) mogen stevig zijn en elke onderwerp geoorloofd, mits met respect voor elkaar en zonder grof taalgebruik. Aanstootgevend etc. is weer wat te subjectief en perkt de vrijheid teveel in.

Over het algemeen een zeer positief beeld van hetgeen ik op dit forum zie en lees, maar soms helaas grote uitzonderingen. Nu heb je alleen een knop om aan te geven dat je een bericht 'leuk' vindt. Kan ook leven met een knop waarmee je kan aangeven een bericht af te keuren. Heb er geen moeite mee dat openlijk te doen, melden vind ik wel 'sneaky' en doe dat liever alleen in meer extreme gevallen.
 
Laatst bewerkt:
ik vind het een verademing dat hier niet hard wordt gemodereerd. Wel ben ik het eens met Cinta dat recensietopics dreigen te verzanden en dat daar wel gedrags richtlijnen voor mogen komen. Wellicht kan het geneuzel in het wie-heeft-er-ervaring-met topic van de desbetreffende dvp en proberen we de recensietopic schoon te houden? Commentaar op de ervaring (wel/niet mee eens) en doorvragen moet m.i. kunnen. Randzaken als "te duur" en "wanneer is ze weer online" vind ik niks toevoegen aan de recensie.
 
Koffiehoek heet hier Stamcafé, berichten 'afkeuren' kan door een boos of huilend smiley te klikken.

Ik vind het allemaal prima hoor, wat je voorstelt, maar zie niet echt dat er iets mist.

En het idee dat rapporteren iets 'stiekems', 'lafs' of 'achter de rug om' is, daar moet je gewoon van af. Niet te sentimenteel zien, zo'n rapportagemogelijkheid.
 
Topic Ling is recent opgeschoond. Gebeurt echt wel.
Dat weet ik ook wel, maar het had nooit moeten gebeuren. Dit is natuurlijk ook een nieuw forum met nog weinig moderators en ik weet als geen ander dat modereren veel tijd kost. Juist daarom moeten wij als leden de boel niet zo laten ontsporen.

Nog even Ling als voorbeeld. Daar ging het al lang niet meer over haar zelf, maar over de bare-discussie in het algemeen. Dit puur even als voorbeeld, graag on topic blijven.

Maar ik ben in elk geval blij dat er een goede opvolger voor Hookers is gekomen. Laat ik dat voorop stellen.
 
Inderdaad, die rapporteer knop is er niet voor niets. Die helpt om het forum netjes en overzichtelijk te houden. Als de moderatie het niet eens is met je rapportage, zal het gerapporteerde bericht blijven staan. Zo simpel is het.

Ik probeer het nu wat actiever te gebruiken om de wildgroei aan topics in de rubriek 'Op zoek' bij te sturen; je ziet door de bomen het bos niet meer. Maar laatst was er idd een offtopic discussie van wel 10 berichten in een recensiethread. Netjes de eerste gerapporteerd met de mededeling dat er nog 9 op volgden, en een paar uur later de melding van de mod dat de veegwagen was langsgeweest en het topic was opgeschoond.

Prima toch? Zo hoort het!
 
Ik ben niet zo'n fan van die rapporteerknop, het is voor mij zoiets als klikken. En zijn er geen moderators te vinden? Er zullen er toch wel zijn die dat willen?
Maar zolang het niet ontspoort in schelden en dat soort dingen is het prima.
Je moet het niet zien als klikken. Een moderator is blij als je zijn aandacht ergens op vestigt. Alles lezen in de rubrieken die je modereert is best een flinke klus. Daar komt nog bij dat er ook dingen te verplaatsen, samen te voegen, titels veranderen etc zijn.

Op Hookers was de meldknop er alleen voor echt dringende zaken, hier is hij er voor alles wat aandacht behoefd.
 
o ik kan heel die meldknop op hookers niet eens herinneren.
Dacht dat wel mee viel, meeste is toch recensie en in het off topic zou het kunnen ontsporen dus daar zou je aandacht kunnen hebben. Vond het op hookers ook wel meevallen maar ik was er wel een tijd weg
 
Om transparant te zijn; sinds mijn post heb ik de knop twee keer gebruikt en in beide gevallen is er moderatie geweest.
Dank voor de feedback in dit topic, ik ontwaar wel een rode draad door alle reacties heen.
Met een beetje goede wil en incidenteel het beroeren van 'de knop', is verdere verduidelijking/verscherping van regels voor recensie topics wellicht niet nodig.
 
Koffiehoek heet hier Stamcafé, berichten 'afkeuren' kan door een boos of huilend smiley te klikken.

Ik vind het allemaal prima hoor, wat je voorstelt, maar zie niet echt dat er iets mist.

En het idee dat rapporteren iets 'stiekems', 'lafs' of 'achter de rug om' is, daar moet je gewoon van af. Niet te sentimenteel zien, zo'n rapportagemogelijkheid.
Dit! Gewoon melden en een onderbouwing toevoegen en je krijgt vanzelf een reactie terug of er iets mee gedaan is of niet (en waarom). Tot nu toe vind ik het heel prettig werken. Juist door zelf in zo'n topic te reageren krijg je vaak het opgestoken vingertje of ontsporing/vervuiling van de topics. Melden, wachten op een mod en weer door. Lijkt wel of sommige hier standaard al een snitch gevoel wanneer ze andere dit horen doen... Zegt uiteindelijk meer over de personen die hier liever vervuiling hebben dan een on-topic topic.

Zolang iedereen die knop gewoon gebruikt zijn de regels prima.
 
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan