Not guilty on all six counts

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

STL

Vaste klant
Forumpionier
141
05/07/21
139
Mogelijk vandaag al een uitspraak van de jury in het proces tegen Ghislaine Maxwell, voormalig vriendin en werkneemster van Jeffrey Epstein. Gisteren werden de pleitredes van aanklager en verdediging gehouden in het proces in New York dat de helft korter duurde dan verwacht. Veel had ik sowieso niet verwacht van het proces omdat het onderzoek van de Palm Beach Politie indertijd (2005-2007) niets belastends tegen Maxwell had opgeleverd. De leider van dat onderzoek, Recarey, heeft jaren later in een van de civiele zaken die tegen de Britse waren aangespannen, als getuige dat ook expliciet bevestigd.

De FBI die een jaar na de PBPD een onderzoek (2006-2007) instelde naar eventuele federale misdrijven begaan tegen de (deels) minderjarige tienerprostituees die bij Epstein op bezoek kwamen, vond evenmin iets tegen Maxwell. Wel had toen een van de dametjes Maxwell genoemd, maar evenmin als alle anderen was deze vrouw geïnteresseerd in strafrechtelijke of civiele actie tegen Epstein en zijn medewerksters. Dat gebrek aan medewerking was de aanleiding voor de deal, de zgn. Non Prosecution Agreement (NPA), die Epstein in september 2007 met het federale Openbaar Ministerie sloot. Hierin werd Maxwell niet als medesamenzweerder genoemd, vier andere, jongere vrouwen wel die van strafvervolging gevrijwaard werden. Indirect werd Maxwell door deze NPA – deze zal Epstein miljoenen dollars aan advocatenwerk gekost hebben – beschermd omdat deze vrijwaring ook voor eventuele, niet bij name genoemd, potentiële co-conspirators gold. Noch Epstein had in 2019 opnieuw gearresteerd en vervolgd mogen worden, noch Maxwell in 2020; door dit toch te doen pleegde het federale Openbaar ministerie dus tweemaal contactbreuk.

De rechter heeft het beroep op de NPA dat haar advocaten vorig jaar maakten niet erg overtuigend verworpen. Ook werden telkens haar verzoeken om op borgtocht vrijgelaten te worden, afgewezen. Vanaf eind november werd duidelijk dat dit eigenlijk ook onterecht was geweest omdat het bewijs tegen haar uiterst zwak bleek. Dit stoelde namelijk hoofdzakelijk op de verklaringen van vier 'accusers' die in alle gevallen na de dood van Epstein in augustus 2019 met Justitie waren gaan samenwerken. Tijdens deze contacten waren alle vier ook verwikkeld in de aanvraag voor financiële compensatie van het Epstein Victims Compensation Fund. Afgelopen augustus werd bekend dat dit fonds in zijn verdelingsprogramma 125 miljoen dollar (geld uit de nalatenschap van Epstein) heeft verdeeld over 150 personen, een veelvoud van het aantal zgn. slachtoffers dat indertijd met de politie en de FBI in contact is genomen. Zowel hieruit als wat uit de zittingen boven water is gekomen, wordt aannemelijk dat de EVCP zeer lage bewijscriteria hanteerde bij de beoordeling. Al lieten de aanklagers telkens de vier dames expliciet ontkennen dat geld een rol had gespeeld en benadrukten zij dat het geld al voor het proces was uitgekeerd – de aanvragen voor compensatie van de vier werden alle gehonoreerd – en dus geen rol meer speelde, echter wijst alles erop dat deze 'accusers' die van de rechter ook victims genoemd mochten worden, hun aanvraag bij het fonds middels medewerking met justitie hebben proberen te authentiseren.

Vooral minor victim-1 vond ik verdacht die onder de alias Jane als eerste haar getuigenverklaring aflegde. Een paar maanden voor de dood van Epstein in mei 2019 had ze nog medewerking aan de FBI geweigerd toen deze haar benaderde, bleek uit het kruisverhoor van de verdediging. Omdat ze 26/27 jaar met het afleggen van haar verklaring gewacht had, moest ze op meer dan dertig vragen in de rechtszaal het antwoord schuldig blijven. Haar claim dat ze op veertienjarige leeftijd door Epstein misbruikt zou zijn, konden zij en de aanklagers op geen enkele wijze met bewijsmateriaal staven. Wel bleken twee voorvallen- de theatervoorstelling van de Lion King en haar optreden op de 80e verjaardag van een bekende journalist - die zij in 1994 plaatste toen ze 14 was, na onderzoek in 1997/98 te hebben plaatsgevonden. Met de omstandigheid dat zij met haar verklaringen wachtte tot na Epstein's dood maken deze 'vergissingen' het aannemelijk dat zij een legale seksuele relatie crimineel heeft proberen te maken door deze drie jaar in de tijd terug te verplaatsen (legale seks met 17/18 naar misbruik met 14 jaar). Anders dan de vrouwen die bij leven van E. gecompenseerd werden, waren er in het geval van Jane (actrice Nadia Bjorlin) geen bekennende dader en medesamenzweerder, maar een dode dader en een ontkennende medesamenzweerder (Maxwell). Schokkend vind ik het dat zij via het Epstein Victims Compensation Program toch 5 miljoen dollar heeft gekregen waarvan 2,1 miljoen naar haar advocaten ging, met een in de lucht hangend verhaal, afgelegd op een verdacht tijdstip en met onmiskenbare inconsistenties. Ik ben ervan overtuigd dat zij meineed heeft gepleegd.

Nadia_Bjorlin_2.jpg

Nadia Bjorlin

Accuser Kate had slechts legale seks met Epstein gehad, ook in de negentiger jaren. Onbegrijpelijk dat zij hiervoor gecompenseerd is door het EVCP en bovendien met een heel hoog bedrag; $ 3,25 miljoen. Haar verhaal dient er vooral om de inpalmende en assisterende rol van Maxwell te staven, maar kan evenmin met ondersteunend bewijs versterkt worden. Zij is de actrice Anouska de Georgiou (foto's hieronder).
NINTCHDBPICT000516686785.jpg
18746098-7488087-image-m-58_1569034168905.jpg


Accuser Carolyn heeft in 2007 contact met de FBI gehad, maar liet het daarbij. Twee jaar later in 2009 spande zij een civiele zaak tegen Epstein en een zgn. medesamenzweerster aan die haar toen $445.000 opleverde. Hetgeen haar er niet van weerhield in 2020 opnieuw een schadeclaim in te dienen. Tijdens de zitting kon ze niet eens het precieze bedrag noemen dat ze dit keer kreeg, slechts dat het tussen 1 en 3 miljoen dollar lag. Ook haar verhaal is inconsistent en dan vooral met eerdere verklaringen die o.a. inhielden dat ze een jaar ouder was, geen seks met Epstein had maar hem alleen masseerde en Maxwell er niet in voorkwam. Het gaat hierbij om een drugsverslaafde vrouw.

Annie Farmer was de enige accuser die onder haar eigen naam optrad. Zij staafde haar getuigenis met o.a. haar dagboekaantekeningen. In New York bestond het "seksuele contact" uit het strelen van een voet, been en handje vrijen tijdens een filmvoorstelling in een bioscoop. Enige maanden (of een jaar volgens de verdediging) later onderging Annie op bijna 17-jarige leeftijd een massage door Maxwell met ontbloot bovenlijf waarbij Ghislaine haar borsten deels gemasseerd zou hebben. Fysiek contact met Epstein bestond uit liggend geknuffel waarbij de geslachtsdelen niet beroerd werden. Ook legaal wegens het seksuele zelfbeschikkingsrecht in Nieuw-Mexico dat aldaar op 16 jaar ligt. Even onbegrijpelijk als bij Kate is dat ze hiervoor met 1,5 miljoen dollar financieel schadeloosgesteld moest worden. Alleen het eerste incident in New York kon met een dagboekaantekening gestaafd worden; de tiener Farmer leek niet zoveel problemen met handje vrijen met een oudere man te hebben, de 42-jarie vond zichzelf zielig genoeg om het genoemde bedrag te ontvangen. Opmerkelijk was haar toelichting dat haar advocaat dit pro deo had binnengehaald; misschien vond deze het voldoende dat hij af en toe haar hand mocht vasthouden.
WireAP_9effe9488d554f65b188825224861089_16x9_992.jpg

Annie Farmer

M.i. zijn alle dames in variabele mate narcistische, immorele vrouwen die uit hebzucht er niet voor terugdeinzen met valse of aangedikte verklaringen een onschuldig persoon voor de rest van haar leven achter de tralies te brengen.

Compensatie, in ieder geval in deze excessieve vorm, fungeert als omkoping. Ik hoop van harte dat dit showproces toch een vrijspraak oplevert. Het overige "bewijsmateriaal" en nog enkele getuigenissen waren niet meer dan window dressing. Memory, manipulation and money waren de steekwoorden van de verdediging, terecht.
 
Laatst bewerkt:
je titel is niet helemaal goed. Je schrijft

Not quilty on all counts

Schermafbeelding 2021-12-21 om 19.10.50.png
maar je bedoelt:

Not guilty on all counts

Op zichzelf een mooie zeer literaire typo als terloopse verwijzing naar Clare Quilty uit de tweemaal verfilmde roman LOLITA van Vladimir Nabokov met zeer verwante thematiek:
 
Inmiddels is bekend geworden dat de jury morgen haar beraadslagingen voortzet. Dat wordt dan de derde dag. Lang delibereren lijkt meestal niet in het voordeel van de verdachte en in dit geval is er waarschijnlijk geen unanimiteit over de lage waarde van het bewijs. Enigszins hoopvol is dat de jury gevraagd heeft om de verklaringen van drie van de aanklagers nog eens in te zien -raar dat ze die niet direct bij de hand hebben.
Ook de drie gekunstelde samenzweringsonderdelen van de aanklacht waren kennelijk aanleiding de getuigenis van Farmer nog eens op te vragen; merkwaardig omdat de jury dat 's ochtends ook al gedaan had.
Gevaarlijk voor Maxwell is zeker dat de aanklacht uit zes onderdelen bestaat en bij tegenstellingen tussen juryleden het verleidelijk kan zijn marathonzittingen met een soort compromis te beslechten en haar op 1 of 2 onderdelen schuldig te verklaren. Dan blijft ze nog jaren zitten.

Voor hun beraadslaging werden de juryleden nog geacht dit document door te nemen waarin o.a. algemene instructies en de uitleg van de redelijk complexe aanklacht staan. Een nogal lang stuk (83 pagina's) en niet eenvoudig voor juryleden die het lezen van een vrij kort artikel in een roddelblad als het grootste staaltje van informatieverwerking op hun conto hebben.
 
Laatst bewerkt:
Het hele probleem met dit soort zaken is dat politiek er een heel belangrijke factor in is. De waarheid kom je nooit meer achter.
Maar iemand is onschuldig tot het tegendeel bewezen is en dat is met een reden.
Daarnaast kunnen misdrijven verjaren, ook dat is met een reden. Wie een kwart eeuw nadien nog eens aangifte doet van een misdrijf moet putten uit herinneringen die ook een kwart eeuw oud zijn en dat geldt ook voor de verdachte en voor eventuele getuigen. En dan heb ik het nog niet over de ellende die verhoortechnieken met zich mee kunnen brengen waardoor er schijnherinneringen kunnen ontstaan.
Ik heb me er niet zo in verdiept als @STL maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat Maxwell er 'met de haren bij gesleept wordt' omdat de grote vis (van wie de schuld overigens ook niet vast staat) niet meer in leven is.
 
Ik had niet onschuldig (0/6) verwacht, maar evenmin 5/6 schuldig. Alleen op count 2, het verlokken tot reizen tussen Florida en New York om Minor Victim-1 te betrekken in seks die in New York onwettig is, werd zij vrijgesproken. Schuldig verklaring was alleen mogelijk bij het accepteren van de onbevestigde, vaak inconsistente en op verdachte tijdstippen afgelegde verklaringen van de 4 'accusers'. Hiermee heeft het proces volgens mij een hoog #MeToo-gehalte gehad; het slachtoffer heeft altijd gelijk, ook als ze lijkt te liegen.
De jury's in zaken als Cosby, Weinstein en kardinaal Pell (Australië) zijn eigenlijk ongeschikt om dergelijke zaken te beslechten; de voorpubliciteit is zo massaal geweest dat men zich als amateur niet los kan maken van het mediabeeld waarin de schuld van de verdachte meestal al vaststaat. Juryleden zonder ervaring zien voor het eerst het contrast tussen de feiten en de mediawerkelijkheid. Professionals als rechters, aanklagers, advocaten en politieambtenaren zijn niet anders gewend dan dat de media er een potje van maken en zullen veel sneller en gemakkelijker het eenzijdige mediabeeld loslaten. Ook zal een huilende getuige op een professional minder indruk maken dan een leek die wellicht voor de eerste maal in zijn leven in een rechtszaal vertoeft.

De advocaten van Maxwell weten natuurlijk beter dan een geïnteresseerde leek in Nederland hoe de onschuld van hun cliënt aan een jury over te brengen. Maar desondanks kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de verdediging steken heeft laten vallen. Ten eerste gebruikte de verdediging slechts twee dagen om haar getuigen hun verhaal te laten doen. Dit betekende dat de aanklagers vier keer zo lang de jury met belastende informatie bewerkt hebben, want zij waren 8 dagen in de weer met hun aandeel. Hoe goed die inbreng van de advocaten op die twee dagen ook geweest is, het ware beter geweest als ze ongeveer even veel tijd als het federale OM hadden genomen.

Ten tweede vind ik dat het verdachte aangiftegedrag van de vier hoofdgetuigen/accusers/slachtoffers onvoldoende uit de verf is gekomen. Het werd wel benoemd, maar cruciale aspecten daarvan soms in een korte alinea, voldoende voor de kenner, maar niet genoeg voor juryleden die door media in het algemeen en #MeToo in het bijzonder geheel vastzitten in het slachtofferdenken. Een treffend voorbeeld hiervan is dat Jane, minor victim-1, Bjorlin, in mei 2019, de FBI nog afwimpelde. Ook de vraag waarom in de periode 2006-2008 zij geen contact met de FBI had opgenomen al dan niet met behulp van een advocaat kwam maar een maal aan bod, maar had vaker herhaald moeten worden en dan vooral in contrast met de tientallen die in dat tijdbestek ofwel ook verhoord werden en/of een claim voor schadeloosstelling ingediend hadden. Dit contrast met anderen werd niet benut. De diverse interacties tussen FBI/Federale OM, EVCP en de vier accusers in de periode 2019-2021 kwam niet uit de verf; hier had o.a. een heldere tijdlijn voor getoond moeten worden. De dozijnen tegenstrijdigheden in de getuigenis van Jane hadden duidelijk opgesomd moeten worden, ook in de diapresentatie. Voortdurend hadden de advocaten er op moeten hameren dat er tijdens het politieonderzoek naar Maxwell er via het EVCP ongeveer 12 miljoen dollar is overgemaakt naar de vier hoofdgetuigen en hun advocaten.

De advocaten van Maxwell kunnen nu ook weer gaan verdienen aan het Hoger beroep dat al is aangekondigd.

De straf zal ook veel te hoog uitvallen. Dit komt door wettelijke manco's. Voor het mensenhandelonderdeel met minderjarigen staat een minimumstraf van 10 jaar. Op maat, en dus redelijk en rechtvaardig straffen zoals in Nederland bij lichte mensenhandelvarianten is in de VS niet mogelijk. Zelfs als de feiten echt bewezen zouden zijn, gaat het hier om een lichte want formele variant die louter op de leeftijd is gebaseerd.

Andere wettelijke manco's zijn geen verjaringstermijn voor mensenhandel met minderjarigheden, wettelijk vastgelegde financiële compensatie ($ 150.000) en net als hier automatisch schuldig aan mensenhandel bij prostitutiebemoeienis met minderjarigen.

Het maatschappelijk klimaat is natuurlijk in het nadeel van dergelijke verdachten. Amerikaanse media geven globaal 80% aandacht aan (onbewezen) belastende informatie en 20% aan de ontlastende, zelfs als de eerste onbewezen en de laatste bewezen is. Kritische parlementaire controle ontbreekt geheel; in het gunstigste geval kijken volksvertegenwoordigers de andere kant op en als het tegenzit zullen ze met de wolven meehuilen. Politie en aanklagers zijn bij tijd en wijle niets ontziend in het exploiteren van de manco's in het systeem en de volkswoede. Dit fenomeen wordt versterkt omdat het bij de aanklagers om verkiesbare functies gaat.
Voor bijna allen geldt dat men te gefocust is op het eigen (financiële) belang. De mentaliteit is eigenlijk te individualistisch voor een evenwichtige, eerlijke en democratische opsporing, in ieder geval op dit vlak.
 
Laatst bewerkt:
Ook zal een huilende getuige op een professional minder indruk maken dan een leek die wellicht voor de eerste maal in zijn leven in een rechtszaal vertoeft.
In de USA heb je politiek benoemde "rechters" die niet altijd de professionaliteit hebben die je zou verwachten. Zie o.a. "Judge" Jeanine Pirro. En de ordinaire kermis van het 'supreme court'. Ik ben niet voor jury-rechtspraak maar wat ginds nu erger is, de rechtbank, de aanklagers of de jury, ik zou het niet kunnen zeggen.

Hier te lande vind ik de enkele kantonrechters die ik aan het werk heb gezien ook schrikbarend maar hopelijk heb ik er gewoon te weinig van gezien en dan net de kneuzen aangetroffen. De rechters van de gerechtshoven, waar ik er ook maar enkele van heb gezien, waren uitmuntend. Allemachtig wat een dossierkennis, tact, welwillendheid.

Hoe dom Epstein kon wezen door toe te geven aan een verlangen naar massages door amateur schoolmeisjes... en Maxwell om daarbij enigszins in de buurt te verblijven en misschien zelfs mee te doen, op haar minst als go-between. Dat is allemaal vragen om moeilijkheden. Wel knap dat ze hun miserie dankzij miljoenen-schikkingen wel heel erg lang hebben kunnen uitstellen.
 
Door hun grote kopieer- en plaktalenten melden Nederlandse media niets tot weinig over tegenstrijdigheden in de getuigenissen van Jane, Carolyn, Kate en Annie. Hetzelfde geldt voor het verdachte aangiftegedrag en de vorstelijke premie van 1,5 tot 2,9 miljoen dollar belastingvrij die deze dames op hun rekening kregen voor hun slachtofferrolletje.
NrcHandelsblad
Volkskrant
NOS
Trouw
AD

Goedkoop nieuws: het wordt geschreven door laagbetaalde freelancers met de genoemde talenten die gewoonlijk over een stuk of 10/15 verschillende onderwerpen schrijven en dus maar weinig verstand over de kwestie zelf hebben. Overdrijven en weglaten van ontlastende feiten betalen tot overmaat van ramp ook nog beter dan het uitdiepen van het onderwerp.
 
Het is de schuld van de krantenlezer die het nieuws tegenwoordig vooral online wil en liefst gratis.

De tijd dat het zeer uitzonderlijk was géén dagblad aan huis bezorgd te krijgen is lang voorbij. Ik herinner me nog goed dat iedereen 'de krant' in de bus kreeg, het ochtendblad of het avondblad en sommigen meer dan een -- een krant voor het plaatselijke nieuws en een voor het nationale/internationale nieuws.

Destijds was er genoeg geld voor krantenredacties, werden gemeenteraadsvergaderingen door de journalisten bijgewoond. Nu is zelfs de 'plaatselijke' krant snel bijeengeraapt met allerlei artikelen van allerlei bronnen die landelijk worden gedeeld om kosten te besparen.

Als we met ons allen nauwelijks geld over hebben voor nieuws, gaan we klagen dat het nieuws weinig waardevol is ;-)

What You Pay is What You Get
 
Laatst bewerkt:
"elite" vind ik een vaag begrip. Wordt vaak gebruikt door mensen die woedend willen zijn maar niet precies weten op wie dan. Ook wordt het weleens gebruikt als opstapje om dan maar meteen anderen op die hoop te gooien. Dus zodra iemand boos is op een niet nader benoemde 'elite' ben ik op mijn hoede, vooral wanneer beroepspolitici met fors inkomen en ongekende vrijheden doen alsof ze erg boos zijn op andere bevoorrechte mensen die net als zijzelf vrij veel in de melk te brokkelen hebben.
 
"elite" vind ik een vaag begrip

Over het algemeen begrijpt iedereen dat het de mensen bovenin de "apenrots" zijn.

En er zijn diverse "apenrotsen":

- De politieke apenrots
- De intellectuele apenrots
- De industriele apenrots
- De rijksten-der-aarde apenrots
- De machtigsten-der-aarde apenrots
- De apenrots van hoog opgeleide geleerden
etc..

En de definitie van moraliteit/amoraliteit is volledig afhankelijk van de cultuur waarin je leeft en/of bent opgegroeid/opgevoed. Dus ja, dat is voor "iedereen" anders.
 
Zo te zien is iedereen op hun eigen manier 'de elite' --
zo vormen wij hier de Elite Der Wandelaars
;-)
en dan wel "de morele elite" ook nog!
Dan kan ik het wel met je eens zijn.
 

De amorele elite schaamt zich nergens meer voor?​

Laatst heb ik wat door documenten gebladerd die de zelfmoord van Epstein betreffen en onlangs werden vrijgegeven. Naar deze wordt verwezen in dit artikel in de NY Times. De documenten zijn niet een-twee-drie elders te vinden.

Er lijkt me geen twijfel te zijn over de zelfmoord van E. Het ging er rommelig aan toe in de betreffende gevangenis en het personeel was overbelast. De verantwoordelijke cipiers zullen ongetwijfeld spijt van hun onoplettendheid hebben; zij krijgen nu een flinke taakstraf. Ik denk dat dit een wijze beslissing is geweest. Epstein die niet vervolgd had mogen worden, had niet de puf, zoals de oude Cosby wel, een hoger beroep af te wachten van de veroordeling die er zeker zat aan te komen. Wijziging testament op de valreep en verkondigen dat hij zeker geen zelfmoord zou plegen, zijn duidelijke aanwijzingen met vele andere meer voor zijn zelfmoord.
Maxwell lijkt me wat taaier, mede mogelijk gemaakt, vermoed ik, door de nodige morele support van familie en vrienden die zij als socialere persoon dan Epstein tijdens detentie lijkt te genieten. Ook de overtuiging die haar umfeld heeft, net als ik, dat zij echt volledig onschuldig is en in een heksenjacht geslachtofferd, zal daaraan bijdragen.
 
Wanneer ze een deal wil sluiten met justitie in ruil voor informatie over andere hooggeplaatsten, vooral Prins Andrew, dan pak ik de popcorn er bij. Maar het zal wel niet.
 
We weten nog niet eens met 100% zekerheid wie Kennedy vermoord heeft, en of prinses Diana wel of niet vermoord is, dus of we ooit het echte verhaal van Epstein "bevestigd" zullen krijgen...
 
Ghislaine Maxwell zal zeker de gesuggereerde deal met justitie niet sluiten omdat er geen enkele aanwijzing is dat er ooit prominenten bij betrokken zijn geweest. Massage en seks met tieners hield Epstein zorgvuldig privé en gescheiden van zijn deels beroemde gasten. Alleen enkele personeelsleden hebben er weet van gehad met hoogstens een vermoeden van minderjarigheid van de 'masseuses'. De leeftijd van een tiener die er al helemaal als vrouw uitziet is nu eenmaal moeilijk te schatten.

De wilde verhalen met beschuldigingen aan het adres van prins Andrew, advocaat Dershowitz en vele anderen meer komt op het conto van Virginia Giuffre (Roberts) die nadat ze bij Epstein gecasht had, de smaak van het snelle geld te pakken kreeg en het trucje in samenwerking met haar advocaten is gaan herhalen. Er is geen bewijs voor die aantijgingen, de beschuldigden ontkennen, de verhalen zijn deels aantoonbaar onjuist en onwaarschijnlijk, en strijdig met de eerste officiële verklaring van Roberts waarin geen van alle genoemd wordt en de veronderstelde misdrijven niet worden beschreven.

Journalisten zijn dergelijke verhalen niet alleen kritiekloos gaan verspreiden, maar het verzinnen ook gaan aanmoedigen door ervoor te betalen. Zo kreeg Giuffre $160.000 voor haar verhaal in 2011 waarin Andrew voor het eerst beschuldigd werd. Ook aan de documentaireserie Jeffrey Epstein: Filthy Rich zal ze verdienen.

Amerikaanse journalisten hebben in het algemeen weinig beroepstrots en schrijven van oudsher volgens het motto "Wat goed verkoopt is waar". Die 'commerciële aanpak van nieuws is ervoor verantwoordelijk geweest dat al die idiote samenzweringstheorieën over de moord op JFK goed konden gedijen. Bewijs telt niet en elk onzinverhaal haalt de krant en TV.
De moord op Kennedy is in 1964 al opgelost.

36431974-9013123-image-m-2_1607051572524.jpg

Niet alleen Epstein woonde luxe, maar ook zijn zogenaamde slachtoffers wonen dankzij
schadeloosstellingen en media-interviews inmiddels op stand. Op de foto Virginia Giuffre (Roberts)
met haar gezin voor haar nieuwe huis (omgerekend 1,3 miljoen euro) in Perth (Australië) eind 2020.
 
Laatst bewerkt:
Peter R. de Vries was primair een mediaman die zeer commerciële tv-programma's maakte waarmee flink verdiend moest worden en die voor een belangrijk deel uit reclame voor het eigen product en de eigen persoon bestonden. Als hij niet door de (lekkende) politie of andere kritische geesten gesouffleerd werd, was hij als onderzoeker al snel de weg kwijt waaraan zijn ijdelheid en narcisme niet geheel vreemd waren. Bij leven al overschat is hij door zijn tragische einde onderwerp van journalistieke en politieke heiligverering geworden.

Bewijs telt, niet wat een journalist zegt of schrijft die de diverse onderzoeken naar de moord op JFK niet gelezen heeft. Ik heb "onze" Peter eerst een paar jaar kritiekloos gevolgd, vervolgens enkele jaren kritisch en tenslotte helemaal niet meer. Het fenomeen Peter R. de Vries zegt het een en ander over onze politie en journalistiek. Naarmate je meer over misdaad uit officiële bron leest, leer je figuren als hem relativeren. Hij kan niet in de schaduw staan van degenen die de moord op JFK in het kader van het officiële onderzoek onderzocht hebben.

Dat alles neemt niet weg dat het nieuws van zijn dood mij schokte en een uur lang in melancholiek gemijmer vasthield.

Maar belangrijk te benadrukken dat zowel de JFK-moord als de Epstein-zaak eigenlijk alleen aan de hand van officiële bronnen bestudeerd moet worden. Deze kunnen soms inderdaad in enkele gevallen ook materiaal uit de media bevatten.
 
Laatst bewerkt:
eigenlijk alleen aan de hand van officiële bronnen bestudeerd moeten worden

Hoe bepaal jij of er bij die offiële bronnen geen sprake is van:
  • tunnelvisie
  • propaganda
  • bescherming van donoren/lobbyisten
  • gerechtelijke dwalingen
  • koste-wat-het-kost beschermen/falsificeren van de "feiten" (zie toeslagenaffaire) (vanwege mogelijk onstaan wantrouwen of ontslag van medewerkers)
 
Hoe bepaal jij of er bij die offiële bronnen geen sprake is van:
  • tunnelvisie
  • propaganda
  • bescherming van donoren/lobbyisten
  • gerechtelijke dwalingen
  • koste-wat-het-kost beschermen/falsificeren van de "feiten" (zie toeslagenaffaire) (vanwege mogelijk ontstaan wantrouwen of ontslag van medewerkers)
Door het dossier te lezen en te herlezen. Daardoor ben ik m.i. in staat te zien dat in het geval van Maxwell sprake is van een tunnelvisie, een gerechtelijke dwaling, propaganda en het beschermen van de (strafbare) "feiten".
 
Laatst bewerkt:
Door het dossier te lezen en te herlezen. Daardoor ben ik m.i. in staat te zien dat in het geval van Maxwell sprake is van een tunnelvisie, een gerechtelijke dwaling, propaganda en het beschermen van de (strafbare) "feiten".
En waar komt het vertrouwen vandaan dat het "dossier" volledig is? En dat er geen feiten zijn weggelaten, of fabels toegevoegd, vanwege 1 of meer van eerder genoemde belangen...

Om een lange discussie kort te houden: We zullen het allebei nooit weten. Alleen de mensen die erbij waren kennen de waarheid.
 
En waar komt het vertrouwen vandaan dat het "dossier" volledig is? En dat er geen feiten zijn weggelaten, of fabels toegevoegd, vanwege 1 of meer van eerder genoemde belangen...

Om een lange discussie kort te houden: We zullen het allebei nooit weten. Alleen de mensen die erbij waren kennen de waarheid.
Ik vrees dat jij bevangen bent door onredelijke twijfel. Men kan als burger hyperkritisch worden, d.w.z. te kritisch zelfs op dat wat waardevol is. Over het algemeen streeft men in de ambtenarij naar waarheid; de waarheid geweld aandoen is bijna altijd tegen de natuur van de overheidsdienaar. Dit zal wel eens gebeuren, maar er blijft dan genoeg betrouwbaar materiaal over om de feiten direct of achteraf te vast te stellen. Als de waarheid (politiek) onwelgevallig is, wordt die meestal verbloemd door informatie weg te laten en niet door die te vervalsen. In de politiek zal eerder gelogen worden dan in de ambtenarij.

Jouw conclusie dat de waarheid niet te achterhalen valt in het JFK- en het Epstein-dossier zal weinigen overtuigen zolang je daarin niet verdiept hebt. Dit betekent in het eerste geval dat je op zijn minst het Warren report en het HSCA-rapport gelezen zult moeten hebben. Vooral het eerste vind ik zeer goed geschreven, onderhoudend en dus de moeite waard.
 
... onredelijke ... hyperkritisch worden ...

Je geeft een mooi pleidooi van iemand die nog wel vertrouwen heeft in de overheid. Je hoeft maar eventjes de diversie affaires te googlen om toch op z'n minst te gaan twijfelen lijkt me? Fyra? Schipholtunnel? Bouwfraude? Granuliet/PFAS? Bijna alle ICT projecten? Chroom6? (zullen we de toeslagenaffaire maar even vergeten?) etc etc etc etc etc...

Sommige waarheden komen pas boven tafel als het "staatsgeheim" word opgeven. En soms is dat niet eens nodig.

Zoals het bestaan van WMD's waar de USA zo vurig voor het bestaan heeft bepleit (bij de VN!), om de oorlog tegen Iraq te verantwoorden, en nodig te achten. En waar ook de nederlandse 2e kamer in MEERDERHEID mee heeft ingestemd.

Achteraf bleek het hele verhaal complete onzin. En we weten nog steeds niet wat Colin Powell en Donald Rumsveld nou echt bezielde? Belangen in de wapenindustrie? Hevige lobby van de wapenindustrie zelf? Slechte intelligence?

En achteraf kun je concluderen dat het niet eens om de olie ging (?) maar meer het stellen van een voorbeeld: Dit is wat Amerika bereid is te doen als je niet doet wat ze willen. Een bezettingsmacht sturen. En het land in chaos achterlaten. (meest recente voorbeeld: Afganistan)

Onredelijke twijfel...? Mwah, dacht het niet.

Hyperkritisch? Nee.
 
Laatst bewerkt:
@STL

En nu blijkt dat Epstein in 2009 een aanklager van prins Andrew $500.000 heeft betaald in een schikking.

Geloof je dat? En, spreekt in het voordeel van Epstein of Andrew? Of lijkt het er nu toch op dat ze schuldig zijn aan iets volgens jou?
 
Over diverse perioden en in diverse landen grasduinend is er genoeg te vinden waarop iets aan te merken valt. Zo ook wat betreft rechterlijke dwalingen; daarvan valt ook een lange lijst te maken zodat de leek zou kunnen denken dat politie en justitie helemaal niets klaar kunnen spelen. Veel van de aangehaalde affaires zijn door overheidsonderzoek vastgesteld of door mensen die de moeite hebben genomen zich in overheidsinformatie te verdiepen. Nooit door mensen die genoeg hadden aan schrijfsels van luie journalisten die hoogstens snel een samenvatting doorgebladerd hebben en op hyper commerciële nieuwssites in eindeloze zelfbevestiging met gelijkgezinden het ene moment op basis van schamele informatie precies menen te weten hoe het zit en het andere moment in onredelijke twijfel aan een onderbouwd verhaal vast zitten.
Mensen die alleen maar op nieuwssites als bijvoorbeeld GeenStijl rondhangen ontwikkelen geen neus voor kwaliteit; een documentaire van een misdaadjournalist en een team van medewerkers met eigenlijk alleen maar mediaervaring, in een paar weken in elkaar geflanst, is voor hun gelijkwaardig of zelfs superieur aan het resultaat van honderden manjaren werk door de top van de opsporing in een supermacht.

Iemand die 1000 uur per jaar aan het grasduinen op zo'n website met schandaalnieuws besteedt zou bij wijze van experiment die 1000 uur aan het lezen van de genoemde rapporten over JFK moeten wijden en na 1000 uur lezen de gelinkte documentaire bekijken. Gaandeweg zal een wereld voor hem opengaan.
Om over een bepaalde kwestie iets zinnigs te kunnen zeggen ontkomt men er niet aan zich er echt in te verdiepen.


Als ik een ondertekend gerechtelijk document lees neem ik aan dat de inhoud op waarheid berust. Ik heb het bewuste document snel doorgenomen. Het lijkt me een vaststaand feit dat Jeffrey Epstein een half miljoen dollar aan Virginia Roberts heeft betaald. Dat heeft hij niet gedaan omdat hij vond dat V.R. werkelijke psychische schade had opgelopen en zij recht op het geld had, maar mogelijk omdat de Non Prosecution Agreement (NPA) uit 2007 hem daartoe verplichtte. Er wordt echter expliciet ontkend dat hij met de regeling een misdrijf zou erkennen die hem wettelijk tot een schadeloosstelling zou verplichten. Naar mijn indruk dus eerder een snelle regeling om van haar af te zijn. Zij vond een half miljoen toen genoeg. Kennelijk was haar inhaligheid en onbetrouwbaarheid al duidelijk genoeg aan het licht getreden want Epstein heeft willen voorkomen dat zij met wilde beschuldigingen relaties van hem zou gaan lastigvallen door met haar overeen te komen dat zij van civiele acties tegen andere potentiele gedaagden in de toekomst zal afzien.

Uiteindelijk heeft zij dit toch gedaan want ze is enkele jaren later tegen Maxwell, Dershowitz en prince Andrew gaan procederen, zoals bekend. Virginia Giuffre (Roberts) is dus niet alleen een beroepsleugenaar, maar ook iemand die contractbreuk pleegt. Waarschijnlijk omdat hij zelf al tot aan zijn nek in civiele procedures was verwikkeld heeft Epstein hiertegen geen actie ondernomen.

Epstein zou haar dit bedrag niet hebben gegeven als hij geen illegale seks met haar gehad zou hebben. Het zegt echter niets over Andrew; haar aantijgingen aan zijn adres lijken mij vals. Niet voor niets heeft justitie nagelaten haar als getuige tegen Maxwell in te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan