Stalkende dater

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

Wallie64

Meubelstuk
Forumpionier
3.097
02/07/21
2.163
15

Eén date met kopje koffie in 2016 blijft man uit Heerlen achtervolgen: 'Hij is nog steeds in gevaar'


Heerlen-
Hij heeft inmiddels een gezin gesticht met een ander, maar één date in 2016 achtervolgt een Heerlense man nog altijd. Zijn date stuurt mails en postpakketten en analyseert zijn levensgeluk aan de hand van foto's. Justitie eist dat zij wordt opgenomen in een tbs-kliniek.

De twee hebben 'een kop koffie gedronken' in 2016, zo omschrijft de aanklager dinsdag tijdens het proces tegen de vrouw. Zij voelt een klik. Hij laat niets meer van zich horen. De vrouw laat echter niet los. Dat leidt in 2018 al tot een veroordeling voor belaging. Ze krijgt dan een gevangenisstraf van twee maanden voorwaardelijk. Uiteindelijk moet ze de helft van die voorwaardelijke straf daadwerkelijk de gevangenis in, omdat de vrouw zich niet aan voorwaarden houdt.

Kusje

Het lijkt daarna klaar. In de zomer van 2022 keert de vrouw echter weer terug in het leven van de Heerlenaar. "Zes jaar nadat hij deze vrouw één keer heeft ontmoet, begint het weer", vertelt de aanklager. De man ontvangt 88 e-mails. Daarin staan onder meer privéfoto's van hemzelf, soms voorzien van een analyse van de manier waarop hij kijkt of hoe hij poseert. Per aangetekende post krijgt hij een doos, gevuld met chocolade en voorzien van een briefje: 'Liefde is elkaar blijven verrassen. Kusje, kusje, kusje. Love.' Het briefje is ondertekend met de naam van de verdachte.
Later staat de vrouw bij haar 'date' op de stoep. Hij stapt naar de politie, omdat hij wil dat het stopt. "Dat heeft hij naar mij toe nooit laten blijken", zegt de vrouw dinsdag. "Hij wilde het contact met mij rustig opbouwen, met mij naar een restaurant." Ze is ervan overtuigd dat de politie informatie vervalst om haar een loer te draaien. "Ik doe geen vlieg kwaad. Ondertussen is zijn leven nog steeds in gevaar. Ik probeer hem te beschermen. Nee, ik leef niet in een waan. Ik ken hem. Ik weet hoe vrolijk en spontaan hij ooit was. Nu zie ik foto's van hem met blauwe plekken."

Psychotisch

Deskundigen van forensische observatiekliniek Pieter Baan Centrum stellen dat de vrouw wel degelijk in een waan leeft. Zij spreken van een psychotische stoornis en een langdurige, paranoïde waan. Deze deskundigen adviseren de rechtbank om de verdachte volledig ontoerekeningsvatbaar te verklaren en dus geen straf op te leggen. Ze adviseren een zorgmachtiging. Justitie vindt dat niet voldoende en eist een tbs-maatregel. "Veel te fors", vindt advocate Kirsten Valkeneers. Zij benadrukt dat er geen geweld is gebruikt.
Over twee weken doet de rechter uitspraak.
 
Laatst bewerkt:
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan