Het is gewoon een verzekeringspolis. Als je binnen de voorwaarden valt en buiten de uitsluitingen blijft, wordt er netjes betaald.
MAAR ... er zijn natuurlijk veel kleine lettertjes en de vergoeding die je van de luchtvaartmaatschappij krijgt (zols bijv. bij vertraging of schade/verlies van bagage) moet je dan meestal wel aan de verzekering afstaan.
Ik heb nog nooit zuke polis afgesloten en dat heeft me in totaal al veel geld bespaard. En ja, voor mijn pensionering was ik verzekeringsmakelaar.
Bedenk even: het voornaamste risico is dat je ziek wordt en niet kan vertrekken. Bijna alle andere gedekte risico's zijn eigenlijk aanspakelijkheden van de luchtvaartmaatschappij dus die kan de verzekeraar terug verhalen op de maatschappij. Dat is - op wat kosten na - geld om geld, dus dat tellen we even niet mee.
Zeg dat een gemiddelde vlucht je een 1000 Euro kost, en de premie voor deze verzekering is 133.99 Euro. Daar gaan nog wat kosten, taksen en commissie's links en rechts af, dus de verzekeraar houdt misschien 100 Euro over om het risico in te dekken. Dan gaat die verzekeraar er eigenlijk van uit dat 1 op de 10 reizigers het vertrek door een gedekt risico (ziekte, ...) mist. Hoeveel vluchten heb je al gemaakt en hoeveel keer was je ziek en heb je de vlucht gemist? Inderdaad ...