Veel klachten over site met info over sekswerkers, waakhond start onderzoek

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

admin

Administrator
Forumleiding
1.476
29/06/21
6.520
NOS Nieuws•vandaag, 06:06

Sekswerkers voelen zich bedreigd door een website waarop klanten 'recensies' plaatsen en ervaringen uitwisselen. Op dit forum worden, waarschijnlijk in strijd met de privacyregels, persoonlijke gegevens van deze vrouwen gedeeld. Daarnaast staan er volgens de sekswerkers in de recensies grove onwaarheden die gevolgen kunnen hebben voor hun veiligheid.
Tientallen van hen hebben aan de bel getrokken bij de Klachtenbalie voor sekswerkers en bij Ugly Mugs. Dat zijn door de overheid gesubsidieerde steunpunten waar je als sekswerker klachten kunt indienen en geweld kunt melden.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft eveneens tientallen meldingen ontvangen en is een onderzoek gestart. AP-vicevoorzitter Monique Verdier wil niet vooruitlopen op de uitkomsten daarvan. "Maar als ik er van de buitenkant naar kijk, dan maak ik mij zorgen. Je mag persoonlijke gegevens van een ander niet delen. Seksuele gedragingen vallen onder bijzondere persoonsgegevens en daar is de wet nog veel strenger over. Die zijn echt heel privé."
In het verleden was de Autoriteit Persoonsgegevens al kritisch op een voorganger van GirlsReview, Hookers.nl. Uiteindelijk zag die laatste site zich gedwongen te stoppen.

Nieuwe locatie en werknaam onthuld
De NOS sprak de afgelopen weken met vijf sekswerkers die slechte ervaringen hebben met GirlsReview. Wie daar een profiel aanmaakt, stuit bijvoorbeeld op een rubriek ('Waar zit deze dame?') waar klanten elkaar helpen sekswerkers te vinden die zij uit het oog zijn verloren. Daarbij onthullen zij niet alleen de laatste locatie, maar soms ook de nieuwe werknaam van zo'n persoon.
"Terwijl deze vrouwen vaak een heel goede reden hebben om plotseling van werkplek te veranderen of een andere identiteit te gebruiken", zegt een sekswerker. "Ik heb dat zelf ook wel eens gedaan. Met name om ongure types te ontlopen. Dit kan erg gevaarlijk zijn."

'Zelfde rechten als andere ondernemers'
Ook zeer risicovol, zeggen de vrouwen, zijn berichten op GirlsReview waarin bijvoorbeeld ten onrechte wordt beweerd dat anale seks zonder condoom mogelijk is of dat een bepaald iemand het prima vindt om "stevig te worden aangepakt". Die sekswerkers worden vervolgens geconfronteerd met mannen die zulke extremiteiten opeisen en die boos worden als zij niet hun zin krijgen.
"Door Girlsreview komen gegevens van sekswerkers op straat te liggen en dat is erg gevaarlijk", zegt Iris de Munnik van de Klachtenbalie. "Ook hebben de sekswerkers weinig mogelijkheden om recensies te laten verwijderen als daar dingen in staan die gewoonweg niet kloppen."
Ze zegt dat ze al langere tijd met een jurist bezig zijn om sekswerkers te ondersteunen en dat die al meerdere brieven naar GirlsReview hebben gestuurd. "Soms krijgen ze geen reactie, soms ook krijgen ze een reactie waarin onbeschoft taalgebruik wordt gebruikt en waarmee een oplossing geen stap dichterbij komt. Sekswerkers hebben nadrukkelijk dezelfde rechten als andere ondernemers. Het schenden van hun privacy is net zo goed strafbaar."
Mensen worden hier besproken alsof het voorwerpen zijn.
'Erotisch masseur' Helene Baayen

De voorganger van GirlsReview, Hookers, kwam in het vizier van de AP na een groot datalek. Het bedrijf achter de site stopte uiteindelijk in de zomer van 2021 omdat de privacywaakhond eiste dat recensies met persoonlijke gegevens niet zonder toestemming van de sekswerker mochten worden gekoppeld aan links naar de advertenties van diezelfde sekswerker. Daarmee was het bestaansrecht van Hookers weg in de ogen van de eigenaar. Overigens is de AP na het verdwijnen van deze site doorgegaan met het onderzoek ernaar; dat zit volgens Verdier inmiddels in het "laatste stadium."

'Ongestraft onwaarheden opschrijven'
GirlsReview sprong in het gat dat Hookers naliet, maar doet volgens de sekswerkers hetzelfde als waar de AP destijds bezwaar tegen maakte. "Met Hookers had ik geen problemen", zegt Helene Baayen, die "tantrische/erotische massages" verzorgt met een vergunning als sekswerker. "Als je ergens ongelukkig mee was, waren ze daar tenminste op aan te spreken."
"GirlsReview is een compleet ander verhaal", zegt ze. "Alleen al omdat je hier niet per se hoeft in te loggen om persoonlijke informatie over vrouwen te vinden. Dat zorgt ervoor dat er in Google al snel allerlei ranzigheid over je omhoog kan komen als men zoekt op jouw naam. Mensen worden hier besproken alsof het voorwerpen zijn. Wie ontevreden is, kan ongestraft allemaal onwaarheden over je opschrijven. Ik kreeg pas door wat zich daar allemaal afspeelde toen er hier opeens mannen binnen stonden die heel anders waren dan mijn normale publiek. En sommigen afspraken begonnen af te zeggen, alleen omdat men die onzin letterlijk neemt."

De reactie van GirlsReview
GirlsReview.nl zegt zich "totaal niet te herkennen in het door deze sekswerkers geschetste beeld". Volgens een woordvoerder worden klachten wel degelijk serieus genomen en wordt er waar nodig ingegrepen. Hij stuurde de NOS verschillende voorbeelden van berichten die de richtlijnen overschreden en die zijn verwijderd van de site.
De woordvoerder meldt verder: "Naar onze mening zijn wij het sekswerkersvriendelijkste beoordelingsplatform tot nu toe. Desondanks zullen we kijken of we de klachtenprocedure voor belanghebbenden duidelijker op de homepage zichtbaar kunnen maken. We nodigen de Klachtenbalie uit om eventuele klachten die bij hen binnenkomen naar ons door te zetten."
 
Onze volledige reactie:

GirlsReview.nl is een beoordelingsplatform over seksuele dienstverleners, te vergelijken met o.a. Tripadvisor, Google Reviews of TrustPilot. Beoordelingen op ons platform gaan over de diensten die, tegen betaling, worden aangeboden door zelfstandige dienstverleners.

Zonder een onafhankelijk platform met beoordelingen over de geleverde dienstverlening loopt een potentiële klant van een seksuele dienstverlener helaas het risico op het ontvangen van ondermaatse service, het niet nakomen van afspraken, oplichting en zelfs gevallen van beroving en/of afpersing komen wekelijks voor.

We herkennen ons totaal niet in het door de vijf sekswerkers geschetste beeld, wekelijks krijgen we verzoeken van seksuele dienstverleners in onze mailbox, en elk verzoek, vraag of klacht wordt inhoudelijk behandeld en beantwoordt, menig sekswerker kan dat bevestigen. Sekswerkers die te maken hebben met een risicovolle situatie worden steevast direct geholpen, in zulke situaties worden verwijzingen naar nieuwe artiestennamen of naar ontvangstlocaties wel degelijk weggehaald. Sowieso is het ten strengste verboden om een echte naam, het thuisadres of andere privé-gegevens van een seksuele dienstverlener te onthullen/exposen. Een team van moderatoren ziet er op toe dat niemand deze regels overtreedt.

Ook als een sekswerker aan de bel trekt dat een recensie niet kan kloppen of simpelweg leugens bevat grijpen we in. Is een dienstverlener definitief gestopt? Dan halen we de betreffende recensies op verzoek offline.

Er komen uiteraard ook wel eens verzoeken bij ons binnen waaraan we niet kunnen voldoen, net als Tripadvisor of Google Reviews verwijderen we niet zomaar een geplaatste beoordeling omdat deze de dienstverlener, na het leveren van een slechte prestatie, zakelijk gezien, niet goed uitkomt.

Er zijn momenteel een kleine 300 geverifieerde seksuele dienstverleners zelf met een eigen account actief op GirlsReview.nl, maar we weten dat er nog veel meer slechts af en toe kijken en hun beoordelingen in de gaten houden. Iedere sekswerker wordt door ons in de gelegenheid gesteld om inhoudelijk te reageren op een beoordeling (zie Reacties door een belanghebbende).

We zijn verrast door de stellingname van de Klachtenbalie, niet alleen heeft een banner van de "Klachtenbalie voor sekswerkers" maandenlang op GirlsReview.nl gestaan, juist om seksuele dienstverleners via ons platform te bereiken en te wijzen op het loket waar ze terecht kunnen bij problemen in hun werk, daarnaast hebben we tot nu toe slechts één keer een bericht van hun doorgestuurd gekregen m.b.t. een klacht van een seksuele dienstverlener. In ons laatste contact in April '23 hebben we de klachtenbalie nog uitleg gegeven over hoe seksuele dienstverleners ons rechtstreeks kunnen benaderen bij klachten of vragen. Naar onze mening zijn wij het sekswerkersvriendelijkste beoordelingsplatform tot nu toe, desondanks zullen we kijken of we de klachtenprocedure voor belanghebbenden duidelijker op de homepage zichtbaar kunnen maken, en we nodigen de Klachtenbalie uit om eventuele klachten die bij hun binnenkomen naar ons door te zetten.
 
het zal weer eens niet..
waarschijnlijk zijn die klagers louter nederlandse dames..kan me niet voorstellen dat de buitenlandse dames hier 1 minuut van wakker liggen..de toppers hebben klanten zat..voor jou ,10 andere..
typisch om gelijk naar de media of rechter te stappen ipv hier een account aan te maken en dan rechtstreeks je weerwoord te geven..
kijk bijvoorbeeld naar Joke..die communiceert hier ook gewoon open..
als daar een keer iemand iets lulligs over schrijft ..dan laat ze zich wel horen..
meerdere dames trouwens die dat hier doen..
en als je daar allemaal bang voor bent ?..
dat mensen iets over je schrijven?..dan moet je bij de Jumbo achter de kassa gaan zitten..
is alleen je uurloon een heel stuk lager..
ik heb overigens nog NOOIT,maar dan ook NOOIT iets geschreven over de woon of geboorteplaats van een dame (en soms vertellen ze die),haar echte naam..
of eventuele handelingen die ze gedaan heeft ,die NIET in haar profiel staan/stonden..
volgens mij gebeurt dit sowieso nooit of zeer zelden hier..
en slechte recensies?..die heeft iedereen als ondernemer..die zal ik ongetwijfeld ook best hebben. want het is namelijk zowat onmogelijk om het iedereen naar hun zin te maken..zitten er altijd tussen..
je kunt enkel je best doen..ik stap toch ook niet naar de rechter omdat iemand 'vind' dat zijn tegels anders van kleur zijn bij hem binnen t.o. de folder..of showroom..
rot effe op joh,,met die flauwekul..op deze manier..
Helene Baayen..wist goed zat waar ze aan begon in deze branche..of wat had ze dan gedacht..
dat het champagne ging regenen..prinsen op witte paarden?..elke dag rode rozen?
kom op zeg..
 
Ik lees veel mee op het forum en heb een paar situaties voorbij zien komen waar dame in een mogelijk bedreigende situatie terecht was gekomen. Waar vervolgens door admin en andere leden adviezen over kwamen en daarna ook snel op verzoek van de dame het topic of de berichten over dat onderwerp werden verwijderd door GR forum leiding om de dame in kwestie te beschermen.
Heel adequaat en beschermend naar mijn idee. De dame moet idd zelf wel het initiatief nemen die verzoeken te doen, en te weten dat het tot de mogelijkheden behoort. Maar ook dat is naar mijn idee goed vindbaar op het forum.
 
Ik zit al een paar weken of zo op dit forum 😂🤣 en ik vind dit een heel professioneel, waardevol en goed forum. Beter dan de voorganger en dan een aantal concurrenten.

De beroepsgroep van het sekswerk is complex en er bestaan soms helaas flink wat misstanden: heel verdrietige misstanden voor de sekswerkers, maar ook de activiteiten van louche personen die de klant willen benadelen. En daarnaast heb je, zoals overal waar dienstverlening wordt aangeboden, goede en slechte er tussen zitten. Dit forum brengt zaken aan het licht, ter bescherming van sekswerker en klanten. Ik vind dat echt heel veel meerwaarde bieden.

En ja, bij slechte service kan een sekswerker aanlopen tegen een slechte review. Is dat vreemd? In mijn ogen juist de toegevoegde waarde van dit forum.

Dat er nu zo over geklaagd wordt, vind ik daarom erg onredelijk.
 
Ik kan alleen onderschrijven, dat het hier correct werkt, als er via mij een verzoek binnen komt om een reactie, posting, bepaald stukje informatie te laten verwijderen, daadwerkelijk ook gebeurd.

Het staat sekswerkers vrij om als er informatie over zichzelf of wat dan ook, te melden. Dat kan met een account onder "Rapporteer" onder iedere reactie, of onderop de website als je geen account hebt onder contact.
 
Niet gek laten maken door een aantal snowflake DVPs! Ze werken zelfstandig en willen "oh zo graag dat ze serieus genomen worden".. jaja tenzij de KLANT iets schrijft dat niet in hun straatje past! Dan gelijk huilie huilie doen hahaha

Sowieso is het een illusie dat ze dit kunnen stoppen. Waarom richten ze zich niet op KINKY en de reviews daar?
Sowieso... GR heeft bewezen dat een website offline halen (hookers) niet werkt en er binnen no-time een alternatief ontstaat...

Overigens is die Helene Baayen sowieso een droeftoeter. Zoekt zelf steeds de media op en dan klagen als er negatief over haar wordt geschreven hier? Typisch...
 
Laatst bewerkt:
Ik vindt sommige reacties, reviews of postings soms gewoon tever gaan naar sekswerkers toe. Vooral die lui die 50 euro betalen en daar verwachten dat ze als vorst worden behandeld. Het is een zakelijke dienstverlening - tot op zekere hoogte is of mag je daar gerust over schrijven, maar het zal altijd een haar vs klant verhaal worden. Het blijft lastig.

Zo'n forum als dit is interessanter om juist over oplichting vanuit sekswerkers, malafide bedrijven en toestanden elkaar te kunnen melden. Op platforms zoals Trustpilot, Google etc lukt dat gewoon niet. Ik heb in het verleden enkele melding(en) geplaatst vanuit sekswerkers - die werden gewoon correct opgepakt.

Sprake dat er "niets mee gedaan wordt" lijkt me stug.
 
Twee suggesties

Ook zeer risicovol, zeggen de vrouwen, zijn berichten op GirlsReview waarin bijvoorbeeld ten onrechte wordt beweerd dat anale seks zonder condoom mogelijk is of dat een bepaald iemand het prima vindt om "stevig te worden aangepakt". Die sekswerkers worden vervolgens geconfronteerd met mannen die zulke extremiteiten opeisen en die boos worden als zij niet hun zin krijgen.
Ik zie in sommige reviews idd wat "opschepperij" van wandelaars. Mensen insinueren dat er bij regelmatig bezoek veel meer kan bij een dame (ik zeg niet dat dat niet het geval is)
Maar dan krijg je dus volgens mij echt wel bezoekers die zo'n dame bezoeken en gaan eisen om dingen te doen die ze niet adverteren.

Dat zou je dus misschien systematisch kunnen verbieden?

Vergeet niet dat er onder de wandelaars echt wel een hoop schorremorrie zit. Een dvp heeft me eens verteld wat voor klanten ze allemaal over de vloer krijgt, dat gaat van fysieke bedreigingen om hun geld terug te krijgen na de sex tot mannen die hun condoom verwijderen tijdens de daad om bare sex te kunnen hebben.
Ik kan alleen onderschrijven, dat het hier correct werkt, als er via mij een verzoek binnen komt om een reactie, posting, bepaald stukje informatie te laten verwijderen, daadwerkelijk ook gebeurd.

Het staat sekswerkers vrij om als er informatie over zichzelf of wat dan ook, te melden. Dat kan met een account onder "Rapporteer" onder iedere reactie, of onderop de website als je geen account hebt onder contact.
Probleem is wel dat niet alle sekswerkers de Nederlandse taal machtig zijn. Een link op de homepagina in het Engels zou misschien een leuke toevoeging zijn, zodat dvp makkelijker hier hun weg vinden om klacht in te dienen?
 
Vergeet niet dat er onder de wandelaars echt wel een hoop schorremorrie zit. Een dvp heeft me eens verteld wat voor klanten ze allemaal over de vloer krijgt, dat gaat van fysieke bedreigingen om hun geld terug te krijgen na de sex tot mannen die hun condoom verwijderen tijdens de daad om bare sex te kunnen hebben.

De klachten komen echt niet van de niet-NL dames. De klachten komen van de NL dames! Maybe zelfs een paar die hier veel fanboys hebben en daarop worden aangesproken. En qua schorremorrie... wat dacht je van de DVPs? De meeste naaien je op de verkeerde manier waar je bijstaat. Precies het bestaansrecht van een forum als dit.
 
Wat de mods niet kunnen ingrijpen is de berichten die leden elkaar sturen. Ik kreeg een keer een bericht met de vraag of ik kon vertellen waar een dame ontving. Daar heb ik dan ook geantwoord dat ie contact moest opnemen met de dame. Uit de praatjes met Lilly begrijp ik dat zoiets meer gebeurd.
En de belanghebbende kunnen inderdaad aangeven dat er iets mis is, maar je moet ook maar net weten dat er iets persoonlijk is beschreven over je. Staat ondertussen wel op de site.
Ook hebben de mods al aangegeven dat ze niet alle berichten kunnen controleren. Daarin wordt een beroep gedaan op de leden om te melden.
En zo zijn er waarschijnlijk nog wel wat zaken waar je goede voornemens over hebt, maar niet kan waarmaken door te weinig medewerkers.
 
Persvrijheid die beperkt wordt omdat een onbekende advocaat, toevallig zoon van Neerlands bekendste crime reporter, liever niet wil dat z'n kantoor slecht in het nieuws komt, een rechtbank die z'n uitspraak NIET openbaar maakt, het zijn fundamentele zaken die onder het mom "in het belang van het individu " worden opgeofferd.

Privacy is ook een groot goed, maar een DVP die onder eigen naam werkt, is niet slim bezig. DVP's zijn ondernemers, strijden voor dezelfde rechten als bijvoorbeeld bakkers, garages en reisbureaus. Ook daarover worden reviews geschreven. Als een ontevreden klant verhaal komt halen op onrechtmatige wijze, dan hebben we daarvoor politie en justitie. Op voorhand al reviews verbieden omdat mogelijk overtredingen of misdrijven worden gepleegd door een zeer beperkte groep van lezers van Girlsreview, dat is wederom een aantasting van onze vrijheid. Iedere geïnteresseerde mag zich laten informeren over de kwaliteit van de dienstverlening. Dat het sommige DVPs niet zint, dat is irrelevant. Dat bepaalde seksuele diensten als identificeerbaar worden aangemerkt en door om onder privacy vallen vind ik heel, heel ver gezocht.
 
En 'mensen worden besproken alsof het voorwerpen zijn'. Nee, niet iedere recensie is even lief en zelfs als de dame slechte service geeft, mag het soms wel wat subtieler. Maar anderzijds: waar mensen dienst verlenen krijgen ze online reviews, anno 2024. Dat krijgt de fietsenmaker, dat krijg ik als zelfstandig copywriter, dat krijgen deze dames dus ook. Ikzelf voel me ook niet als een voorwerp behandeld als ik een review krijg.

Ikzelf hanteer in mijn reviews hier wel het principe dat ik geen details van de dates deel. Dit is echt uit respect voor de dames. De sterren op het recensieformulier zeggen voldoende hoe ik de seksuele handelingen heb ervaren. Ik ga niet uitgebreid omschrijven hoe ze pijpte en welke standjes we in welke volgorde deden.

Treurig dat dit alles gebeurt nu. Kan er niets anders over zeggen.
 
Jongens niet druk maken. Ergste geval gaan we naar Discord/Telegram... Of hosten we de website in een Afrikaans land. Bedoel naast GF zijn er tal andere websites waarop NL dames besproken kunnen worden. Nu al?
http://www.internationalsexguide.com/ en https://www.nzcforum.com/ bijvoorbeeld gaan ze die ook aanpakken?
En reviews mogen niet gekoppeld zijn aan een advertentie? uhm.. kinky.nl mag wel? hahaha

Kunnen de reviews ook op google maps plaatsen. Zeker voor priveontvangst/privehuizen. Prima te doen. En google grijpt echt niet in hoor!
 
Sterk overdreven weer die artikel van de NOS. Alles wat met prostitutie te maken heeft, wordt vaak in negatieve zin uitvergroot in de media. Ik zie de bui al hangen. Waarschijnlijk zal men weer proberen deze forum te stoppen. En met de komst van een toekomstig rechtse, conservatieve regering verwacht ik sowieso niks goeds t.a.v. het prostitutie beleid in Nederland.

Misschien kunnen de beheerders overwegen dit forum in een ander land te hosten.
 
Heel eerlijk, ik ben geen eens met de Admin en andere verdedigers van deze site, maar het valt me mee dat dit nu pas gebeurt.

We weten wel langer dat sommige dames tegen deze site zijn, sommige zijn dat hoogstpersoonlijk komen melden, en gezien onze aard van hoerenlopers is het vrij makkelijk om een negatief beeld van ons te schetsen bij de publieke opinie. Tel daar bij dat sommige recensies of berichten heus wel respectloos zijn. Daar moeten we het nu tegen opnemen.
Op 1 melding alleen kom je niet in zo'n lijst.
Juist wel toch? Iedere dame kan toch gewoon iets op die lijst zetten?
 
Er zijn talloze review sites waar men kan klagen over de aanschaf van een elektrische tandenborstel bij een webshop. Niet geleverd? 3 tientjes kwijt. Op Google staat een slechte review over koude frikandellen bij de snackbar. Helaas pindakaas. Allemaal pijnloze ervaringen.

Voor klanten van sekswerkers zijn de risico's naast slechte service wel wat groter, zoals ziektes, beroving, exposen. Dat alleen al rechtvaardigt het bestaan van een 'Trustpilot' voor sekswerkers.
Zoals eerder gezegd: ze willen altijd graag als volwaardige, zelfstandige ondernemers gezien worden (ik onderschrijf dat ook). Ze willen dezelfde rechten als een ZZP stukadoor of zelfstandige boekhouder. Prima. Maar bij ondernemerschap hoort ook: gewoon goede service leveren en doen wat je belooft. En de consequenties dragen als je het niet doet. Om jezelf daarna te verbeteren om zo betere reviews te scoren.

Om de vergelijking met review sites 100% op te laten gaan is goed, snel, consequent en fair moderatiebeleid wel een vereiste. Ik zie op deze site dubieuze meningen soms best lang staan. Dat kan misschien beter.
 
Ik ben echt niet van het FvD wappie-kamp dat constant afgeeft op 'de mainstream media'. Maar dat er in NOS-berichtgeving de laatste jaren een ideologische bias zit, dat valt lastig te ontkennen. Het is een woke bolwerk vol hippe, Amsterdamse mensen. En dat zie je terug in het nieuws. Zie ook de eenzijdige berichtgeving over de oorlog in Gaza. Altijd is Israël de bad guy, altijd wordt het Hamas-narratief kritiekloos overgenomen.

In dit specifieke geval is het weer lekker vieze oude witte mannen bashen die naar de hoeren gaan. De intersectionele feministen -met hun hippe bril en tattoos- achter de NOS-knoppen verlekkeren zich weer bij het idee dat ze 'het patriarchaat' weer een tik hebben gegeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan