Wallenbeperking

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Amai, Amsterdam, dé stad waar iedereen naar hunkert, zou zo'n drastische maatregel treffen. Wat een oen is die burgervader. Gaat hij Rotterdam achterna? Geen enkele rosse buurt is daar nog te bekennen. Folkore en meisjes achter het raam: da's pas A,Dam. Na de Corona-pasjes nu ook de prostituepas. Gekker kan het nauwelijks.
 
de Wallen lopen over van de toeristen, dat is echt niet leuk meer.
Precies, het is de rotzooi-toerist die massaal rond loopt te sjokken, loeren, jolig doen, vrouwen beloeren en uitjouwen, vrijgezellenparty-idioten van heinde en verre die denken leuk te doen "omdat in Amsterdam alles mag", bezopen lopen.

De dvp's hebben daar niets aan

Voor serieuze klanten is er geen doorkomen aan.
 
@hama Het is geen burgervader maar een Groenlinkse burgermoeder. Dat gezegd zijnde, de Wallen lopen over van de toeristen, dat is echt niet leuk meer.

@hama Het is geen burgervader maar een Groenlinkse burgermoeder. Dat gezegd zijnde, de Wallen lopen over van de toeristen, dat is echt niet leuk meer.
Kan ik begrijpen diewanderer. Maar als Vlaamse wandelaar kom ik zo'n 10 keer per jaar naar de stad. Als fanatiek (lees: geen hooligan, doch gewoon als supporter) naar je stad. Heerlijk vertoeven daar bij Ajax. De mensen zijn vriendelijk zowel bij De Toekomst of bij de wedstrijden van mijn uitverkoren elftal. Helemaal anders dan hier in België. Nu, ik ben aan eventjes naast de kwestie aan het palaberen. Het is inderdaad zo dat de Wallen overspoeld worden door buitenlandse toeristen die te pas en ten onpas de meisjes bejegenen. Doch hoe ga je dat eigenlijk beteugelen? Alles op de knip zetten???? Met een pasje???? Zou kunnen. Net zoals bij de Covid-besmetting. Ik ben het volledig mee eens dat de miekes beter verdienen. Figuurlijk dan. Want de spottende blikken van een hongerige, vooral, Britse toerist verwerkt bij me walging. Niettemin zou de Stad misschien wel eens moeten overwegen om, in navolging van Antwerpen, een "Mega-Uitstalraam" zoals het Villa-Tinto te introduceren. En daar alles te installeren. Ja, het is ietwat geforceerd. En het komt de gezelligheid van het vroegere Schipperskwartier niet ten goede. Doch intussen is het heel wat kalmer geworden in de buurt. Niet qua wandelaars, maar wel van duistere kerels die daar lang de plak zwaaiden.
 
Dit is al jaren aan de gang. Het is niet alleen beperkt tot de wallen maar ook het aantal coffeeshops, seksbedrijven en alles dat eigenlijk maar riekt naar enige overlast. Als ik morgen een ijsco-stand daar start en trek honderden mensen dan wordt ook dat vroeg of laat verboden.

Vroeger heb ik nog schriftelijk contact met voormalige en overleden burgermeester van de Laan gehad. In het kort beklaagde ik me erover dat met zo'n beleid het aantal (vergunde) seksbedrijven drastisch afneemt en illegaliteit floreert. Door het sluiten sluit je dit soort toestanden niet uit.

Ze willen amsterdam "omtoveren" en af van dat beeld in waarin wiet, drank, hoeren en toestanden zo op de wereldkaart staan. Je hebt een links bestuur en een links beleid zul je ook krijgen. Een erocentrum is naar mijn mening de oplossing ook niet.

En net zoals in iedere andere hoofstad in Europe zal je ook straatprositutie krijgen; in waarin klanten worden gevraagd mee naar een geheim adresje te komen voor sex. Way to go. Wallen moeten gewoon blijven en het linkse bestuur moet met hun poten van amsterdams cultuur afblijven.
 
Ik heb er ook eens een avondje rond gelopen, wat een kermis daar, niet normaal.. Allemaal bezopen lui, bierfietsen 😣, iedere keer staat er zo'n medelander in trainingspak aan je jas te trekken of je wat nodig hebt.. Voor mij 1x leuk om te zien, maar nooit meer.
Ben ook nergens naar binnen geweest, waren wel een aantal mooie meiden trouwens.

Ik denk inderdaad dat we misschien zoiets als het Schipperskwartier zouden moeten hebben in Nederland, daar kun je gewoon rustig shoppen, en keuze zat.
 
Woonde je in die door geiltoerisme-tsunami geteisterde wijk dan denk ik dat je standpunt anders zou zijn. Het is domweg te massaal geworden. Het zijn niet de goede klanten die de meeste herrie maken en de boel onder kotsen en pissen.

Ik denk dat je gelijk hebt, ik ben er ook al lang niet meer geweest verder. De keren dat ik in Amsterdam ben is alleen voor noodzakelijk klantbezoek. Wat er op de wallen gebeurd ben ik totaal niet bij. Maar het kan best dat het sfeertje daar tot een werkelijke nul gezakt is. En als je deur, portiek of tuin als pisbak wordt gebruikt ik ook op ten duur woest zou zijn op de situatie.
 
Een veegactie op de Wallen tijdens het paasweekend heeft de politie 69 overtredingen opgeleverd. Daarnaast zijn er 54 gebiedsverboden uitgedeeld, laat de gemeente Amsterdam weten. De actie was gericht op het aanpakken van straatdealers in het gebied.
Tien verdachten moeten voor de rechter komen, vier kregen een boete. De rest van de zaken moet het OM nog behandelen.
Van de overtredingen gingen er 33 over de handel in nepdrugs. Die middelen zijn door de politie in beslag genomen. Daarnaast is het handelsgeld van de dealers afgepakt. Er zijn ook andere overtredingen geregistreerd, zoals openbaar dronkenschap en verstoring van de openbare orde. Ook enkele straatrovers en zakkenrollers werden tijdens het weekend door de politie gesnapt.

Lik op stuk

Eerder dit jaar besloot Amsterdam straatdealers harder aan te pakken. Volgens de gemeente veroorzaken straatdealers veel problemen in de binnenstad. Met name op de Wallen hangen dealers graag rond. Ze vallen er bezoekers lastig en gedragen zich agressief. Het afpakken van de dagopbrengst en 24-uurs verboden moeten ervoor zorgen dat de overlast van straatdealers minder wordt.
De gemeente zegt in overleg met buurtbewoners ook het cameratoezicht op zogenoemde 'blinde vlekken' verbeterd te hebben. Ook zijn er met ondernemers afspraken gemaakt om straatdealers uit de horeca te weren.
 
Sommige ondernemers op de wallen vinden dat de pis die door de straten stroomt, de nepdrugs, de overvallen en het dronken geschreeuw "bij de cultuur hoort".
Ik denk alleen dat die ondernemers na hun werk naar huis gaan en genieten van de rust aan o.a. de Vinkeveense Plassen.
De mensen die op de wallen wonen, er wakker worden en gaan slapen, die denken er anders over:

Onbegrip onder ondernemers Wallen over nieuwe maatregelen tegen overlast: "Niet onze schuld"

30 april 2022, 17.36 uur · Aangepast 1 mei 2022, 08.16 uur · Door Flip Linssen

Nadat de drukte in het gebied rondom de Wallen en de Nieuwmarkt tijdens het paasweekend al even groot was als voor de coronacrisis, kondigde burgemeester Halsema vrijdag een aantal nieuwe maatregelen aan om overlast in de buurt in te perken. Komende vrijdag gaan de eerste maatregelen al in: het verkoopverbod van alcohol wordt aangescherpt en de uitbreiding van terrassen moet worden teruggedraaid. Veel buurtbewoners reageren enthousiast, maar ondernemers zijn er niet blij mee: "Dit is een beschadiging van de Amsterdamse cultuur."

"Opnieuw leggen de snel toenemende bezoekersaantallen, en de overlast die dit met zich meebrengt, een onacceptabele druk op de openbare ruimte en de leefbaarheid op de Wallen", schreef de burgemeester in haar brief aan de gemeenteraad. De terrassen moeten daarom vanaf komende vrijdag weer terug naar hun oude grootte. "Het moest een keer gebeuren, dus dat dat nu een half jaar eerder dan gepland gebeurt is zo erg nog niet", zegt een voorbijganger op de Nieuwmarkt.
Waar minder enthousiast op wordt gereageerd is de aanscherping van het alcoholverbod. Op dit moment mag er in detailhandel, cafetaria's en slijterijen tot 22.00 uur worden verkocht, maar vanaf vrijdag mag er op donderdag tot en met zondag nog maar tot 16.00 uur alcohol worden verkocht. Een voorbijganger vindt het plan maar niks: "Mijn vriend woont hier twee straten verder. Als we dan 's avonds een wijntje willen drinken, moeten we veel verder lopen om daaraan te komen."

Maar er zijn ook positieve geluiden, zoals bijvoorbeeld van Els Iping. Zij maakt zich al veel langer hard voor dit probleem, zo loopt ze met buurtbewoners de Wallenwacht om in de avonduren toezicht te houden: "Ik zei het jaren geleden al, dit gaat verkeerd uitpakken. En nu zijn we daar." Ze is blij dat er eindelijk erkenning is. "Er wordt nu toegegeven dat er echt iets moet gebeuren, dat voelt goed. Het is hier een vervuild pretpark geworden."

Groepsvorming na sluiting

Een mogelijke volgende stap is het beperken van openingstijden voor horecazaken in het gebied. Er zou in het weekend een sluitingstijd van 02.00 uur gelden. Volgens Rob van den Brom van café De Zeevaart een slecht idee. "Alle mensen die hier komen en overlast veroorzaken zijn niet onze klanten. Onze klanten zijn buurtbewoners."
Hij denkt dat de overlast op de Wallen dus niet wordt tegengegaan door zo'n maatregel. "Daarbij komen mensen toch wel aan hun drank", zegt een andere horecaondernemer. "Dan staat straks iedereen na de sluitingstijd buiten met ingekochte dranken, net zoals tijdens de avondklok."

Toegangspoortjes

De laatste mogelijke stap betreft het terugdringen naar 70 procent van de bezoekersaantallen voor corona. Allereerst wil de burgemeester hiervoor extra handhaving inzetten. Maar als dit nodig is, zouden in het uiterste geval zelfs toegangspoortjes een mogelijkheid zijn. "Dat is toch kolder", vindt een stamgast van het café van Van den Brom. "Dan staan er straks rijen om dit gebied in te komen, dat levert alleen maar meer overlast op."
Ook Els Iping heeft hier haar vraagtekens bij. "Het kan ook dat mensen dan nog meer uit hun dak gaan omdat ze denken dat ze in het pretpark zijn." Maar een vrouw die al meer dan vijftig jaar in de stad woont, denkt dat ook dat een prima idee is: "Amsterdam is zo veel meer dan stoned en dronken feest vieren, als dat nodig is kunnen ze het best proberen."
 
ben geen planoloog, maar ik denk dat een deel van de overlast ook komt doordat ze het gebied steeds kleiner maken. In de loop van de tijd zijn veel panden gesloten, soms hele straten, Bergstraat, Korsjespoortsteeg, Sint Annenstraat, de Sint Annendwarstraat, Goldbergsteeg, Dollebegijnsteeg, Trompettersteeg, en nog een handvol panden op de Oudezijds Achterburgwal en omliggende straten.
Denk dat het bestuur gewoon moet accepteren dat dit gebied bestaat en het als horeca gebied moet zien waar overlast kan ontstaan, ik denk dat iedereen die rond dit gebied woont zich bewust is wat er gebeurd, anders ga je maar ergens anders wonen toch?

Probleem is natuurlijk dat de gemeente prostitutie panden opkoopt, er vervolgens appartementen van maakt, en daarna gaan de bewoners klagen dat het zo'n rommel in de omgeving is.

Wees ergens blij dat er zoveel toeristen naar Amsterdam komen, de hele binnenstad leeft er zo'n beetje van. Links is altijd heel goed in zaken kapot maken, en straks kan de gemeenschap weer lappen, project 1012 heeft alleen al meer dan 40 miljoen belastinggeld gekost. Daar komt straks een hele grote groep bij die hun baan kwijt is. En ondernemers die hun inkomsten zien wegvallen, denk aan Hotels, Rondvaartboten, Bar en restaurants, ijswinkels, schoonmakers, taxi's etc. etc.
 
Ik heb het grootste deel van mijn wandelcarrière in 020 gewandeld, meer op singel gebied. Maar de wallen uiteraard ook veelal aangedaan (toen de Thaise poppetjes er nog ruim aanwezig waren) Het lijkt nu lang niet meer op het paradijs dat het was, en het wordt steeds erger.

Zonde, zo een legendarische buurt die zo de nek wordt omgedraaid. Waar Asscher begon zal Femke het afmaken....droevig.
 
ik denk dat iedereen die rond dit gebied woont zich bewust is wat er gebeurd, anders ga je maar ergens anders wonen toch?
Een goede vriend van mij woont al meer dan 30 jaar in het gebied en heeft het steeds drukker en viezer zien worden. Moet hij dus weg omdat de ondernemers er ongehinderd een bende van willen maken om zo massaal mogelijk kaartjes voor sexshows te verkopen?
Probleem is natuurlijk dat de gemeente prostitutie panden opkoopt, er vervolgens appartementen van maakt, en daarna gaan de bewoners klagen dat het zo'n rommel in de omgeving is.

Hoort het dus een rommel en lawaai-pisbende te zijn?

Wees ergens blij dat er zoveel toeristen naar Amsterdam komen, de hele binnenstad leeft er zo'n beetje van.

Ik was een poos terug bij een overleg tussen gemeente en ondernemers. Daar werd het goed samengavat. Tijdens de economische crisis van 2008 was de nood hoog en drongen de ondernemers erop aan dat de gemeente de stad interbnationaal meer op de kaart zou zetten zodat de terugval van koopkracht van de eigen burgers kon worden opgevuld met toeristen van verder weg.
Daar is op ingezet en met succes, alleen duurde het lang eer dat effect merkbaar was en bleek het vervolgens TE goed te werken en kregen we te maken met veel rotzooiwinkels. De bakker en kleine kruidenier verdwenen en er kwamen nutella-winkels, snoepwinkels, zogenaamde 'hollandse kaaswinkels' en dergelijke voor in de plaats.
Dus nu was er de oproep van dezelfde ondernemers "red ons van die rotzooi!"

Ook de beroemde rosse buurt kreeg te maken met een overdaad aan volk dat het nu eens allemaal met eigen ogen wilde zien, en men wilde van heinde en verre lekker gek en stoned en dronken komen doen, alles wat thuis niet mocht want in Holland is dat immers 'de cultuur'.

Toerisme is fijn, maar vies goedkoop troep-toerisme is niet fijn. Net zoals jeugd die van heinde en verre komt om het Vondelpark om te blowen en ballonnetjes leeg te zuigen, en aan het begin van de nacht vol vuilnis achter te laten.

Kritiek op de politiek is altijd makkelijk, net zoals 'supporters' het altijd beter weten dan de trainer.

Zoals het spreekwoord luidt, de beste stuurlui knijpen de kat aan wal in het donker zodra de kat van huis is.
 
Laatst bewerkt:
Zit wat in, je weet van te voren waar je gaat wonen en dat er overlast zal zijn.
Neemt niet weg dat ze zeker hard op mogen treden richting dronken lui, en rommelmakers.
Nou, niet helemaal waar. In dit, tot openlucht pretpark gemaakte, gedeelte wonen gewoon mensen. En die zijn er niet komen wonen toen het zo druk werd maar wonen er al tientallen jaren. Ook in de tijd dat de wallen gewoon de walletjes waren met dames voor plezier van alle leeftijden en er meer 'anoniem langs de ramen gelopen werd', daar komt de uitdrukking Bordeelsluiper -schoenen met rubber zolen zodat je niet hoorde dat er iemand liep- vandaan.

Het gezeur is begonnen toen de prijvechters op Schipholgingen vliegen en de wiet legaal aan iedereen verkocht werd. Hele vrijgezellenfeesten, wallentours, zuiptours, blowtours en doorgesnoven lieden, die niet begrijpen dat niet alles maar kan Amsterdam, waren er tot voor Corona aan de orde van de dag. De afgelopen weken komt dat weer terug. Uiteraard ook door de laksheid en besluiteloosheid van het plaatselijke parlement. En dan moet er nu ineens met losse flodders geschoten worden.
Handhaving (waar dan?), poortjes, ramen sluiten, terrassen verkleinen, horeca, coffeeshops en toeristenwinkels dicht. Allemaal op stel en sprong omdat die Groene burgemeesteres de afgelopen 2 (Corona) jaren stilgezeten heeft en niet veel begrijpt, net als haar staf, van crowdmanagement en hoe te voorkomen dat die laagwaardige toeristen komen en weer terugkomen.

Laagwaardig omdat ze schijt aan alles hebben, alleen geld uitgeven aan drank en drugs (je moest eens weten hoeveel er in hun auto slapen omdat ze geen hotel boeken) en pissen en poepen op straat of tegen de voordeur, schreeuwen 's nachts gewoon in een woonbuurt want "This is Amsterdam man" (ik spreek ze aan op dat gedrag vandaar dat ik weet wat de opmerking is). Die gasten begrijpen niet dat Amsterdam een wereldstad op postzegelformaat is en dat er zowat 800.000 mensen wonen die gewoon moeten slapen.
De dames op de wallen hebben niet veel aan de optochten met dronken en sufgeblowde gasten, die komen niet binnen. Ze nemen wel foto's van de dames en donderen dat onbeschaamd op social media.
Misschien dat de prostitutie-flat toch een beter idee is, wel uit het centrum vandaan. Bijlmer, Noord, Nieuw West of zo. Wellicht dat de mensen in de binnenstad dan de toeristen weer krijgen die de stad verdient. Mensen die de pracht en praal komen bewonderen van Amsterdam en de musea en niet die idioten die denken dat ze hier alles mogen doen.

Ik wandel lekker in het Singel-ONS gebied en op de Ruysdaalkade. Daar kan je normaal naar binnen bij een dame en krijg je geen applaus als je naar buiten gaat van zo'n stel apieskijkende nietsnutten.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook enorm moeilijk iets goed te doen.

Als het na veel jaren eindelijk lukt (veel) meer toeristen binnen te krijgen, raakt de stad overspoeld door goor volk dat betaalbare woningen misbruikt voor AirBnB overnachtingen.

Wil je als wethouder doorpakken, kan het zijn dat je zoals Ollongren tijdens zomaar een werkweek ineens minister kan worden dus alle dossiers laat vallen voor een opvolger.

Ik was eens op het stadhuis voor overleg maar wist meteen dat ik dat helemaal nooit meer wil omdat beleidsambtenaren een soort vage taal spreken met allemaal geheel eigen woorden en uitdrukkingen die los staan van de werkelijkheid. Zij leren die termen uit rapportages van dure bureaus die voor de probleembuurt een "positionerings- en brandingplan" schrijven nadat ze heel veel 'in beeld hebben gebracht'.

Ik sprak ook eens de vrouw die voor de gemeente toezicht houdt op de Zeedijk en zij was dan weer, als iemand van de praktijk, heel nuchter en begrijpelijk. De gemeente is erin geslaagd die straat die grotendeels in handen was van criminelen en drugshandelaren terug te veroveren en hoewel de onderwereld er nog steeds een rol speelt "blijft dat voor de argeloze bezoeker onzichtbaar" en is het dus te behappen.

Veel mensen doen hun best, nog veel méér mensen weten het beter zonder zelf een poot uit te steken (misschien maar goed ook) en veel mensen harken intussen het geld binnen dat ze nooit ten bate van de buurt zullen investeren.
 
Ik woon zelf in Lissabon, maar wijselijk net uit het toeristische gedeelte. Ik kan ermee inkomen dat je juist niet in een toeristisch gebied wonen wilt, je hebt er altijd overlast. Schreeuwende mensen, alcohol, urine, aan en afrijden van soms politie met de nodige herrie, ongelukken, te goedkope vreetschuren met eten dat niet te pruimen valt, terassen dat vaak overvol zit etc. En vooral op de zaterdag en zondagen de sterke lucht van drank en toestanden.

Nee doe mij maar een lekkere rustige omgeving. Beetje geluid is niet erg, maar niks is erger dan in kapot glas trappen met je huisdier ofzo. Ik snap het ergens wel; maar Amsterdam staat natuurlijk al jaren op de wereldkaart wat betreft prostitutie / de wallen. Dat is in veel landen verboden zelfs en het model dat wij hanteren in NL kent men in de rest van de wereld al niet eens. Geven en nemen denk ik zo. Maar niet eenzijdig alles maar verbouwen en verplaatsen zonder inspraak van burgers of ondernemers. Uiteindelijk stemt iedereen linkse partijen, dan krijg je ook een links beleid.
 
Mijn allereerste keer op de Wallen is meer dan 30 jaar geleden op een mooie zonnige doordeweekse dag. Niet druk, wel volk, ontspannen sfeer, mooie en vaak Nederlandse meiden. Dat zal niet veel overlast betekend hebben.

Een jaar of vijf geleden ben ik er nog eens geweest. Stampvol, de Efteling was er niks bij, grotendeels toeristen en de dronken schreeuwende Britten moesten 's avonds nog komen. Ja, dan kan ik me voorstellen dat je als buurtbewoner denkt, dit is niet de buurt waar ik ben gaan wonen.
 
Volgens mij zijn we het dus redelijk eens. Nou nog de oplossing verzinnen ;-)

Tweemaal zoveel ramen openen met evenzoveel dames zou volgens mij de toestroom van de massa alleen maar doen toenemen.

Sommige exploitanten vinden de troep "bij de cultuur horen" en ze willen het zo houden maar collega's die hun panden aan de gemeente verkochten vonden kennelijk dat 'poen vangen' ook een vorm van cultuur is die dan even voorrang had ;-)

Een mooi eros centrum wat buiten het centrum zou heel goed kunnen, maar waar... In arm Noord zullen ze zeggen we hebben hier al problemen zat, in rijk Noord zullen ze zeggen we hebben veel geld betaald voor onze huizen, nou geen waardedaling alstublieft. In Oud Zuid zitten hele nette rijke mensen die vinden dat de architectuur en het beschermde stadsgezicht een eroscentrum niet verdragen. In de Bijlmer zal men ook vinden dat de wijk al ellende genoeg heeft gehad en nu net wat uit het dal aan het klimmen was. Of men in Osdorp blij zal zijn ermee, is ook sterkt de vraag en ga maar door.

De bewoners willen NU een oplossing maar alleen willen ze oplossing 1 niet, oplossing 2 al helemáál niet en ze zullen oplossing 3 tot in de Raad van State proberen te torpederen ;-)

Andere politici helpen daarbij niet, andere beleidsambtenaren vind je niet snel. Een geheel andere bevolking zou wel wat zijn!
 
overigens is het overal in Amsterdam een teringbende, kijk maar eens goed wat er allemaal in de grachten drijft, je schaamt je kapot.
Als je doelt op de lijken die soms worden gevonden, dat zijn doorgaans ook weer toeristen die al plassend dronken in de gracht tuimelen en dan zijn vergeten te zwemmen.
Ik heb er overigens nooit een zien drijven terwijl ik er goed op let.

De feiten zijn het niet helemaal met je eens overigens:

Het water in de Amsterdamse grachten is nog nooit zo schoon geweest als nu en wordt alleen maar schoner. Dit komt onder andere doordat de grachtenpanden in de jaren 80 zijn aangesloten op het riool en sinds kort ook alle woonboten. Daarnaast zijn er dagelijks vier boten van Waternet in Amsterdam actief die al het drijvende en gezonken vuil uit het water halen. In de Gouden Eeuw werd het water in de grachten twee keer per dag ververst: met eb en met vloed. Sinds de aanleg van de Oranjesluizen is er geen getij meer.
Dat de grachten nu zo schoon zijn komt ook door gemaal Zeeburg aan de Zeeburgerdijk. Dit gemaal spoelt het water in de grachten door en houdt het schoon. Ook voert dit gemaal het teveel aan regenwater af naar het IJmeer.
Tot een paar jaar geleden pompte het gemaal een paar keer per week vers IJ-water door de Amsterdamse grachten. Maar toen in 2010 bleek dat die eigenlijk al best schoon waren geworden, hoefde dat niet meer. Nu gebeurt het alleen als het zuurstofgehalte van het water te laag wordt. Met gemalen en sluizen in en om de stad zorgen we er verder voor dat het water in de grachten op de juiste hoogte blijft (het waterpeil). Het juiste waterpeil zorgt ervoor dat dat de kades niet overstromen, en iedereen veilig op de grachten kan varen. De waterkwaliteit en hoeveelheid water wordt automatisch elke dag in opdracht van het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht gemeten door Waternet.

https://www.patrimonia.nl/schone-grachten/
 
@hama Het is geen burgervader maar een Groenlinkse burgermoeder. Dat gezegd zijnde, de Wallen lopen over van de toeristen, dat is echt niet leuk meer.

Je hoeft er niet naar toe.

Ik kom er zelden eigenlijk. Amsterdam vind ik in alles een kutstad. Blijf er dan ook het liefst weg. Kom er alleen bij hoge uitzondering als het echt niet anders kan.

Qua raambuurten is zo ongeveer elke raambuurt beter dan de Wallen.
 
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan