Emissiezone

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Vroeger draaide alles om de auto. Tegenwoordig wordt naast mij de grootste autoloze wijk van Nederland gebouwd.
En dat is in mijn ogen alleen maar vooruitgang

Zo lang je er tevreden mee bent nergens naar toe te willen of te hoeven. Zo lang het oké voor je is om over iedere verplaatsing twee tot drie keer zo lang te doen. Zo lang het oké voor je is om alles wat je nodig hebt thuis te laten bezorgen of in de buurtsuper te halen.

Het is alleen "vooruitgang" als je je leven binnen die wijk wilt laten afspelen. Het zijn wijken gebouwd op überconsumentise en veiligheid.
 
Ik weet niet in welke stad/land jij dan rondloopt?
In België was dat 25 jaar geleden zeker het geval in steden zoals Brussel/Luik maar tegenwoordig merk je daar niets meer van door de veel verbeterde emissie technieken .
je moet maar eens op de zijkant van trailers van Action kijken..
daar staat bij velen iets van 'ik rijd op HVO diesel'..hydrotreated vegetable oil
is gewoon plantaardige olie..
(maatje van me reed vroeger al op slaolie ,vloeibaar vet dat afval was van z'n broer zijn frietkar..welliswaar in een Corolla uit 87.maar gewoon starten en rijden..merkte je niks van..behalve de geur..)

HVO kun je gewoon in elke diesel gooien. auto/boot/vrachtwagen....het is NU nog een paar dubbeltjes duurder dan gewone diesel..maar daar kan 'men' eventueel wel wat mee
maar niemand praat daar over terwijl er toch best veel pompen zijn waar je het kunt tanken..
gecombineerd met een euro6 opstelling stoot het voertuig gewoon nagenoeg niks meer uit..warme lucht..
ook oudere diesels zouden er gebaat bij zijn in dit geval..maar ook daar praat men niet over..

omdat mijn bus best wel flink getuned is en ik ook elk jaar naar de apk moet ,rijd ik hem de week ervoor zowat helemaal leeg en knikker ik hem vol met GTL diesel..
even 140 in z'n 4 over de snelweg net voor de APK en hij haalt moeiteloos zijn meting..
ik heb geen EGR meer,geen roetfilter,enkel nog de lambda..veel grotere turbo ,verstuivers met meer opbrengst ,intercooler zo groot als een salontafel..
geeft toch te denken dan?
op GTL rookt het kreng ook nagenoeg niet..net een standaard T5..
 
Vroeger draaide alles om de auto. Tegenwoordig wordt naast mij de grootste autoloze wijk van Nederland gebouwd.
En dat is in mijn ogen alleen maar vooruitgang.
Ik stel me zo voor dat zij die zulke wijken bedenken of goedkeuren geen verjaardagen of feestjes vieren of niemand in hun kennissenkring hebben die van ver moeten komen.
Want wie op het platteland woont, mag blij zijn als er nog een busverbinding is, maar zelfs dan is de dienstverlening in de late uurtjes uitermate karig.
Dan zit er weinig anders op dan met de auto bij anderen op bezoek te gaan en dat levert een probleem op als er opzettelijk een schaarste aan parkeerplaatsen gecreëerd is.
 
Dat zal in de toekomst een hoop narigheid geven die autoloze wijk
Want??
Beetje ongefundeerd geneuzel dit
Zo lang je er tevreden mee bent nergens naar toe te willen of te hoeven. Zo lang het oké voor je is om over iedere verplaatsing twee tot drie keer zo lang te doen. Zo lang het oké voor je is om alles wat je nodig hebt thuis te laten bezorgen of in de buurtsuper te halen.

Het is alleen "vooruitgang" als je je leven binnen die wijk wilt laten afspelen. Het zijn wijken gebouwd op überconsumentise en veiligheid.
Niet zo vooringenomen redeneren..
Het feit dat de auto zelf autovrij is betekent nog niet dat je geen auto hebt natuurlijk.
Alle dure woningen hebben een parkeerplek en verder wordt het een 100 /40 deal. Dus 100 % bewoners hebben 40 % parkeerplekken.

Tig percent van jongeren hebben amper geld meer voor een auto, dus zo groot is het probleem ook niet.
Bovendien woon je daar op 5 minuten afstand van het Centraal station en rijden er nu al 14 (elektrische) bussen per uur.

Welkom in de nieuwe wereld.
Ik stel me zo voor dat zij die zulke wijken bedenken of goedkeuren geen verjaardagen of feestjes vieren of niemand in hun kennissenkring hebben die van ver moeten komen.
Want wie op het platteland woont, mag blij zijn als er nog een busverbinding is, maar zelfs dan is de dienstverlening in de late uurtjes uitermate karig.
Dan zit er weinig anders op dan met de auto bij anderen op bezoek te gaan en dat levert een probleem op als er opzettelijk een schaarste aan parkeerplaatsen gecreëerd is.
Er komen 2.400 parkeerplaatsen aan de rand van de wijk, deels bewoners deels bezoek.
En er staat een P+R op 5 minuten afstand met de bus.
Dus op bezoek met de auto om de hoek of met OV voor de deur, lijkt me niks mis mee. En dit is vrij normaal hoor tegenwoordig.

Ik weet niet waar jullie allemaal komen maant Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zwemmen in de P+R lokaties.
Parkeer je voor 6 euro per dag.

Je kunt ook je eigen plek claimen. Heeft een collega van mij gedaan. Vaste parkeerplek in centrum Amsterdam gekocht. Kosten: 135.000 euro. Dat kan natuurlijk ook.
 
Laatst bewerkt:
Omdat na zoveel jaar samenstellingen van gezinnen, huishoudens daar, leefpatronen etc veranderen. En een deel toch auto s zal nodig hebben. Daarnaast moet die wijk en mensen ook bezocht worden door anderen zoals vrienden, hulpverleners, kenissen, familie etc en die moeten dan ook zonder auto komen? Aan de rand gaan parkeren en dan verder reizen naar het adres? Wat een gedoe. Hoe wil je op termijn een sociaal leven daar in stand houden?? Gaan die kinderen ook voor een leven zonder auto kiezen als ze 18 zijn? Dan zitten ze dus vast aan de keuze van hun ouders?

Zie een soort van Bijlmerfiasco voor me. Verschil tussen ambtenaren met plan achter de tekentafel en de realistische wereld met mensen die allemaal anders zijn en ook anders ontwikkelen of hun levens veranderen en dat van hun kinderen. Gedoemd om op langere termijn te mislukken en dan zit daar straks een andere generatie met de gevolgen en de kosten van dan benodigde veranderingen in hun maag.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan