17 mannen vervolgd voor betaalde seks met minderjarig meisje Eindhoven

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Ze zegt niet dat er wettelijke verplichting bestaat om een prostituee naar een legitimatiebewijs te vragen.
De facto komt dat er gewoon op neer dat je het MOET vragen, wil je je later kunnen verweren. Tenzij je een andere reden hebt die dat overbodig maakt. Dit is weer een gevalletje van elkaar niet WILLEN begrijpen, de discussie gaat hier nu enkel over oninteressante semantiek en juridisch muggenziften.
 
Allerlaatste reactie: ik heb het geprobeerd uit te leggen. Ik ben géén jurist, maar ik weet wél dat de WRS nog niet is ingevoerd, en dat de daarin voorgestelde verplichting om te vragen om een ID bewijs dus nog niet geldt.

Ja, je moet wél zeker weten dat een prostituee meerderjarig is. Maar de stelling van de officier van justitie dat je dat moet controleren door om een ID bewijs te vragen, is dus geen wettelijke verplichting.

Medford is duidelijk juridisch beter onderlegd en weet dit ook nog juridisch te onderbouwen.

En dan nog kom je terug om je gelijk te halen? Je bent geen drammer, je bent een drammer in het kwadraat

Ik begrijp jullie prima, daar hoeven we geen discussie over te voeren. Het gaat er mij om hoe de officier van justitie het brengt: ze zegt dat er een strafbaar feit is OMDAT je MOET (=verplichting).

Ik vind dat als je als officier van justitie staat te verkondigen dat iets MOET (verplicht is) maar het dus tegelijkertijd helemaal geen wettelijke verplichting is, dat er iets niet klopt als je daar vervolgens een strafbaar feit aan koppelt terwijl je als klant de verplichting niet waar kunt maken omdat die verplichting wettelijk niet geregeld is. Dus het zeggen dat het niet controleren van een ID per definitie een strafbaar feit oplevert, daar klopt volgens mij niets van, maar dat is wel letterlijk wat ze zegt; ze laat het overkomen alsof de hele case daarop is gebaseerd. Iets MOET wel of MOET NIET, zo simpel is het. Als het niet MOET (niet verplicht is), dan is het dus non-relevante informatie wat ze uitkraamt en dan zal de rechter op basis van die zogenaamde verplichting die er dus helemaal niiet blijkt te zijn (=liegen) geen oordeel vellen maar zal die dat oordeel vellen op basis van andere dingen (jurisprudentie). Het niet controleren van een ID is dan dus ook niet strafbaar zoals wordt gesteld in het nieuwsbericht.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me wel af waar die onzinnige bewering vandaan komt dat 70% van de prostitutie gedwongen is. Dus onder dwang...niet dat je liever misschien wat anders had willen doen, maar gedwongen..? Er zullen vast meiden tussen zitten die liever wat anders hadden willen doen, maar daarmee wordt je nog niet gedwongen en is het een vrije keuze. Net zoals er genoeg caissières bij de Albert Heijn liever wat anders willen doen.
Hiermee zeg ik niet dat gedwongen prostitutie niet voor komt, zeker niet, maar ik denk dat het een paar procent is.
 
Ik vraag me wel af waar die onzinnige bewering vandaan komt dat 70% van de prostitutie gedwongen is. Dus onder dwang...niet dat je liever misschien wat anders had willen doen, maar gedwongen..? Er zullen vast meiden tussen zitten die liever wat anders hadden willen doen, maar daarmee wordt je nog niet gedwongen en is het een vrije keuze. Net zoals er genoeg caissières bij de Albert Heijn liever wat anders willen doen.
Hiermee zeg ik niet dat gedwongen prostitutie niet voor komt, zeker niet, maar ik denk dat het een paar procent is.
Dat komt weer van een bepaald onderzoek van (volgens mij) Comensha dat dan weer aangehaald wordt. Zondares heeft dat ergens in één of meer van haar blogspots uitgelegd. Is alleen nogal een zoekwerk om dat terug te vinden.
 
Dat kan nog interessant worden, als er klanten zijn die daarnaar gevraagd hebben. Dat verhoogt namelijk hun kans op een geslaagd beroep op de schulduitsluitingsgrond afwezigheid van alle schuld (AVAS).
Ook al verkleint het de mate van schuld niet, het is impertinent om een vrouw naar haar leeftijd te vragen. En zoals reeds aangestipt: de dames maken er een gewoonte van om daarover niet de waarheid te spreken.
Artikel 248b (jeugdprostitutie):
Hij die ontucht pleegt met iemand die zich beschikbaar stelt tot het verrichten van seksuele handelingen met een derde tegen betaling en die de leeftijd van zestien jaren maar nog niet de leeftijd van achttien jaren heeft bereikt, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.


Ik ben zeer benieuwd of die strafeis hoog zal uitvallen in onderhavige zaak.
Leroy van D(eursen) heeft onlangs terechtgestaan inzake meerdere strafbare feiten, waaronder verboden wapenbezit en kreeg voor alles bij elkaar acht weken, terwijl er een geldboete uit de vijfde categorie geëist had moeten worden of een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren.
Toegegeven: appels met peren, maar als dit daadwerkelijk onder de hamer komt en de betrokkenen worden zwaarder gestraft dan Van Deursen, dan mag je grote vraagtekens zetten bij onze rechtspraak.
 
Laatst bewerkt:
Nee, je begrijpt er helaas helemaal niets van. Ik doe nog één poging.
  1. De verdachten wordt overtreding van artikel 248b WvSr ten laste gelegd, d.i. het plegen van ontucht met een 16- of 17-jarige prostituee.
  2. De leeftijd van het slachtoffer is geobjectiveerd, wat wil zeggen dat (1) niet bewezen hoeft te worden dat de verdachte wist of redelijkerwijs kon weten dat het slachtoffer minderjarig was, en (2) dat de verdachte zich niet kan verweren door te stellen dat hij niet wist dat het slachtoffer minderjarig was.
  3. Op grond van jurisprudentie van de Hoge Raad komt een verdachte echter wel een beroep toe op de buitenwettelijke schulduitsluitingsgrond 'afwezigheid van alle schuld'. Daarvoor bestaat een hoge drempel, maar hoe hoog die drempel is, is in de rechtspraak nog niet uitgekristalliseerd. In ieder geval is niet voldoende dat het slachtoffer er ouder uitzag, een oudere leeftijd opgaf, zich ouder voordeed, zelf het initiatief nam, enz. Inzage krijgen in een legitimatiebewijs waaruit blijkt dat het slachtoffer 18+ is, is mogelijk wél voldoende. Vgl. http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2019:7232
De officier van justitie zegt dus: wil je eventueel een succesvol beroep doen op 'afwezigheid van alle schuld' en veroordeling wegens overtreding van artikel 248b Sr ontlopen, dan moet je ten minste naar een legitimatiebewijs vragen. Ze zegt niet dat er wettelijke verplichting bestaat om een prostituee naar een legitimatiebewijs te vragen.
In dit geval zou het gunstig zijn voor de verdachte als de dame is aangetroffen met een ander legitimatiebewijs op zak dan van haarzelf (het ID van haar zus?). Dat zou het een stuk aannemelijker maken dat zij zich schuldig heeft gemaakt aan identiteitsfraude en de verdachte zijn 'onderzoek' heeft gedaan. Met het juiste verweer komt een geslaagd beroep op avas dan een stuk dichterbij. Alleen het verhaal dat iemand gevraagd heeft om legitimatie maakt m.i. geen enkele kans. Je hebt gewoon gelijk wat betreft het advies van de OvJ. Het is alleen van belang om het te vragen om jezelf zo goed mogelijk in te dekken and that's it.

En om nou de woorden van de OvJ tijdens het journaal zó letterlijk te nemen.. ze zal vast gewoon bedoelen dat je het moet vragen om jezelf gewoon in te dekken tegen dit soort situaties. Ze zit geen tenlastelegging te schrijven maar gewoon een toelichting te geven op televisie. Soms zijn dit namelijk ook net mensen.
 
Mee eens. Maar een officier van justitie mag dus wel dergelijke foutieve uitspraken doen terwijl juist zij notabene beter zou moeten weten, het is tenslotte haar beroep. Maar een goedwillende wandelaar die met alle goede bedoelingen afgaat op een advertentie waar niet in staat dat iemand minderjarig is, die vervolgen ze ?
En waar zijn de ouders/verzorgers van dat meisje in dit verhaal ? Is het niet zo dat ouders/verzorgers bij die leeftijd verantwoordelijk zijn voor de daden van het kind ? Moet het OM juist daar dan niet achteraan gaan ?
 
Toch wel stuitend om te lezen dat sommigen hier dit gedrag gewoon min of meer goedkeuren. Er zijn helaas nog al wat mannen die gewoon puur op zoek zijn naar minderjarige meisjes. En zodra ze betrapt worden ligt het aan iedereen behalve zij zelf. Schande
 
Voor de duidelijkheid: Ik keur dat 100% af.

Alleen iemand vervolgen voor iets wat die onmogelijk kon weten/verifiëren, is iets heel anders.

1. meisje geeft zelf aan dat ze dit uit vrije wil doet, dus als klant kun je dan ook niets merken van 'dwang' want dat is er niet
2. zeggen dat klanten naar ID moeten vragen maar dat ondertussen niet wettelijk regelen waardoor je als klant dus de leeftijd niet kunt verifiëren
3. wie zegt niet dat dat meisje er gewoon uitzag als een 18-jarige of wellicht nog volwassener ?
4. in de advertentie waarop je als klant reageert een oudere leeftijd zetten waardoor je als klant misleid wordt


Waar het probleem hem inzit is dat sex met een illegale prostituee strafbaar is/wordt, dus ook als ze meerderjarig is. Maar aan de andere kant wordt er voor de klanten niets wettelijk geregeld zodat ze dit nooit goed kunnen verifieren. Probeer bijvoorbeeld maar eens te vragen naar een KVK inschrijving van de sekswerker.
 
Laatst bewerkt:
Ze zei dat je moet vragen om een legitimatiebewijs? In dat geval is het een kwestie van interpretatie lijkt mij. Ik vat dat meer op als een advies. Het zou een ander verhaal zijn als ze zegt: je bent verplicht te vragen om een legitimatie. Wat betreft ouders die aansprakelijk zijn.. dat is eigenlijk alleen van belang als het gaat om kinderen die schade veroorzaken als in een onrechtmatige daad. Heel juridisch gelul alleen is het totaal niet van toepassing op deze casus.
 
Echter die is er dus nooit gekomen doordat de tweede kamer dat tegen hield. M.a.w. zolang die er niet komt is er geen verificatie alternatief voor ID-bewijs of Paspoort.
De registratieplicht die in de Wet Regulering Prostitutie was opgenomen werd met die wet door de Tweede Kamer aangenomen. De Eerste Kamer die in 2013 van een veel hoger niveau was dan nu hield die tegen.
 
De eisen in deze flutzaken zijn veel hoger dan de opgelegde straf. In de Valkenburgse zeden zaken varieerden die van 3 tot 12 maanden. Uiteindelijk werd de zwaarste straf 2 dagen en 240 uur werkstraf in Hoger Beroep. Het beste wat een klant achteraf kan doen is de seks glashard ontkennen. De truc waarin de rechtbank nog in meeging, het vermeld staan in haar telefoonboek, werd door het Hof in Den Bosch verworpen. De uitgetikte verhoren bleken op een cruciaal punt "verkeerd" uitgetikt te zijn: er stond dat Kimberly ontvangen klanten altijd in haar adresboek zette, terwijl op de geluidsopnamen te horen viel dat het "vaak' of "meestal" gedaan werd.
 
Laatst bewerkt:
Ze zei dat je moet vragen om een legitimatiebewijs? In dat geval is het een kwestie van interpretatie lijkt mij. Ik vat dat meer op als een advies. Het zou een ander verhaal zijn als ze zegt: je bent verplicht te vragen om een legitimatie. Wat betreft ouders die aansprakelijk zijn.. dat is eigenlijk alleen van belang als het gaat om kinderen die schade veroorzaken als in een onrechtmatige daad. Heel juridisch gelul alleen is het totaal niet van toepassing op deze casus.

Ze zegt dat dat MOET en als je het niet doet dan is dat een strafbaar feit wat je pleegt. Dat blijkt dus niet zo te zijn maar dat zegt ze wel. Moeten is een verplichting en geen advies. Als het een advies is dan kun je er niet aan koppelen dat het een strafbaar feit is als je het niet doet, lijkt mij.

Ik denk dat je hier toch wel kan spreken van veroorzaakte schade als in een onrechtmatige daad. Alleen al de psychische schade die je als goedwillende klant hierdoor oploopt.
 
Toch wel stuitend om te lezen dat sommigen hier dit gedrag gewoon min of meer goedkeuren. Er zijn helaas nog al wat mannen die gewoon puur op zoek zijn naar minderjarige meisjes. En zodra ze betrapt worden ligt het aan iedereen behalve zij zelf. Schande
Bijna altijd stelden de rechters in deze zaken vast dat de mannen juist niet naar een minderjarige op zoek waren geweest. Daarom veroordeelden rechters hen praktisch nooit conform de eisen en kregen zij gewoon een taakstraf. De tweede zin in het citaat is pure demagogie.
Het gedrag wordt niet goedgekeurd. Maar de vervolging van deze klanten wordt door enkelen - hiertoe behoor ik ook - afgekeurd.
 
Ze zegt dat dat MOET en als je het niet doet dan is dat een strafbaar feit wat je pleegt. Dat blijkt dus niet zo te zijn maar dat zegt ze wel. Moeten is een verplichting en geen advies. Als het een advies is dan kun je er niet aan koppelen dat het een strafbaar feit is als je het niet doet, lijkt mij.
Moeten moet je hier niet zien als een verplichting maar als een noodzakelijk voorwaarde. Wil je niet vervolgd worden, dan moet je de ID van de prostituee controleren en bij vaststelling van minderjarigheid vertrekken. Dit is trouwens hier al een keer gezegd. Ik weet zeker dat de OvJ het zo bedoeld heeft. Ze heeft hier niet willen misleiden.
Als een klant gefopt is met een valse ID of die van een zeer gelijkend meerderjarige persoon kan hij een beroep doen op afwezigheid van alle schuld. Ik geloof dat zulks ook kan zonder controle als de minderjarige dame in een vergunde club werkt. Dan had hij redelijkerwijs mogen veronderstellen dat haar meerderjarigheid al vastgesteld was. In de praktijk is het volgens mij nog niet voorgekomen dat een dergelijke klant vervolgd is; misschien is het ook nog nooit gebeurd dat een klant op deze manier gefopt is.
 
Laatst bewerkt:
Toch wel stuitend om te lezen dat sommigen hier dit gedrag gewoon min of meer goedkeuren. Er zijn helaas nog al wat mannen die gewoon puur op zoek zijn naar minderjarige meisjes. En zodra ze betrapt worden ligt het aan iedereen behalve zij zelf. Schande
Deze klanten meenden juist van doen te hebben met iemand die tenminste 18 jaar oud was.

Zoals iedere keer weer opnieuw is men in de artikelen in de MSM niet precies. Het bekt natuurlijk lekker: seks met een minderjarige. Maar men vergeet dat seks met een minderjarige gewoon legaal is, MITS diegene tenminste 16 jaar is (ik noem het populair maar 'seksueel meerderjarig').
En met dat 'minderjarig' speelt men in op de associatie met pedofilie, kindermisbruik, enzovoort.
Journalisten willen vooral de onderbuik in beweging krijgen en dat geldt al helemaal voor de Telegraaf.

Het belangrijkste voor mij is eigenlijk altijd toestemming. Dit meisje stemde toe. Als 16-jarige acht ik haar ook in staat toestemming te geven, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een 10-jarige. En niet alleen ik acht haar daartoe in staat, ook de wetgever die stelt dat iemand vanaf 16 jaar seksueel autonoom is.
 
Om dit soort ellende te vermijden ben ik 100% voor een identificatieplicht. Gewoon een transparantie markt in plaats van al dat stiekeme gedoe en gelieg over leeftijden, namen etc. Anders ben je als wandelaar gewoon volledige vogelvrij verklaard want zonder een wettelijke verplichting zal nagenoeg geen ene sekswerker het ID-bewijs laten zien. Als die wet er doorheen komt dan wordt daarmee de noodzakelijke voorwaarde om iemand te controleren zelfs nog belangrijker omdat die dan ook gaat gelden voor sekswerkers die je bezoekt die overduidelijk ouder zijn, je moet dan namelijk gaan controleren of iemand wel legaal werkt anders ben je de sjaak als klant.
 
Laatst bewerkt:
Deze klanten meenden juist van doen te hebben met iemand die tenminste 18 jaar oud was.

Zoals iedere keer weer opnieuw is men in de artikelen in de MSM niet precies. Het bekt natuurlijk lekker: seks met een minderjarige. Maar men vergeet dat seks met een minderjarige gewoon legaal is, MITS diegene tenminste 16 jaar is (ik noem het populair maar 'seksueel meerderjarig').
En met dat 'minderjarig' speelt men in op de associatie met pedofilie, kindermisbruik, enzovoort.
Journalisten willen vooral de onderbuik in beweging krijgen en dat geldt al helemaal voor de Telegraaf.

Het belangrijkste voor mij is eigenlijk altijd toestemming. Dit meisje stemde toe. Als 16-jarige acht ik haar ook in staat toestemming te geven, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een 10-jarige. En niet alleen ik acht haar daartoe in staat, ook de wetgever die stelt dat iemand vanaf 16 jaar seksueel autonoom is.

Ik sluit me hierbij aan. Behalve dan dat voor mij persoonlijk de lat hoger ligt dan die 16 jaar waarbij ik zelf iemand in staat acht om toestemming te geven.
 
Ik kan ook daar wel in mee gaan. Maar je hebt nu eenmaal niet een punt in de tijd dat iemand 'opeens' in staat is 100% verantwoordelijk te zijn voor de eigen seksualiteit. Bij kleine kinderen (<10 jaar) is het duidelijk: die kunnen daar niet over beslissen. Bij 'grote mensen' (>20 jaar) mag je er van uit gaan dat ze er wel over kunnen beslissen. En daartussen ligt een grijs gebied dat 'zwart' begint bij 10 jaar en 'wit' eindigt bij 20 jaar. Bij wijze van spreken.
En waar leg je als wetgever die grens? Dat blijft altijd een beetje willekeurig.

Je zou het meisje uit dit verhaal eigenlijk persoonlijk moeten kennen om daar echt iets van te kunnen vinden, maar zo kan wetgeving niet werken. Echter, uit de berichten maak ik op dat ze wel degelijk wist waar ze mee bezig was en er bewust voor koos. Dat vind ik een belangrijk gegeven. Anders gesteld: er waren hier simpelweg geen slachtoffers (in elk geval niet het meisje) dus ik zie niet in waarom onze overheid hier straffen uit zou moeten delen.
 
Om dit soort ellende te vermijden ben ik 100% voor een identificatieplicht. Gewoon een transparantie markt in plaats van al dat stiekeme gedoe en gelieg over leeftijden, namen etc.
Het OM heeft sinds 2013 ervoor gezorgd dat tienerprostituees over hun leeftijd zijn gaan liegen en dat uit die leugens onvoorstelbare ellende is voortgekomen. Een deel van de aanklagers in Nederland is onder aanmoediging van Opstelten en Teeven achter de Telegraaf en het AD aan gaan lopen met hun collega's in de VS als lichtend voorbeeld. Het vervolgen van klanten is niets anders dan stompzinnig en kwaadaardig populisme, mede mogelijk gemaakt door Tweede Kamerleden die deze kranten liever lezen dan onderzoek en vonnissen en hun controlerende taak niet waarnemen.
 
Zo ben ik een meisje tegengekomen, achter een raam op de Wallen, die (zij het in lichte mate - maar daarom niet minder duidelijk), het syndroom van down had. Dit is ook wel een schoolvoorbeeld, van uitbuiting. Ik was na prijsinformatie, wel dusdanig geschokt, dat ik niet naar binnen ben gegaan. Ik schaam me er nog steeds voor, dat ik toen geen aangifte heb gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Het NOS-journaal bij monde van Eickhof munt weer eens uit in ongezonde belangstelling en incompetentie.
  1. De tiener in Valkenburg werd niet gedwongen
  2. Ook het OM in Limburg eiste toen hoge straffen en kreeg bijna nul op het rekest. Dit zal nu ook weer het geval zijn
  3. Bijna 100 klanten. Dit is een duidelijke aanwijzing dat de tiener het werk goed aan kon en dus een extra reden dat zij door deze aanklaagster met rust gelaten had moeten worden. Gelukkig dat de overgrote meerderheid van de klanten niet te achterhalen viel en het schadelijke werk van mevrouw Kramer minder groot is geworden dan het wellicht aanvankelijk heeft geleken.
  4. Er wordt niet gevraagd of de tiener de vervolging wil en of zij meegewerkt heeft. Dat haar telefoon in beslag is genomen geeft aan dat er waarschijnlijk geen volledige medewerking was
  5. Kritische vragen over de enorme tijdsinvestering die met het onderzoek gemoeid is, blijven achterwege.
  6. Die over seksueel zelfbeschikkingsrecht ook.
OvJ's hebben bij dergelijke zaken teveel macht, vooral door de omstandigheid dat er ambtshalve vervolgd kan worden. In Nederland betekent zulks dat er met de sekswerker, het zogenaamde slachtoffer, geen rekening wordt gehouden en men haar gerechtvaardigde bezwaren met het excuus van minderjarigheid wegwuift; zij wordt totaal onmondig gemaakt. De ophitsende werking van media zoals de NOS, het ondermaatse presteren van Tweede Kamer- en raadsleden en het feit dat het OM teveel een corpsballentent is dragen er m.i. aan bij dat deze macht gevaarlijke vormen kan aannemen.
 
Laatst bewerkt:
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan