Algemeen Colombia

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
het is maar net hoe je er met je gepolijste westerse bril naar kijkt, tuurlijk Colombia is geen rijk land en hier en daar een rommeltje. Ga maar eens fietsen in Portugal, daar heb je soms midden op het fietspad (als dat er al aangelegd is) ook zulke gaten in de weg zonder enige waarschuwing. Straatverkopers.. ga maar eens in Barcelona of in Genua kijken daar is het minstens zo erg. En de bende langs wegen kom je in Zuid Europa ook geregeld tegen.
Beetje vooringenomen filmpje, alsof wij het hier zo fantastisch voor elkaar hebben.
Maar dat is ook in Santa Fe barrio, dat is al een buurt waar je beter niet kan komen, en zekers s'avonds niet.
Het barst overigens van dit soort fimpjes op Youtube.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je in Cali de meeste kans hebt, daar wonen veel donkere vrouwen. Medellin en Bogota heb je de lichtere dames, die hebben vaak wel een grote kont maar borsten zijn vaak niet meer natuurlijk.
De meeste donkere vrouwen vind je in Quibdó (hoofdstad van de provincie Chocó; langs de westkust van Colombia); daar is > 90% van de inwoners Afro-Colombiaans. Het is ook een van de plekken in Zuid-Amerika waar het het meeste regent.....
 
YouTube gaf me een link naar "Bald and Bankrupt" die een wandeling door Bogota maakte.


Mensenlief, wat een dump en dat is dan de hoofdstad.
Colombia heeft nog een lange weg te gaan en ik hekel de wijze waarop deze 'influencer' zijn mening geeft over Bogotá. Inderdaad, loop zoals @muis zegt eens met een kritische blik door London, Parijs, Madrid, Amsterdam, Rotterdam? Deze landen hebben het economisch beter voor elkaar maar kennen een soortgelijke problematiek waar het gaat om de 'slechtere' delen van stad en/of land. Dit is echter op een andere schaal en kun je daarom niet vergelijken met landen en steden als Colombia en Bogotá. Ze proberen te verbeteren maar dat gaat in zo'n land nu eenmaal niet zonder slag of stoot. Wat ik wel kan waarderen is dat hij de vriendelijkheid van de mensen benoemt want die is werkelijk bewonderenswaardig in Colombia. Daar kunnen wij in onze westerse wereld dan weer wat van leren!
 
Beetje vooringenomen filmpje, alsof wij het hier zo fantastisch voor elkaar hebben.
Dat kanaal "bald and bankrupt " volg ik al jaren op youtube ,hij maakte leuke reisverslagen over Rusland
Ironisch dat hij daar tot zijn enkels door de modder aan het waden was om ergens in een troosteloze buitenwijk van één of andere stad afgebrokkelde Soviet mozaieken op de zijgevel van een aftands flatgebouw zat te bespreken als ware het de sixtijnse kapel
Rusland is hij vorig jaar uitgeschopt omdat hij wat lelijks over Poetin gezegd had en toen moest hij wat anders gaan verzinnen .
Latijns Amerika is denk ik gewoon zijn ding niet , te heet en luidruchtig waarschijnlijk maar kom op zeg, die kerel is in India , zowat alle voormalige Soviet republieken , Syrië en Afghanistan geweest en dan klagen over een ontbrekend putdekseltje in Bogota ????
 
Colombia heeft nog een lange weg te gaan en ik hekel de wijze waarop deze 'influencer' zijn mening geeft over Bogotá. Inderdaad, loop zoals @muis zegt eens met een kritische blik door London, Parijs, Madrid, Amsterdam, Rotterdam? Deze landen hebben het economisch beter voor elkaar maar kennen een soortgelijke problematiek waar het gaat om de 'slechtere' delen van stad en/of land. Dit is echter op een andere schaal en kun je daarom niet vergelijken met landen en steden als Colombia en Bogotá. Ze proberen te verbeteren maar dat gaat in zo'n land nu eenmaal niet zonder slag of stoot. Wat ik wel kan waarderen is dat hij de vriendelijkheid van de mensen benoemt want die is werkelijk bewonderenswaardig in Colombia. Daar kunnen wij in onze westerse wereld dan weer wat van leren!

Aan het eind van het filmpje loopt hij door een betere wijk en dat zegt hij ook. Ik vind het een eerlijk verslag. Zou jij niet hetzelfde gevoel hebben als je daar loopt?
Die Sovjet filmpjes waar hij die mozaïeken bespreekt is satirisch bedoeld.😃
 
Aan het eind van het filmpje loopt hij door een betere wijk en dat zegt hij ook. Ik vind het een eerlijk verslag. Zou jij niet hetzelfde gevoel hebben als je daar loopt?
Die Sovjet filmpjes waar hij die mozaïeken bespreekt is satirisch bedoeld.😃
Ik ben in Bogotá en andere steden van Colombia geweest. Ook ben ik in de binnenlanden geweest en heb koffieplantages bezocht. Ik vind het jammer om te zien dat menig Colombiaan de schoonheid van zijn eigen land zo verkwist. Ik weet echter ook dat dit andere Colombianen weer aan het hart gaat. Er zal dan ook op alle niveaus van de samenleving draagvlak en consensus moeten komen om dit aan te kunnen pakken. En dat is nog niet eenvoudig in een land waar haantjes en corruptie de boventoon voeren.

Dat Benjamin Rich er verslag van doet is prima. Hij is zelf ook erg vriendelijk maar zijn toon en woordkeuze bij de beschrijvingen van wat hij ziet is echter veelal veroordelend. Als je er verder geen onderzoek naar doet maar hooguit vergelijkt dan kun je het oordeel beter achterwege laten.
 
Ik ben in Bogotá en andere steden van Colombia geweest. Ook ben ik in de binnenlanden geweest en heb koffieplantages bezocht. Ik vind het jammer om te zien dat menig Colombiaan de schoonheid van zijn eigen land zo verkwist. Ik weet echter ook dat dit andere Colombianen weer aan het hart gaat. Er zal dan ook op alle niveaus van de samenleving draagvlak en consensus moeten komen om dit aan te kunnen pakken. En dat is nog niet eenvoudig in een land waar haantjes en corruptie de boventoon voeren.

Dat Benjamin Rich er verslag van doet is prima. Hij is zelf ook erg vriendelijk maar zijn toon en woordkeuze bij de beschrijvingen van wat hij ziet is echter veelal veroordelend. Als je er verder geen onderzoek naar doet maar hooguit vergelijkt dan kun je het oordeel beter achterwege laten.

Ja, de Colombianen zijn onwijs vriendelijke mensen en het is een prachtig land. Het is helaas maar een heel klein deel dat het voor de anderen verpest, wat we wel vaker zien.
En Bald loopt natuurlijk net in een wijk waar je liever niet loopt, al helemaal niet savonds. Maar het is er nou eenmaal. En het genereert ook meer views natuurlijk.
 
een vergelijkbaar filmpje kun je ook maken in een van de banlieue's van Parijs, ook daar wil je echt niet s'nachts alleen over straat.
 
Ik ga later deze zomer naar Colombia en will gaan boeken. Ben voor de Corona al eens geweest en beviel mij heel goed. Wil wel eerst een beetje laag blijven, Bogota ligt zo hoog.
Dit te denken aan Medellin maar dat vind ik niet super. Sante Fe vind ik onwijs leuk, maar spelen met je leven. Zat te denken aan Bucaramanga bijvoorbeeld. Iemand enige ervaring met weelderige loopstraten daar? Ik hou ook will van een feestje, maar dan moet je wel in de avond de deur uitkunnen.

Thnx alvast
 
Geldzaken

Misschien handig wat te vertellen over geld in Colombia. Cash is king in Colombia. Je kunt overal met cash betalen en met je bankpas of creditcard is op verschillende plaatsen nog steeds minder zelfsprekend. Uiteraard betaal je bij de dames met cash.

Dus hoe kom je het beste aan je geld? In de grote steden vind je overal geldautomaten en wisselkantoren.

Wisselkantoren:
Dit is de beste optie. Er is vraag naar euros en het aanbod is niet super groot. Je krijgt op dit moment bij wisselkantoren een betere koers aangeboden dan in het girale geldverkeer. Wisselkantoren rekenen over het algemeen geen commissie. Je weet dat je met een betrouwbaar kantoor van doen hebt wanneer ze om je paspoort vragen, dit is namelijk wettelijk verplicht. De concurrentie tussen kantoren is groot en koersen kunnen per kantoor iets verschillen. Ook per stad kan vraag en aanbod van euros en dus de koers verschillen. Een beetje rondshoppen kan dus extra voordeel opleveren.

Geldautomaten:
Er zijn genoeg geldautomaten te vinden en alle banken accepteren wel buitenlandse kaarten. Het nadeel van geldautomaten is dat ze allemaal een commissie vragen per transactie en wanneer ze dat niet doen is het opname limiet veelal extreem laag. Wanneer jouw bank dan ook kosten per pin transactie rekent is het toch voordeliger de commissie te nemen bij een hoger limiet.
Waar je vooral op moet letten is het oplichtingstruckje dat eigenlijk alle banken in hun automaten ingebouwd hebben: nadat je het bedrag hebt gekozen geeft de automaat weer wat je transactie gaat worden. Hier staat dan een wisselkoers gegeven of wat het je in euro gaat kosten. Daarbij krijg je de mogelijkheid om te accepteren of door te gaan zonder accepteren. Je moet nooit accepteren; de aangeboden koers is altijd in het voordeel van de bank en kan jouw transactie al snel 5% duurder maken. Wanneer je doorgaat zonder accepteren krijg je een betere wisselkoers. Wat ik wel heb meegemaakt is dat wanneer je niet accepteert de bank de transactie alsnog afbreekt. Jammer dan. Laat je niet verleiden dit toch te accepteren, je wordt echt opgelicht. Zoek een andere automaat en probeer het daar.

Beleid van banken met betrekking tot opnamelimiet en commissie is aan verandering onderhevig, ik zou niet weten wat op dit moment de beste keuze is. Dit blijft iedere trip ook voor mij weer een experimentje.

Conclusie:
Neem vooral euros mee en laat je niet oplichten bij het pinnen, op die manier wandel je net iets verder met je geld.
 
Conclusie:
Neem vooral euros mee en laat je niet oplichten bij het pinnen, op die manier wandel je net iets verder met je geld.
Nadeel is dat je dan met een behoorlijke hoeveelheid Euro's over straat moet of in je hotel achter moet laten , waarvoor de "directie geen enkele aansprakelijkheid accepteert"

Wat ik in de Dominicaanse Republiek doe is via internetbankieren via World remit geld van mijn Nederlandse rekening naar de rekening daar van mijn vrouw over te maken
Dan kan ik het daar zo uit een flappentap halen

Als je geen vrouw hebt met een bankrekening in Colombia ( wat niet onwaarschijnlijk is gezien de doelgroep van dit forum ) kan je het ook als cash transactie versturen en afhalen bij een agentschap
Het kost een Euro of 2 / 3 voor de transactie maar geen percentage van wat je opneemt en hun wisselkoers is zeer redelijk te noemen , beter als bij Western Union in ieder geval

Hoe de situatie in Colombia is zou ik niet weten maar in de DR breek je je nek zowat over de agentschappen , zowat elke bank is er wel een
 
Dergelijke agentschappen heb je in Colombia ook zeker wel. Toch is cash wisselen echt onverslaanbaar. Ik denk dat geld versturen met een agentschap geen voordeel oplevert ten opzichte van pinnen, zolang je maar het tarief van de lokale bank weigert.
 
Ik probeer pinnen met mijn wereldpas van de Boeren leenbank zoveel mogelijk te voorkomen

Een paar jaar geleden slikte een pinautomaat van Banreservas namelijk mijn pas in en die heb ik nooit meer terug gezien , volgens de bankemployee hadden zij zelf geen toegang tot de automaat en moest ik wachten tot de machine bijgevuld zou worden een paar dagen later dan zou de kerel die dat deed of een onderhoudsman hem er wel uit vissen voor me
Waardoor ik sowieso een paar dagen langer op die locatie moest blijven dan gepland en ik bovendien nogal krap zat omdat ik natuurlijk niet voor niets ging pinnen

Een paar dagen later kreeg ik van de bank een pasje in mijn handen gedrukt wat van een Amerikaan was met het logo van een bank uit Alaska er op , de mijne hadden ze niet gevonden
Wat mij twee dingen leerde ,het kwam dus vaker voor want die Amerikaan zijn pas zat er ook in en erg fanatiek zoeken deden ze kennelijk ook niet ( of die vent uit Alaska moet mijn pasje hebben natuurlijk

Dit kan in Nederland ook gebeuren natuurlijk maar dan heb je binnen de kortste keren een nieuwe pas
 
Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar bij Colombiaanse automaten blijft je pas altijd gedeeltelijk aan de buitenkant van de automaat en kan de automaat de pas niet inslikken. De pas verdwijnt in ieder geval nooit volledig naar binnen en uit zicht.
 
Waarom is Colombia niet zo populair op dit forum als Thailand?

Prijzen zijn te vergelijken met elkaar.

Colombiaanse meer rondingen, meer gevoel voor ritme etc, alleen is het daar wel gevaarlijker.

Is dat het? Zijn wij NL'ers dan zo op onze hoeden door de slechte reputatie van Colombia wat betreft Veiligheid?

Er gaan zat vrouwen(kwetsbaar geslacht) solo backpacken daar en ze komen altijd ongedeerd terug. Dus van waar die angst denk ik dan??
 
Nou ja , het is er jarenlang onveilig geweest met negatieve reisadviezen en zo waardoor de grote touroperators het niet in hun aanbod hadden zitten en als je toch ging verzekeringsmaatschappijen gingen mekkeren
Er zijn wat ontvoeringen geweest , onder andere van televisie persoonlijkheid Derk Bolt in 2017 nog
en als het in het nieuws was was het in verband met drugs kartels

Het is best een groot land natuurlijk en het grootste deel zal naar zuid Amerikaanse maatstaven redelijk veilig zijn en de delen waar je ellende kan verwachten toch al niet interessant voor toeristen maar een goeie naam opbouwen duurt jaren terwijl je hem in 5 minuten weer kwijt kan raken
Ik heb de Youtube filmpjes van de gasten die met verborgen camera's door de RLD s van Medellin , Bogota en Cartagena lopen ook gezien en allemaal zijn ze overdag opgenomen en de makers waarschuwen regelmatig dat je dat in het donker niet in je hoofd moet halen

Deels als clickbait natuurlijk , maar een vakantiebestemming waar je voor donker binnen moet zijn nodigt natuurlijk niet erg uit

Wat de prijzen aangaat , als ze nu al op hetzelfde niveau van Thailand zitten waar zowat meer Europeanen rondhobbelen dan Thai dan kan je misschien voorstellen dat die als een raket de lucht in gaan als ze ook maar half zo populair worden

Zo gauw het een acceptabele vakantiebestemming wordt waar Amerikanen massaal naar toe gaan is gelijk de markt verziekt , in hun eigen preutse land zijn ze gewend de hoofdprijs te betalen dus in het buitenland vinden ze het al gauw een redelijke prijs

Dus wees maar blij dat het geen populariteit geniet als Thailand
 
Ik ben er laatst weer eens geweest (Cali en Medellin) en het land is totaal geweldig. De startprijs is 11 euro voor pijpen en neuken en dat kan oplopen tot 60 euro. Waar iedereen zich in vergist is dat je totaal niet in het centrum moet zijn, nergens in de grote steden in Colombia. Dat is echt wel gevaarlijk, maar valt eenvoudig te vermijden (door er niet te komen).

Ik ben iedere avond wandelend uitgegaan en heb overal hoeren bezocht. In Medellin moet je echt wel letten op de leeftijd, want er loopt veel minderjarig rond en dat is uiteraard strafbaar. Overigens laten ze je dan ook in de val lopen en dat kan zowel met politie als met een gang. Dan moet je ff dokken en alles weer opgelost. Nu hou ik niet van minderjarig, dus dan is dat eenvoudig te vermijden.

Het grootste nadeel in Colombia is dat alle dames zich kleden alsof ze aan het werk zijn (hoeren). Het is echt ongelooflijk zo bloot als ze rondlopen, allemaal.

Overigens is het land heel druk bezocht door Amerikanen, met name in het zuiden langs de kust.

Ik ga er zeker weet terug en hopelijk niet teveel toeristen met mij want het is wel lekker rustig zo.
 
Nou ja , het is er jarenlang onveilig geweest met negatieve reisadviezen en zo waardoor de grote touroperators het niet in hun aanbod hadden zitten en als je toch ging verzekeringsmaatschappijen gingen mekkeren
Er zijn wat ontvoeringen geweest , onder andere van televisie persoonlijkheid Derk Bolt in 2017 nog
en als het in het nieuws was was het in verband met drugs kartels
Derek Bolt ging naar een gebied waar nog een guerilla-beweging actief was. Zeker geen gebied waar je als toerist wat te zoeken hebt. Hij wist ongetwijfeld dat dit risico er was.

Het is best een groot land natuurlijk en het grootste deel zal naar zuid Amerikaanse maatstaven redelijk veilig zijn en de delen waar je ellende kan verwachten toch al niet interessant voor toeristen maar een goeie naam opbouwen duurt jaren terwijl je hem in 5 minuten weer kwijt kan raken
De veiligheid in de grote steden is inderdaad vergelijkbaar met andere Latijns-Amerikaanse steden. Inderdaad zijn de minder veilige gebieden ook niet interessant voor toeristen.

Ik heb de Youtube filmpjes van de gasten die met verborgen camera's door de RLD s van Medellin , Bogota en Cartagena lopen ook gezien en allemaal zijn ze overdag opgenomen en de makers waarschuwen regelmatig dat je dat in het donker niet in je hoofd moet halen

Deels als clickbait natuurlijk , maar een vakantiebestemming waar je voor donker binnen moet zijn nodigt natuurlijk niet erg uit
Inderdaad deels clickbait. Er zijn in Medellin bijvoorbeeld zeker gebieden waar je prima overdag kunt zijn, maar in de avond zeker niet. Maar als toerist heb je daar dan ook weinig te zoeken. De uitgaansgebieden of de zonas rojas kun je gewoon de toerist uithangen als het donker is.
 
De uitgaansgebieden of de zonas rojas kun je gewoon de toerist uithangen als het donker is.
Dat is niet helemaal waar, Het word wel degelijk afgeraden Santa Fe de zona rosa van Bogota s'avonds te bezoeken als tourist.

Ook downtown medellin kan je beter s'avond wegblijven.

 
Dat is niet helemaal waar, Het word wel degelijk afgeraden Santa Fe de zona rosa van Bogota s'avonds te bezoeken als tourist.

Ook downtown medellin kan je beter s'avond wegblijven.

Ik had het dan ook vooral over Medellin. Het centrum is in de avond ook niet interessant als toerist. De locals komen er zelf eigenlijk ook niet. Wel veel straatprostitutie op en rond Plaza Botero, maar dat is een treurig gebeuren met wanhopige Venezolaanse dames. Er is elders ongetwijfeld aantrekkelijker aanbod.

Bogota had ik als toerist al snel gezien. Daar ben ik buiten het vliegveld al jaren niet meer geweest.
 
Tegenwoordig is het centrum Medellin zelfs overdag niet veilig voor een toerist. Mijn hotel was naast Parque Lleras en daar kun je gewoon dag en nacht rondlopen zonder enig probleem. Het leger heeft er de straten afgezet om prostitutie tegen te gaan, maar zonder enig effect. Op donderdag, vrijdag en zaterdag is het een groot feest. Normale prijs daar is ongeveer 60 euro (300k pesos).

Ik heb ook nog een nachtje in Hotel M geslapen, voorheen was dat geweldig. Maar nu hadden ze problemen met een vergunning, ik vrees te weinig steekpenningen betaalt... :).
 
Parque Lleras is in het Provenza gebied in de wijk El Poblado, dat is het bekendste uitgaansgebied van de stad. Niet het meest avontuurlijke gebied om te zijn, voor een eerste keer in de stad wel een veilige optie. Als daar inmiddels 300k pesos moet worden betaald laat dat wel het effect zien van het toerisme, dan wordt de naïeve toerist feitelijk afgezet. Meer gangbare prijzen in de stad zijn 150-200k p/u. Voor een half uurje moet onder de 100k kunnen lukken. Reken er op dit op dit moment op dat je ongeveer 4500-4600 pesos voor je euro krijgt.

(Een beetje reiziger met wat ervaring in Latijns Amerika zal overdag niet schrikken van de situatie in het centrum van Medellin.)
 
Dat is niet helemaal waar, Het word wel degelijk afgeraden Santa Fe de zona rosa van Bogota s'avonds te bezoeken als tourist.

Ook downtown medellin kan je beter s'avond wegblijven.

Grappige video. Op 3:20 zie je een in het zwart geklede dame die een handtasje in de vorm van een poezenkop voor haar pussy houdt.

De titel van die video "Most attractive and dangerous street of Medellin" is misleidend. Ik zie niks gevaarlijks in die straat, tenzij misschien het chaotische verkeer of de kans op zakkenrollerij. Typisch een video voor een US Amerikaans publiek: alles wat met sex of de sexindustrie te maken heeft is daar per definitie gevaarlijk, crimineel, immoreel of minstens te vermijden (maar oh zo aantrekkelijk) voor een "deftige" burger. Dat de eerste de beste gek in de USA je kan neerschieten met een vuurwapen is echter OK, want dat is een hen door god en de grondwet gegeven recht.
 
Grappige video. Op 3:20 zie je een in het zwart geklede dame die een handtasje in de vorm van een poezenkop voor haar pussy houdt.

De titel van die video "Most attractive and dangerous street of Medellin" is misleidend. Ik zie niks gevaarlijks in die straat, tenzij misschien het chaotische verkeer of de kans op zakkenrollerij. Typisch een video voor een US Amerikaans publiek: alles wat met sex of de sexindustrie te maken heeft is daar per definitie gevaarlijk, crimineel, immoreel of minstens te vermijden (maar oh zo aantrekkelijk) voor een "deftige" burger. Dat de eerste de beste gek in de USA je kan neerschieten met een vuurwapen is echter OK, want dat is een hen door god en de grondwet gegeven recht.
"Most attractive and dangerous street of Medellin" is inderdaad misleidend en puur clickbait. Zowel meest aantrekkelijk en meest gevaarlijk valt nogal tegen. Na zonsondergang kun je daar beter niet meer komen, maar de vraag is ook waarom je daar dan nog zou willen zijn. Overdag zijn die straten verder ook niet heel interessant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan