Discriminatie of gewoon een voorkeur?

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
De wet zegt daar het volgende over:
'Soms mag een werkgever bij een sollicitatieprocedure onderscheid maken tussen kandidaten. Bijvoorbeeld als een bepaalde groep mensen onvoldoende vertegenwoordigd is (positieve discriminatie). Of als een kandidaat aan bepaalde eisen moet voldoen om de functie goed uit te kunnen voeren.

Kortom: het moet altijd onderbouwd worden.
Je onderstreept dus wat ik zeg, want positieve discriminatie (wat echt een totale Jan lul term is) vindt in de praktijk alleen maar plaats bij de pigmentueel minder bedeelde mens, oftewel de blanken. De vrouwen krijgen nog voorrang omdat ze vrouw zijn maar als je het geluk hebt als blanke man geboren te zijn is het normaal dat je wordt buitengesloten.

Of krijg ik vandaag nog voorrang als ik bij de KFC ga solliciteren omdat men daar ook niet direct een afspiegeling van de maatschappij in dienst heeft en blanke mannen ondervertegenwoordigd zijn?

Gelukkig zit ik in een categorie dat ik het niet meer van mijn kleur, geslachtsorgaan of sexuele voorkeur moet hebben maar je zal als blanke man met een praktische opleiding maar werkzoekend zijn.
 
De wet zegt daar het volgende over:
'Soms mag een werkgever bij een sollicitatieprocedure onderscheid maken tussen kandidaten. Bijvoorbeeld als een bepaalde groep mensen onvoldoende vertegenwoordigd is (positieve discriminatie). Of als een kandidaat aan bepaalde eisen moet voldoen om de functie goed uit te kunnen voeren.

Kortom: het moet altijd onderbouwd worden.
Dat klopt.
Maar ook positieve discriminatie is discriminatie. En dus niet goed.
NOOIT zijn er 2 mensen dusdanig identiek aan elkaar waardoor je een, volgens de genoemde wet, positive discriminatie zou kunnen rechtvaardigen. Want als dat zou zijn, ga je een kwartje opgooien, want op een andere manier voor 'diversiteit' zorgen binnen je organisatie is per definitie discriminatie.
Ik wil gewoon de beste mensen voor de job hebben.
En kleur, geschiedenis, geloof, sexuele voorkeur of geaardheid of wat dan ook interesseert me geen bal.
 
Je onderstreept dus wat ik zeg, want positieve discriminatie (wat echt een totale Jan lul term is) vindt in de praktijk alleen maar plaats bij de pigmentueel minder bedeelde mens, oftewel de blanken. De vrouwen krijgen nog voorrang omdat ze vrouw zijn maar als je het geluk hebt als blanke man geboren te zijn is het normaal dat je wordt buitengesloten.

Of krijg ik vandaag nog voorrang als ik bij de KFC ga solliciteren omdat men daar ook niet direct een afspiegeling van de maatschappij in dienst heeft en blanke mannen ondervertegenwoordigd zijn?

Gelukkig zit ik in een categorie dat ik het niet meer van mijn kleur, geslachtsorgaan of sexuele voorkeur moet hebben maar je zal als blanke man met een praktische opleiding maar werkzoekend zijn.
Allemaal waar wat je zegt, maar dit gaat een DVP niet helpen m.b.t. tot het expliciet weigeren van klanten op basis van artikel 1.
 
Opleidingseisen stellen mag, maar heeft niets met artikel 1 te maken.
Logisch ook; iemand kan moeilijk als rechter functioneren als hij/zij geen rechten heeft gestudeerd.
Maar je kunt geen rechters uitsluiten omdat ze zwart zijn.
Klopt je kan alleen blanke mensen uitsluiten omdat ze NIET donker zijn
of mannen omdat ze geen vrouw zijn...
 
Klopt je kan alleen blanke mensen uitsluiten omdat ze NIET donker zijn
of mannen omdat ze geen vrouw zijn...
En een vrouw omdat ze een baarmoeder heeft, maandstonden heeft

Gaan we nu echt doen alsof jullie het zo ondragelijk hebben in de maatschappij? Breek me de bek niet open 😂😂
 
Ga janken in een hoekje om je verliezende positie in de huidige maatschappij 🙄
Goh wat aardig. Doe je ook zo tegen je klanten? Maar geen zorgen hoor, ik ben inmiddels van een leeftijd dat ik gewoon lekker kan genieten van mijn blanke superioriteit en privileges, voor zolang het duurt.

Ik begrijp dat jij qua klanten niet van het blanke genre bent 😀
 
Laatst bewerkt:
Goh wat aardig. Doe je ook zo tegen je klanten?
Soms zeer zeker wel als ze zo reageren. Is allang bekend hier dacht ik zo. Maar aangenaam kennis te maken Richard.

Je hoeft echt geen slachtoffer te spelen op dit forum. Je komt vast wel ergens aan je trekken, je krijgt netjes je salaris, kan zonder problemen de winkel binnen en kan op je gemak je boodschapjes doen.
 
Soms zeer zeker wel als ze zo reageren. Is allang bekend hier dacht ik zo. Maar aangenaam kennis te maken Richard.

Je hoeft echt geen slachtoffer te spelen op dit forum. Je komt vast wel ergens aan je trekken, je krijgt netjes je salaris, kan zonder problemen de winkel binnen en kan op je gemak je boodschapjes doen.
Ik kom prima aan mijn trekken en heb zeker geen klagen, dat had je al kunnen lezen. Maar ik gaf alleen even aan wat er zo krom is aan bepaalde dingen. blijkbaar ben je het daar niet mee eens. Dat mag, alleen zijn je social skills een beetje beperkt als je zo reageert. Dat is nergens voor nodig toch.

wat er van jou wel of niet bekend is zal me een zorg zijn. Ik ben nl totaal niet geïnteresseerd in jou.
 
Onderschat niet
Ik kom prima aan mijn trekken en heb zeker geen klagen, dat had je al kunnen lezen. Maar ik gaf alleen even aan wat er zo krom is aan bepaalde dingen. blijkbaar ben je het daar niet mee eens. Dat mag, alleen zijn je social skills een beetje beperkt als je zo reageert. Dat is nergens voor nodig toch.

wat er van jou wel of niet bekend is zal me een zorg zijn. Ik ben nl totaal niet geïnteresseerd in jou.
De gemiddelde jonge witte hetero jongen, die niet van rijke komaf is, en niet de slimste van de klas, is ondertussen wel in een achterstandspositie gemanouvreerd. En "moet" hij ook 200 per uur voor een DVP betalen, haha Niet te benijden.
Let wel, persoonlijk zit ik zeker niet in die situatie.
 
Een sekswerker bepaalt altijd zelf of, waar, hoe, wanneer zij (hij) seks heeft. Al de rest is gepraat naast de kwestie.

Het enige waar zij (hij) zich zoals iedereen aan dient te houden zijn de normale omgangsregels (dat zo vaak misbruikte woordje 'respect' - iets wat altijd gevraagd wordt maar minder vaak gegeven).
Je praat hier wel naast de discussie, omdat het onderwerp niet is of de dame mag ontvangen wie ze wilt, wat ieder wel denkend mens als positief zal bestempelen, maar het onderwerp is of we te maken hebben met discriminatie/racisme en zoals eerder gezegd luistert het verschil tussen voorkeur en discriminatie zeer nauw en je mag het opzoeken, maar de zin: "geen donkere of negroïde mannen" is wel degelijk een racistische zin.

Ik heb daar als autochtoon geen last van, maar als ik zo'n zin zou hanteren dan staat het een ieder vrij mij voor de rechter te dagen. Bij louche websites als Kinky en Sexjobs zullen de meesten daar niet op aanslaan dus wemelt dat soort taal tierig en ze gaan hun gang maar, ik werk niet bij het Openbaar Ministerie dus de dames zoeken het maar uit haha.
 
Onderschat niet
De gemiddelde jonge witte hetero jongen, die niet van rijke komaf is, en niet de slimste van de klas, is ondertussen wel in een achterstandspositie gemanouvreerd. En "moet" hij ook 200 per uur voor een DVP betalen, haha Niet te benijden.
Let wel, persoonlijk zit ik zeker niet in die situatie.
Dat was inderdaad precies mijn punt. Maar dat werd niet door iedereen begrepen.
 
Desalniettemin zijn er wel losse voorbeelden van adverteerders waarbij ik de woordkeuze gewoon discriminerend vind.

Even persoonlijk, is destijds ook op dit forum besproken door anderen, ik herinner me nog een dame met de tekst "geen mannen met ernstig overgewicht (meer dan 100kg)". Ik zit zelf boven de 1m90 en kom de meeste dagen net boven de 100kg uit, en baalde er gewoon van dat dat door een dame werd omschreven als "ernstig overgewicht" (dat is het namelijk niet). Dat ik geweigerd zou worden vond ik geen probleem, maar de manier waarop het omschreven was vond ik vervelend om te lezen.

Dame heeft dit netjes later aangepast en ik wil niemand voor de bus gooien, maar dit was voor mij persoonlijk een goed voorbeeld van dat weigeren prima is maar de manier waarop niet altijd ok is.
 
Desalniettemin zijn er wel losse voorbeelden van adverteerders waarbij ik de woordkeuze gewoon discriminerend vind.

Even persoonlijk, is destijds ook op dit forum besproken door anderen, ik herinner me nog een dame met de tekst "geen mannen met ernstig overgewicht (meer dan 100kg)". Ik zit zelf boven de 1m90 en kom de meeste dagen net boven de 100kg uit, en baalde er gewoon van dat dat door een dame werd omschreven als "ernstig overgewicht" (dat is het namelijk niet). Dat ik geweigerd zou worden vond ik geen probleem, maar de manier waarop het omschreven was vond ik vervelend om te lezen.

Dame heeft dit netjes later aangepast en ik wil niemand voor de bus gooien, maar dit was voor mij persoonlijk een goed voorbeeld van dat weigeren prima is maar de manier waarop niet altijd ok is.
Heeft ze het nu aangepast naar "geen volslanke heren"?
 
Of geen BMI boven de 25. Ik heb advertenties gelezen waarin staat dat alleen gekleurde mannen mogen reageren. Is prima als je het mij vraagt. Net zoals mannen die alleen donkere vrouwen willen en dat ook zo in de ad zetten.
Ze heeft het aangepast naar "geen heren boven de 120 kg".

En dat vind ik prima. Van mijn part weigert ze heren boven de 50 kg als dat haar voorkeur is. Zolang ze van haar omschrijving maar geen (onjuist) waardeoordeel maakt.
 
Of geen BMI boven de 25. Ik heb advertenties gelezen waarin staat dat alleen gekleurde mannen mogen reageren. Is prima als je het mij vraagt. Net zoals mannen die alleen donkere vrouwen willen en dat ook zo in de ad zetten.
Precies. Als een vrouw alleen maar donkere mannen wil zien heb ik er niets te zoeken. Ik zou dan ook niet eens willen. Ik kan dan wel heel feitelijk met Artikel 1 gaan lopen strooien maar who cares.
 
Wat men ook moet bedenken is dat er vrij veel vrouwen tussen zitten uit Oost Europa. Nu kunnen we daar wel een mening over hebben maar in de meeste Oost Europese landen houden ze er nog een iets andere houding op na ten opzichte van andersgepigmenteerden. Ook (of moet ik zeggen vooral) in de door velen zo geroemde bakermat van de democratie Oekraine.

Er zit dus vaak ook nog wel een reden achter die met de afkomst te maken heeft. Dat maakt de situatie niet anders maar verklaart wel het een en ander.
 
Een dame die mij voorheen weigerde heeft mij ook wel eens aangesproken met: "Hey, ik had je geweigerd maar mijn collega zegt dat je oké bent dus kom gerust binnen." Dat vond ik echt mooi en ik kom nog steeds bij haar.
De collega maakte haar met andere woorden duidelijk dat haar oorspronkelijke weigering eigenlijk vrij dom was, omdat de man in kwestie in feite een fijne klant was.
 
Wat men ook moet bedenken is dat er vrij veel vrouwen tussen zitten uit Oost Europa. Nu kunnen we daar wel een mening over hebben maar in de meeste Oost Europese landen houden ze er nog een iets andere houding op na ten opzichte van andersgepigmenteerden. Ook (of moet ik zeggen vooral) in de door velen zo geroemde bakermat van de democratie Oekraine.

Er zit dus vaak ook nog wel een reden achter die met de afkomst te maken heeft. Dat maakt de situatie niet anders maar verklaart wel het een en ander.
Niet alleen Oost Europa, zelfs in een land als Italie, heeft men een andere houding ten opzichten van donkere mensen. In het noorden worden de zuidelingen vaak terone of africani genoemd. Africani vanwege dat de Zuid Italianen vaak donkerder (moors bloed) en kleiner zijn dan de Noord Italianen. Laat staan hoe ze dan naar Sub sahara afrikanen kijken.
 
Opleidingseisen stellen mag, maar heeft niets met artikel 1 te maken.
Logisch ook; iemand kan moeilijk als rechter functioneren als hij/zij geen rechten heeft gestudeerd.
Maar je kunt geen rechters uitsluiten omdat ze zwart zijn.
Je bent wel erg stellig over de bescherming van artikel 1 gw.

In principe geldt er volledige contractsvrijheid. Ik kan dus allerlei overeenkomsten sluiten of niet sluiten op basis van mijn eigenbelang en wil. De wet stelt echter wel beperkingen, en daar is artikel 1 gw (in de praktijk waarschijnlijk wet op gelijke behandeling) een voorbeeld van. Deze beperkingen zijn strenger ten aanzien van specifieke overeenkomsten zoals de arbeidsovereenkomst. Daar is hier geen sprake van.

Het zou best goed kunnen dat de wet op gelijke behandeling hier extra onderbouwing eist voor de uitsluiting. Die is echter wel degelijk te geven - vergelijkbaar met lengte-eisen voor een basketbalclub en dergelijke - omdat uiterlijk kenmerken wel van belang zijn voor de te verlenen dienst. Bijvoorbeeld als een DvP alleen gfe kan leveren aan een blanke man. Daarom kun je denk ik niet al te stellig zijn of het om discriminatie gaat op basis van oneigenlijke gronden.
 
Laatst bewerkt:
Ondanks alle verwarring en miscommunicatie hier wat mij beteft het meest interessante onderwerp in tijden hier op dit forum.

Respect ook aan iedereen dat het vrijwel niet uit de hand gelopen is (voor zover ik heb gezien tenminste) en we redelijk netjes met elkaar gediscussieerd hebben. 👍
Het moet niet altijd uit de hand lopen hier hè.
 
Je bent wel erg stellig over de bescherming van artikel 1 gw.

In principe geldt er volledige contractsvrijheid. Ik kan dus allerlei overeenkomsten sluiten of niet sluiten op basis van mijn eigenbelang en wil. De wet stelt echter wel beperkingen, en daar is artikel 1 gw (in de praktijk waarschijnlijk wet op gelijke behandeling) een voorbeeld van. Deze beperkingen zijn strenger ten aanzien van specifieke overeenkomsten zoals de arbeidsovereenkomst. Daar is hier geen sprake van.

Het zou best goed kunnen dat de wet op gelijke behandeling hier extra onderbouwing eist voor de uitsluiting. Die is echter wel degelijk te geven - vergelijkbaar met lengte-eisen voor een basketbalclub en dergelijke - omdat uiterlijk kenmerken wel van belang zijn voor de te verlenen dienst. Bijvoorbeeld als een DvP alleen gfe kan leveren aan een blanke man. Daarom kun je denk ik niet al te stellig zijn of het om discriminatie gaat op basis van oneigenlijke gronden.
Ja, ik ben hier erg scherp op en weet ook wel dat er nuances te maken zijn, maar daar leent een dergelijk forum zich niet altijd voor.
Reden dat ik zo scherp ben, is dat ik met eigen ogen heb gezien wat racisme kan veroorzaken en hoe buitengesloten mensen zich kunnen voelen.
Als autochtone Nederlander (en ik heb de indruk dat op dit forum 95% autochtoon is), kunnen we ons hier niet zoveel bij voorstellen.

Ik vind dat in deze discussie dan soms ook erg gemakkelijk wordt gezegd dat DVP's het volste recht hebben om racistisch te zijn (daar komt expliciete uitsluiting namelijk gewoon op neer) en ik kan geen enkele valide reden verzinnen waarom een rechter hier een uitzondering gaat maken.

Laat natuurlijk onverlet dat iedere DVP het altijd en zonder uitzondering het volste recht heeft om een klant te weigeren.
 
Desalniettemin zijn er wel losse voorbeelden van adverteerders waarbij ik de woordkeuze gewoon discriminerend vind.

Even persoonlijk, is destijds ook op dit forum besproken door anderen, ik herinner me nog een dame met de tekst "geen mannen met ernstig overgewicht (meer dan 100kg)". Ik zit zelf boven de 1m90 en kom de meeste dagen net boven de 100kg uit, en baalde er gewoon van dat dat door een dame werd omschreven als "ernstig overgewicht" (dat is het namelijk niet). Dat ik geweigerd zou worden vond ik geen probleem, maar de manier waarop het omschreven was vond ik vervelend om te lezen.

Dame heeft dit netjes later aangepast en ik wil niemand voor de bus gooien, maar dit was voor mij persoonlijk een goed voorbeeld van dat weigeren prima is maar de manier waarop niet altijd ok is.
Precies; het is lomp en komt hard aan.
En dan is je gewicht geen vast gegeven en kan soms nog flink omlaag. Maar je huidskleur is onveranderlijk en daar kan je niets aan doen.
 
Reden dat ik zo scherp ben, is dat ik met eigen ogen heb gezien wat racisme kan veroorzaken en hoe buitengesloten mensen zich kunnen voelen.
Als autochtone Nederlander (en ik heb de indruk dat op dit forum 95% autochtoon is), kunnen we ons hier niet zoveel bij voorstellen.
Eens, maar ik kan mij ook best voorstellen al die mensen die zich verzetten tegen de multiculturele samenleving en alle mistanden die daar bij horen.
Er zijn hele wijken in de grote steden die uit niet westerse immigranten bestaan, en als je naar een programma als opsporing verzocht kijkt zie je bijna uitsluitend mensen met een kleurtje als verdachte. En die ongebreidelde vluchtelingen stroom wat jaarlijks binnen komt, daar wordt ik niet vrolijk van. Maar ook de politiek die geen regie heeft, en beleid voert waar het merendeel van de bevolking niet achter staat, is zorgelijk.
Ben je dan racist of meer een bezorgde burger?
 
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan