We kennen de precieze insteek niet van topicstarter zijn verblijf in een hotel voor het werk, maar als er mensen op mijn kosten voor hun werk op hotel zouden zitten, en zij zouden 's morgens nog met een halve kater of te laat of verward op het appèl verschijnen, dan zou ik dat véél kwalijker nemen en dan konden zij opstappen. Van enig 'sociaal begrip' zou er dan bij mij geen sprake zijn.
Wat zij met dames uitspoken, dat zijn mijn zaken niet, maar als er moet gewerkt worden, dan zijn er geen verzachtende omstandigheden.
Dat mag je vinden, dat DVP bezoek in eigen tijd helemaal geen probleem is.
Het is m.i., wel een minderheids-mening in werkomgevingen.
Je mag ook stoer roepen dat je werknemers zou ontslaan voor een keertje doorzakken of te laat komen op een werk-reis
De kantonrechter zal daar (*) totaal niet in meegaan , en jouw bedrijf een stevige vergoeding laten betalen voor onterecht ontslag, nog meer als je het 'staande voet' gedaan hebt.
(*) -aannemende -'slechts' brak of te laat , geen dossier vol waarschuwingen, geen bijzonder kritisch beroep (machine operator ofzo) , geen enorme schade die er direct aan te wijten was . Kortom, clubje bureau werkers op reis dat gewoonlijk vrij normaal werkt .
Wil niet zeggen dat het sociaal erg acceptabel is, maar wel dat de lat voor de sanctie "ontslag" (en nog meer : ontslag op staande voet) erg hoog ligt.
Je kunt je echt verbazen als je wel eens arbeidsrecht uitspraken leest, hoe bont mensen het kunnen maken voordat een ontslag (of ontslag zonder vergoeding) terecht geacht wordt.
(In NL. Maar het zou me verbazen als het recht in BE wel een Amerikaanse stijl 'you're fired !' arbeidsverhouding zou bieden).
Er zijn op veel vlakken mensen met een normenkader dat veel of weinig afwijkt van "het gemiddelde" in de maatschappij .
Ik zou het iedereen aanraden om bekend te zijn met de juridische grenzen en de beslissingen daarbinnen te houden, des te meer wanneer je als werkgever echt verantwoording hebt.
En verder ook bekend te zijn met de "informele" normen en grenzen van de omgeving waar je in zit , en daaromheen "de maatschappij".
Een werkomgeving waarin "men" zoals Dick geen enkel bezwaar heeft als medewerkers een DVP laten komen zolang het maar buiten werktijd en op eigen kosten gaat is een minderheid .
Als je dat verkeerd inschat (of gewoon 'betrapt' wordt) kun je daar zeker last van ondervinden .
Een m.i. gewoonlijk op minder begrip rekenen dan eens een keertje doorgezakt zijn.