Nauwelijks nog hiv besmettingen in Amsterdam

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

Voormalig lid 15306

Meubelstuk
Supporter
2.848
25/08/22
3.843
9
in de volkskrant vandaag:

Amsterdam dringt aantal hiv-besmettingen fors terug, streeft naar helemaal geen infecties meer

Dankzij preventieve medicatie, snelle testen en goed zicht op bijna alle hiv-geïnfecteerden komen er in Amsterdam nauwelijks nieuwe patiënten meer bij.
ELSBETH STOKER

In hoog tempo daalde de afgelopen jaren het aantal nieuwe hiv-infecties in Amsterdam. Vorig jaar kwamen er naar schatting nog geen tien nieuwe geïnfecteerden bij, in 2010 waren dat er nog tweehonderd: een daling van 95 procent. Als het aan het stadsbestuur ligt, zal in 2026 niemand in de hoofdstad meer een hiv-infectie oplopen. 'We zijn al ontzettend goed op weg om dat doel te bereiken', zegt Elske Hoornenborg, hoofd van het Centrum voor Seksuele Gezondheid van GGD Amsterdam.


Hoe gaat de stad dat voor elkaar krijgen?
'We zetten in op vijf pijlers. We bieden PrEP, het middel waarmee een infectie kan worden voorkomen, aan iedereen aan die het wil. Daarnaast promoten we de hiv-test. Al onze doelgroepen - van homo's tot mensen die gewaarschuwd zijn vanwege een soa - kunnen de test gratis doen. Als blijkt dat iemand is geïnfecteerd, proberen we zo snel mogelijk te beginnen met de behandeling.

'Vertoont iemand die onveilige seks heeft gehad al voor de test symptomen van een acute infectie - denk aan rode vlekken, diarree of koorts - dan zorgen we dat de diagnose nog dezelfde dag wordt gesteld en dat die patiënt meteen die dag in het ziekenhuis met de behandeling kan starten.

'Daarnaast proberen we onze kennis over hiv zoveel mogelijk te delen met andere landen en bestrijden we het stigma waarmee veel patiënten nog steeds te maken krijgen. Want we horen van hiv-geïnfecteerden nog altijd verhalen over schaamte; soms voelen ze zich zelfs gediscrimineerd door de gezondheidszorg.

'Bijvoorbeeld als medisch personeel toch nog even snel plastic handschoenen aandoet. Mogelijk komt dat door een gebrek aan kennis; want als een patiënt zijn medicatie goed slikt en het virus niet meer meetbaar aanwezig is in het bloed, dan kan de patiënt anderen niet infecteren.'


Veertig jaar geleden maakte de ziekte vooral slachtoffers onder homoseksuele mannen. Onder welke groepen zien jullie momenteel de meeste nieuwe geïnfecteerden?
'We zien nog steeds de meeste infecties onder homoseksuele mannen, maar kijk je naar de grafieken, dan liggen de lijnen van de nieuwe infecties onder hetero's en homo's dicht bij elkaar.'


Jullie zeggen dat 98 procent van de hiv-geïnfecteerden in Amsterdam is gediagnosticeerd, van hen wordt 95 procent behandeld. Hoe zorg je ervoor dat de rest ook in beeld komt en aan medicatie begint?
'We werken met het H-team, dat bestaat uit wetenschappers, huisartsen, hiv-behandelaars en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties. Samen proberen we tot een breedgedragen en effectieve aanpak te komen.

'Daarnaast doen we ook zogeheten 'outreach-projecten', bijvoorbeeld onder ongedocumenteerden, om groepen te bereiken die niet snel naar ons toe zullen stappen.'


Uit de cijfers blijkt dat het Amsterdamse beleid werkt. Hoe gaat het in de rest van Nederland?
'De aidsorganisatie van de Verenigde Naties heeft als doel dat aids in 2030 geen gevaar meer vormt voor de publieke gezondheid. In Nederland loopt Amsterdam wat dat betreft voorop door na te streven dat er in 2026 geen nieuwe infecties meer bij komen.

'Maar ook elders in het land, in Rotterdam en Limburg bijvoorbeeld, zijn mooie initiatieven om het virus terug te dringen. Uit cijfers van 2021 blijkt dat landelijk 94 procent van alle hiv-geïnfecteerden in beeld is, en dat van die groep 94 procent wordt behandeld. Van die laatste groep kan dankzij medicatie 96 procent het virus niet meer verspreiden.'
 
Ik kan zelf in ieder geval nog niet aan prep komen, wat aardig irritant is. Ziekenhuis/ggd die doorsturen naar huisarts, huisartspraktijk die als praktijk besluit het niet te verstrekken vanwege discussies met de overheid. Ggd die maar een beperkte pilot doet ermee en het ook niet wil en/of kan verstrekken.
Andere huisartsen die er wel mee werken die vol zitten.

Ja zo help je niet mee aan de hiv daling..
 
Ik kan zelf in ieder geval nog niet aan prep komen, wat aardig irritant is. Ziekenhuis/ggd die doorsturen naar huisarts, huisartspraktijk die als praktijk besluit het niet te verstrekken vanwege discussies met de overheid. Ggd die maar een beperkte pilot doet ermee en het ook niet wil en/of kan verstrekken.
Andere huisartsen die er wel mee werken die vol zitten.

Ja zo help je niet mee aan de hiv daling..
Woon je in Amsterdam?
 
Behoor je dan tot een van onderstaande doelgroepen?

Voor wie is PrEP?
Je kunt PrEP krijgen als je een groot risico hebt om hiv te krijgen. Dit is zo bij:
  • mannen die seks zonder condoom hebben met mannen
  • sekswerkers die seks zonder condoom hebben met mannen die zelf ook seks hebben met mannen
  • transpersonen die seks zonder condoom hebben met mannen
 
Behoor je dan tot een van onderstaande doelgroepen?

Voor wie is PrEP?
Je kunt PrEP krijgen als je een groot risico hebt om hiv te krijgen. Dit is zo bij:
  • mannen die seks zonder condoom hebben met mannen
  • sekswerkers die seks zonder condoom hebben met mannen die zelf ook seks hebben met mannen
  • transpersonen die seks zonder condoom hebben met mannen
Half, wel met trans die hun l nog hebben. Was genoeg om achteraf een pep kuur te krijgen, en wat ik via de ggd begreep ook genoeg voor prep als ik hier verder mee wil experimenteren.
Raar dat je het enkel voor (anale) seks met vrouwen niet kan krijgen trouwens. Die kans is volgens mij ook niet zo klein als ze toevallig besmet zijn.
 
Half, wel met trans die hun l nog hebben. Was genoeg om achteraf een pep kuur te krijgen, en wat ik via de ggd begreep ook genoeg voor prep als ik hier verder mee wil experimenteren.
Raar dat je het enkel voor (anale) seks met vrouwen niet kan krijgen trouwens. Die kans is volgens mij ook niet zo klein als ze toevallig besmet zijn.
Van transen is wel bekend dat er daar veel met Hiv rondlopen, met name de buitenlandse.
Ik heb er een beetje dubbel gevoel bij, aan de ene neem je bewust een risico door onbeschermde sex te hebben met een risico groep, aan de andere kant is dit een goedkopere optie dan mensen hun leven lang dure medicijnen tegen HIV te laten slikken. Maar het is denk niet de bedoeling dat iedereen nu maar onbeschermde sex gaat hebben met risico groepen waaronder sexwerkers, met het argument van er is nu toch prep, dus het kan.
 
Knap dat Amsterdam er zo op inzet maar hebben ze zelf geen roze bril op? Er zijn altijd een groot aantal buitenlandse toeristen en dvp's die verblijven voor enkele weken en hun ding doen zonder condoom. Mij lijkt het dat je nooit een hiv vrije stad kunt hebben tenzij je iedereen screent die binnen komt. Een beetje zoals tijdens corona, dan kon je ook niet afreizen zonder negatief te testen. Ver van realistisch..
 
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan