OM wil cel voor vrouwen die pizzabezorger (17) 'wilden verleiden'

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Er worden campagnes tegen pesten gehouden. Daarbij valt het me op dat er geen aandacht aan geïnstitutionaliseerd - mooi woord dat ik graag gebruik - pesten wordt besteed: het ontgroenen
Dat is heel wat anders. Echt pesten is: 1 iemand tegen zijn ziin tot pispaaltje maken en diegene permanent buitensluiten en vernederen.

Ontgroenen is: de complete lichting eerstejaars, die daar zelf voor kiest, voor een korte tijd door de ouderejaars laten vernederen. Na die groentijd is het voorbij en horen ze erbij en is er niemand meer een pispaaltje. Dat is niet echt pesten, dat is met wederzijdse instemming gespeeld pesten.

Ik heb het nu natuurlijk niet over excessen waarbij mensen komen te overlijden, dat is krankzinnig en zou nooit moeten gebeuren.
 
Voor iemand die ooit is aangerand kan de vraag in wiens schoenen ik zou willen staan, indien ik moest kiezen, niet simpeler zijn...
Met enige aarzeling ga ik er toch nog even op door, want ik vind dit wel een verrassende wending. En er komen nu zaken bij die er wel en niet mee te maken hebben. Het leed van pesten is meestal (ook!) gigantisch en hoe langer het voortduurt hoe ernstiger de gevolgen. Ook daar zie je effecten dat het slachtoffer zich schaamt, het zichzelf toerekent. In veel opzichten lijkt pesten dan ook op aanranding, omdat de schaamte de daders 'een handje helpt'.
Maar waar ervaringsdeskundigen altijd voor moeten waken is leed met leed vergelijken. Ik ga geen oordeel vellen over hun eigen ervaringen, maar dat moeten ze ook niet doen over die van anderen. Voor het grotere plaatje moet je dan toch terug vallen op de professionals en dat zijn de hulpverleners die alles te zien krijgen: slachtoffers van aanranding, van pesten, van ontgroeningen, al dan niet 'goed bedoeld'.
Ik weet ook van voorbeelden van aanranding of zelfs verkrachting die opvallend weinig schade aanrichtten, vrouwen die seksueel misbruikt werden door een sekteleider en dat als een eer beschouwden. Ja, dat komt voor! Maar dat is niet 'normaal'. Het overschrijden van iemands seksuele grenzen voor veroorzaakt bijna altijd leed, soms niet, meestal dus wel en ook nog eens ingrijpend. En daarom hebben we aanranding en zeker verkrachting strafbaar gesteld en beschouwen we slachtoffers als slachtoffers.

Of dan de straf te hoog of te laag is, ik heb geen idee en het interesseert me als het er op aan komt ook niet zo. Het leed is geschied en een straf verandert dat niet. Daarmee zeg ik niet dat we 'dus' straf maar af zouden moeten schaffen, maar hoe 'goed straffen' er uit moet zien, ik ben er niet uit.
En als we het dan over pesten hebben: pesters worden zelden gestraft. Het is vrijwel altijd een grootschalig groepsproces met 10, 20, 30 of nog meer daders. En de meesten doen 'alleen maar mee'. Ik zou er aan de ene kant voor zijn om pesten strafbaar te stellen omdat het gewoon een vorm van mishandeling is, aan de andere kant hoe operationaliseer je zo'n wet? Belangrijker is het wat mij betreft dat pesten minder voor gaat komen en dat is denk ik meer iets voor het onderwijs dan voor het strafrecht. Als je het hebt over scholieren kun je je oprecht afvragen of ze überhaupt beseffen welk leed ze aanrichten.

En misschien kan dat laatste ook wel gezegd worden van die twee dames. Echter, de wet is duidelijk en op dit punt met een reden (namelijk leed voor het slachtoffer). En het is misschien cliché, maar draai de sekse's eens om en evalueer ditzelfde voorval nog eens. Er zijn geen excuses bij dit soort handelingen en een straf voor de dames lijkt me beslist gepast.
 
Laatst bewerkt:
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan