Op de Wallen zien ze het nut niet van het vervroegen van de sluitingstijden

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Ik kijk er niet van op dat dit gebeurt. Alle straten zijn in het centrum. De eerste vier liggen op loopafstand bij elkaar. Singel is vlakbij waar ik woon. Voor toeristen is Amsterdam een walhalla, dingen die in hun eigen land verboden of taboe zijn kan in de NL hoofdstad. 1001 culturen komen in die smeltkroes samen. Coffeeshops, Wallen, winkelen, entertainment ze willen het allemaal. Die souvenir shops verkopen dit al jaren, en dat zijn ze gaan doen omdat toeristen hier op grote schaal naar vragen. Shops verdienen hier aardig centje mee. De woon en leefklimaat staat niet onder druk door die winkeltjes maar puur door de grote toestroom van toeristen. Halsema weet dit toch ook, ze winkelt vaak met haar dochter in het centrum, lijkt mij niet dat je als burgemeester je ogen in je zak hebt zitten. Ik durf te stellen dat erop die rondvaartboten met de toeristen ook wel het e.e.a. word verkocht aan joints, zakjes weed, pilletjes, en wat wel nog niet meer.

Op bepaalde momenten staan ze ook in het centrum, en bij de pontsteiger (achter Centraal Station) vloeitjes met koffiecreamer te verkopen aan toeristen voor €50 euro grammetje. Vooral die Engelsen denken een snuifje te nemen, Amsterdam zal ze nog lang heugen haha..
 
Het woon en leefklimaat staat niet onder druk door die winkeltjes
Wel doordat de gewone winkels waar je als lokale bewoner je groente, fruit kaas en brood haalde deels zijn weggevaagd door die toeristentroepwinkeltjes, deels ook met met geldautomaat in de winkelruit gebouwd van vage instellingen zodat je ook nogeens een plofkraak in je straat kunt verwachten.
 
Het is tegen de zin van de mensen die thuis hun dorpje netjes willen houden maar vinden dat Amsterdam een grote troep moet zijn omdat het nu eenmaal leuk is en volgens hen veel geld op zou leveren.
 
Ieder persoon kan een pand huren en daar iets in plaatsen, als het maar valt binnen plan van bestemming. Als het gebruikt mag worden voor een fysieke winkel dan moet dat geen probleem zijn. Dat het gros allemaal linkse bolwerkjes opzet is een ander verhaal. Maar amsterdam is jaren terug al "klaar" verklaard man; meer dan de helft is niet nederlands daar. Vroeger reedt ik 1x in de week naar Amsterdam vanuit het oosten; ff fijn om weer in de grotere stad te zijn, te snuffelen maar ook weer blij naar huis te kunnen. Tering.
 
Ik heb aardig wat mensen gezien de "stap" te wagen om hier te komen wonen en werken. Maar de meeste zijn na amper weken c.q maanden al terug naar huis afgetaaid. Het is de emotionele stap of drempel wat niet voor iedereen weggelegd is. Je bent ergens waar je je niet thuis voelt. Je moet het je thuis maken. Je zit ergens waar je de taal niet meesterd. Je moet het meesteren. Je inkomen dat je gewend was is vele malen lager hier, de facto over de streep ben je "armer" ondanks de goedkopere prijzen hier.

In mijn geval heb ik van de meeste dingen geen last van, aangezien ik als remote ondernemer in zuid-europa kan verblijven en met een vlucht van amper 3 uur zo in NL kan zijn (of met de auto binnen 24 uur). Ik heb een poos in het toeristische gedeelte gewoond, eerlijk gezegd doe maar niet. Het is net als amsterdam, kotsende, bezopen toeristen en vooral geschreeuw overal. Een anderhalf jaar in de wijk Ajuda lisbon gewoond, dat was vele malen beter, omdat je er een militaire kazerne en die van de politie daar zitten had, dus alles was veilig maar ook buiten het zicht van de generic tourisme om.

Nu kijk ik tegen het water aan richting Lissabon; en dat bevalt me meer dan prima om eerlijk te zijn. Een feit is dat ik sinds 18 april 2018 hier al woon, 5 jaar dus. Er zijn echt mooie plekken om te ontdekken. De cultuur, het eten etc is prettig. Maar ook hier wordt het zienbaar druk. De prijzen zijn hier ook aan het stijgen en veel portugezen worden lissabon uit "verdreven" omdat expats appartementen of huizen opkopen, en tegen asociale bedragen in de verhuur plaatsen.

Hier is de wet nog niet zo dat dat niet langer meer mag zoals een huurplafond in Nederland.
 
Ik heb aardig wat mensen gezien de "stap" te wagen om hier te komen wonen en werken. Maar de meeste zijn na amper weken c.q maanden al terug naar huis afgetaaid. Het is de emotionele stap of drempel wat niet voor iedereen weggelegd is.
Sterker nog: in Portugal wonen is voor de meeste Portugezen zelf ook on-mo-ge-lijk:

Een krot, je ex of tot je 30ste bij je ouders: wonen in Portugal is onbetaalbaar

Woningtekort: portugese huizenmarkt





Gonçalo Fonseca voor de Volkskrant

In Portugal zijn de koop- en huurprijzen van woningen nóg harder gestegen dan in Nederland. Volwassenen blijven noodgedwongen bij hun ouders of hun ex wonen. Migranten bouwen een primitief onderkomen voor zichzelf en hun kleine kinderen. 'Hier een huis vinden is onmogelijk.'
DION MEBIUS


Er zijn dagen geweest, zegt Sara Alves (29), waarop ze haar toevlucht zocht in haar auto om te kunnen huilen. In december 2020 had ze het uitgemaakt met haar toenmalige vriend. Maar omdat ze niet één betaalbaar appartement kon vinden, moest ze terug naar haar ouderlijk huis in São Domingos de Rana, een buitenwijk van Lissabon.

'Ik wilde mijn ouders niet bezorgd maken', vertelt Alves in de woonkamer van dat huis, waar ze tweeënhalf jaar later nog steeds noodgedwongen woont. Een somber stemmende kamer, met amper lichtinval en zware meubels van donker hout. Aan de muur hangt een foto van Alves bij haar eerste communie. 'Weet je wat het is?' Ze begint te snikken. 'Het voelt alsof je hebt gefaald. Maar daarna praat je met anderen en zie je dat iedereen dezelfde problemen heeft.'

Wat heet. Vele Portugezen zijn net als Sara Alves de wanhoop nabij door een wooncrisis die in rap tempo is uitgegroeid tot probleem nummer één van het land. De situatie is 'dramatisch voor de middenklasse en héél moeilijk voor jongeren', erkende premier António Costa eind maart bij tv-zender SIC Notícias. Voor het voortbestaan van Costa's sociaaldemocratische regering, die vorig jaar aantrad met een absolute meerderheid maar behoorlijk wankelt, is de wooncrisis een groot gevaar.
Dertigers
De cijfers spreken voor zich. Gemiddeld gingen de Portugezen in 2021 op 33,6 jarige leeftijd op zichzelf wonen, de hoogste leeftijd van de hele Europese Unie (en ruim 10 jaar later dan de Nederlanders). De stijging van de huizenprijzen ging in beide landen lang gelijk op. Maar waar de prijzen in Nederland inmiddels dalen, klimmen ze in Portugal gewoon door. In acht jaar tijd zijn de huizenprijzen zo goed als verdubbeld.

Ook de huurprijzen zijn meer dan in Nederland door het dak gegaan, een probleem dat de hoofdstad het zwaarst treft. Veel van de woede in Lissabon richt zich op Airbnb en andere websites voor vakantieverhuur. Zij zouden het veel te makkelijk hebben gemaakt voor (buitenlandse) vastgoedinvesteerders om hele panden op te kopen en de kamers via hun platforms te verhuren, waardoor het oude centrum is veranderd in een toeristische attractie.
(artikel is te lang om geheel te plaatsen)
 
Ik onderschrijft het. Ik zie zoveel koppels met tegenzin bij elkaar, omdat ze in hun eentje de boel niet kunnen betalen. Dus blijven ze maar bij elkaar. Je bent verplicht zowat een huis te kopen, dan is de last namelijk wel nog draagbaar.

Maar dat is het probleem ook van portugal. Alles gaat op krediet hier. Een huis, een auto, een grotere aanschaf etc. Overal als je een inkomen hebt kan je een lening verkrijgen. De pest is niet zozeer airbnb, maar de expats die totaal geen interesse hebben hier te wonen en de boel louter op te kopen voor verhuur tegen explosieve prijzen.

Dikke pest aan makelaars ook; die porren huis eigenaren ook constant om de boel in de verhuur (beheerd) te gooien. Spanje is nog beter in dat opzicht. Daar heb je echt luxe woningen voor amper 1000 in de maand, aan de kust. Hier ook wel, maar dan moet je meer landinwaarts of richting Sesimbra. Ook geen straf...
 
Ik vindt dat geen betutteling, veel komt de leefbaarheid ten goede. Ik woon zelf aan een van de drukste straten van de Pijp, eigen keuze, maar ook hier loopt het regelmatig de spuigaten uit.
  1. Joint op straat. Dat werd ook wel eens tijd, maar volgens mij was dat al langer zo. Wat op het Mercatorplein werkt, kan in de binnenstad ook
  2. Alcohol verbod, buiten de terrassen, in Amsterdam Centrum, geldt al minstens 25 jaar. Maar wordt niet altijd even strikt gehandhaafd.
  3. De nieuwe sluitingstijden, voor prostitutie en Horeca, is een verkeerd signaal. Daar pakt de gemeenteraad/B&W, de verkeerde mee.
  4. Het verbod op vrijgezellenfeesten, kan ik alleen maar toejuichen. Gelukkig zijn die afschuwelijke en levensgevaarlijke bierfietsen, al enige jaren geleden verbannen.
Boetes bij overtreding; alcohol nuttigen op straat, joints roken buiten de coffeeshops, wildplassen, zijn dit jaar verhoogd van €95 naar €140. Ik zie nog steeds joelende toeristen, die met de APV, hun reet afvegen.

Leefbaarheid... Kan iemand me vertellen, als ik op een bankje ga zitten en van een biertje begin te drinken, wie ik daarmee tot last ben? :rolleyes: Ik heb dat al honderden keren gedaan. Niemand heeft daar ooit moeilijk om gedaan. Trouwens, als iemand vodka of kleurloze jenever in de verpakking van een fles water doet, hoe gaan ze dan zien dat die geen puur water maar alcoholische drank aan het wegspoelen is? 😎

Ik ben altijd al allergisch geweest aan zulke betutteling. Telkens als iemand gestraft wordt vanwege een slachtofferloos gedrag, is de gestrafte persoon het slachtoffer. En nee, dat wil níet zeggen dat ik vind dat we dronken rijden moeten toestaan.
 
@Eeuwige vrijgezel Chersonissos, Magaluf, Split, om er maar een paar te noemen. Het kan altijd stukken erger dan de Amsterdamse binnenstad, of De Pijp. Ik zou er nog niet willen wonen, als ik er geld op toe krijg.

Net een artikel gelezen over Split, getuige de waarschuwingsschot, kan je daar bij misdragingen €300 aftikken. Doen de autoriteiten er wat mee? Net als in Amsterdam, geen ene reet!
 
Een tijdje geleden had ik een blikje bier gekocht en dronk het al lopend op, niet bewust dat dat niet mocht. Inderdaad een hoge boete. Dat vind ik dus betutteling, maar dat is duidelijk iets persoonlijks.

Achttien jaar geleden stond bij mijn moeder, die op een appartement op IJburg woont, een scooter in de garage van het gebouw. Op een dag was die scooter gestolen. Hij is nooit teruggevonden.

Waarom straffen (r)overheden hun burgers vaak zwaar voor allerlei soorten slachtofferloos gedrag, maar doen diezelfde overheden niets voor hun burgers als die slachtoffer van een misdrijf worden?! 🤬 🤬 Wat mij betreft, zouden ze al die betuttelende bordjes in Amsterdam eens moeten overplakken met stickers "STOP DE DROOGLEGGING!" of "STOP BETUTTELING!" 😎
 
Typisch Amsterdams zigzag beleid. Eerst de toeristen naar de stad lokken. "Amsterdam heeft het" zodra dat succes heeft zeuren over de overlast.

Het stadsbestuur olv Femke Halsema zal niet rusten voor de Wallen afgedaan hebben bij de toeristen.
Nederlandse wandelaars zul je er nauwelijks meer aantreffen.
Die leggen het af tegen buitenlanders die een makkelijke prooi zijn voor de DVP.
Een DVP die goede dienstverlening heeft voor een redelijke prijs zul je er niet meer vinden.

Kijk naar het Utrechtse voorbeeld. Harde Bollenstraat geen raam meer te bekennen. Alle bootjes aan het Zandpad leeg.
Er wordt al een jaar of tien gesproken over een eros centrum.
Dat komt niet van de grond vanwege onmogelijke eisen van de gemeente. Ondernemers gaan daar geen geld in steken.
Wie dat nog overweegt komt niet door de Bibop toets.
Investeerders moeten kunnen aantonen dat ze hun geld met een krantenwijk verdiend hebben. Dat wordt lastig.

De toekomst is aardig te voorspellen. Wallen naar de kloten.
Eroscentrum komt niet van de grond. Kijk naar Utrecht, dat is de toekomst.
 
Typisch Amsterdams zigzag beleid. Eerst de toeristen naar de stad lokken. "Amsterdam heeft het" zodra dat succes heeft zeuren over de overlast.
Het zit anders maar dat heb ik al minimaal een keer eerder in de thread uitgelegd.
We blijven zo wel aan de gang ;-)
Ik ga de thread maar verder loslaten want alles wordt uitsluitend herhaald of opnieuw uit de duim gezogen.
 
Nja,

Wat zwarte joop gedaan had was nog niet illegaal noch legaal. Echter als het gelegaliseerd werd was die man spek-rijk. Jammer dat het zo geeindigd was. Staan hier en daar nog hele goede docu's over.
Hij zag er nagenoeg altijd uit als een aan lager wal geraakte sloeber, maar Jopie was echt een rijke stinkerd. Dikke villa in Vinkeveen, en een aantal patserbakken onder zijn kont. Wie het breed heeft, laat het breed hangen. Echter liet Joop dat nou eenmaal niet snel zien.
 
Wallen staat voor overlast, slechte service en te hoge tarieven, daar mist de Nederlandse prostitueebezoeker toch niets aan? Toeristen ding, who cares.
Nou de dames en heren die daar werken.
Die worden gekort in hun openingsuren waar ze wat kunnen verdienen.

Want laten we eerlijk zijn een dronken of stoned toerist geeft veel makkelijker en sneller zijn geld uit aan de dames/heren daar toch?
Maar de echte Amsterdammers willen de wallen daar ook behouden, vinden het wel een leuke sfeer ondanks er veel veranderd is.

Door de openingstijden in te korten los je het probleem niet op, dan verplaats je het alleen maar, maar zoiets hebben ze nog niet helemaal door daar in het stadhuis.
En de wallen verplaatsen? dat is ook gewoon het probleem verplaatsen (maar toeristen verkassen niet mee naar zuid.. gevolg minder klandizie!).

Ik denk dat het hele probleem bij de burgermeester en het bestuur van de stad ligt.
Ook met evenementen wordt er zo verschrikkelijk moeilijk gedaan vanuit de gemeente Amsterdam.
Maar als je een protest doet voor BLM dan mag je ineens wel met heel veel meer mensen komen dan opgegeven en wordt er niets aan gedaan.

Hoe bedoel je met 2 maten meten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan