Seksengelen !! kijktip !!

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

Lindalush

Wandelaar
DVP
31
06/12/21
138
Site
With me, Linda Lush! Zeker ff kijken dus!

Sekswerk is legaal en het oudste beroep ter wereld, maar heeft nog altijd te maken met hardnekkige vooroordelen. In de vierdelige documentaireserie 'Seksengelen' (van de maker van 'Verdoofd') laten vier vrouwelijke sekswerkers die vrijwillig voor dit werk kiezen ons gedurende een aantal maanden volledig toe in ieder aspect van hun leven.
Wat drijft de vrouwen dit werk te doen? Maakt hun werk daadwerkelijk gelukkig? En moeten we onze vooroordelen over sekswerk bijstellen? De camera is overal bij, van de seksdates met klanten tot de dagelijkse strijd van de vrouwen om geaccepteerd te worden. Een serie die je meeneemt in een tot nu toe voor de media hermetisch gesloten wereld. Rauw, dichtbij, confronterend en zonder vooroordelen.

Vanaf maandag 13 december om 21.25 uur op NPO 3
Trailer Seksengelen
 

Voor dit programma geldt een leeftijdsbeperking. De aflevering kan op NPO Start alleen tussen 20:00 uur en 06:00 uur worden bekeken. Met een NPO Plus-abonnement weten we dat je 16+ bent en kan je de aflevering 24 uur per dag bekijken. (32).
 
Vandaag een interview met de maakster in de Telegraaf:

"Sahar dook in de wereld van betaalde liefde

door Sanne Houwers

Documentairemaakster Sahar Meradji (37) volgt in de nieuwe documentaireserie Seksengelen vier vrouwelijke sekswerkers. Lolita (27), Emma (27), Moira (30) en Linda (30) geven een kijkje in zowel hun werk als privéleven. Ze willen het taboe rondom sekswerk doorbreken door het echte verhaal te vertellen.

Hoe is het idee voor deze serie ontstaan?

"Eén van de hoofdpersonages in mijn vorige serie Verdoofd, werkte in de prostitutie. Er kwamen veel vriendinnen en collega's van haar over de vloer die hetzelfde werk deden. Zij stonden er allemaal heel anders in dan ik had verwacht, heel open en vrij. Dat vond ik bijzonder. Negen van de tien keer hoor je verhalen over hoe slecht dit werk voor een vrouw is en dat ze het uit financiële nood zouden doen, maar er zijn veel vrouwen die dit werk vrijwillig doen. Ik denk dat ik ergens ook een vooroordeel had. Ik dacht dat er een louche sfeer zou hangen. Daarnaast vroeg ik mij vooral af hoe een vrouw dit werk zou kunnen doen."

Zie je het als jouw taak om die vooroordelen te ontkrachten?

"Ik vind het vooral belangrijk dat Nederlanders een echt verhaal te zien krijgen. Voordat ze hun oordeel vellen, moeten ze zien wat het werk precies inhoudt. Wie zijn deze vrouwen en hoe ziet hun leven eruit? Of de kijkers besluiten om zich vast te houden aan de vooroordelen of dat ze andere inzichten krijgen, is niet aan mij. Daar heb ik geen verwachtingen bij."

In vrijwel al jouw producties komen onderwerpen als verslaving, criminaliteit en seks aan bod. Vanwaar die fascinatie?

"Over het algemeen gaan alle series die ik maak over 'donkere' onderwerpen. Alles wat net buiten het gewone valt of op het randje hangt, vind ik interessant. Waar die interesse precies vandaan komt, durf ik niet te zeggen. Er zit goed en fout in mensen en ik vind het interessant om dat te onderzoeken. Daar waar goed en fout bij elkaar komen, is een plek waar ik mij heel erg op mijn gemak voel."

Hoe heb je het aangepakt?

"Ik heb eerst samen met een onderzoeker vijfhonderd verschillende sekswerkers gesproken. Veel vrouwen durfden niet uit de anonimiteit te stappen. Er waren ook vrouwen die het wel wilden, maar bij wie ik het niet zag zitten. De serie is volledig gebouwd op mijn connectie met de personages. Als de klik er niet is kun je niet drie maanden, want zo lang hebben we gefilmd, intensief met elkaar optrekken. De vrouwen die wel wilden meewerken, hebben het gevoel geen stem meer te hebben in de samenleving. Dat vond ik pijnlijk om te horen. Het is een legaal beroep. Ik heb gehoord dat sommigen geen bankrekening kunnen openen of een huis kunnen krijgen."

Je hebt ook gefilmd terwijl de vrouwen aan het werk waren. Vond je dat niet ongemakkelijk?

"Je staat erbij wanneer iemand seks heeft, maar je ziet ook het menselijke contact. Het is zoveel meer dan alleen seks. Het is een vorm van affectie. Juist omdat het zo normaal was, voelde ik mij op mijn gemak. Ik vroeg mij wel continu af: zou ik dit kunnen? Het verwondert mij hoe de één dit werk wel kan doen en de ander niet. In de serie is ook goed te zien dat de vrouwen heel uiteenlopende levens hebben. De één heeft kinderen en de ander werkt ernaast nog als kunstenares. Eén ding hebben ze in ieder geval gemeen: ze willen begrepen worden."

'Seksengelen' is vanaf maandagavond om 21:25 uur te zien bij PowNed op NPO3."

bron: De Telegraaf maandag 13 december 2021
 
Top aflevering. Eindelijk eens een normaal programma over prostitutie. In plaats van voorgaande programma's die heel sensatiebelust alleen maar oog voor de extremen hebben, een programma die nou eens laat zien dat het "ook maar gewoon werk" kan zijn. Werk dat om dezelfde redenen gedaan wordt als bij ieder andere werkende: een mix van geld verdienen, maar ook eer en voldoening uit je werk proberen te halen. In dit geval de klant met een tevreden gevoel naar huis laten gaan.

Emma, een werkelijk prachtige vrouw met een gezin die haar heel mooi onvoorwaardelijk lijkt te steunen in wat ze doet. Lolita, de girl next door met de leuke vrolijke uitstraling. Moira, de dominatrix, komt ook best hard over, dus dat komt goed uit, maar wellicht minder hard dan ze lijkt. En natuurlijk "onze" Linda. Hoi Linda, kende je nog niet, maar wat een heerlijke schaamteloze (op een goede manier) positivo en aanpakker. Gewoon trots zijn op wat je doet, hulde.

Vier totaal verschillende vrouwen, vier heel andere manieren van werken en toch allemaal heerlijk oprecht, open en eerlijk verteld zonder er raar over te doen, er sensatie van te maken of dat de makers hun eigen agenda wilden doordrukken. Tuurlijk zijn er ook de duistere kanten in deze wereld, maar ik ben bijzonder aangenaam verrast dat eindelijk ook eens de meer "doorsnee" gewone plezierige dames met dit beroep aan bod komen.
 
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan