Studentencomplexen gebruikt voor illegale prostitutie

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

DinkyBoy

Wandelaar
70
06/07/24
63
2
Zojuist verschenen in Het Parool:

ofwel de tekst:

Studentencomplexen zijn in trek als locatie voor illegale prostitutie, stellen Amsterdamse woningcorporaties. Dat gebeurt vooral in de zomermaanden, als veel internationale studenten naar huis zijn en zij hun kamer stiekem onderverhuren.

Dit artikel is geschreven doorTom Dieleman
is nieuwsverslaggever van Het Parool
Gepubliceerd op 8 augustus 2025, 03:00
Bewaren
Delen
Bewoners van complex Science Park II in Amsterdam-Oost hebben eind juni een mail van Duwo ontvangen waarin wordt gemeld dat in een flat met 554 studentenwoningen op de Carolina MacGillavrylaan in Amsterdam-Oost sprake is geweest van illegale prostitutie in een onderverhuurde kamer. In de mail schreef de studentenhuisvester dat er 'opnieuw' een illegale sekswerker in het gebouw actief was geweest.

Blijf op de hoogte

Krijg een melding bij belangrijk nieuws van Het Parool.
Veel leden van de groepsapp van de studentenflat op de Carolina MacGillavrylaan reageerden geschokt. Een van hen refereert aan een gebeurtenis die enkele maanden eerder had plaatsgevonden. Volgens hem liepen er diverse mannen 's nachts in en uit bij de woning van zijn buurvrouw. Hij ondernam geen actie, maar schreef haar de volgende dag wel een briefje. 'We deden dat omdat haar deurbel maar af bleef gaan en we elk uur van de nacht wakker werden. Daarna stopte het,' schrijft hij.
Quote van Bewoner van Science Park II .
"Ze zien er niet uit als studenten en dat geeft echt creepy vibes"
Bewoner van Science Park II
Bewoners zeggen in de groepsapp ook dat ze zich al enige tijd onveilig voelen, onder andere door de aanwezigheid van vreemde – vaak oudere – mannen in de lift. 'Ze zien er niet uit als studenten en dat geeft echt creepy vibes,' schrijft iemand. 'Helemaal wanneer ze de lift uitstappen en niet goed weten waar ze heen moeten.'
Volgens Duwo worden studenten onder valse voorwendselen benaderd door uitbuiters met de vraag of ze hun kamer tijdelijk willen onderverhuren. Dat gebeurt vooral in de maanden juli en augustus, als internationale studenten terugkeren naar hun thuisland of gaan reizen. Die onderverhuur kan volgens Duwo vervolgens leiden tot illegale prostitutie en daarmee tot vrouwenhandel en uitbuiting. Wie wil onderverhuren heeft daarvoor de toestemming van de verhuurder nodig.

Woning drie maanden dicht

Onlangs was er een vergelijkbaar geval op de 111 studentenwoningen tellende Spinozacampus in Amsterdam-Zuidoost, "Daar heeft de gemeente de betreffende woning drie maanden gesloten," zegt een woordvoerder van Duwo.
De Amsterdamse Federatie voor Woningcorporaties (AFWC), de koepelorganisatie van negen corporaties die samen 191.000 huurwoningen in de stad bezitten, herkent het beeld. Het probleem van illegale kameronderverhuur in combinatie met illegale prostitutie speelt corporatiebreed, maar vooral in de zomermaanden in studentenwoningen, aldus de AFWC.
"Zeer onwenselijk en onacceptabel," noemt de woordvoerder van de AFWC de activiteiten van criminelen binnen corporatiewoningen. "Studentenwoningen zijn soms extra 'aantrekkelijk' vanwege de relatief snelle doorloop en de geringere sociale controle in de omgeving. Daardoor valt illegale prostitutie hier minder snel op."

Grote groei

In 2024 zijn binnen de verschillende corporaties veertig huurcontracten ontbonden vanwege vrouwenhandel of illegale prostitutie, zegt de AFWC-woordvoerder. "En dat is een grote groei ten opzichte van voorgaande jaren, toen het gemiddelde op tien lag."
Duwo schat het aantal gevallen van illegale prostitutie in haar Amsterdamse studentencomplexen op tientallen. Exacte cijfers zijn lastig te geven. "We zijn voor constatering namelijk afhankelijk van signalen van beheerders, onderhoudspartners, gemeente, politie en bewoners," zegt een woordvoerder van Duwo.
Het lastige bij dit soort zaken is dat daders daadwerkelijk betrapt moeten worden. Als er een melding van illegale prostitutie in een Duwocomplex binnenkomt, wordt de beheerder ingeschakeld. Vaak hebben de betrokken uitbuiters dat direct door en vertrekken ze, zegt de Duwo-woordvoerder. "We hebben dan geen gegevens van hen. Het enige wat we dan kunnen doen, is een gesprek voeren met de eigenlijke huurder en hem mededelen dat we de verhuur willen beëindigen."

Speciale teams per corporatie

Duwobeheerders zijn inmiddels getraind in het herkennen van signalen van illegale prostitutie. Dat geldt ook voor andere woningcorporaties, zegt de AFWC. Elke corporatie heeft een professioneel team dat 'signalen oppakt en onderzoekt'. "Corporaties besteden allemaal met regelmaat aandacht aan onderverhuur in hun huurderscommunicatie. Ook is er op elke corporatiewebsite een meldpunt waarbij huurders eventueel anoniem een melding kunnen doen." Daarnaast heeft ook de gemeente Amsterdam een meldpunt.
Naar aanleiding van de gebeurtenissen heeft Duwo besloten samen met de gemeente een speciale campagne op te zetten om bewustwording te creëren bij huurders over de manier waarop criminelen te werk gaan. Volgens Duwo is het melden van illegale prostitutie 'essentieel'. Bij vermoedens van onrechtmatige bewoning roept de verhuurder studenten op het contactformulier op de website of app in te vullen, Duwo telefonisch te contacteren of langs te komen op het kantoor.

Jongens, dit klopt toch eigenlijk gewoon.

Er zitten veel illegale prostituees in onderverhuurde studentenwoningen.

Ze zullen het niet altijd even goed geschreven of verwoord hebben, maar in de basis is dit gewoon een feit.

En ik snap best dat je je als student, zeker als je een jonge vrouw bent, niet echt veilig voelt als er de hele dag en vooral ook nacht door steeds vreemde 40+ mannen op je verdieping worden binnen-gebuzzed.

We hebben allemaal wel eens een lift omhoog genomen, schichtig als vleermuizen, een beetje nerveus glimlachend als iemand de lift in stapte en inderdaad verdwaasd om ons heen kijkend als we op de juiste verdieping aangekomen waren.

Eigenlijk slaan die gequote mensen de spijker op zijn kop.

Ik zelf liep in een appartement-hotel een keer achter een familie aan naar links bij de liften tot ik me realiseerde dat ik naar rechts had moeten lopen. Dus direct terug gelopen. Op zo'n moment denk je wel: Hoe moet dit overkomen?

Ook bleek wel eens dat ik een dame zou ontmoeten in kamer 209, terwijl een grote Indiase familie net vermoeid terug kwam uit de stad, vader hield dochter van vier slapend vast op de schouder en ze gingen vlak voor me naar binnen bij kamer 210.

Toen dacht ik ook wel eventjes: Damn, ze moesten eens weten wat er pal naast ze gebeurd.
En als ze de dame ook een keer die kamer uit hadden zien komen eerder die dag komt het helemaal vreemd over.

Nou kan er in ieder hotel op de kamer naast je geneukt worden, mensen doen op hun eigen kamer wat ze willen, maar als ik ergens zou verblijven en het was een komen en gaan van nerveuze dodgy guys zou ik dat ook niet top vinden en me afvragen wat voor hotel dat eigenlijk was.

Toch vind ik studentenwoningen nog kwalijker dan hotelkamers. Ze doen het omdat het per dag goedkoper is, maar daar wonen mensen echt.

Je deelt een verdieping wel met 9 anderen, maar toch, de buzzer is je privacy, die deur gaat normaal gesproken alleen open voor bekenden, niemand kan daar komen behalve de bewoners of hun vrienden.

Ik vind het ook raar dat studenten hun verdieping-medebewoonster daar na 1 of 2 dagen niet op aan spreken.

Ze zullen haar waarschijnlijk vast wel eens tegen komen in de gemeenschappelijke keuken.

En zo geluiddicht zijn die kamertjes meestal ook niet.

Dus mja, ik snap de insteek van het artikel en het onderzoek eigenlijk wel.

Indien beschikbaar zijn willekeurige eensgezinswoningen in Slotervaart of De Pijp dan beter geschikt.

Hoewel ik zelfs bij de Oostelijke Handelskade (die is heel lang, ik noem geen nummers), waar over het algemeen gezinnen wonen in best riante appartementen ik ook me wel ietwat schuldig voelde toen ik daar wat dames ging bezoeken en een oude kennis van me in de lift tegen kwam.

Op zich zei ik gewoon dat ik bij vrienden langs ging, maar toen zowel hij en ik er op de 4e verdieping uit moesten werd het toch spannend. Gelukkig moest hij in de linkerhelft zijn en ik in de rechterhelft.

Ik kon ook niet meer terug, want hij schoot de lift in net voordat de deur dicht ging, de dame had me al binnen gebuzzed en wachtte al met zo'n typisch geopende deur met haar er achter op me.

Als die kennis van me naar de woning er naast had gemoeten was het echt een hele rare situatie geworden. :)

Want of ze had de deur al open in haar lingerie en stond half verscholen, of ze had als ik aanbelde bewust de deur nog niet open gedaan tot die kennis zijn woning ingelopen was, wat ook heel vreemd op hem zou overkomen.

En meestal kennen mensen hun directe buren wel een klein beetje.

Nou ja, ik zie dus het hele verhaal als wandelaar die graag prive-ontvangst dames bezoekt, maar snap het van de bewoners-kant ook wel.

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk gaat het helemaal nergens over.
Misschien een handje vol studenten die tijdens hun vakantie hun appartement even verhuren om daarmee hun eigen vakantie te bekostigen.
En wij wandelaars beleven daar ook weer plezier aan.

Kortom, groot nieuws in komkommertijd.

Ja natuurlijk klopt het ook gewoon. Ik zeg niet dat het niet klopt.

Sterker nog, het adres is zeer bekend en bewust door mij nooit bezocht vanwege dit dus...

Alleen het interview gaat meer over het probleem van onderverhuur door studenten zoals door meerdere linkse figuren wordt onderstreept in dit diepte interview van PowNews, dan over illegale prostitutie, waar 80% van de geïnterviewden geen eens kennis van hebben genomen...

Ja natuurlijk klopt het ook gewoon. Ik zeg niet dat het niet klopt.

Sterker nog, het adres is zeer bekend en bewust door mij nooit bezocht vanwege dit dus...

Alleen het interview gaat meer over het probleem van onderverhuur door studenten zoals door meerdere linkse figuren wordt onderstreept in dit diepte interview van PowNews, dan over illegale prostitutie, waar 80% van de geïnterviewden geen eens kennis van hebben genomen...
Klopt.

En PowNews zoekt ook het randje op, vooral als ze tegen zo'n student zeggen: Misschien kun jij wel met korting.

Als een Oost Europese dvp van 22 je tijdelijke buuf is gaat het wel echt ergens over hoor.
Als je daar als jonge studente van 20 woont.
Toch apart dat het door sommigen bijna met de mantel der liefde bedekt wordt.

Je dochter van 20 gaat op kamers, er is er 1 beschikbaar in Amsterdam Oost en 1 midden op de Wallen, tussen tig peeskamers.
Waar laat je je dochter het liefst wonen?

In het antwoord zit het probleem van dit soort misstanden.

Dat klopt.
Maar onderverhuur wordt natuurlijk extra smeuïg als er prostitutie in het spel is.
Helemaal illegale prostitutie.
Dit wordt dan al snel gelinkt uitbuiting.
Dan nog een rondvraag bij de buurtbewoners, die er allemaal hun licht over mogen laten schijnen, en je hebt weer een nieuwsitem.

Misschien een handje vol studenten die tijdens hun vakantie hun appartement even verhuren om daarmee hun eigen vakantie te bekostigen.
En wij wandelaars beleven daar ook weer plezier aan.

Kortom, groot nieuws in komkommertijd.
De aantallen zullen meevallen en ja, het is komkommertijd, maar toch snap ik wel dat bewoners het niet willen.

Maar het gaat niet echt over het onderverhuren van je woning, maar over aan wie er wordt onderverhuurt.

Daarnaast ben ik het niet helemaal oneens met de term 'uitbuiting van vrouwen'.

Mijn moreel kompas zegt dat het dat ook daadwerkelijk is, maar mijn wandelaars-perspectief weet ook dat dit de enige manier is om zulke leuke dames te ontmoeten in deze sector.

Ik hou wel altijd, waar mogelijk, goed in de gaten of ik denk dat de dame het ook 100% zelf wil doen, maar verder klopt wel dat er 0 belasting wordt betaald en de dame waarschijnlijk zo'n 30% van de verdiensten krijgt terwijl een boeker met 40% wegloopt en de overige 30% op gaat aan vervoerskosten en huur.

Er zitten een paar boekers in Amsterdam die iedere week van het jaar hier 3-5 meiden hebben zitten, dus die lopen binnen, terwijl de meiden wel echt verdomd hard moeten pezen tijdens hun 2-3 weken hier.

Eigenlijk kun je nog het best een dame bezoeken die jij te gek vindt, maar die verder tegenvallende klandizie heeft. Ik word nooit zo blij van drukte. Sowieso al niet en omdat de kans groot is dat ze vermoeid is.

Maar dat betekent weer dat je beter niet over haar kunt schrijven en als je dat niet doet gaat het forum weer kapot.

Een kwestie van balanceren.

Als een Oost Europese dvp van 22 je tijdelijke buuf is gaat het wel echt ergens over hoor.
Als je daar als jonge studente van 20 woont.
Toch apart dat het door sommigen bijna met de mantel der liefde bedekt wordt.

Je dochter van 20 gaat op kamers, er is er 1 beschikbaar in Amsterdam Oost en 1 midden op de Wallen, tussen tig peeskamers.
Waar laat je je dochter het liefst wonen?

In het antwoord zit het probleem van dit soort misstanden.
Ik begrijp wat je zegt.
Maar ik heb geen dochter en bezoek wel dvp's. Dus mijn prioriteit ligt misschien elders.
De dvp panden zitten bovendien overal verspreidt, waarschijnlijk in appartementencomplex ook.
Het zou een beetje hypocriet zijn om hier een probleem van te maken.

Dikste pret heb ik beleefd in de Corona tijd toen er bijna geen enkele hotelgast in de hotels zat en 80% van de clientele uit hoeren bestond.

Dat wist toen ook elke receptionist die je zag binnen wandelen.

Dus het is een leuk item maar de realiteit is echt x 50 ofzo qua hoe ze het inschatten.

Bij een hoop hotels in Zuid-Oost heb ik me afgevraagd hoe de receptionist zeker weet dat er een hoerenloper binnenkomt en niet een gast van het hotel.

Want iedere keer als ik ergens binnen liep ging de receptionist vanaf de balie juist naar achter, om je niet te hoeven zien en privacy te gunnen, terwijl ik, als ik daar als hotelgast verbleef, toch juist even had gewild dat hij er wel stond en vriendelijk naar me knikte.

Maar blijkbaar denken ze: Man alleen, 23 uur 's avonds, die komt voor de dames die hier zitten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan