Algemeen YinYang, Roermond

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Nooit geweest maar ik begreep dat het een prachtige clubs was en goed voor de dames, maar dat deze blijkbaar ten onder is gegaan aan de ongure types die er kwamen. Sixsens is niet zo mooi als YY en kan ern opknapbeurt gebruiken maar ik heb niet veel gekke dingen gezien daar, de sfeer is goed en de dames bieden goede service.
Daar zijn de meningen sterk over verdeeld bij de bezoekers zonder roze bril.
 
De Limburger

Geen verdachten brandstichting Yin Yang gevonden, politie sluit onderzoek

Een grote brand verwoestte een groot deel van de voormalige saunaclub.

Roermond - Het is de politie niet gelukt verdachten te vinden voor de brand die afgelopen maart woedde bij de erotische saunaclub Yin Yang. Het onderzoek is daarom gesloten.

Rob Dieleman
Gisteren om 11:45

De achterzijde van de voormalige erotische saunaclub werd voor een groot deel verwoest door de brand die in de nacht van vrijdag 17 op zaterdag 18 maart plaatsvond. Er vielen geen gewonden. Het pand staat al jaren leeg vanwege een (juridische) strijd tussen de eigenaars en de gemeente over vergunningen en de vondst van drugs.

Lees ook: Brand onder controle, maar voormalige saunaclub Yin Yang voor groot deel verwoest

Eerder liet de politie weten ervan uit te gaan dat het vuur aangestoken is, maar het is de agenten uiteindelijk niet gelukt om verdachten in beeld te krijgen. "Er zijn in het onderzoek geen feiten aan het licht gekomen die tot aanhouding hebben geleid", laat een woordvoerster weten. "Daarom is in overleg met het Openbaar Ministerie de zaak voor nu gesloten."

Alles op alles gezet
Dieper op de zaak ingaan, wil de politie niet. Volgens de woordvoerster heeft het onderzoeksteam alles op alles gezet om verder te komen. "Daarbij zijn camerabeelden bekeken, heeft een buurtonderzoek plaatsgevonden en zijn er meer technische en tactische onderzoeken uitgevoerd", aldus de zegsvrouw.

Lees ook: Gaat Yin Yang definitief verdwijnen? Gemeente wijst verzoek om er een ggz-instelling van te maken af

Lex Berndsen, advocaat van Yin Yang-eigenaar Chris Schoemaker, laat weten het 'heel vervelend' te vinden dat er geen verdachten zijn gevonden. Over hoe het nu verder gaat, bijvoorbeeld met de verzekering, kan Berndsen niet veel zeggen, geeft hij aan. "Ik heb ook niks meer gehoord dan dat de zaak gesloten is. Ik moet er verder nog achteraan gaan."
 
Zo zonde van die brand vorig jaar anders zouden ze - bij wijze van spreken hoor - binnen de kortste keren weer open kunnen.
Nee hoor. Ze hebben geen vergunning en geen bank om contant geld te storten.
Dit is vooral goed voor een schadevergoeding. De club openen is nog een lange weg.
En het is bovendien nog maar de vraag of de eigenaar dat nog ziet zitten na zoveel jaar tegenwerking en juridische procedures tegen de overheid en bank.

De wens is hier denk ik de vader van de gedachte.
 
Nee hoor. Ze hebben geen vergunning en geen bank om contant geld te storten.
Dit is vooral goed voor een schadevergoeding. De club openen is nog een lange weg.
En het is bovendien nog maar de vraag of de eigenaar dat nog ziet zitten na zoveel jaar tegenwerking en juridische procedures tegen de overheid en bank.

De wens is hier denk ik de vader van de gedachte.
Zo'n club (op)nieuw openen zal moeilijk zijn met het KYC beleid van de banken.
 
Dat je met dit beroep geen rekening mag hebben?
Een zelfstandige kan hier bij iedere bank een rekening openen.
Nee daar gaat het niet om. Yin Yang heeft gelijk gekregen dat ING een bankrekening voor hen moet open stellen. Maar tegelijk heeft de Hoge Raad geoordeeld dat ING geen cash stortingen hoeft te accepteren vanwege het witwas risico. Met cash kun je geen hypotheek, geen drank rekeningen, geen salarissen (tot een bepaalde grens) en geen energie betalen. En het grootste deel van de inkomsten van een saunaclub bestaan uit cash. Als ze dat niet kunnen storten en er geen rekeningen mee kunnen betalen, dan kun je weinig met dat geld. Als klanten entree en drank met bankpas moeten betalen, dan zal de omzet zo ver teruglopen dat de club niet meer winstgevend te exploiteren is omdat er wat big spenders uitsluitend met cash willen betalen.
 
Dat je met dit beroep geen rekening mag hebben?
Een zelfstandige kan hier bij iedere bank een rekening openen.
Je mag wel een rekening hebben, dat heeft de rechter ook bepaald. Alleen ING is niet verplicht om stortingsfaciliteiten aan te bieden.

En dan wordt het gewoon lastig voor een onderneming waar het grootste deel cash gaat en weinig mensen met de pinpas betalen.
 

Sluiting saunaclub Yin Yang was onterecht volgens Raad van State: keiharde klap voor gemeente Roermond

Het pand van Yin Yang na de brand in maart vorig jaar.

Het pand van Yin Yang na de brand in maart vorig jaar. — © AV Limburg
Roermond-

De burgemeester van Roermond, destijds Rianne Donders, had saunaclub Yin Yang in februari 2019 niet mogen sluiten. Tot dat oordeel komt de Raad van State die daarmee een flinke tik uitdeelt aan de gemeente.
Rob Dieleman
Gisteren om 11:45

Bij saunaclub Yin Yang aan de Heinsbergerweg werden bij een politie-inval in november 2016 een paar gram harddrugs en zestien xtc-pillen aangetroffen. Reden voor burgemeester Rianne Donders om de club op slot te gooien in het kader van het Damocles-beleid waarbij drugspanden keihard aangepakt worden. Dat was het begin van een ellenlange juridische strijd tussen de gemeente en de eigenaar van de saunaclub.
Lees ook: Rechter: exploitatievergunning voor saunaclub Yin Yang terecht geweigerd

Verzegeld

Eigenaar Chris Schoemakers kreeg in eerste instantie geen gelijk van de Raad van State. Die oordeelde in januari 2019 dat Donders in haar recht stond toen ze aankondigde Yin Yang op slot te willen gooien. Daarop besloot de burgemeester tot daadwerkelijke sluiting van een jaar. Op 25 februari 2019 was het zover en werden de deuren van Yin Yang, dat tot dusver wel open was gebleven, verzegeld door politie en boa's van de gemeente Roermond.
Politie en boa's verzegelen in februari 2019 de deuren van Yin Yang.

Politie en boa's verzegelen in februari 2019 de deuren van Yin Yang. — © Jeroen Kuit
Onterecht, oordeelt de Raad van State nu. Schoemakers vocht namelijk het besluit van de burgemeester om tot sluiting over te gaan, wederom aan. De bestuursrechter ging daar niet in mee, maar in hoger beroep haalt de eigenaar alsnog zijn gelijk. De burgemeester heeft onvoldoende kunnen motiveren waarom sluiting ruim twee jaar na het vinden van de drugs nog noodzakelijk was, oordeelt de hoogste bestuursrechter van Nederland.
Lees ook: Eigenaar verliest strijd definitief, maar mogelijk gaat erotische sauna Yin Yang in Roermond toch weer open
Volgens de rechters is niet gebleken dat bij Yin Yang na de vondst van drugs eind 2016 nog verdovende middelen werden verhandeld tot aan de sluiting in 2019. Er zijn geen meldingen binnengekomen van buurtbewoners, prostituees of klanten en de burgemeester en politie hebben geen controles laten uitvoeren in die periode. 'Het tijdsverloop, waarin er verder helemaal geen tekenen van drugshandel waren, acht de Afdeling te groot', is te lezen in de uitspraak die woensdag werd gepubliceerd.

Gerechtigheid

"Eindelijk gerechtigheid", zegt advocaat van Schoemakers, Lex Berndsen, over de uitspraak. "Mijn cliënt is hier heel erg blij mee. Na al die jaren is hiermee een grote stap gezet." Of er een schadeclaim ingediend gaat worden, wil Berndsen niet zeggen. "We gaan eerst het gesprek aan met de huidige burgemeester. Ons doel is om tot een constructieve samenwerking te komen. Dat was tien jaar geleden al en dat is nu nog steeds."
De inval in 2016 die het begin betekende van de jarenlange strijd tussen gemeente en Yin Yang.

De inval in 2016 die het begin betekende van de jarenlange strijd tussen gemeente en Yin Yang. — © John Peters
De gemeente laat weten dat er 'in principe nu niets verandert'. Het is aan de eigenaar om actie te ondernemen, aldus een woordvoerster. "Als een claim wordt ingediend, volgen we de gebruikelijke procedure. We hebben voor nu de uitspraak ontvangen, hebben hem voor kennisgeving aangenomen en bestuderen hem nu verder." Wat de woordvoerster wel aangeeft, is dat de uitspraak niet betekent dat Yin Yang nu ineens weer opengaat.

Lees ook: Saunaclub Yin Yang Roermond mag weer open met nieuwe exploitant

Wens

Daar hoopt Schoemakers wel op, laat Berndsen weten. "De wens is weer open te gaan." Of dat überhaupt kan, is nog onduidelijk. Burgemeester Donders weigerde in februari 2020 een exploitatievergunning te verlenen aan Schoemakers. Ook die beslissing werd tot aan de Raad van State aangevochten. De gemeente kreeg gelijk, maar in mei 2022 werd wel een vergunning voor een seksinrichting afgegeven aan een nieuwe exploitant. Wie dat is, is onbekend. Vooralsnog is er geen actie ondernomen wat betreft eventueel opengaan van die zaak.
Na de verplichte sluiting in 2019 is Yin Yang nooit meer open geweest.

Na de verplichte sluiting in 2019 is Yin Yang nooit meer open geweest. — © Jeroen Kuit
De brand die vorig jaar maart woedde, zal in ieder geval geen belemmering vormen, laat Berndsen weten. Die verwoestte een deel van het pand, maar het is grotendeels herbouwd, vertelt de advocaat. "Er is heel veel werk verzet. Ik heb gehoord dat het bijna klaar is." De brand werd aangestoken, maar de politie heeft niemand kunnen oppakken.
 
Doe mij maar een paar van die klompen. Dat scheelt een heleboel advocaat kosten.

De eigenaar van YY zal alleen aan advocaat kosten een fors bedrag vorderen van de gemeente.
Aan gemist inkomen komt er nog een paar miljoen bij.
YY staat al jaren leeg.
 
Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit nog wel wat afstand.

Dat ze destijds gesloten zijn vanwege een paar gram coke, en wat xtc pillen(voor zover ik me herinner aangetroffen in een locker van 1 van de aanwezige klanten) is een buitensporige reactie van de overheid.
We kennen natuurlijk niet alle details, maar leg mij maar uit waarom er dan geen schip aan de ketting ligt in R'dam, terwijl deze soms tonnen tegelijk van dat spul binnenvaren. O nee wacht daar spelen natuurlijk economische belangen mee, en een bordeel ziet menig bestuurder graag verdwijnen, ik snap hem al.
 
Dit was een ordinaire kruistocht van mevrouw Donders tegen YY. Zuiver misbruik van ambtelijke bevoegdheden.
Dat is op zich al ernstig. Ernstiger is dat de rechtsgang jaren aansleept zonder dat er een mogelijkheid is de schade voor de eigenaar van YY te beperken. Wanneer de rechtsgang zo lang aansleept kun je stellen dat er sprake is van rechtsweigering.
Inmiddels slepen ook eenvoudige procedures meerdere jaren aan. Dan moet je als eiser ook nog de middelen hebben om door te gaan en niet te vergeten de mentale kracht.

De schade claim zal ongetwijfeld tientallen miljoenen euro belopen. Roermond zal zeker een jaar of tien art. 12 gemeente zijn. De inwoners van Roermond zullen daar de gevolgen van ondervinden. De enige die van deze schandelijke zaak geen nadeel ondervindt is mevrouw Donders.
Het is de hoogste tijd dat daar verandering in komt.
 
denk dat ze elke club, zeker in R'dam (bij de havens?), wel kunnen sluiten als ze echt streng zouden optreden. Ik noem geen namen, maar ken wel clubs waar hele nacht gefeest wordt en de dames continue coke aangeboden wordt... Plus wapens aanwezig zijn, en nog meer gekkigheid.... Dus als we die misstanden zouden aankaarten, zou groot deel van de clubs dicht zijn. Yinyang was gewoon lokale politiek. Die wilde tent weg hebben. Idem in Utrecht wilden ze Zandpad weg. Als politiek iets wil is het onmogelijk om te winnen.... YinYang gaat denk ik nooit meer terugkomen. Was mooie club.... maar history
 
Terug
Bovenaan Onderaan