Voor mij (als man) is 'respectvol initiatief' ook om proactief te communiceren. Er zijn zoveel mannen die niet eens iemand aan willen of durven kijken, zowel andere mannen als vrouwen, laat staan iets zeggen. Het is er geen praatclub en we hoeven het niet over voetbal te hebben, maar komop zeg, de hele tijd er te staan en zo hard mogelijk negeren dat er andere mensen rond staan, dat is toch belachelijk. Als er zo'n hele groep mannen in doodse stilte staan te kijken, of soms liggen weg te pompen op een dame, en niemand neemt initiatief om te zeggen wat hij wil, om eens van positie te wisselen, om op elkaar af te stemmen, ja dan komt alles neer op de vrouw en moet ze dat werk er ook nog bij doen: mannen coordineren, afwisselen, etc. Als mannen op dat gebied proactief zijn kan de vrouw zich concentreren op de seks en is het zelfs met 6 of 7 mannen per vrouw prima te doen. Maar als er een paar befkoningen tussen zitten die verder zonder een woord te zeggen steeds in de weg gaan zitten of staan, tja. En de vrouwen willen ook niet meteen als een politieagent te werk gaan, dat snap ik ook. Tegenwoordig spreek ik er mensen op aan - in eerste instantie op een ludieke, sturende wijze (iedereen moet alles leren) maar later wat indringender, als ze het niet snappen. Maar dat wordt je dan dikwijls ook niet in dank afgenomen. Ik ben tegenwoordig blij als ik een paar bekende gezichten zie waarvan ik weet 'met die mannen komt het goed'.
In conclusie: ik denk niet dat het de dames of de organisatie is (ik ben blij dat ze met vrije inloop zonder aanbetaling blijven werken), maar dat de mannen beter moeten leren gangbangen, en dat de ervarenen de nieuwelingen beter moeten 'opvoeden'. En dat gezeik van 'ze doen het voor het geld' - natuurlijk, het is hun baan, alsof iemand morgen nog naar zijn werk ging als zijn baas hem niet meer betaalde...