De sex wordt duur betaald

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Maar keren we terug tot de "gewone" DVPs. Niet enkel de richting van de prijs-elasticiteit (klassiek of omgekeerd) is van belang, de absolute waarde van deze coëfficient is nog belangrijker.
En sommigen passen de prijs aan naar aanleiding van de (verwachte) vraag. Is het rustig, dan de prijs omlaag, is het druk, dan de prijs omhoog.
Vergelijk het met piek- en daltarieven in de trein.

En met een beetje planning laat je vaste klanten die langer willen blijven in de daluren komen. Dan ben je zeker van werk in de daluren en heb je in de piekuren meer tijd hebt voor klanten die korter blijven en naar verhouding fors meer betalen per tijdseenheid.
 
Verdiende ik 1000 euro per maand, dan zou 50 euro voor een wip me heel duur zijn. Mocht ik 5000 euro per maand verdienen, dan zou ik die 50 euro net niet gratis vinden.

Of ze als zelfstandige wel of niet voldoende keren 50 euro binnenhaalt om kosten te dekken en te sparen is haar probleem. Kwestie van veel werk of weinig.

Hangt er maar vanaf waar je ergens op het veld staat opgesteld
 
Rond jaar 2000 betaalde je in vlaanderen 2000 Frank voor een wip, omgerekend 50 euro.
Vandaag, 25 jaar later betaal je nog steeds 50 euro. Maar alles werd veel duurder en ook onze lonen zijn aangepast. Is dat dan duur? Om te weten of ze veel verdienen moet je hen bekijken als de zelfstandigen die ze in zekere zin zijn en niet als loontrekkenden. Dus hebben ze veel werk of weinig werk, en wat blijft over na kosten.

Dan vind ik 50 euro niet duur.
Maar mocht dat superknappe geile wijfje nu aan 20 euro werken, of beter nog, gratis, je zou mij niet horen klagen, en ik zou ze nog meer bezoeken 😁
In Antwerpen is het misschien nog 50 euro. In Amsterdam is het bij de meeste dames nu 120 euro voor een half uur. Of 100 euro voor 15 min (vluggertje) toch een groot verschil.
 
Dat is het geval voor het merendeel van de goederen en diensten, maar sommige producten hebben een omgekeerde prijselasticiteit, m.a.w. bij een hogere prijs wordt er ook meer van aangeschaft. Dit kan zowel het geval zijn bij levensnoodzakelijke goederen en diensten (de zgn. Giffen-goederen) als bij luxe-goederen (de zgn. Veblen-goederen).

Een omgekeerde prijselasticiteit zie je vaak bij luxe-producten: die zijn duur omdat ze als exclusief worden aangezien en ze zijn exclusief omdat ze erg duur zijn. Verlaag de prijs en de exclusiviteit neemt af en de verkoop stort na een tijdje in. Verhoog de prijs en meer kopers zullen elkaar beconcurreren om deze "exclusieve" goederen aan te schaffen. Hier is het niet de vraag die de prijs vormt, maar de prijs die de vraag stuurt. De exclusiviteit zit in de hoge prijs en niet in de intrinsieke waarde van het product. Typische voorbeelden zijn luxe kledingmerken, juwelen en luxe auto's. Rijdt een Ferrari echt zoveel beter dan een Volkswagen? (Spoiler alert: Ferrari's rijden slecht, zitten oncomfortabel, hebben geen bagageruimte en je staat er meer mee in een garage voor herstelling en onderhoud dan dat je er mee rijdt) Intrinsiek zijn ze hun prijs niet waard, maar qua exclusiviteit kan het wel tellen en "hoe duurder, hoe exclusiever".

Ik denk niet dat iemand er ooit een studie heeft over gemaakt maar de "High Class Escorts" zouden ook wel eens tot deze klasse van Veblen-goederen kunnen behoren.

Maar keren we terug tot de "gewone" DVPs. Niet enkel de richting van de prijs-elasticiteit (klassiek of omgekeerd) is van belang, de absolute waarde van deze coëfficient is nog belangrijker.

Bijvoorbeeld: neem een DVP die per week 30 klanten ontvangt a rato van 100€ per beurt. Dat is een bruto inkomen van 3000€. Ze wil meer klanten en besluit haar prijs met 10% te verlagen. Stel dat ze daardoor 5% meer klanten krijgt. Nu ziet ze dus 31.5 klanten per week. Ronden we dit af naar boven (32 klanten) dan is haar wekelijks bruto inkomen 2880€. Ze gaat er dus op achteruit, ook al is het aantal klanten gestegen. Als ze haar prijs met 10% verhoogt dan ziet ze - bij eenzelfde prijselasticiteits-coëfficient - nu nu nog maar 28.5 klanten. Ronden we dit af naar 28 klanten, dan is haar inkomen gestegen naar 3080€.

Het is dus niet zo eenvoudig als de naieve redenering "lagere prijzen => meer klanten => meer inkomen". Alles hangt af van de richting en grootte van de prijselasticiteit en ik heb geen enkele studie kunnen vinden die heeft onderzocht hoe groot de prijselasticiteit is op de DVP-markt..
Klopt allemaal máár Veblen-goederen zijn statusgoederen. Het boeken van een escort gebeurt vaak stiekem wat betekent dat er geen status aan ontleend wordt wat het eerder een luxe-goed maakt dan een Veblen/status-goed. Een positieve helling/prijseslasticiteit lijkt me unlikely. Wat wél kan is dat bepaalde dames (Nederlands/goede service etc) een bijzonder inelastische vraagcurve hebben. Dat zou verklaren waarom zij de prijs, ondanks hoge prijzen, alsnog kunnen verhogen.
Persoonlijk geloof ik niet dat een hogere prijs daadwerkelijk per saldo meer vraag genereert.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan