Emissiezone

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

dutchbackyard

Wandelaar
29
17/10/21
14
1
Heren, ben weer een tijdje in NL naar weggeweest te zijn. Eea veranderd.
Ik heb zon oude diesel auto grijs kenteken, en geen zin in een bon. Dat geld besteed ik liever aan de dames.
Ligt Geleenstraat Doublet in een zero emissie zone?
 
Ik heb zon oude diesel auto grijs kenteken
Als oud meer dan 40 jaar is, dan mag je er wel komen:

Sommige dieselpersonenauto's hebben een vrijstelling en mogen de milieuzone in. U hoeft hiervoor niets te doen. De volgende dieselauto's hebben automatisch een vrijstelling:

  • Voertuigen van 40 jaar of ouder (oldtimers)
  • Oude dieselkampeerauto's geregistreerd als personenauto in categorie M1, waarvan de eigenaren in de milieuzone wonen.
  • Dieselpersonenauto's met een voorziening om rolstoelen te vervoeren (rolstoeltoegankelijke voertuigen). Deze voertuigen herkent u in het kentekenregister aan de carrosseriecode 'SH'.
 
Volgens mij valt dat onder een oldtimer regeling; een auto die je niet dagelijks rijdt lijkt mij of je moet echt een uitzondering zijn. Een moderne diesel daarintegen zou beter moeten zijn - maar al die uitstoot en toestanden - de lucht wordt toch wel vervuild middels fijnstof en CO2 uitstoot. Vooral diesels met een hoge druk brandstofpomp spuiten echt een shit ton microdeeltjes in de lucht.
 
Vooral diesels met een hoge druk brandstofpomp spuiten echt een shit ton microdeeltjes in de lucht.
CO2 komt uit elke verbrandingsmotor , kan ook niet anders natuurlijk .
De euro 6 diesels stoten zo goed als geen fijnstof meer uit , straffer zelfs , de uitlaatgassen bevatten minder fijnstof dan de onverbrande buitenlucht die in de motor gezogen word .
Zowat iedere dieselmotor vanaf 2000 heeft een common rail diesel systeem met hoge druk pomp ;)
Wist je dat het hier over slechts 1,5 % van de uitlaatgassen gaat als men spreekt over fijnstof ,er word veel geroepen en overdreven maar de feiten zijn helemaal anders .
 
Het is niet zozeer CO2; maar vooral fijnstof; microdeeltjes, die juist worden veroorzaakt door hogedruk brandstofpompen in auto's tegenwoordig. Pompen met honderden bars om alles zo fijn mogelijk erin te krijgen.

Fijnstof komt ook van banden, remmen, micro rotzooi waarmee we de omgeving vervuilen. Electra auto's zijn echt niet anders.
 
microdeeltjes, die juist worden veroorzaakt door hogedruk brandstofpompen in auto's tegenwoordig. Pompen met honderden bars om alles zo fijn mogelijk erin te krijgen.
Sorry hoor maar ik denk niet dat je het common rail principe goed kent , er word onder hoge druk brandstof in de cilinderkop gespoten , door die methode krijg je een heel efficiënte en vermogensvolle verbranding . Veel beter dan de oude diesels , vandaar dat een moderne diesel zo snel en evengoed heel zuinig is .Het is in de uitlaat dat alles proper gemaakt word, eerst door de catalysator én daarna het adbleu systeem .
Er komt tegenwoordig minder fijnstof uit de uitlaat dan wanneer de schone lucht in de motor gaat .

Als je alle fijnstof uit de wereld wil ,moeten we terug met speer en schild beginnen rondlopen . Het is echt niet alleen de auto die vervuild :unsure:
 
Laatst bewerkt:
common rail betekent eigenlijk 1 leiding voor alle verstuivers..
gezamelijke leiding..de verstuiverpuls word aangestuurd door de Ecu
en daar staat echt wel iets meer op dan een paar 100 bar ,1500 of meer eerder..
het is overigens de cilindervulling door de turbo en intercooler waardoor een moderne diesel zo snel is en zuinig..
en schoon is gekomen door al dan niet elektronische EGR systemen te gebruiken ..die een deel uitlaatgas terug in de inlaat gooien en mee te verbranden..(wat overigens hele leuke storingen veroorzaakt..als de zaak dichtslibt)
en vervolgens het door roetfilter in de uitlaat
Ad blue systemen zijn overigens laat in de euro 6 norm toegepast..soort van water wat in de uitlaat gespoten word en een chemische reactie veroorzaakt om stikstofoxide te reduceren..
werkt op zich wel..maar ook hier kun je leuke storingen krijgen..
maar ze zijn wel heel erg schoon en mede ook door gebruik van nieuwere verstuivertechniek ook best stil..
mijn bus was een euro 4 ,maar daar is alles af gehaald vanwege flinke tuning ,
geen EGR geen roetfilter meer..en rookt enkel onder zware belasting,,..
de uitstoot voor de APK manipuleer ik altijd door de tank zowat helemaal leeg te rijden en dan de dagen ervoor op GTL diesel te rijden..
dan haalt hij de uitstootnorm met gemak..
dus je kunt ze heel schoon krijgen door op andere diesel te laten rijden..
maar dat wil de overheid niet natuurlijk
 
is voor mij ook maar uitgelopen hobby uiteindelijk..
vind het gewoon leuk om zelf zowat alles aan mijn rollend materieel te doen..
mijn bus is tot einde garantie bij de dealer in onderhoud geweest ,naderhand ben ik alles zelf gaan doen..
heb er de motor ook al 2 keer uitgehad inmiddels..om kinderziektes te verhelpen en de kop aan te laten passen..koppeling en vliegwiel te verzwaren voor het vermogen..
heb ook gewoon VCDS op een oude laptop staan zodat ik hem live kan loggen eventueel..rijdend..
ik heb zelfs nog een motor en bak op voorraad liggen mocht deze toch 'plof' doen..
ik draai bijna 300pk vliegwiel nu bij 700nm..het kreng vliegt naar de 200 (in mexico natuurlijk)
wellicht had ik ook monteur geweest in een andere dimensie
 
Je bent ook lekker bezig (y) , ik ben motor tuning verslaafd maar dan meer aan benzine motoren en vooral motorfietsen . Zware en pk rijke diesels is voor mij beroeps gerelateerd spul .
10 jaar op circuit geracet met verschillende motoren en uit noodzaak altijd alles zelf opgebouwd/verbouwd en onderhouden .
Nu doe ik nog steeds alles zelf , investeer ook in alle software en special tools om dat perfect te kunnen doen .
Mijn Mercedes diesel bus zit aan 220 pk op de aandrijfwielen en loopt heel lekker met 1,5 l minder verbruik erboven op .Emmisie normen haalt hij nog steeds moeiteloos , op de keuring had ik 0% fijnstof tijdens de meting .
Vorig weekend s'nachts van Wenen naar Berlijn gereden , via Duitsland en niet via Tsjechië ...kon ik nog es lang en echt hard knallen op de Autobahn zonder veel verkeer of camera's in de buurt ...heerlijk 😇
 
Laatst bewerkt:
Fijnstof komt ook van banden, remmen, micro rotzooi waarmee we de omgeving vervuilen. Electra auto's zijn echt niet anders.
Dat is iets waar de milieuclubs liever niet over praten. Lekker met een lap over de reling van een balkon vegen en dan roepen dat vervuilende auto's daarvan de oorzaak zijn.
Een beetje de publieke opinie bespelen om iedereen achter je standpunt te krijgen.
 
Dat is iets waar de milieuclubs liever niet over praten. Lekker met een lap over de reling van een balkon vegen en dan roepen dat vervuilende auto's daarvan de oorzaak zijn.
Een beetje de publieke opinie bespelen om iedereen achter je standpunt te krijgen.
Stof dat op de reling van een balkon ligt, komt wel degelijk van uitlaatgassen. Die deeltjes zijn klein genoeg om mee omhoog genomen te worden door de warme lucht uit de uitlaat. Of uit schoonstenen van industrie of verwarmingsketels.
Dat is ook wat vooral ingeademd worden en waarvan mensen ziek worden.

Fijnstof van banden en remmen zijn grotere deeltjes, die op de grond blijven liggen. Bij EV's is de slijtage van banden hetzelfde. Het gewicht is weliswaar wat hoger, maar het rijden is soepeler (minder schokbelastingen door het schakelen). Stof van remmen is minder, omdat EV's veel afremmen op de motor (regeneratief remmen), dus de remblokjes langer mee gaan.

Dat een oldtimer vrijstelling heeft, komt inderdaad omdat men er vanuit gaat dat deze slechts af en toe gebruikt wordt.
Diesel stoot minder CO2, maar meer fijnstof en stikstof uit dan benzine. Het probleem zijn vooral het grote aantal vrachtwagens en busjes van bezorgdiensten en werklui die dagelijks door een stad rijden. Die zijn weliswaar nieuwer, moderner en schoner dan oldtimers, maar het feit dat het er veel zijn, zorgt voor het grootste aandeel in de totale uitstoot.
 
Laatst bewerkt:
Er hangt altijd vuil in de lucht; illustrerend is wanneer de weerman of -vrouw ons laat weten dat er stof uit de Sahara met de regen onze kant op komt.
En hopelijk ben ik niet de enige die het opvalt dat bij een nat wegdek er achter een vrachtwagen een hoeveelheid water metershoog de lucht in geslingerd wordt....
 
Er hangt altijd vuil in de lucht; illustrerend is wanneer de weerman of -vrouw ons laat weten dat er stof uit de Sahara met de regen onze kant op komt.
En hopelijk ben ik niet de enige die het opvalt dat bij een nat wegdek er achter een vrachtwagen een hoeveelheid water metershoog de lucht in geslingerd wordt....
Maar op het platteland en in de bergen minder dan in stedelijke gebieden met veel industrie en verkeer. Saharastof komt niet met de regen, maar met de wind.
Dat opspattende water heeft niks met uitstoot te maken, maar met het profiel van de banden en het gewicht en dus de druk die het voertuig uitoefend op het laagje water onder de banden.
 
Dat is iets waar de milieuclubs liever niet over praten. Lekker met een lap over de reling van een balkon vegen en dan roepen dat vervuilende auto's daarvan de oorzaak zijn.
Een beetje de publieke opinie bespelen om iedereen achter je standpunt te krijgen.

Proest.

Het is bewezen wonen langs of naast een snelweg, je levensduur met 1.5 jaar verminderd door de slechtere kwaliteit van lucht. Sterker zelfs; ik heb ooit een periode nabij een rotonde gewoond waar verkeer iedere dag passeerde. Honderden auto's per dag.

Schoonmaakster veegde wekelijks tot maandelijks roet langs de ramen, langs de plinten weg. Banden, remmen, genereren fijnstof. Je band slijt immers, je rempad ook. Waar denk je dat dat naar toe gaat? Dat is pure fijnstof.

De uitstoot van diesel komt met micro-particles. Waar denk je anders dat dat diesel schandaal vandaan kwam? Het stootte veel meer uit dan werd beweerd op papier wat diesels dus totaal niet schoner maakte als dat werd beweerd.

Mijnen van lithium komt ook met de nodige (ecologische) kosten - jij denken dat je groen rijdt maar het tegendeel is waar. Heel de oorlog in oekraine is puur omwille de lithium voorraad daar onder de grond:


1766358659927.png

Waarom denk je anders dat, er biljoenen in worden gepompt om rusland te doen verzwakken? Iedereen wil een graantje van die berg.
 
De uitstoot van diesel komt met micro-particles. Waar denk je anders dat dat diesel schandaal vandaan kwam? Het stootte veel meer uit dan werd beweerd op papier wat diesels dus totaal niet schoner maakte als dat werd beweerd.
Sorry hoor maar da's klinklare onzin , een euro 6 diesel motor stoot aantoonbaar minder fijnstof uit dan het niveau van fijnstof dat al in de omgevingslucht aanwezig kan zijn .
Dit is te danken aan de zeer efficiënte roetfilters die hij gebruikt .
Geijkte meettoestellen bewijzen dit o.a. dagelijks op de keuring .
Euro 3/4 en 5 zijn inderdaad heel vervuilend , de oudere zijn helemaal een ramp .

Al die houtkachels en open haarden , je weet maar beter niet wat daar allemaal uitkomt :unsure:

Als we morgen allemaal met paard en kar zouden gaan rijden vallen we over een paar jaar allemaal dood door de grote hoeveelheden Methaan gas wat die al die beesten gaan produceren ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijnen van lithium komt ook met de nodige (ecologische) kosten - jij denken dat je groen rijdt maar het tegendeel is waar.
Natuurlijk zorgt het winnen van de grondstoffen voor accu's voor elektrische voertuigen (maar dus ook voor alle andere soorten accu's: in je laptop, tablet, mobiel, elektrische gereedschap, fiets,...) voor vervuiling, maar in totaal over de hele levensduur zijn EV's groenER dan hun benzine of diesel equivalent. Dat is door meerdere LCA studies bewezen.
 
. Banden, remmen, genereren fijnstof. Je band slijt immers, je rempad ook. Waar denk je dat dat naar toe gaat? Dat is pure fijnstof.
Dat bedoel ik dus en al heeft een stekkerauto geen uitlaatgassen, aan dat kan het zich niet onttrekken, net zo min als (bak)fietsen en alles wat rubber wielen heeft.

De uitstoot van diesel komt met micro-particles. Waar denk je anders dat dat diesel schandaal vandaan kwam? Het stootte veel meer uit dan werd beweerd op papier wat diesels dus totaal niet schoner maakte als dat werd beweerd.
Hoewel beide even ongezond, kun je nog beter naast een oude diesel staan in plaats van een nieuwe; de roetdeeltjes van laatstgenoemde worden niet meer tegengehouden en komen zo in de longen terecht omdat ze microscopisch klein zijn.
 
Natuurlijk zorgt het winnen van de grondstoffen voor accu's voor elektrische voertuigen (maar dus ook voor alle andere soorten accu's: in je laptop, tablet, mobiel, elektrische gereedschap, fiets,...) voor vervuiling, maar in totaal over de hele levensduur zijn EV's groenER dan hun benzine of diesel equivalent. Dat is door meerdere LCA studies bewezen.
dat is niet echt een vergelijk..
uit 1 EV accu wat dikwijls heel de bodemplaat is..kun je heeel wat telefoon of laptopaccu's halen..
en kom ik weer..wie zegt dat zo'n Xianping of Burn Your Ass ding langer dan 10 jaar meegaat qua hard en software?zijn er dan nog spullen voor om te repareren ,bestaat die firma nog uberhaupt?
komen we op wat jij levensduur noemt..dwz in de meeste gevallen einde leasetermijn..
mijn bus is over een week 16 jaar oud..en als het aan mij ligt ,dan nog wel 10 jaar erbij..ooit 1x geproduceerd..
zie je welke kant ik op wil?
 
dat is niet echt een vergelijk..
uit 1 EV accu wat dikwijls heel de bodemplaat is..kun je heeel wat telefoon of laptopaccu's halen..
en kom ik weer..wie zegt dat zo'n Xianping of Burn Your Ass ding langer dan 10 jaar meegaat qua hard en software?zijn er dan nog spullen voor om te repareren ,bestaat die firma nog uberhaupt?
komen we op wat jij levensduur noemt..dwz in de meeste gevallen einde leasetermijn..
mijn bus is over een week 16 jaar oud..en als het aan mij ligt ,dan nog wel 10 jaar erbij..ooit 1x geproduceerd..
zie je welke kant ik op wil?
Ik denk dat je je vergist in hoe groot en hoe oud die Chinese merken al zijn. Ze zijn pas kort in Europa, maar al veel langer in de eigen regio. Daarnaast bestaan elektrische auto's ook alweer langer dan 10 jaar en is uit de praktijk gebleken dat het accupakket nog in prima staat is na die tijd.
Levensduur is echt wel langer dan einde leasetermijn. Bij LCA's wordt gerekend met het aantal kilometers waarop een voertuig gemiddeld afgeschreven wordt.
De uitstoot die jouw bus in die 16 jaar de lucht in heeft geblazen, is ruimschoots meer dan de uitstoot van de productie van de carrosserie en aandrijflijn van een EV.
 
en kom ik weer..wie zegt dat zo'n Xianping of Burn Your Ass ding langer dan 10 jaar meegaat qua hard en software?zijn er dan nog spullen voor om te repareren ,bestaat die firma nog uberhaupt?
Dat is over het algemeen geen onderdeel van die studies ;)
en is uit de praktijk gebleken dat het accupakket nog in prima staat is na die tijd.

Het gaat om veel meer dan de accu's. Hoe zit het met de on-board charger? De BCM? En zoals Richard terecht aangeeft, software updates?

Levensduur is echt wel langer dan einde leasetermijn. Bij LCA's wordt gerekend met het aantal kilometers waarop een voertuig gemiddeld afgeschreven wordt.
Economisch afgeschreven of fysiek afgeschreven?
Een leasebak is afgeschreven na een jaar of 5. Economisch dus.
Dat 'ie daarna nog jaren in een buitenland rijdt is iets heel anders...
 
Bij de winning van lithium wordt tot wel 1.800.000 liter water per ton gebruikt, terwijl bij de winning van olie ongeveer 38.000 liter per ton wordt gebruikt." De overstap naar schonere, duurzame energie verandert het wereldwijde landschap
 
Terug
Bovenaan Onderaan