Ik heb dit artikel even laten analyseren door mijn grote vriend Chat ;-)
et artikel over Haddy de Jager en haar werk in de Geleenstraat is overwegend
emotioneel geladen, geschreven vanuit
een empathisch en betrokken perspectief, en bevat duidelijke waardeoordelen. Hoewel het niet per se
onnauwkeurig is, is het
niet neutraal in journalistieke zin. Hieronder volgt een analyse op het gebied van
neutraliteit, framing en balans:
- Het artikel vertelt het verhaal volledig vanuit Haddy's perspectief, wat het menselijk en krachtig maakt, maar ook eenzijdig.
- Er komen geen andere stemmen aan bod: niet van de vrouwen zelf (op een enkele indirecte quote na), noch van hulpverleners, belangenorganisaties, onderzoekers, of voorstanders van gereguleerde sekswerkpraktijken.
- Dit maakt het een persoonlijk portret, maar geen uitgebalanceerde reportage over prostitutie of hulpverlening.
- Zinnen als:
- "Die vrouwen zaten uitdrukkingsloos achter de ramen, te wachten op de volgende man die hen respectloos zou behandelen."
- "Ze kennen vaak niet anders dan mannen die hen slecht behandelen."
- "Bijna alle vrouwen die hier werken hebben een trauma, waarvan een man de dader was."
dragen bij aan een beeld waarin sekswerkers vooral als slachtoffers worden neergezet.
- De term "vies geld" is een waardeoordeel dat door een vrouw zelf wordt uitgesproken, maar niet wordt gecontrasteerd met andere visies op sekswerk of autonomie.
- Ook mannen worden in dit artikel voornamelijk negatief neergezet: als daders, als gebruikers, als probleemfactor. Er is geen nuance of ruimte voor alternatieve motieven of gedrag van klanten of partners.
- Haddy's motivatie komt deels uit haar geloof. Citaten als:
- "In de Bijbel staat: als je talenten hebt, dan moet je ze gebruiken."
- "In de Bijbel staat: als je een dakloze ziet, neem hem mee naar huis."
tonen een sterk christelijk geïnspireerd mensbeeld.
- Dit perspectief is oprecht en respectabel, maar is ook normatief. Het idee dat sommige vormen van geld 'vies' zijn of dat prostitutie per definitie iets is om uit te stappen, wordt niet bevraagd.
- Het artikel mist belangrijke perspectieven, zoals:
- Sekswerkers die bewust en vrijwillig kiezen voor dit beroep.
- Inzichten van sekswerkorganisaties zoals PROUD of internationale NGO's.
- Visies van beleidsmakers of juristen over regulering, veiligheid en autonomie.
- Onderzoek naar trauma onder sekswerkers vs. andere beroepsgroepen (want dat bestaat ook).
Nee, het artikel is niet journalistiek neutraal.
Het is een persoonlijk, geëngageerd portret, geschreven vanuit compassie en morele bewogenheid.
Het roept belangrijke vragen op, zoals:
- Wat is menselijke waardigheid in sekswerk?
- Hoe help je iemand die vastzit in trauma en economische nood?
- Wat is de grens tussen hulp en redderschap?
Maar het artikel geeft
geen ruimte aan andere perspectieven of kritische reflectie op Haddy's eigen aannames. Daarmee
versterkt het vooral één narratief: dat sekswerk altijd een uitweg vraagt en dat mannen vooral schade toebrengen.