In welk land kan je het beste je oude dag doorbrengen?

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Ik woon zelf nu voor 4.5 jaar in Portugal en met een half jaartje mag ik een portugees ID bewijs of paspoort aanvragen. Ik vindt het geen slechte keuze geweest. Ik kan wel een voordeel of 10 opnoemen maar 1 ding wat zeker is is dat het gras aan de andere kant echt niet groener is.

Je kunt voor je oude dag prima zitten hier. Lekker uit eten, genieten, op vakantie, geld overhouden, noem maar op. Ik raadt het iedereen aan die met dat dilemma zit te willen emigreren. Maak de stap. De eerste 2 a 3 maanden zal je het mischien emotioneel lastig of moeilijk vinden, maar dat gaat voorbij.

Als je gaat kom dan niet met lege handen. Dan kom je nogal van een koude kermis thuis. De lonen hier liggen laag, veel lager dan in NL. Het is of je hebt een eigen onderneming, je hebt geld, je hebt een goede baan, of kom gewoon niet. Men deelt hier sollicitaties met soms wel 15 man tegelijk voor een salaris van amper 500 ~ 800 in de maand. Zelfs het beroep als vuilnisman is hier nog beter gerespecteerd met een salaris van 1100 euro.

Vergeet wonen in de grotere steden zoals Lissabon; de huizenprijzen (Huur bijv) schieten de pan uit. Alles wordt opgekocht door expats, buitenlanders en smijten het in de verhuur voor vaak 3x het dubbbele dan wat je eigenlijk behoort te krijgen. Ik snap niet waarom landen in zuid-europa geen rem trekken. Je ziet de lokale bevolking gewoon weg worden gepushed naar buitenwijken want die kunnen het niet betalen.

Ik wil zelf het e.a hier starten qua ondernemingen straks. Ik zie potentie. En ik denk dat de trend in Nederland momenteel met de hordes aan vluchtelingen nog wel stand gaat houden ook. Per jaar wordt nu 100k mensen verwacht. Over 10 jaar herken je nederland al niet eens meer. De taferelen zoals in Amsterdam met name de steek en schietpartijen op de kermis bijv. is gewoon een voorbode op scenario's die al jaren in Frankrijk spelen.

Ik ga me er ook niet druk meer om maken. Nederland moet of een knetterharde koersverandering door gaan voeren of face it, de cultuurmenging en vervanging.
 
nja
ben dus pasgeleden dus fijn op vakantie geweest bij mijn maat in Spanje..
natuurlijk bijna 14 dagen min op meer op vakantie zijn is wat anders dan je vestigen..
maar ga er toch steeds meer over nadenken om over een jaar of 15 mijn huis en zaak te verkopen hier en tussenuit te knijpen.

ik zou dan zelf ergens tussen 63 en 66 jaar zijn..hopelijk/waarschijnlijk nog fit en vitaal..
het blijft in mijn hoofd malen dat ik ,beter straks niet teveel moet bezitten als ik richting de uitcheckbalie ga..heb geen kinderen of erfgenamen..
had gedacht om ooit wat achter te laten aan familie..maar zo dik is dat ook allemaal niet tegenwoordig..dus ze bekijken het verder maar..

mijn ouders zijn tegen die tijd ver in de 80 ,als ze er nog mogen zijn..maar dat zie ik dan wel
fijn bungalowtje kopen daar aan zee ,met niet te veel grond..1 motorfiets , oud type Jeep CJ5 met een V8 erin
het huis zoveel mogelijk zelfvoorzienend maken en verder gewoon leuk leven.
misschien toch af en toe een klusje doen want de hele dag liggen word em ook niet..
ik zie toch het laatste jaar meer mensen van die leeftijd de sprong maken..
zijn het hier harstikke beu..politiek klimaat ..het toenemende aantal mensen wat hier naar toe komt..toenemende zware criminaliteit..alles wat alleen maar duurder word..

en ja het feit..(begin het zelf ook te merken),dat wanneer je richting de 60 gaat ,veel mensen van vroeger ..,je ouders/familie langzaam maar zeker bij de Dela de oven ingaan..of dement in een tehuis zitten..
nu weet ik in mijn geval natuurlijk niet hoe de situatie hier over 15 jaar zal zijn ,maar rooskleuriger zal het niet worden
ook de situatie tegen die tijd in Spanje niet..maar denk er wel steeds meer aan..al was het het enkel het weer al
bord in de tuin hier..cashen en weg..zoek het maar uit ...
 
maar ga er toch steeds meer over nadenken om over een jaar of 15 mijn huis en zaak te verkopen hier en tussenuit te knijpen.

ik zou dan zelf ergens tussen 63 en 66 jaar zijn..hopelijk/waarschijnlijk nog fit en vitaal..
Dus je bent nu begin 50. Je kunt natuurlijk - mits het financieel kan - nu alvast kopen. Dan heb je alvast voor de vakanties en zo af en toe een lang weekend het huis, je kunt het stuk voor stuk opknappen, en als je dan de sprong maakt val je daar in een gespreid bedje.
Wij hebben dit gedaan, en ik ben er regelmatig omdat ik veel werk al remote kan doen. Dus beetje werken, beetje huis opknappen, aan het land en de taal wennen, contacten opbouwen, enz.
Volgens mij gaat dit makkelijker als je nog niet helemaal 65+ bent.
 
Dus je bent nu begin 50. Je kunt natuurlijk - mits het financieel kan - nu alvast kopen. Dan heb je alvast voor de vakanties en zo af en toe een lang weekend het huis, je kunt het stuk voor stuk opknappen, en als je dan de sprong maakt val je daar in een gespreid bedje.
Wij hebben dit gedaan, en ik ben er regelmatig omdat ik veel werk al remote kan doen. Dus beetje werken, beetje huis opknappen, aan het land en de taal wennen, contacten opbouwen, enz.
Volgens mij gaat dit makkelijker als je nog niet helemaal 65+ bent.
Zit wat in ja..
Dan zou ik denk ik beter over een jaartje of 10 zoiets moeten doen.
Dan zit er bijna geen hypotheek meer op mijn huis en bedrijfspand /loods.. Dan ben ik 58..
Ik ben eigenlijk nu nog net te jong.. Eigenlijk ook weinig tijd om daar iets van een opknapwoning te hebben..
Heb ook geen Apache om even op en neer te vliegen..
Maar ik begrijp je heel goed, wat je bedoelt
Heb in de hoek waar ik heen wil al iemand zitten die er al een hele tijd permanent woont..
De taal heb ik in woord redelijk voor elkaar, schrift ook wel..
Dat ging elke dag beter toen ik er laatst was.. Immers heb je weinig keuze..
De gemiddelde Spanjaard kan bijna geen Engels en aanpassen zoals wij hier nogal makkelijk doen tegenover buitenlanders doen ze liever niet (hun goed recht)
Dus ik spring er niet zo maar in.. Zit sowieso in de planning om 1 of 2x per jaar naar m'n maat te gaan net als een tijdje terug..
Is wederzijds heel goed bevallen.. Dus zou ik het langzaamaan kunnen gaan doen
Ga dan denkelijk wel steeds meer moeite krijgen om na een week weer terug te moeten naar huis..
 
Heb ook geen Apache om even op en neer te vliegen..

De taal heb ik in woord redelijk voor elkaar, schrift ook wel..
Omdat jij geen familie hebt kan jij makkelijk buiten het vakantieseizoen vliegen. Kost naar Spanje relatief weinig.

En als je nog jaren de tijd hebt kan je nu ook nog beginnen om hier wat extra taallessen te nemen. Volksuniversiteit - of nog beter bij een Spaanse senorita :cool:
 
Suriname en het hele plaatje bedoel ik. Een vrouw daar die kinderen heeft (wie weet ben ik dan ook ineens opa), leuke familie, vriendinnen, vrienden, en met mijn geld dan een leuke huis daar en een auto en mooi sociaal leven, trouwen met haar in Paramaribo en er blijven tot aan de dood. Dat is hoe ik het nu zie over 15 jaar. Maar het leven zal me zeggen wat het zal worden. Voor nu vooral rustig blijven en leven van dag tot dag. Europa beter dan Suriname? Zal wel, maar een soviaal leven zoals ik in Suriname kan hebben zie ik me hier niet hebben. Ik ben al 5 keer geweest in Suriname. Daar lukt het me om een relatie te hebben. Hier in Europa wilt niemand me. Tenzij wat dikke vrouwen of andere die ik niet zie zitten. Suriname is anders. Een vtouw van daar is zo anders dan alle wijven hier.
 
Laatst bewerkt:
En als je nog jaren de tijd hebt kan je nu ook nog beginnen om hier wat extra taallessen te nemen. Volksuniversiteit - of nog beter bij een Spaanse senorita :cool:
De taal komt vanzelf wel als je daar zit en je gedwongen bent om het te gebruiken , ik heb verschillende cursussen Spaans gevolgd

Handig om een basis te leggen hoor ,maar wat ze er in de Dominicaanse republiek van bakken heeft net zoveel met Spaans te maken als wat ze in zuid Limburg lullen met Nederlands en dan klinkt het nog alsof ze het op 45 toeren afdraaien ook
Als ik daar ben kan ik nuchter eigenlijk alleen met mijn vriendin communiceren , als ik echter een paar flessen bier op heb begrijpt iedereen me
 
De taal is het probleem niet..
Als je in de beginfase gewoon ABS spreekt eventueel af en toe een keer 'Que?' oppert met een glimlach dan kom je een eind..
Ik heb het leren spreken in de jaren 90 toen ik in de Botlek op een put zat.. Gasten die daar in de staalconstructie zaten waren hoofdzakelijk Spanjaarden..
Meest gasten die laagopgeleid waren maar wel geweldig goed in hun vak..
Ik moest er dagelijks veel mee communiceren want ik had toen 4 metselaars bij die met die gasten samen moesten werken..
Nou dan spreek je binnen een maand basis Spaans..
Heb toen ook zo'n cursus gekocht van cassettebandjes die ik dan draaide in de auto als ik s'avonds naar huis reed.. De andere 3 gasten lagen meestal 100 meter uit de gate al te pitten toen.. Dus die hebben daar nooit veel van mee gekregen
Hetzelfde ooit ook in Duitsland met al de Polen en later Roemenen..
Exacte vakken waren het nooit voor me, hoe gek dat ook lijkt (tekening lezen juist wel..)maar blijkbaar ben ik wel goed met taal..
Je moet ook niet willen dat 'men' in HUN taal over JOU staat te lullen omdat ZIJ denken dat JIJ er niks van verstaat..
Dat moet je voor zijn.. Zou eigenlijk nog Arabisch moeten leren daarom.. Is tegenwoordig ook nogal handig
 
Ik persoonlijk zou voor Vietnam kiezen. Ben voor mijn werk in totaal zo'n 5 maanden in het voormalige Saigon (Ho Chi Minh City) geweest en dat beviel me prima. Klimaat en de levenswijze van de Vietnamees spreekt me erg aan. Je voelt je er al snel thuis en 'k had al heimwee op het vliegtuig naar huis.
In al die tijd geen loempia gezien overigens. :ROFLMAO:
 
dat idee heb ik in het algemeen ook wel een beetje
heb overal in mijn leven vroeger gewerkt in de bouw ..
veel in de Randstad gezeten in de jaren 90 ,ook een jaar in Solingen Duitsland..en heb familie in Belgie Antwerpen zitten..
ben zelf zuid/west Brabant..dus heb vanalles wel van dichtbij meegemaakt en nog..al moet ik zeggen dat oostbrabanders wel makkelijker in omgang zijn..
conclusie is ,dat je overal moeilijke mensen tussen hebt zitten..alswel aardig volk
ik herken inderdaad wel dat 'bravoure' van bijvoorbeeld een randstedeling...hebben altijd alles al gedaan of meegemaakt..als iets wit is ,is het zwart en niet wit
wil niet zeggen dat ze onaardig zijn of iets..ze hebben het denk ik van zichzelf niet in de gaten ..
west Duitsers hebben inderdaad geen humor..maar de term 'Deutsche Grundlichkeit' is ook niet voor niets ..nimmer ooit op een put zoveel structuur gezien als toen..en ook de gebruikte materialen waren top notch..
leek wel een militair regime toen..niemand kwam te laat ,alles was er in overvloed..en ging je s'avonds naar huis was alles opgeruimd
heb ik het over 1995/96 natuurlijk..volgens mij bouwden ze toen de beste machines,auto's,treinen etc..
nog steeds ben je in Japan 'de man' als je als zakenman een BMW Audi of Mercedes rijd ..
interactie was ook zakelijk, verder niks..weet een duitser altijd goed gescheiden te houden..vandaar dat ze prive dikwijls helemaal los gaan..
lees wel eens wat over sauna clubs en bare gangbang treffens ,die GGG feestjes etc..zie je hier minder..
belgen zijn over het algemeen wat rustiger..minder mondig..zeggen ook niet zo snel in je gezicht wat ze van je vinden..
zit wel veel verschil in generatie en of iemand van 'het stad' is of niet..
kinderen worden anders opgevoed ,iets strakker dan hier..ouderwetser misschien ook nog..zou bijna zeggen minder materialistisch dan hier..
basisvaardigheden worden ook meer aangeleerd
over Walen heb ik geen oordeel..dat deel van Belgie is nog steeds 1950 net na de oorlog..moet je doorheen rijden richting het zuiden verder niks..
de Aardennen zijn wel mooi..maar daar houd het mee op ook..:LOL:

Dit boek slaagt nagels met koppen:

waarom belgen gelijk hebben en nederlanders gelijk krijgen
 
Exacte vakken waren het nooit voor me, hoe gek dat ook lijkt (tekening lezen juist wel..)maar blijkbaar ben ik wel goed met taal..
Je moet ook niet willen dat 'men' in HUN taal over JOU staat te lullen omdat ZIJ denken dat JIJ er niks van verstaat..
Bij mij precies hetzelfde , wis en natuurkunde snapte ik geen bal van
Op de LTS vroeger bij de eerste de beste Engelse les moesten we een stukje vertalen , het stelde geen reet voor , ik had het met twee vingers in mijn neus binnen een paar minuten gedaan en toen ik opkeek zag ik dat de rest van de klas nog zat te zweten over de eerste alinea
Ik was vooral goed in vakken waarin geen droog brood te verdienen valt , Engels , geschiedenis en aardrijkskunde

Leuk als er een quiz op tv is hoor maar er is geen hond die je een vette baan aanbied omdat je in het Engels kan vertellen dat Ouagadougou de hoofdstad van Burkina Faso is , dus ik heb het ook altijd met mijn handen moeten verdienen

In mijn eerste jaar in de Dominicaanse republiek zat ik in de bus een praatje te maken in het Engels met een Dominicaan die toevallig die taal beheerste , er was een beetje een jolige stemming in die bus en die gozer vertelde ineens aan een paar meeluisterende medepassagiers in het Spaans dat hij in Sosua ( waar de reis heen ging) een hoop geld ging verdienen door als gids en vertaler op te treden voor Gringos zoals ik
Tot hilariteit van de rest van de bus vertelde ik hem in het Spaans dat hij dan wel een paar andere Gringos uit moest gaan zoeken want ik had nou net Spaans geleerd om niet van dergelijke types afhankelijk te zijn
 
Vergeet niet de politieke situatie in een land of ons land.
Een voorbeeld: het VK is uit de EU gegaan de Brexit. Een aantal van hun inwoners vaak welgestelde pensionado's woonde permanent in Spanje met een eigen huis. Na de Brexit waren ze geen EU inwoners meer en was de maximale verblijftijd 3 maanden op een toeristenvisum zeg maar. En moesten ze het land uit. Wel iets om rekening mee te houden als je ergens permanent wil gaan wonen.
 
Zeker ook waar. Ik ben gepensioneerd als ik dat niet was geweest had ik het ook niet gedaan. Socialezekerheid opbouwpensioen enz moet je ook rekening mee houden
We zijn in NL best verwend met veel.
 
Ik kan niet permanent verhuizen omwille van mijn situatie. Maar ik kan wel rond reizen en dat is het plan.

Waar ik zeker eens naartoe wil is malaga,sevillia, noorwegen of zweden voor het noorderlicht en mss thailand ooit.
 
Sinds dit jaar woonachtig in Spanje. In NL alles verkocht en voor vast naar Spanje verhuist. Heerlijk, het weer, het levens onderhoud, de rust.
In je eentje gegaan? Zit er de laatste tijd ook wel eens aan te denken…voor later.

Was je vooraf nog begonnen met Spaans te leren? Dat schijnt best te doen te zijn.…misschien moet ik maar alvast beginnen 🤣
 
In je eentje gegaan? Zit er de laatste tijd ook wel eens aan te denken…voor later.

Was je vooraf nog begonnen met Spaans te leren? Dat schijnt best te doen te zijn.…misschien moet ik maar alvast beginnen 🤣
Nee niet alleen en nee geen spaans geleerd. Spaans spreken maakt het allemaal wel simpeler. Engels ook maar bij de overheid of gem instanties spreken ze geen woord engels. Artsen en in ziekenhuizen ook niet dus leer spaans als je plannen hebt.
 
Vergeet niet de politieke situatie in een land of ons land.
Een voorbeeld: het VK is uit de EU gegaan de Brexit. Een aantal van hun inwoners vaak welgestelde pensionado's woonde permanent in Spanje met een eigen huis. Na de Brexit waren ze geen EU inwoners meer en was de maximale verblijftijd 3 maanden op een toeristenvisum zeg maar. En moesten ze het land uit. Wel iets om rekening mee te houden als je ergens permanent wil gaan wonen.
Er was wel een mogelijkheid om een permanente verblijfsvergunning aan te vragen. Tenminste in FR was dit zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan