In welk land kan je het beste je oude dag doorbrengen?

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Spanje niet, ik zag er filmpjes van. Waren ook mensen bij die voor de Brexit hadden gestemd. Wonen in het buitenland en mede door hun stem werden ze van inwoner van Spanje toerist van Spanje wat maar drie maanden per jaar mag.
 
Maar als falang kun je er niets zelf kopen. Dus je zal moeten huren, en ik heb begrepen dat dit niet goedkoop is. Rechtszekerheid is zeker een onderwerp (lees: corruptie).
En hoe zit dit met je AOW en het GAK buiten de EU?

Wat wandelen betreft heb je zeker gelijk.
Je AOW en pensioen wordt gewoon op je rekening gestort en jij gaat met je pinpas/creditcard naar de dichtstbijzijnde pin automaat en trekt het geld er uit. Simpel als wat.
als ik met pensioen ga verkoop ii alles en koop of een dikke auto met een dikke caravan of een dikke camper en dan woon ik in de winter ergens in zuid europa en in de zomer hier in den lande of ergens in noord europa. En mogeliljk het hele jaar door gezelschap van een leuk hondje.
 
Laatst bewerkt:
Je AOW en pensioen wordt gewoon op je rekening gestort en jij gaat met je pinpas/creditcard naar de dichtstbijzijnde pin automaat en trekt het geld er uit. Simpel als wat.
als ik met pensioen ga verkoop ii alles en koop of een dikke auto met een dikke caravan of een dikke camper en dan woon ik in de winter ergens in zuid europa en in de zomer hier in den lande of ergens in noord europa. En mogeliljk het hele jaar door gezelschap van een leuk hondje.
waarom niet het weer is beter het leven is goedkooper 😄
 
Ik heb het intussen wel gezien. Er zijn wat twitter accounts in omloop die het dagelijkse leven in europa laat zien. Je wordt er niet echt vrolijk van in hoeverre er hordes met migranten iedere dag weer komen en waar situaties ontstaan dat totaal niet veilig meer is. Ik heb sinds kort een zoontje (4 maand) en overwoog al langere tijd om te gaan verhuizen. Mijn interesse is gewekt in een eiland op de zee - wat ver klinkt maar dankzij relatief makkelijk vervoer met de boot of vliegtuig te bereiken is.

Het voordeel is natuurlijk de peace, ruimte om te ontwikkelen maar ook prachtig aanzicht als je je nest uit rolt, een kop koffie zet en heerlijk brok natuur voor je uit hebt om in wakker te worden. Het voelt goed wetende dat ik al die jaren een bepaalde visie of visioen over mijn toekomst heb gehad en daar nu de stappen toe zet om die te vervullen.

Alles valt op z'n plek zeg maar... En ik raadt of beveel iedereen ook aan die die ambitie of gedachtengang heeft om in het buitenland te willen of gaan wonen die stappen te zetten. De eerste paar drempels lijken lastig, of de eerste paar weken c.q maanden lijkt zwaar, maar als je eenmaal erover heen bent, er gaat een wereld van (vrijheid) voor je open.

De situatie vandaag de dag doe je weinig aan. Wilders behoort zich binnen de grenzen te stellen en eerdat je wat verandering ziet ben je wat jaren verder. Ik weet bijna wel zeker dat er hoe dan ook clashes zullen gaan volgen, of een WW3 uitbreekt aan de hand van of Ukraine of israel. Ik wil niet als een sitting duck maar gewoon nu leven.

advies geldt dan ook aan ieder ander. Pak die camper. Pak dat vliegtuig. pak de auto. Mijn ouders deden dat ook en genoten er zichtbaar van. Life is short.
 
@Vanderlindemedia
Als je voldoende geld hebt, is dit zeker het leven wat je kunt voeren.

Als je moet werken, en dit tegen het plaatselijk tarief, dan sta je net zo vroeg op als de mensen die daar gewoon leven, want je kunt niet pas om 11:00 op je werk verschijnen, en om 15:00 al naar huis (incl een lange lunchbreak van 12:00 tot 14:00).

Een eiland - maar welk eiland dan?

UK - Guernsey, Jersey, Man, Hebrides, Orkney: stuk voor stuk geweldig, maar slecht weer en weinig mogelijkheden voor onze hobby.

Spanje: Genoeg eilanden (Balearen, Canarische weilanden), maar meestal heel toeristisch. Wel vertier en hobbymogelijkheden, wel duurder en druk.

Portugal - Azoren, Madeira: Net als Spanje, minder druk, minder hobby

Frankrijk/Italie: Corsica, Sardinië : Now we're talking. Hoge levenskwaliteit, goed weer, rust. Hobby valt tegen.

Croatië: genoeg kleine eilanden, leuk, rust, weinig hobbymoeglijkheden.

Griekenland: Veel eilanden, rust, levensstandaard lager dan in West-Europa. Hobby eerder niet, behalve op een paar grote eilanden.

Cyprus, Malta: voor mij niet eerste keuze, Hobby op Malta niet aanwezig, Cyprus wel.

Caribische eilanden: Super weer, leuke dames (ook voor het hobby), lager kosten, maar ook lager levensstandaard dan in Europa. Hurricanes.

Azie: zie Caribische eilanden - geen hurricanes (wel af en toe taifoen).

Reunion/Mauritius: de beste keuze. Ontwikkeld - bijna Europa Standaard, stabiel, rust, super weer. Probleem is het hobby.

Probleem op bijna ieder eiland: je bent op een eiland :cool:
Als je er naar toe wilt, of weg wilt is het altijd boot of vliegtuig. Niet even in de auto stappen en een paar uur rijden. Zorgt er ook voor dat bijna alles duurder is. Internet is ook niet altijd even goed/snel.
 
Bali:
Best betaalbaar, goede levensstandaard... en veel keuze qua hobby!
Nadeel: kosten en kwaliteit van gezondheidszorg! Je hebt maar beter een goede verzekering + kredietkaart.
 
@Vanderlindemedia
Als je voldoende geld hebt, is dit zeker het leven wat je kunt voeren.

Als je moet werken, en dit tegen het plaatselijk tarief, dan sta je net zo vroeg op als de mensen die daar gewoon leven, want je kunt niet pas om 11:00 op je werk verschijnen, en om 15:00 al naar huis (incl een lange lunchbreak van 12:00 tot 14:00).

Een eiland - maar welk eiland dan?

UK - Guernsey, Jersey, Man, Hebrides, Orkney: stuk voor stuk geweldig, maar slecht weer en weinig mogelijkheden voor onze hobby.

Spanje: Genoeg eilanden (Balearen, Canarische weilanden), maar meestal heel toeristisch. Wel vertier en hobbymogelijkheden, wel duurder en druk.

Portugal - Azoren, Madeira: Net als Spanje, minder druk, minder hobby

Frankrijk/Italie: Corsica, Sardinië : Now we're talking. Hoge levenskwaliteit, goed weer, rust. Hobby valt tegen.

Croatië: genoeg kleine eilanden, leuk, rust, weinig hobbymoeglijkheden.

Griekenland: Veel eilanden, rust, levensstandaard lager dan in West-Europa. Hobby eerder niet, behalve op een paar grote eilanden.

Cyprus, Malta: voor mij niet eerste keuze, Hobby op Malta niet aanwezig, Cyprus wel.

Caribische eilanden: Super weer, leuke dames (ook voor het hobby), lager kosten, maar ook lager levensstandaard dan in Europa. Hurricanes.

Azie: zie Caribische eilanden - geen hurricanes (wel af en toe taifoen).

Reunion/Mauritius: de beste keuze. Ontwikkeld - bijna Europa Standaard, stabiel, rust, super weer. Probleem is het hobby.

Probleem op bijna ieder eiland: je bent op een eiland :cool:
Als je er naar toe wilt, of weg wilt is het altijd boot of vliegtuig. Niet even in de auto stappen en een paar uur rijden. Zorgt er ook voor dat bijna alles duurder is. Internet is ook niet altijd even goed/snel.
Als je met pensioen bent en je kan het betalen om rond te reizen kan je het zowel doen. Als je er lang genoeg kan blijven kan je vaak nog besparen.

Het is maar eens dat je naar spanje oost-europa of ergens anders reist dat je ziet hoe duur het hier is.
 
De harde realiteit is gewoon dat het gros van de Nederlanders zich niet elders zou kunnen redden
Ik heb het intussen wel gezien. Er zijn wat twitter accounts in omloop die het dagelijkse leven in europa laat zien. Je wordt er niet echt vrolijk van in hoeverre er hordes met migranten iedere dag weer komen en waar situaties ontstaan dat totaal niet veilig meer is. Ik heb sinds kort een zoontje (4 maand) en overwoog al langere tijd om te gaan verhuizen. Mijn interesse is gewekt in een eiland op de zee - wat ver klinkt maar dankzij relatief makkelijk vervoer met de boot of vliegtuig te bereiken is.

Het voordeel is natuurlijk de peace, ruimte om te ontwikkelen maar ook prachtig aanzicht als je je nest uit rolt, een kop koffie zet en heerlijk brok natuur voor je uit hebt om in wakker te worden. Het voelt goed wetende dat ik al die jaren een bepaalde visie of visioen over mijn toekomst heb gehad en daar nu de stappen toe zet om die te vervullen.

Alles valt op z'n plek zeg maar... En ik raadt of beveel iedereen ook aan die die ambitie of gedachtengang heeft om in het buitenland te willen of gaan wonen die stappen te zetten. De eerste paar drempels lijken lastig, of de eerste paar weken c.q maanden lijkt zwaar, maar als je eenmaal erover heen bent, er gaat een wereld van (vrijheid) voor je open.

De situatie vandaag de dag doe je weinig aan. Wilders behoort zich binnen de grenzen te stellen en eerdat je wat verandering ziet ben je wat jaren verder. Ik weet bijna wel zeker dat er hoe dan ook clashes zullen gaan volgen, of een WW3 uitbreekt aan de hand van of Ukraine of israel. Ik wil niet als een sitting duck maar gewoon nu leven.

advies geldt dan ook aan ieder ander. Pak die camper. Pak dat vliegtuig. pak de auto. Mijn ouders deden dat ook en genoten er zichtbaar van. Life is short.

Drempels voor veel mensen zijn dat ze in het buitenland geen inkomen kunnen genereren, stiekem toch wel erg afhankelijk zijn van hoe het in Nederland is geregeld en afstand nemen (letterlijk) van hun sociale kring.

Denk dat het voor de meeste mensen om verschillende redenen niet is weggelegd.
 
Als je met pensioen bent en je kan het betalen om rond te reizen kan je het zowel doen. Als je er lang genoeg kan blijven kan je vaak nog besparen.

Het is maar eens dat je naar spanje oost-europa of ergens anders reist dat je ziet hoe duur het hier is.
Niet iedereen heeft een goed pensioen, die mag blij zijn dat tegen die tijd alle rekeningen betaald kunnen worden.
 
Denk dat het voor de meeste mensen om verschillende redenen niet is weggelegd.

Klopt. En men vergeet ook vaak als je van land wisselt en je beroep daar moet gaan doen, je salaris of voorwaarden ook een stuk ongunstiger is.

Ik ben dan ook "gezegend" met de tijd van het heden - in waarin ik me als internet ondernemer remote vestigen kan met alle voordeel van dien.

Iemand zei me ooit ook toen ik verhuizen wou - je moet of geld hebben, of een goede baan c.q eigen zaak, anders sta je net zoals alle andere in de rij.

En echt mensen kunnen strugglen hier.. Als je denkt dat het in NL moeilijk was, heb je nog nooit echt een periode in zuid-europa meegemaakt denk ik dan.

@Vanderlindemedia


Probleem op bijna ieder eiland: je bent op een eiland :cool:
Als je er naar toe wilt, of weg wilt is het altijd boot of vliegtuig. Niet even in de auto stappen en een paar uur rijden. Zorgt er ook voor dat bijna alles duurder is. Internet is ook niet altijd even goed/snel.

Ik ga er in Jan een paar dagen verblijven - verkenning en vooral veel kut vragen stellen aan de plaatselijke bevolking. Maar als het bevalt dan is de keus snel gemaakt. Zijn genoeg hobby's die ik beoefenen kan.

Wil ook een eigen garage en een opknap project van een auto gaan doen. Classic Audi RS ofzo. Tja en eiland? Ik kan in theorie vanavond al in Nederland zijn als ik in de ochtend zou vertrekken. De prijzen zijn idd wel een stuk duurder - maar goed dat is een stukje priveledge waar je voor betaald als je op een eiland wilt zitten.

Ben ook heel benieuwd naar weersomstandigheden. Goede storm kan je dag verstieren zeg maar.
 
Ook niet te vergeten in verband met eilanden: (toekomstig) risico op overstromingen vanwege stijgende zeespiegel. Nu zijn er genoeg min of meer bergachtige eilanden, maar meestal bevinden zich de bewoonde gebieden toch voornamelijk dichtbij de kust, dus laag boven de zeespiegel. Hou daar best rekening mee als je ooit iets koopt op een eiland.

Maar ja, ook in Nederland is het wat dat betreft zeker niet overal veiliger. 😳 😳 (Ben zelf Vlaming)
 
Niet iedereen heeft een goed pensioen, die mag blij zijn dat tegen die tijd alle rekeningen betaald kunnen worden.
Dat weet ik ook in juni heb ik op de camping een duitser leren kennen en als hij stopte met werken kreeg hij 1000€ pensioen.

En 2019 heb ik duitse docu gezien over het sex tourisme. In de dominicaanse republiek. Hij is daar 3 duitsers tegen gekomen. Alle 3 waren ze met pensioen. In het gesprek vroeg hij waarom ze naar daar gingen zuiver voor de sex. Of meerdere redenen.

1 van de 3 zei tegen hem kijk ik heb een laag pensioen. Als ik in duitsland ben moet ik scharten om rond te komen. Word ik bekeken als een stuk vuil. Als ik hier ben voor een paar maanden per jaar verblijf bespaar ik. Het leven is hier goedkooper. Ik kan veel meer doen met mijn laag pensioen. Het is hier mooi weer, de mensen zijn vriendelijk, ik kom buiten en zie een palmboom en nu en dan ging hij naar een dame.

Hoe deed hij het zijn adress stond bij zijn broer. Zijn vaste rekeningen werden per domiciliëring betaald. Een paar maanden per jaar kwam hij terug voor zijn papieren, belastingen in orde te brengen. En voor de feestdagen.
 
Officieel als je meer dan 8 maanden buiten nl verblijf moet je je uitschrijven 8mnd hoeft niet aaneengesloten te zijn.
Dus pas op... voor aow gelden ook nog bepaalde regels voor langer verblijf buiten nl.
In spanje geld langer als 183 dagen verblijf betekent ingezetene.
Het lijkt allemaal simpel als ik hier boven lees maar is het niet
 
Volgens mij is zo'n AOW overdraagbaar, en niet de bedoeling dat je het in Land A ontvangt en in land B spendeert. Dan wordt je als het goed is confirm de standaard daar "gedowngrade". In USA is dat anders geregeld - volgens mij als je daar je AOW ontvangt kan je in een flink aantal landen datzelfde AOW oppeuzelen zonder gedoe.
 
Officieel als je meer dan 8 maanden buiten nl verblijf moet je je uitschrijven 8mnd hoeft niet aaneengesloten te zijn.
Dus pas op... voor aow gelden ook nog bepaalde regels voor langer verblijf buiten nl.
In spanje geld langer als 183 dagen verblijf betekent ingezetene.
Het lijkt allemaal simpel als ik hier boven lees maar is het niet
Als het over dat van ik gaat die mensen wonen daar niet vast e.
 
Klopt. En men vergeet ook vaak als je van land wisselt en je beroep daar moet gaan doen, je salaris of voorwaarden ook een stuk ongunstiger is.

Ik ben dan ook "gezegend" met de tijd van het heden - in waarin ik me als internet ondernemer remote vestigen kan met alle voordeel van dien.

Iemand zei me ooit ook toen ik verhuizen wou - je moet of geld hebben, of een goede baan c.q eigen zaak, anders sta je net zoals alle andere in de rij.

En echt mensen kunnen strugglen hier.. Als je denkt dat het in NL moeilijk was, heb je nog nooit echt een periode in zuid-europa meegemaakt denk ik dan.



Ik ga er in Jan een paar dagen verblijven - verkenning en vooral veel kut vragen stellen aan de plaatselijke bevolking. Maar als het bevalt dan is de keus snel gemaakt. Zijn genoeg hobby's die ik beoefenen kan.

Wil ook een eigen garage en een opknap project van een auto gaan doen. Classic Audi RS ofzo. Tja en eiland? Ik kan in theorie vanavond al in Nederland zijn als ik in de ochtend zou vertrekken. De prijzen zijn idd wel een stuk duurder - maar goed dat is een stukje priveledge waar je voor betaald als je op een eiland wilt zitten.

Ben ook heel benieuwd naar weersomstandigheden. Goede storm kan je dag verstieren zeg maar.
Dat ook nog. Dat is uit de vakantiemodus komen. In veel landen is het prima toeven als je er heen gaat op vakantie met een Nederlands salaris, maar is het een ander verhaal als je het met een lokaal salaris moet doen. Roemenië met een modaal Roemeens salaris is geen lolletje.

Je moet haast wel door je werkgever uitgezonden worden, daar een topbaan versieren of een eigen zaak die je vanaf daar kunt doen, maar met klanten die in landen zitten waar meer wordt betaald.

Op de meeste eilanden is een eilandeconomie en dus alles duur. Aruba of zo. Dat is niet goedkoop. Net zoals eilanden als de BVI, Cayman Islands, Bahamas en zo. Allemaal reteduur.
 
Als je op Bali woont... zit je ook niet echt in 'het paradijs' hoor!

Dat paradijs bestaat trouwens... Het heet Nirwana. Als je maar genoeg goede levens leidt... reïncarneer je tenslotte niet langer... maar kom je daar terecht! Zo geloven de balinezen toch. (volgens hun geloof dus!)

En... als toerist kan je dus ook enkele weken 'paradijs' kopen... zeker als je verblijft in een van de vele 5* resorts (grootste concentratie 5* resorts ter wereld!)

Maar... als je er dus woont, wel... De kinderen moeten naar school (en die is wéér opgeslagen!),ze hebben (weer) nieuwe kleren nodig, wanneer komt die tuinman nu? De auto moet naar de garage, het dak lekt... Shit! weer een aardbeving... en de scheuren in de muur waren maar net hersteld! Haha!

Maar... al bij al wel leuk natuurlijk. Je leert elke keer weer wat nieuws!
 
Heel triviaal maar ergens een huisje in de Beierse Alpen 😎😎 in de buurt van Oostenrijk
Kom al jaren in de streek en is een van de weinige plaatsen waar ik echt tot rust kan komen.

Of ergens iets in Toscane 😎😎 omgeving Florence

Helaas zit dit voor nu door omstandigheden niet in maar voor de toekomst wellicht 🤔😎
 
Laatst bewerkt:
Even op de site van de SVB geloerd. Indien je in een land gaat wonen waarmee nederland een sociaal verdrag heeft krijg je gewoon de AOW uitgekeerd. Ga je naar een land zonder verdrag, dan kan het wat lastiger zijn.
Ik heb voor de lol even gekeken of er een verdrag is met Thailand. Ja er is een verdrag. Dus kijk even op de site van het SVB en kijk naar je land van je keuze.
 
Indonesie - helemaal vergeten. Misschien omdat het een moslimland is - ook al is Bali anders.
Als je met pensioen bent en je kan het betalen om rond te reizen kan je het zowel doen. Als je er lang genoeg kan blijven kan je vaak nog besparen.

Het is maar eens dat je naar spanje oost-europa of ergens anders reist dat je ziet hoe duur het hier is.
Hoe wil je besparen, als je in NL nog een stekkie hebt? Er zijn altijd een aantal vaste lasten en die lopen ook door als je in het buitenalnd bent. Ja, eten en een paar andere zaken zijn goedkoper, maar dat gaat niet tegen de vaste lasten opwegen.
De harde realiteit is gewoon dat het gros van de Nederlanders zich niet elders zou kunnen redden
Zeg maar de meerderheid van "Ik Vertrek". Nooit een eigen zaak gehad, twee linker hander, nauwelijks geld op de bank en dan een bouwval kopen, opknappen en iets met horeca doen.

ALs je het in NL voor elkaar hebt, evt met een eigen zaak, dan zijn de kansen heel groot dat het ook in het buitenland lukt.

Neem daar twee belangrijke vaardigheden bij: aanpassingsvermogen (het is daar echt anders dan in NL) en taalvaardigheid (ze spreken er echt een andere taal). Met name het laatste is enorm belangrijk. Anders kom je op het niveau van de Turken en Marokkanern terecht, die naar 30 jaar nog steeds een tolk nodig hebben als ze iets met de overheid of een arts moeten doen.
Ik ben dan ook "gezegend" met de tijd van het heden - in waarin ik me als internet ondernemer remote vestigen kan met alle voordeel van dien.
Same here.
Ik ga er in Jan een paar dagen verblijven - verkenning en vooral veel kut vragen stellen aan de plaatselijke bevolking. Maar als het bevalt dan is de keus snel gemaakt. Zijn genoeg hobby's die ik beoefenen kan.
Kijk ook naar zaken zoals netwerken van expats. Vaak is dit een goede bron van zaken die je moet regelen, want ze hebben het allemaal zelf al een keer meegemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Hoe wil je besparen, als je in NL nog een stekkie hebt? Er zijn altijd een aantal vaste lasten en die lopen ook door als je in het buitenalnd bent. Ja, eten en een paar andere zaken zijn goedkoper, maar dat gaat niet tegen de vaste lasten opwegen.
als je huis afbetaald is. Maakt dat al veel. Als je in het buitenland zit verbruik je hier minder gas water en elektriciteit. En krijg je daar ook van terug.

Ik ben het niet zeker maar volgens mij kan je je huis ook tijdelijk verhuren via air bnb ofz.

als ik hier in belgië naar de lunch garden ging voor corona. Waren we daar 15€ per persoon kwijt. In krakau heb je een zoutmijn je kon daar voor 6€ per persoon gaan eten. In een soort lunch garden. In pak weg de efteling ga je niet veel eten voor 6€
 
zoiets ga ik dus in uitvoering brengen..
heb de laatste echt met veel mensen gesproken..en natuurlijk uitvoerig met mijn maat die al in Almeria woont..
tegen die tijd is mijn huis allang vrij..of ik neem er iets hypotheek op voor die tijd..
verkopen en vertrekken is ook zowat natuurlijk..
alles wat je verkoopt ben je kwijt zie je.. waarschijnlijk ga ik met 70/75 jaar nog wel vitaal zijn..
ik blijf gewoon sporten en gezond leven..
ik denk dat ik mijn huis hier gewoon houd ,en misschien zelf ook nog wel ingeschreven blijf..maar zogauw het Oktober word ik naar Spanje ga en daar blijf tot Mei ofzo .
misschien eerst daar wat huren en in de wintermaanden iets uit de grond stampen zelf..
enkel de grond kopen en in mijn eentje zetten, heb daar niemand bij nodig verder..want laten doen door Spanjaarden is een drama ,dan word een bungalow van 150m2 een tien jaren plan..
dus eigenlijk gewoon in de winter daar ,in de zomer (grotendeels)hier..zeker als je bejaard bent zit je ooit in Holland beter..qua zorg..
je zou ook in principe een jaar kunnen overslaan met terug naar Nederland komen ...
misschien een week of 2 om even de zaak thuis te luchten en wat onderhoud te plegen..
het gekke is dat je over bepaalde zaken, .op sites van de overheid niet veel wijzer word..
maar dat zal over 10 jaar wel weer anders zijn..
zou fijn zijn ,als ik dadelijk met mijn zaak stop ,dat box 3 niet helemaal kapot belast word ,zodat ik toch nog wel iets van een leuk inkomen heb..
zal waarschijnlijk in Spanje ook wel gewoon wat kluswerk gaan doen paar dagen per week..voor pensionados ,
het voordeel is dat je dan al weet hoe het daar werkt (of niet)..en de taal al machtig ben..
 
Wijlen mijn grootouders gingen in de jaren 80 jaarlijks overwinteren in Spanje. Ze huurde daar dan iets en in de lente kwamen ze dan terug. De aanleunwoning waar ze in NL woonden hielden ze dan aan. Die oudjes hadden het prima bekeken, toen.
 
Ik zal zelf even beginnen.

Voor mij is het Frankrijk. Eten, mensen, weer, cultuur, taal - allemaal prima. Ook binnen de EU, dus in principe geen problemen met oudedagsvoorzieningen, gezondheidszorg en ga zo maar door.

Ik heb er al een huis gekocht en ben er zo vaak mogelijk
Inderdaad.
Voor mij gaat er niks boven Frankrijk.
Ik werk er nu al 200 dagen per jaar en voel me soms zelfs reserve Fransman.
Staat dus hoog bovenaan m'n lijstje om heen te gaan; misschien zelfs wel eerder dan op m'n 65e.
 
zoiets ga ik dus in uitvoering brengen..
heb de laatste echt met veel mensen gesproken..en natuurlijk uitvoerig met mijn maat die al in Almeria woont..
tegen die tijd is mijn huis allang vrij..of ik neem er iets hypotheek op voor die tijd..
verkopen en vertrekken is ook zowat natuurlijk..
alles wat je verkoopt ben je kwijt zie je.. waarschijnlijk ga ik met 70/75 jaar nog wel vitaal zijn..
ik blijf gewoon sporten en gezond leven..
ik denk dat ik mijn huis hier gewoon houd ,en misschien zelf ook nog wel ingeschreven blijf..maar zogauw het Oktober word ik naar Spanje ga en daar blijf tot Mei ofzo .
misschien eerst daar wat huren en in de wintermaanden iets uit de grond stampen zelf..
enkel de grond kopen en in mijn eentje zetten, heb daar niemand bij nodig verder..want laten doen door Spanjaarden is een drama ,dan word een bungalow van 150m2 een tien jaren plan..
dus eigenlijk gewoon in de winter daar ,in de zomer (grotendeels)hier..zeker als je bejaard bent zit je ooit in Holland beter..qua zorg..
je zou ook in principe een jaar kunnen overslaan met terug naar Nederland komen ...
misschien een week of 2 om even de zaak thuis te luchten en wat onderhoud te plegen..
het gekke is dat je over bepaalde zaken, .op sites van de overheid niet veel wijzer word..
maar dat zal over 10 jaar wel weer anders zijn..
zou fijn zijn ,als ik dadelijk met mijn zaak stop ,dat box 3 niet helemaal kapot belast word ,zodat ik toch nog wel iets van een leuk inkomen heb..
zal waarschijnlijk in Spanje ook wel gewoon wat kluswerk gaan doen paar dagen per week..voor pensionados ,
het voordeel is dat je dan al weet hoe het daar werkt (of niet)..en de taal al machtig ben..
Wel op passen als je iets koopt in spanje of dat het wel legaal is.

Mijn ouders wouden ook een huis in de buurt van malaga kopen in de bergen. Ze gingen met een makelaar een huis gaan bekijken. Wat bleek als mijn vader dat huis wou kopen moest hij ook betalen voor stukken grond waar er andere huizen opstonden. Dus vroeg hij dus dan zijn die huizen die er opstaan ook van mij?

Nee nee zei de makelaar dat zijn huizen van spanjaarden. Dan werd mijn vader wantrouwig. Achter af kwam het uit die huizen stonden allemaal in bouwovertreding. Maar als je genoeg betaalde lieten ze je met rust. Voor zo lang je het niet te bont maakte.

mijn vader heeft uit eindelijk geen huis in spanje gekocht. Dat is in tussen al meer dan 20 jaar geleden het kan al veel veranderd zijn.
 
zoiets ga ik dus in uitvoering brengen..
heb de laatste echt met veel mensen gesproken..en natuurlijk uitvoerig met mijn maat die al in Almeria woont..
tegen die tijd is mijn huis allang vrij..of ik neem er iets hypotheek op voor die tijd..
verkopen en vertrekken is ook zowat natuurlijk..
alles wat je verkoopt ben je kwijt zie je.. waarschijnlijk ga ik met 70/75 jaar nog wel vitaal zijn..
ik blijf gewoon sporten en gezond leven..
ik denk dat ik mijn huis hier gewoon houd ,en misschien zelf ook nog wel ingeschreven blijf..maar zogauw het Oktober word ik naar Spanje ga en daar blijf tot Mei ofzo .
misschien eerst daar wat huren en in de wintermaanden iets uit de grond stampen zelf..
enkel de grond kopen en in mijn eentje zetten, heb daar niemand bij nodig verder..want laten doen door Spanjaarden is een drama ,dan word een bungalow van 150m2 een tien jaren plan..
dus eigenlijk gewoon in de winter daar ,in de zomer (grotendeels)hier..zeker als je bejaard bent zit je ooit in Holland beter..qua zorg..
je zou ook in principe een jaar kunnen overslaan met terug naar Nederland komen ...
misschien een week of 2 om even de zaak thuis te luchten en wat onderhoud te plegen..
het gekke is dat je over bepaalde zaken, .op sites van de overheid niet veel wijzer word..
maar dat zal over 10 jaar wel weer anders zijn..
zou fijn zijn ,als ik dadelijk met mijn zaak stop ,dat box 3 niet helemaal kapot belast word ,zodat ik toch nog wel iets van een leuk inkomen heb..
zal waarschijnlijk in Spanje ook wel gewoon wat kluswerk gaan doen paar dagen per week..voor pensionados ,
het voordeel is dat je dan al weet hoe het daar werkt (of niet)..en de taal al machtig ben..
Voordeel met Spanje is ook dat je erg goede én goedkope verbindingen hebt!
 
Wijlen mijn grootouders gingen in de jaren 80 jaarlijks overwinteren in Spanje. Ze huurde daar dan iets en in de lente kwamen ze dan terug. De aanleunwoning waar ze in NL woonden hielden ze dan aan. Die oudjes hadden het prima bekeken, toen.
op zich is het helemaal nog niet zo'n gek idee, voor een habbekrats huur je in de wintermaanden een appartement in Benidorm. Het weer is doorgaans beter dan hier, en er is een behoorlijke nederlandse enclave.
 
Er is voor mij wel een verschil tussen willen leven en voor de sex.

Om te leven denk ik spanje richting malaga,oostenrijk salzburg of in duitsland in de oude ddr

Voor de sex denk ik dan eerder aan thailand, filipijnen, de dominicaanse.
 
Terug
Bovenaan Onderaan