Stijgend aantal HIV diagnoses

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

SpeelseRuiter

Wandelaar
96
21/06/22
128
In België weliswaar
Terwijl de verkoop van Prep wel bijna verdubbeld is (op 3 jaar tijd)
Wordt er dan zoveel zonder condoom gedaan, nog meer dan Prep-slikkers, of wordt de Prep niet juist genomen?
Ook specifieke "groepen" die hogere HIV besmettingen hebben. Jonge hpmo mannen..en sub-saharaans Afrikaanse vrouwen. En die mannen dan niet of laten die zich niet testen?
Ik zou wel eens wat hypothesen wil lezen / horen over die cijfers.
En meer specifieke duiding. Zijn er wandelaars bij, swingers, tv's, monogame ... (of gaan we dan te zeer stigmatiseren?)
Hoe werden die besmettingen gevonden, toevallig of zijn het vooral mensen die groter risicogedrag vertonen en zich vrijwillig lieten screenen?
Zou het iets te maken hebben met minder frequent condoomgebruik?
Ik heb toch de indruk dat op gangbangs bijvoorbeeld, de vroegere evidentie van condooms te gebruiken er al niet meer bij is. Maar bon, daar hebben deze cijfers misschien niets mee te maken.
 
Laatst bewerkt:
Mijns inziens gaan de jonge homomannen iig al voor een stuk het feit zijn dat het een nieuwe generatie is die niet is opgegroeid met de grote anti-HIV campagnes van het verleden... tis niet meer zo in het nieuws, ze denken niet meer dat het zo'n risico is, en doen het dus sneller zonder condoom. De sub-Saharaans Afrikaanse vrouwen dat is dan weer niks nieuws, dat is ook gewoon een gebrek aan goeie opleiding wat hen parten speelt. In vele delen van Afrika is dat nog zeer gebrekkig, zeker ook op dat vlak.
 
ik kan hooguit een paar oorzaken bedenken,

- HIV/AIDS is uit de media verdwenen.
- De jongeren hebben de desastreuze jaren 80 en 90 niet bewust meegemaakt.
- de angst is verdwenen doordat er goede medicatie beschikbaar is
- Zonder condoom neuken lijkt weer norm te worden, ook veel sekswerkers bieden het tegenwoordig aan.
- In grote delen van Brussel is het net of je ergens in Afrika rondloopt en velen zijn de taal niet machtig waardoor campagnes niet aankomen. Omdat ze met zoveel zijn hoeven ze ook niet te integreren want ze zitten volledig in hun eigen cultuur bubbel.
- grote instroom uit landen met hoger HIV gehalte.
 
Bijzonder dat België zoveel meer nieuwe hiv-diagnoses heeft dan Nederland. Ik vraag me af of er een verschil is in beleid tussen beide landen. Het hebben van verschillende overheden helpt vast ook niet.

In Nederlands gaat het wel goed, hoewel er naar schatting ook in Nederland zo'n 1400 mensen rondlopen met besmettelijke hiv, maar het zelf niet weten. Deze mannen en vrouwen laten zich nooit testen. Testen blijft ontzettend belangrijk. Van DVP's wordt verwacht dat ze zich regelmatig laten testen, maar dat geldt ook voor klanten.

Nederlandse cijfers: https://www.soaaids.nl/nl/professionals/soas-seksuele-gezondheid/hiv-cijfers-in-nederland
 
In België weliswaar
Terwijl de verkoop van Prep wel bijna verdubbeld is (op 3 jaar tijd)
Wordt er dan zoveel zonder condoom gedaan, nog meer dan Prep-slikkers, of wordt de Prep niet juist genomen?
Ook specifieke "groepen" die hogere HIV besmettingen hebben. Jonge hpmo mannen..en sub-saharaans Afrikaanse vrouwen. En die mannen dan niet of laten die zich niet testen?
Ik zou wel eens wat hypothesen wil lezen / horen over die cijfers.
En meer specifieke duiding. Zijn er wandelaars bij, swingers, tv's, monogame ... (of gaan we dan te zeer stigmatiseren?)
Hoe werden die besmettingen gevonden, toevallig of zijn het vooral mensen die groter risicogedrag vertonen en zich vrijwillig lieten screenen?
Zou het iets te maken hebben met minder frequent condoomgebruik?
Ik heb toch de indruk dat op gangbangs bijvoorbeeld, de vroegere evidentie van condooms te gebruiken er al niet meer bij is. Maar bon, daar hebben deze cijfers misschien niets mee te maken.
Lijkt mij ook interessant. Zou je het onderzoek niet kunnen opvragen of navragen of dit publiekelijk word vrijgegeven?

Heel veel mensen weten niet wat PrEP/PEP is, de omvang van geen condoomgebruik is ontzettend groot en uit persoonlijke ervaring weet ik dat heel veel mannen, ook gewaarschuwde, zich niet willen laten testen.
 
Als je goed neemt wat is dan de kans
Er zijn meer persoonsafhankelijk evariabelen wat de kans beïnvloed. Je kunt geen getal noemen. Veel belangrijker dan PreP nemen is dat mensen zich regelmatig laten testen. Minstens 1 x per jaar, maar als je veel onbeschermde MSM contacten zou hebben is vaker testen verstandig. Een condoom beschermt zeer goed tegen hiv.
 
Ik heb ook het idee dat er over het algemeen makkelijker zonder condoom geneukt wordt. Ik heb al een paar gehad dat ik in swingersclubs op bijna aggressieve wijze heb moeten zeggen dat ik er eerst een condoom om ging doen, ook bij mensen die oud genoeg zijn om de grote schrik en campagnes nog meegemaakt te hebben. En dames zeggen steeds vaker op verontschuldigende toon dat neuken met condoom is, dat was 'vroeger' gewoon normaal. Geeft me geen goed gevoel want er is meer dan HIV wat je aan je snikkel kan krijgen. Is het bv realistisch om te denken dat je losse seks kan hebben zonder HPV te krijgen? Als ik de cijfers zie, moet bijna iedereen op dit forum het wel hebben (gehad).
 
Ik neuk nooit zonder condoom!
PZC kan wel maar bekijk ik op de moment zelf!
Ik heb een paar jaar terug 2 zonder geneukt, heel eerlijk ik was toen volledig niet geïnformeerd qua soa's of HIV. Laatste jaar gelukkig veel over opgezocht en mij ook regelmatig laten testen. Heb er niks aan overgehouden maar het kon wel zo zijn. Ik mag echt met geluk spreken…
 
Ik heb een paar jaar terug 2 zonder geneukt, heel eerlijk ik was toen volledig niet geïnformeerd qua soa's of HIV. Laatste jaar gelukkig veel over opgezocht en mij ook regelmatig laten testen. Heb er niks aan overgehouden maar het kon wel zo zijn. Ik mag echt met geluk spreken…
Geluk valt wel mee. De kans dat je een dame treft die besmet is en het over kan dragen is vrij klein. En zelfs dan is de kans dat je het via vaginale seks oploopt nog vrij klein.
 
Geluk valt wel mee. De kans dat je een dame treft die besmet is en het over kan dragen is vrij klein. En zelfs dan is de kans dat je het via vaginale seks oploopt nog vrij klein.
Nou, dat is beetje kort door de bocht.
Het is net een loterij: je kan jaren meespelen en nooit wat winen.
Maar je kan ook in één keer de hoofdprijs winnen.
Dus kans berekening is leuk maar statistiek is leuk zolang je niets hebt.
Heb jij het wel opgelopen dan kijk je er anders tegenaan.
 
Nou, dat is beetje kort door de bocht.
Het is net een loterij: je kan jaren meespelen en nooit wat winen.
Maar je kan ook in één keer de hoofdprijs winnen.
Dus kans berekening is leuk maar statistiek is leuk zolang je niets hebt.
Heb jij het wel opgelopen dan kijk je er anders tegenaan.
Ja, tuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat de kans erg klein is.
 
je weet het dus nooit zeker.
kansberekening heb je weinig aan.
veel heeft te maken met je weerstand, andere ziektes of net hersteld van griep.
dat heeft allemaal invloed op mogelijkheid tot wel of niet oplopen.
ieder maakt zijn afweging om het wel of niet bare te doen.
 
"geïmporteerde HIV", juist ja, want het eigen volk laat zich niet testen, van hen weet je dus niet wie het heeft zonder het zelf te weten.

Beetje domme opmerking.

Iedereen die voor welke reden dan ook een bloedafname moet laten doen voor gelijk welk bloedonderzoek (zelfs het meest simpele zoals een cholesterol bepaling), die wordt getest op HIV.

Niet bij elk onderzoek, maar als het => 6 maanden geleden is dat je bloed ooit op HIV getest is geweest.

Dat wordt nooit openlijk gezegd nee, maar het is op die manier dat 'de bevolking' wel in de gaten wordt gehouden wat betreft dat probleem.

En mensen die een operatie moeten ondergaan, EN waarvan geen gegevens bestaan die jonger zijn dan 6 maanden, daar wordt voor de operatie normaal ook een kleine afname gedaan voor controle.

Chirurgen en ander operatie personeel weet ook graag waar ze mee bezig zijn.

Het is dus al jaren een zeer fout idee dat men enkele HIV besmettingen vindt als mensen zich bewust laten testen.

Edit : voor de mensen die het blijven ontkennen : wordt het gedaan ? Zeer zeker. Kan er juridisch over gediscussieerd worden achteraf? Dat wel...

 
Laatst bewerkt:
Beetje domme opmerking.

Iedereen die voor welke reden dan ook een bloedafname moet laten doen voor gelijk welk bloedonderzoek (zelfs het meest simpele zoals een cholesterol bepaling), die wordt getest op HIV.

Niet bij elk onderzoek, maar als het => 6 maanden geleden is dat je bloed ooit op HIV getest is geweest.

Dat wordt nooit openlijk gezegd nee, maar het is op die manier dat 'de bevolking' wel in de gaten wordt gehouden wat betreft dat probleem.

En mensen die een operatie moeten ondergaan, EN waarvan geen gegevens bestaan die jonger zijn dan 6 maanden, daar wordt voor de operatie normaal ook een kleine afname gedaan voor controle.

Chirurgen en ander operatie personeel weet ook graag waar ze mee bezig zijn.

Het is dus al jaren een zeer fout idee dat men enkele HIV besmettingen vindt als mensen zich bewust laten testen.
In Nederland, en ik neem aan ook in België, wordt niemand getest op hiv zonder de toestemming van de patiënt. Vanuit infectiologisch oogpunt zou het misschien nuttig zijn, aangezien er mensen zijn die rondlopen met hiv zonder dit te weten, maar … nee, niemand wordt zonder toestemming of duidelijke indicatie getest op hiv. Ook niet stiekem.
 
Klopt helemaal: niemand wordt getest op Hiv bij bloedonderzoek.
Kan ook niet zomaar, vaak apart buisje voor nodig en ook apart inzet in laboratorium.
Zelfs chirurgen weten dat normaal gesproken ook niet en dat maakt ook niet uit: die werken altijd onder steriele omstandigheden.
Het idee dat men ons stiekem toch test leeft veel maar klopt totaal niet.
Bovendien kost het ook extra geld en als je er achter komt dan zijn ze nog strafbaar ook.
Dus totale onzin dat men je stiekem test, echt niet.
 
Beetje domme opmerking.

Iedereen die voor welke reden dan ook een bloedafname moet laten doen voor gelijk welk bloedonderzoek (zelfs het meest simpele zoals een cholesterol bepaling), die wordt getest op HIV.

Niet bij elk onderzoek, maar als het => 6 maanden geleden is dat je bloed ooit op HIV getest is geweest.

Dat wordt nooit openlijk gezegd nee, maar het is op die manier dat 'de bevolking' wel in de gaten wordt gehouden wat betreft dat probleem.

En mensen die een operatie moeten ondergaan, EN waarvan geen gegevens bestaan die jonger zijn dan 6 maanden, daar wordt voor de operatie normaal ook een kleine afname gedaan voor controle.

Chirurgen en ander operatie personeel weet ook graag waar ze mee bezig zijn.

Het is dus al jaren een zeer fout idee dat men enkele HIV besmettingen vindt als mensen zich bewust laten testen.
Dom? Ik denk het niet, omdat het puur racistische nonsens is: het verspreiden van ziekte koppelen aan migratie. Dat is waar ik het over heb. Jammer dat ik dat moet verduidelijken.
 
Laatst bewerkt:
Klopt helemaal: niemand wordt getest op Hiv bij bloedonderzoek.
Kan ook niet zomaar, vaak apart buisje voor nodig en ook apart inzet in laboratorium.
Zelfs chirurgen weten dat normaal gesproken ook niet en dat maakt ook niet uit: die werken altijd onder steriele omstandigheden.
Het idee dat men ons stiekem toch test leeft veel maar klopt totaal niet.
Bovendien kost het ook extra geld en als je er achter komt dan zijn ze nog strafbaar ook.
Dus totale onzin dat men je stiekem test, echt niet.

Het is geen onzin.

Ik had het jaren geleden al gehoord, en 2 jaar geleden eens langs mijn neus weg gevraagd op het ITG toen ik er nog eens een algehele controle vroeg.

Daar kreeg ik dus effectief de bevestiging dat er bij gewone routine onderzoeken inderdaad regelmatig op HIV getest wordt, ongeacht wat er gevraagd wordt.

Heb het op dezelfde manier ook langs mijn neus weg eens gevraagd aan mijn cardioloog, die bevestigde het ook maar had geen idee op welke basis men exact selecteerde.

En ik heb vorig jaar zelf nog 2x een ingreep moeten ondergaan, en daar ook eens langs mijn neus weg gevraagd, en ook daar gebeurde het werd bevestigd.

Mss zelf eens navragen ipv gewoon te ontkennen.

En er is trouwens GEEN enkele chirurg die blind iemand opereert. Bij een operatie van een HIV besmet persoon worden er immers extra, zeer strenge protocols gevolgd. En die protocols zijn er niet zomaar.

Ook mensen die bloed geven worden, uiteraard, op HIV en alles getest.
Dom, omdat het puur racistische nonsens is: het verspreiden van ziekte koppelen aan migratie. Dat is waar ik het over heb. Jammer dat ik dat moet verduidelijken.

Dus het feit dat migratie en het binnen brengen van bepaalde ziektes een gekend probleem is, is plots racisme?


Edit :

Domus medica over 'achter de rug' HIV testen : het wordt nog steeds gedaan, en terecht ook.

 
Laatst bewerkt:
Achterlijk en dom is het koppelen van migratie aan het verspreiden van ziektes. Dat is waar ik het over heb. Helaas is dat wél de ze grootste ziekte van deze tijd.
Het is geen onzin.

Ik had het jaren geleden al gehoord, en 2 jaar geleden eens langs mijn neus weg gevraagd op het ITG toen ik er nog eens een algehele controle vroeg.

Daar kreeg ik dus effectief de bevestiging dat er bij gewone routine onderzoeken inderdaad regelmatig op HIV getest wordt, ongeacht wat er gevraagd wordt.

Heb het op dezelfde manier ook langs mijn neus weg eens gevraagd aan mijn cardioloog, die bevestigde het ook maar had geen idee op welke basis men exact selecteerde.

En ik heb vorig jaar zelf nog 2x een ingreep moeten ondergaan, en daar ook eens langs mijn neus weg gevraagd, en ook daar gebeurde het werd bevestigd.

Mss zelf eens navragen ipv gewoon te ontkennen.

En er is trouwens GEEN enkele chirurg die blind iemand opereert. Bij een operatie van een HIV besmet persoon worden er immers extra, zeer strenge protocols gevolgd. En die protocols zijn er niet zomaar.

Ook mensen die bloed geven worden, uiteraard, op HIV en alles getest.


Dus het feit dat migratie en het binnen brengen van bepaalde ziektes een gekend probleem is, is plots racisme?


Edit :

Domus medica over 'achter de rug' HIV testen : het wordt nog steeds gedaan, en terecht ook.
Echt, dat is hatelijke nonsens die jij verkondigt. feiten door elkaar halen zodat ze die haatspraak als zouden migranten ziektes verspreiden, zogezegd wetenschappelijk zouden bevestigen. What's next? Gaan we ook weer j***n zien als ziekteverspreiders? want dat is net wat dit soort bullshit doet.

Over achter de rug testen: geloof je warempel zelf dat dit gebeurt en dat er al die tijd nog nooit iemand klacht zou ingediend hebben hieromtrent? Wat laat je je nog allemaal wijsmaken?
Als je bv bloed geeft is dat niet 'achter de rug testen'en dan geef je ook toestemming. Of denk je dan dat men het risico neemt fout bloed te bewaren. Maar in de hele context is dat nog helemaal iets anders dan stiekem testen zonder dat je het zou weten. Beetje ernstig blijven graag
 
Achterlijk en dom is het koppelen van migratie aan het verspreiden van ziektes. Dat is waar ik het over heb. Helaas is dat wél de ze grootste ziekte van deze tijd.

Echt, dat is hatelijke nonsens die jij verkondigt. feiten door elkaar halen zodat ze die haatspraak als zouden migranten ziektes verspreiden, zogezegd wetenschappelijk zouden bevestigen. What's next? Gaan we ook weer j***n zien als ziekteverspreiders? want dat is net wat dit soort bullshit doet.

Over achter de rug testen: geloof je warempel zelf dat dit gebeurt en dat er al die tijd nog nooit iemand klacht zou ingediend hebben hieromtrent? Wat laat je je nog allemaal wijsmaken?
Als je bv bloed geeft is dat niet 'achter de rug testen'en dan geef je ook toestemming. Of denk je dan dat men het risico neemt fout bloed te bewaren. Maar in de hele context is dat nog helemaal iets anders dan stiekem testen zonder dat je het zou weten. Beetje ernstig blijven graag

'migranten die ziektes verspreiden' is iets heel anders dan massale, ongecontroleerde import van mensen uit een deel van de wereld waar bepaalde ziektes of virale infecties veel voorkomen terwijl we die hier amper kennen, met alle mogelijke gevolgen van doen.

Of waar denkt u dat bijvoorbeeld schurft, de pest en andere 'oude problemen' plots weer vandaan komen de laatste jaren?

Dat is net hetzelfde als dat Australie geen intensieve (interne) controles van mensen, materiaal en goederen meer zou doen om hun eiland 'clean' te houden van dingen die bij hen niet voorkomen. En dat willen ze daar zo houden.

Sommige van jullie zijn gewoon absurd dom als je die realiteit niet kent of wil kennen...

En verder, als de Belgische vereniging van huisartsen er over schrijft en letterlijk toegeeft dat het wel degelijk wordt gedaan, dan ga jij het blijven ontkennen?

Blijf maar vooral verder in uw roze deug-bubbel leven... :rolleyes:

 
Nou, in Nederland wordt echt niet zomaar elke keer bij bloedafname getest op Hiv.
Ik werk zelf in onderzoek centrum van groot universitair ziekenhuis in Rotterdam.
Moet ook vaak bloed afnemen bij patiënten.
Als er al wordt getest op Hiv dan alleen na toestemming.
Een standaard operatie patiënt wordt niet getest op Hiv.
Er is ook bijna geen risico, dat is allang verleden tijd.
Een Hiv test kost geld en dat wordt niet zomaar gedaan.
Strafbaar ook als patiënt niet op hoogte is.
En wat schiet je ermee op?
Diagnose Hiv is allang geen taboe meer in ziekenhuizen.
Maar goed, Boobslover weet het beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan