Café IN DEN TEERLING, Aardestraat 14, 8900 Ieper

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

John-John

Stamgast
365
17/01/22
704
19
Op verleden woensdag, in de forum "Weg tussen Herentals en Lier", trok Deket onze aandacht naar "IN DEN TEERLING in Ieper.
Geïntrigeerd, keek ik op Google-Maps en las ik de reviews en ook de webresultaten. Zo, hier volgen eerst enkele foto's van Google-Maps :
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En tweede, hier volgt een artikel met de foto's erbij:
Gekopieerd en geplakt van deze webpagina:

https://kw.be/nieuws/samenleving/cafeklap-in-den-teerling-in-een-oude-ketel-is-het-best-soep-maken/


Kurt Vandemaele Reporter

22 september 2017, 07:31

Bijgewerkt op: : 26 november 2020, 14:26 5 min leestijd


Kurt Vandemaele op zoek naar de wijsheid in de kan.

Het regent pijpenstelen wanneer ik het station van Ieper verlaat. Met mijn jas over mijn hoofd haast ik me richting centrum en zonder goed uit te kijken, beland ik in de Nieuwstraat en in het eerste het beste café waar ik kan drogen. Het is het lot dat me binnenwerpt in 'Den Teerling'. "Ge zijt nat", zegt de vrouw achter de toog, terwijl ze de collectebussen voor de dierenbescherming uitstalt.

Thuis heeft ze een papegaai, verklapt ze me.

Dit is een 'café montant'. Dit is geen bordeel, maar een café met kamers.

Uit de jukebox schalt muziek van Ann Christy. 'Het kijken naar mensen, maakt me blij.' Precies wat ik kom doen. Ik plooi mijn laptop open en tik: 'Dat heet dan gelukkig zijn.' En terwijl mijn vingers over het toetsenbord glijden hoor ik de dame zeggen: "Een appel." Ze heeft het over mijn computer, maar zoals zij het zegt, klinkt het als een stuk fruit. "Aha, een kenner," zeg ik om het gesprek gaande te houden. Ze vertelt me dat ze ook nog een computer heeft gehad. "Zo'n grote," zegt ze. En ze strekt beide armen om uit te beelden hoe kolossaal het ding wel moet geweest zijn. "Ik ben te oud om te leren. Ik heb hem meegegeven met mijn dochter toen mijn man overleed. Hij heeft zich doodgedronken."

Een paar seconden later weet ik dat ze Danie heet en 69 is. Nieuwsgierig als ik ben, wil ik weten wat die blootprenten achter haar toog doen, en ik wijs naar de wulpse dames tegen de muur naast de droge worsten en het kruis van onzelieveheer. De geblondeerde, volslanke dame iets verderop heeft mijn vraag gehoord. "Zeg me niet dat je niet weet waar je zit hé?", reageert ze schaterend. Ze streelt met haar tong over haar lippen en vertelt over de kamers boven het café waar de vrouwen 'werken'. "Ben ik een bordeel beland?"

Het is soms in een oude ketel dat je de beste soep maakt.

Ik kijk om en zie geen neons tegen de ramen. Danie schudt van neen: "Je kunt hier biljarten, of er zijn er die komen om te kaarten, of simpelweg om een biertje te drinken. Een pint kost hier maar 1,40 euro. Maar er zijn inderdaad ook mannen die naar boven gaan." Eén van de heren aan de toog legt uit dat je vroeger meer van die zaken had. Dat was een 'café montant'. "Dit is geen bordeel, maar een café met kamers." Danie knikt. "Beneden kan je wat drinken met de meisjes, en boven zijn er meisjes die euh… met mannen…" Ik mag de ontbrekende woorden zelf invullen.

Iemand haalt zijn smartphone boven en laat foto's zien: "Pas op, er zitten soms mooie. Kijk. Maar het klopt, hier wat verder, daar is de marchandise beter." Niet iedereen is het hiermee eens:: "Het is soms in een oude ketel dat je de beste soep maakt."

Danie heeft de opmerking gehoord. "Ik ben op zoek naar vers bloed," zegt ze. "Kan ik via jou geen oproep doen? Meisjes gevraagd om te drinken met de klanten." Intussen druppelen de klanten binnen. De meesten gewoon om eentje te drinken.

Brussel Noord? Ge moet daar ogen op je gat hebben.

Willy, een oude man die na het overlijden van zijn vrouw alleen is, zit hier om thuis niet alleen te moeten zitten. Of hij soms een meisje consumeert, wil ik weten. "Dat is mijn ding niet," zegt hij. "Iedereen doet daarvan wat hij wil, maar ik ben geen zo'n mens." Er zijn ook praktische bezwaren. Hij zou waarschijnlijk niet eens meer boven geraken. "t Is een Oere', klinkt het intussen uit de jukebox. Preuteleute zingt het op de tonen van Leonard Cohens 'Alleluia'.

Aan één van de muren hangen sjaals van Club Brugge. "Mogen die van Anderlecht dan niet naar boven?' vraag ik. "Weiler wel," schatert een man. "Nu wel. En Yves Vanderhaeghe mag mee." Hilariteit. En verhalen. André zegt dat hij liever de trein neemt naar de Brussel Noord. "Dan betaal je al 20 euro voor het vervoer," sneert Danie. "Ik heb bij de spoorwegen gewerkt, dat weet je toch," spreekt hij haar tegen. "En de hoeren daar zijn jonger en goedkoper." Danie schudt van neen: "Maar ge kunt er niemand vertrouwen. Ge moet daar ogen op je gat hebben."

Ze hebben me berecht. Maar ik heb me er door gevochten.

En dan komt Andy Beghein binnen. Een mooie man met heldere blauwe ogen die stamgast is 1989. "Sinds mijn accident", zegt ie. "Mijn zus en ik kwamen met de wagen van de mis. Een klapband. Mijn ouders waren net vertrokken naar Lourdes en toen ze daar aankwamen, kregen ze te horen dat ze zo snel mogelijk terug naar huis moesten. Hun dochter van 22 was overleden en hun zoon van 19 lag op sterven. Ze hebben me berecht. Maar ik heb gevochten. Ik ben 100 procent invalide. Ik kan leven van mijn uitkering, maar ik wou werken. Ik heb getraind tot ik weer meekon. Ik mank wat en doordat ik door de klap van het accident mijn tong had ingeslikt, hebben ze een gat in mijn strottenhoofd moeten maken. Sindsdien klinkt mijn stem wat raar. Mensen mijden me. Ze zien me als een rare. Dat doet pijn. Maar hier kan ik mezelf zijn."

Of hoe je tederheid en menselijke warmte soms op de meeste ongewone plekken aantreft. Was ik van Ieper, ik wierp me vaker naar 'De Teerling'.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, Deket schreef in post nr 373 op verleden woensdag :

" Jij hebt in Ieper 2 cafés met dit concept. Du Nord en den Teerling.
Hoe de situatie er momenteel is weet ik niet omdat ik al een tijd Ieper niet meer bezocht
Nochtans, een heel mooi stadje, zeker wanneer je een fascinatie hebt voor geschiedenis"

------------------------

Volgens Google-Maps, bestaat Café Du Nord niet meer.

-------------------------------------------

Max 10 foto's per post zei het systeem van GirlsReview !

Zo, en hier zijn de laatste foto's van In Den Teerling, door Kurt Vandemaele :
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de grensstreken misschien wel maar in het calvinistische gebied waar ik woon is de combinatie van een bruine kroeg en een bordeel ondenkbaar
Sterker nog , als je vroeger gewoon naar een kroeg ging werd je al scheef aangekeken
Ja, heb het dan over de grensstreken inderdaad.

Heel vroeger stonden er ook dames langs de weg tussen Tilburg en Den Bosch bijvoorbeeld.
 
Ja Baltazar. In de naaste omgeving van De Teerling heb je nog het Nordje. Bij Krisje. Let wel, het is al een tijdje dat ik daar ben geweest. Op het eerste zicht een wat bruine café, vol met stamgasten. Doch er zijn wel enkele meisjes die "de trap" doen met de klanten. Veelal oude banale vrouwen, maar er steken wel enkele meisjes bovenuit. Die het doen om vervolgens het nabijgelegen park op te zoeken, om hun drugs te kopen en te consumeren.
 
Ja Baltazar. In de naaste omgeving van De Teerling heb je nog het Nordje. Bij Krisje. Let wel, het is al een tijdje dat ik daar ben geweest. Op het eerste zicht een wat bruine café, vol met stamgasten. Doch er zijn wel enkele meisjes die "de trap" doen met de klanten. Veelal oude banale vrouwen, maar er steken wel enkele meisjes bovenuit. Die het doen om vervolgens het nabijgelegen park op te zoeken, om hun drugs te kopen en te consumeren.
Klinkt als een marginale toestand.
 
Nee, als je je gading niet vindt gaan de meisjes weg van je, en proberen het bij een andere. En die ontschuldigen look van ze: soms van om te snoepen. Met korte rokjes en zo. Doch, zoals eerder vermeld: ik bezocht dit kleine cafétje voor het laatst 5 jaar geleden.
 
De cafeeigenaar is een sympathieke man maar indeed supporter van Club Brugge,; nobody is perfect. De bezoeker zei het treffend : verder heb je een bordeel met jonge mooie vrouwen. Waarschijnlijk bedoelde men hier de Mystiek. In de Polenlaan. Een ander bordeel bestaat er niet in Ieper. Nu is die zaak van naam en eigenaar veranderen. Maar de vorige baas is een hevige Anderlechtsupporter. En dus jonge mooie vrouwen in zijn club. Symboliek?
 
Ieper krijgt wegens zijn historische context veel bezoekers. Vooral Britten
Door W0 1 blijkt Ieper internationaal bekend
Ik weet dat er verschrikkelijk gevochten is natuurlijk, maar komt daar meer dan een eeuw later nog publiek op af dan ? En dan nog lijkt het me dat het voornamelijk geen volk is dat kroegen van bedenkelijk niveau afschuimt en drugs consumeert in openbare parken , in ieder geval niet op grote schaal
Maar de vorige baas is een hevige Anderlechtsupporter. En dus jonge mooie vrouwen in zijn club. Symboliek?
Ik ben geen groot kenner van het Belgische clubvoetbal maar symboliseert Anderlecht niet juist vergane glorie ? Ze halen elk jaar op hun tandvlees de play offs net wel of net niet en als ze Europees voetbal halen vliegen ze er uit zo gauw ze een tegenstander treffen die niet uit Luxemburg of Albanië komt

Als ik die club al met een vrouw zou associëren zou het met een platinablonde golddigger zijn die die patserige suikeroom van ze helemaal leeg trekt in ruil voor een blowjob op zijn tijd
 
Ik weet dat er verschrikkelijk gevochten is natuurlijk, maar komt daar meer dan een eeuw later nog publiek op af dan ? En dan nog lijkt het me dat het voornamelijk geen volk is dat kroegen van bedenkelijk niveau afschuimt en drugs consumeert in openbare parken , in ieder geval niet op grote schaal
Ieper is een mooie, weliswaar gereconstrueerde, stad en de moeite waard, zeker de Last Post dagelijks is indrukwekkend en als je de streek bezoekt, zeker Tyne Cot niet vergeten.
De Groote oorlog is zeker nog niet vergeten, hier niet en ook op de Franse slagvelden niet.
Bezoek zeker Verdun en Vimy Ridge, indrukwekkend.
Persoonlijk vind ik dat Geschiedenis ondergewaardeerd is, zodoende blijft de mensheid maar dezelfde fouten herhalen. De mensheid, een foutje van de natuur....
 
Ieper is een mooie, weliswaar gereconstrueerde, stad en de moeite waard, zeker de Last Post dagelijks is indrukwekkend en als je de streek bezoekt, zeker Tyne Cot niet vergeten.
De Groote oorlog is zeker nog niet vergeten, hier niet en ook op de Franse slagvelden niet.
Bezoek zeker Verdun en Vimy Ridge, indrukwekkend.
Persoonlijk vind ik dat Geschiedenis ondergewaardeerd is, zodoende blijft de mensheid maar dezelfde fouten herhalen. De mensheid, een foutje van de natuur....
Hoewel Nederland zich niet gekwalificeerd had voor de eerste wereldoorlog heeft dat conflict me toch altijd geïnteresseerd , als kind ben ik met mijn ouders op vakantie geweest in Frankrijk en zeker in het noorden kon je daar niet om heen overal trof je soldatenkerkhoven aan en in ieder dorp of gehucht was wel een monument
In Verdun zijn we bij een enorm mausoleum geweest wat diepe indruk op me gemaakt heeft en toen een paar jaar terug het youtube kanaal the great war in real time 4 jaar lang iedere week verslag deed van het verloop van die oorlog 100 jaar na dato heb ik geen aflevering overgeslagen
Ik mag dus wel zeggen dat ik aardig op de hoogte ben van het verloop van die oorlog en dus ook van de verschrikkingen in Ieper en omgeving

Ik heb ergens op internet nog iets gezien over het enorme schilderij wat daarvan gemaakt is ( is dat het ijzerpanorama ? ) waarop van de stad zo te zien weinig of niets meer heel is
Een jaar of twee geleden stelde mijn broer voor om de streek te bezoeken maar corona gooide roet in het eten helaas

Ik weet dus wel het één en ander van de geschiedenis af maar aangezien de laatste soldaat die er persoonlijk nog gevochten heeft al wel een paar jaar dood moet zijn en ik me niet voor kan stellen dat het toerisme daar van type's als ik en mijn broer rond kan komen dacht ik eigenlijk dat het wel een beetje een aflopende zaak zou zijn

Ik mag Belgen graag een beetje verbaal tegen de schenen schoppen af en toe maar ik kom er graag en voel me er prima thuis , het is allemaal net wat gemoedelijker en gezelliger als hier in Nederland

Alleen als het om voetbal of wielrennen gaat zijn jullie onuitstaanbaar , maar als ik ooit tijd en gelegenheid heb zou ik graag Ieper bezoeken en ik hoop dat de Teerling dan nog in bedrijf is
 
Ieper en omstreken was tot voor kort een verplichte schoolreis voor de Britse kinderen. Sinds enkele jaren is die verplichting er niet meer maar toch blijven veel Engelse scholen Ieper als schoolreisbestemming aanhouden. Verder kan je stellen dat het herdenkingsjaar 2018 terug de nodige toeristen bracht en dat deze bezoekersgolf nog niet echt geluwd is.

Velen bezoeken er nog jaarlijks hun vader, grootvader of overgrootvader…

Ter info: De laatste veteraan die daadwerkelijk in de Eerste Wereldoorlog heeft meegevochten was Claude Choules. Hij overleed op 5 mei 2011 op 110-jarige leeftijd. Officieel was echter Florence Green, die op 4 februari 2012 op eveneens 110-jarige leeftijd overleed, de laatste veteraan (zij werkte als serveerster voor de officieren).
 
WWI waar veel Vlaamse jongens gesneuveld zijn omdat ze de in het Frans gegeven bevelen niet verstonden....
De Franse , Britse , Duitse ,Russische , Turkse en Oostenrijkse soldaten verstonden hun bevelen maar al te goed en die sneuvelden ook bij bosjes
Het leven van een gewone uit het arbeidersmilieu afkomstige zandhaas was gewoon geen cent waard in die tijd voor de veldmaarschalken die 50 km achter het front in een luxe chateau over landkaarten heen gebogen de regie in handen dachten te hebben

Voor de eerste wereldoorlog had België een grotere bevolking dan Nederland , de stagnatie in het aantal jonge vruchtbare mannen wat als het niet sneuvelde of ernstig gewond raakte in ieder geval een jaar of 4 lang weg was van hun gezin of verloofde heeft de natuurlijke bevolkingsaanwas een jaar of 20 teruggezet en die is als men naar Nederland kijkt nooit meer ingehaald

Maar goed we zitten hier op een prostitutieforum , stel dat ik er in slaag mijn broer nog een keer uit zijn luie stoel te schoppen en de westhoek een paar dagen te bezoeken waar zou het dan verstandig zijn mijn hoofdkwartier te vestigen ? Ik zat zelf aan Kortrijk te denken , aangezien het een redelijk grote plaats is waar vast nog wel wat te beleven valt , niet te ver weg lijkt en zelf ook de nodige historische bezienswaardigheden heeft voor het geval het kloteweer is en de wo1 experience op het gebied van door de modder heen kruipen een beetje te realistisch dreigt te worden
 
Ik zat zelf aan Kortrijk te denken , aangezien het een redelijk grote plaats is waar vast nog wel wat te beleven valt , niet te ver weg lijkt en zelf ook de nodige historische bezienswaardigheden heeft voor het geval het kloteweer is en de wo1 experience op het gebied van door de modder heen kruipen een beetje te realistisch dreigt te worden
@ome aad In café Den Teerling zal je wel kunnen douchen hoop ik, indien jullie met slijk besmeurd het etablissement betreden... ;)
 
WWI waar veel Vlaamse jongens gesneuveld zijn omdat ze de in het Frans gegeven bevelen niet verstonden....
De Vlamingen hadden in die periode zeker veel recht om te klagen (denk idd aan het legendarische "Et pour les flamands la même chose"), maar jouw bewering is te kort door de bocht.

@ome aad Kortrijk heeft ook het voordeel dat Lille (Rijsel) dichtbij ligt, moest je daar nog niet geweest zijn. Met Dreamgirls zit er ook een degelijk privéhuis.
 
Laatst bewerkt:
De Vlamingen hadden in die periode zeker veel recht om te klagen (denk idd aan het legendarische "Et pour les flamands la même chose"), maar jouw bewering is te kort door de bocht.

@diewanderer Veel onderzoek is er dan toch niet achter gedaan, buiten dit artikel is er weinig te vinden op Google.... Mijn grootvader heeft nooit over Den groote oorlog gesproken, doch zijn 8 frontstrepen getuigen van een lange aanwezigheid aan het front.
 
Laatst bewerkt:
De Franse , Britse , Duitse ,Russische , Turkse en Oostenrijkse soldaten verstonden hun bevelen maar al te goed en die sneuvelden ook bij bosjes
Het leven van een gewone uit het arbeidersmilieu afkomstige zandhaas was gewoon geen cent waard in die tijd voor de veldmaarschalken die 50 km achter het front in een luxe chateau over landkaarten heen gebogen de regie in handen dachten te hebben

Voor de eerste wereldoorlog had België een grotere bevolking dan Nederland , de stagnatie in het aantal jonge vruchtbare mannen wat als het niet sneuvelde of ernstig gewond raakte in ieder geval een jaar of 4 lang weg was van hun gezin of verloofde heeft de natuurlijke bevolkingsaanwas een jaar of 20 teruggezet en die is als men naar Nederland kijkt nooit meer ingehaald

Maar goed we zitten hier op een prostitutieforum , stel dat ik er in slaag mijn broer nog een keer uit zijn luie stoel te schoppen en de westhoek een paar dagen te bezoeken waar zou het dan verstandig zijn mijn hoofdkwartier te vestigen ? Ik zat zelf aan Kortrijk te denken , aangezien het een redelijk grote plaats is waar vast nog wel wat te beleven valt , niet te ver weg lijkt en zelf ook de nodige historische bezienswaardigheden heeft voor het geval het kloteweer is en de wo1 experience op het gebied van door de modder heen kruipen een beetje te realistisch dreigt te worden
Waarom niet Ieper zelf? In het centrum van de stad zelfs? Musea, horeca en wandelen op de vesten… en in de buurt meer dan genoeg places of interest: passendaele, hill66, Mesen, diksmuide en ga zo maar door..'
 
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan