Discriminatie of gewoon een voorkeur?

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Ja, net zoals een dame, blanke of gele mannen kan weigeren.

Nogmaals om andere redenen dan "huidskleur", zij weigert ongeacht de huidskleur van de man.

Maar op basis van haar ervaringen uit het verleden, tenminste zo zie ik het.
... Ja maar als ze door die ervaringen uit het verleden een bepaalde huidskleur gaat weigeren dan gaat het uiteindelijk toch wel degelijk om die huidskleur?
 
Ja, natuurlijk maakt dat wel uit.
Het ene woord kan in de ene taal en/of land als beledigend worden ervaren, en in de andere taal en/of land niet.
Ik denk het niet, maar misschien dat in België het woord 'neger' volkomen acceptabel is.
Mag ook niet je moet eigenlijk zwarte of kleurling zeggen ik heb vrienden die uit afrika komen en ze hebben liever dat je neger zegt dan zwarte
 
Een winkel kan dat niet doen wat een dvp doet omdat een winkeleigenaar ook minder kwetsbaar is, een dvp doet seksuele handelingen en is daardoor veel kwetsbaarder, dat een gedeelte van onze allochtone medemensen zich niet kunnen gedragen bij een dvp is niet de schuld van de dvp, dat ze daarom ervoor kiest deze mensen te weigeren is logisch
 
Een winkel kan dat niet doen wat een dvp doet omdat een winkeleigenaar ook minder kwetsbaar is, een dvp doet seksuele handelingen en is daardoor veel kwetsbaarder, dat een gedeelte van onze allochtone medemensen zich niet kunnen gedragen bij een dvp is niet de schuld van de dvp
Een DVP mag een klant te allen tijde weigeren en daarvoor hoeft ze ook helemaal geen reden voor te geven.
Doet ze dat echter wel, dan mag die reden niet tegen de (grond)wet zijn.

Zoals ik al eerder heb gezegd: dit is een theoretisch juridische discussie. Niemand zal een DVP aanklagen omdat ze racistisch is.
 
@Ice die snap ik maar ben ik het dus NIET mee eens.
Zijn ook andere kwetsbare beroepsgroepen die hier echt niet mee wegkomen. Daarnaast is niet elke donkere man slecht of elke Marokkaan. Maar die worden wel over 1 kam geschoren.

Stel nou dat ik een nier kan afstaan maar op laatste moment nee zeg omdat de nier gaat naar een donkere man? Geen idee of dat mag?
 
Goede vraag,
Ik denk het eigenlijk wel omdat dit volledig je persoonlijke levenssfeer is.
Dat is (sexuele) dienstverlening niet.
Maar een jurist mag me graag corrigeren.
Nu we toch bezig zijn met goede vragen omtrent discriminatie. Mag je een HIV-positief iemand weigeren? Of een 96-jarige? Of iemand van hetzelfde geslacht? Of iemand die door ziekte aan zijn bed gekluisterd is? Of iemand die 390 kilo weegt? Mag je je buurman weigeren? Of je vroegere leraar van de middelbare school?
 
Een DVP mag een klant te allen tijde weigeren en daarvoor hoeft ze ook helemaal geen reden voor te geven.
Doet ze dat echter wel, dan mag die reden niet tegen de (grond)wet zijn.
Daar zit inderdaad de crux van de hele discussie: zonder opgaaf van redenen, anders ben wettelijk gezien strafbaar, maar niemand zal daar ooit werk van maken.
 
Nu we toch bezig zijn met goede vragen omtrent discriminatie. Mag je een HIV-positief iemand weigeren?
Ja want dit heeft te maken met lichamelijk integriteit

Of een 96-jarige?
In theorie niet als groep wel als individu
Of iemand van hetzelfde geslacht?
Ja want kan slaan op je sexuele orientatie?
Of iemand die door ziekte aan zijn bed gekluisterd is?
Ja want dit is op persoon en niet op GROEP.
Of iemand die 390 kilo weegt?
Fatshaming?

Mag je je buurman weigeren? Of je vroegere leraar van de middelbare school?
Ja want beide zijn individuen en niet hele bevolkingsgroepen
 
Ja, maar ook prostituees dienen zich aan de wet te houden en zeker aan artikel 1 van de grondwet.
Zo mogen formeel simpelweg geen klant weigeren op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook (ik citeer even artikel 1).
Doen ze dit wel, dan zijn ze strafbaar. Zo simpel is het.

Maar dat betekent uiteraard niet dat prostituees geen klanten mogen weigeren. Dat mogen ze wel, maar (hoe hypocriet dat ook moge klinken), ze mogen daarvoor geen reden aangeven die strafbaar is.
Ja dat betwijfel ik dus ten zeerste.

Een prostituee heeft vrijheid over haar eigen lichaam, en kan op geen enkele manier verplicht hier dingen mee te doen die zij niet wil (artikel 10 van de grondwet). Dit betekent dus dat zij mannen mag weigeren om iedere reden die zij maar wil dus ook op basis van huidskleur, geloof, afkomst etc.

Misschien dat een prive huis of raambordeel een klant niet mag weigeren op basis van artikel 1, maar een prostituee mag dit absoluut wel. Net zo goed als dat jij en ik seksuele partners mogen weigeren op deze gronden. Het gegeven dat er voor de seks betaald wordt maakt hierin geen enkel verschil.
 
@Ice die snap ik maar ben ik het dus NIET mee eens.
Zijn ook andere kwetsbare beroepsgroepen die hier echt niet mee wegkomen. Daarnaast is niet elke donkere man slecht of elke Marokkaan. Maar die worden wel over 1 kam geschoren.

Stel nou dat ik een nier kan afstaan maar op laatste moment nee zeg omdat de nier gaat naar een donkere man? Geen idee of dat mag?
Er zijn ook dvp die bepaalde leeftijden weigeren of zoals ik eerder zei een week niet gedouched hebben
 
Ja dat betwijfel ik dus ten zeerste.

Een prostituee heeft vrijheid over haar eigen lichaam, en kan op geen enkele manier verplicht hier dingen mee te doen die zij niet wil (artikel 10 van de grondwet). Dit betekent dus dat zij mannen mag weigeren om iedere reden die zij maar wil dus ook op basis van huidskleur, geloof, afkomst etc.

Misschien dat een prive huis of raambordeel een klant niet mag weigeren op basis van artikel 1, maar een prostituee mag dit absoluut wel. Net zo goed als dat jij en ik seksuele partners mogen weigeren op deze gronden. Het gegeven dat er voor de seks betaald wordt maakt hierin geen enkel verschil.
Ik ben geen jurist, dus laat me graag corrigeren.
Maar in dit geval geldt volgens mij wel degelijk artikel 1.
De DVP biedt een zakelijke dienstverlening aan en mag dan niet expliciet mensen uitsluiten op grond van artikel 1.
De vrijheid van haar lichaam is gewaarborgd omdat ze simpelweg klanten kan weigeren zonder opgaaf van redenen of redenen die niet tegen de wet zijn.
Zoals ik al eerder heb gesteld: dit lijkt me vooral een theoretische discussie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan