Omdat na zoveel jaar samenstellingen van gezinnen, huishoudens daar, leefpatronen etc veranderen. En een deel toch auto s zal nodig hebben. Daarnaast moet die wijk en mensen ook bezocht worden door anderen zoals vrienden, hulpverleners, kenissen, familie etc en die moeten dan ook zonder auto komen? Aan de rand gaan parkeren en dan verder reizen naar het adres? Wat een gedoe. Hoe wil je op termijn een sociaal leven daar in stand houden?? Gaan die kinderen ook voor een leven zonder auto kiezen als ze 18 zijn? Dan zitten ze dus vast aan de keuze van hun ouders?
Zie een soort van Bijlmerfiasco voor me. Verschil tussen ambtenaren met plan achter de tekentafel en de realistische wereld met mensen die allemaal anders zijn en ook anders ontwikkelen of hun levens veranderen en dat van hun kinderen. Gedoemd om op langere termijn te mislukken en dan zit daar straks een andere generatie met de gevolgen en de kosten van dan benodigde veranderingen in hun maag.
Je leest niks, stelt ook geen vraag, pleurt wat stellingen neer en blaast het af.
Echt, met jouw mentaliteit was de wereld 0,0 procent opgeschoten. En nog lekker met paard en wagen en route!
Van wat ik lees is over alles nagedacht in deze nieuwe stadswijk, met 6.000 woningen op een klein oppervlak.
En ik snap de scepsis hoor, ik ben zeg maar bewoner 0, omdat onze appartementen bij die wijk komen.
Kijk, de vraag is simpel: hoeveel auto's heb je echt voor je deur nodig in hartje centrum?
Ga alle grote steden af en reserveer voor iedere inwoner een parkeerplek voor de deur.
Als je daar een zinnig antwoord op hebt, snap je ook de logica van nieuwe steden bouwen.
Het winkelcentrum hier in de buurt heeft een vrij groot parkeerterrein en toch presteren sommige mensen het om hun auto vlak voor de ingang, voor de oversteekplaats voor voetgangers te zetten. (mag niet)
Veel mensen rijden liever van deur naar deur dan nog eens op een ander vervoermiddel te moeten overstappen.
Ik heb de indruk dat veel bestuurders liever niet te veel willen lopen.
Klapt, ik de garage bij de supermarkt komt veel parkeerplek.
En voor de inwoners van de wijk zelf wordt elektrisch deelvefvoer (of zoiets) van winkel tot deur mogelijk. Ook met het pakketpunt in de wijk. Het is echt de vraag hoe het uitpakt, maar als ik zie hoe het centrum van deze stad erop vooruitgegaan is dome minder auto's op straat en op de weg…. Ben ik best hoopvol.
En dus 50% parkeerplek voor bewoners en ook eigen parkeerplek (1 of 2) bij duurdere koopwoningen.
Maar goed, een mentaliteitsverandering is niet eenvoudig te realiseren, dat klopt helemaal.