Emissiezone

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Vroeger draaide alles om de auto. Tegenwoordig wordt naast mij de grootste autoloze wijk van Nederland gebouwd.
En dat is in mijn ogen alleen maar vooruitgang

Zo lang je er tevreden mee bent nergens naar toe te willen of te hoeven. Zo lang het oké voor je is om over iedere verplaatsing twee tot drie keer zo lang te doen. Zo lang het oké voor je is om alles wat je nodig hebt thuis te laten bezorgen of in de buurtsuper te halen.

Het is alleen "vooruitgang" als je je leven binnen die wijk wilt laten afspelen. Het zijn wijken gebouwd op überconsumentise en veiligheid.
 
Ik weet niet in welke stad/land jij dan rondloopt?
In België was dat 25 jaar geleden zeker het geval in steden zoals Brussel/Luik maar tegenwoordig merk je daar niets meer van door de veel verbeterde emissie technieken .
je moet maar eens op de zijkant van trailers van Action kijken..
daar staat bij velen iets van 'ik rijd op HVO diesel'..hydrotreated vegetable oil
is gewoon plantaardige olie..
(maatje van me reed vroeger al op slaolie ,vloeibaar vet dat afval was van z'n broer zijn frietkar..welliswaar in een Corolla uit 87.maar gewoon starten en rijden..merkte je niks van..behalve de geur..)

HVO kun je gewoon in elke diesel gooien. auto/boot/vrachtwagen....het is NU nog een paar dubbeltjes duurder dan gewone diesel..maar daar kan 'men' eventueel wel wat mee
maar niemand praat daar over terwijl er toch best veel pompen zijn waar je het kunt tanken..
gecombineerd met een euro6 opstelling stoot het voertuig gewoon nagenoeg niks meer uit..warme lucht..
ook oudere diesels zouden er gebaat bij zijn in dit geval..maar ook daar praat men niet over..

omdat mijn bus best wel flink getuned is en ik ook elk jaar naar de apk moet ,rijd ik hem de week ervoor zowat helemaal leeg en knikker ik hem vol met GTL diesel..
even 140 in z'n 4 over de snelweg net voor de APK en hij haalt moeiteloos zijn meting..
ik heb geen EGR meer,geen roetfilter,enkel nog de lambda..veel grotere turbo ,verstuivers met meer opbrengst ,intercooler zo groot als een salontafel..
geeft toch te denken dan?
op GTL rookt het kreng ook nagenoeg niet..net een standaard T5..
 
Vroeger draaide alles om de auto. Tegenwoordig wordt naast mij de grootste autoloze wijk van Nederland gebouwd.
En dat is in mijn ogen alleen maar vooruitgang.
Ik stel me zo voor dat zij die zulke wijken bedenken of goedkeuren geen verjaardagen of feestjes vieren of niemand in hun kennissenkring hebben die van ver moeten komen.
Want wie op het platteland woont, mag blij zijn als er nog een busverbinding is, maar zelfs dan is de dienstverlening in de late uurtjes uitermate karig.
Dan zit er weinig anders op dan met de auto bij anderen op bezoek te gaan en dat levert een probleem op als er opzettelijk een schaarste aan parkeerplaatsen gecreëerd is.
 
Dat zal in de toekomst een hoop narigheid geven die autoloze wijk
Want??
Beetje ongefundeerd geneuzel dit
Zo lang je er tevreden mee bent nergens naar toe te willen of te hoeven. Zo lang het oké voor je is om over iedere verplaatsing twee tot drie keer zo lang te doen. Zo lang het oké voor je is om alles wat je nodig hebt thuis te laten bezorgen of in de buurtsuper te halen.

Het is alleen "vooruitgang" als je je leven binnen die wijk wilt laten afspelen. Het zijn wijken gebouwd op überconsumentise en veiligheid.
Niet zo vooringenomen redeneren..
Het feit dat de auto zelf autovrij is betekent nog niet dat je geen auto hebt natuurlijk.
Alle dure woningen hebben een parkeerplek en verder wordt het een 100 /40 deal. Dus 100 % bewoners hebben 40 % parkeerplekken.

Tig percent van jongeren hebben amper geld meer voor een auto, dus zo groot is het probleem ook niet.
Bovendien woon je daar op 5 minuten afstand van het Centraal station en rijden er nu al 14 (elektrische) bussen per uur.

Welkom in de nieuwe wereld.
Ik stel me zo voor dat zij die zulke wijken bedenken of goedkeuren geen verjaardagen of feestjes vieren of niemand in hun kennissenkring hebben die van ver moeten komen.
Want wie op het platteland woont, mag blij zijn als er nog een busverbinding is, maar zelfs dan is de dienstverlening in de late uurtjes uitermate karig.
Dan zit er weinig anders op dan met de auto bij anderen op bezoek te gaan en dat levert een probleem op als er opzettelijk een schaarste aan parkeerplaatsen gecreëerd is.
Er komen 2.400 parkeerplaatsen aan de rand van de wijk, deels bewoners deels bezoek.
En er staat een P+R op 5 minuten afstand met de bus.
Dus op bezoek met de auto om de hoek of met OV voor de deur, lijkt me niks mis mee. En dit is vrij normaal hoor tegenwoordig.

Ik weet niet waar jullie allemaal komen maant Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zwemmen in de P+R lokaties.
Parkeer je voor 6 euro per dag.

Je kunt ook je eigen plek claimen. Heeft een collega van mij gedaan. Vaste parkeerplek in centrum Amsterdam gekocht. Kosten: 135.000 euro. Dat kan natuurlijk ook.
 
Laatst bewerkt:
Omdat na zoveel jaar samenstellingen van gezinnen, huishoudens daar, leefpatronen etc veranderen. En een deel toch auto s zal nodig hebben. Daarnaast moet die wijk en mensen ook bezocht worden door anderen zoals vrienden, hulpverleners, kenissen, familie etc en die moeten dan ook zonder auto komen? Aan de rand gaan parkeren en dan verder reizen naar het adres? Wat een gedoe. Hoe wil je op termijn een sociaal leven daar in stand houden?? Gaan die kinderen ook voor een leven zonder auto kiezen als ze 18 zijn? Dan zitten ze dus vast aan de keuze van hun ouders?

Zie een soort van Bijlmerfiasco voor me. Verschil tussen ambtenaren met plan achter de tekentafel en de realistische wereld met mensen die allemaal anders zijn en ook anders ontwikkelen of hun levens veranderen en dat van hun kinderen. Gedoemd om op langere termijn te mislukken en dan zit daar straks een andere generatie met de gevolgen en de kosten van dan benodigde veranderingen in hun maag.
 
Laatst bewerkt:
Er komen 2.400 parkeerplaatsen aan de rand van de wijk, deels bewoners deels bezoek.
En er staat een P+R op 5 minuten afstand met de bus.
Dus op bezoek met de auto om de hoek of met OV voor de deur, lijkt me niks mis mee. En dit is vrij normaal hoor tegenwoordig.
Het winkelcentrum hier in de buurt heeft een vrij groot parkeerterrein en toch presteren sommige mensen het om hun auto vlak voor de ingang, voor de oversteekplaats voor voetgangers te zetten. (mag niet)

Veel mensen rijden liever van deur naar deur dan nog eens op een ander vervoermiddel te moeten overstappen.

Ik heb de indruk dat veel bestuurders liever niet te veel willen lopen.
 
Omdat na zoveel jaar samenstellingen van gezinnen, huishoudens daar, leefpatronen etc veranderen. En een deel toch auto s zal nodig hebben. Daarnaast moet die wijk en mensen ook bezocht worden door anderen zoals vrienden, hulpverleners, kenissen, familie etc en die moeten dan ook zonder auto komen? Aan de rand gaan parkeren en dan verder reizen naar het adres? Wat een gedoe. Hoe wil je op termijn een sociaal leven daar in stand houden?? Gaan die kinderen ook voor een leven zonder auto kiezen als ze 18 zijn? Dan zitten ze dus vast aan de keuze van hun ouders?

Zie een soort van Bijlmerfiasco voor me. Verschil tussen ambtenaren met plan achter de tekentafel en de realistische wereld met mensen die allemaal anders zijn en ook anders ontwikkelen of hun levens veranderen en dat van hun kinderen. Gedoemd om op langere termijn te mislukken en dan zit daar straks een andere generatie met de gevolgen en de kosten van dan benodigde veranderingen in hun maag.
Je leest niks, stelt ook geen vraag, pleurt wat stellingen neer en blaast het af.
Echt, met jouw mentaliteit was de wereld 0,0 procent opgeschoten. En nog lekker met paard en wagen en route!

Van wat ik lees is over alles nagedacht in deze nieuwe stadswijk, met 6.000 woningen op een klein oppervlak.

En ik snap de scepsis hoor, ik ben zeg maar bewoner 0, omdat onze appartementen bij die wijk komen.

Kijk, de vraag is simpel: hoeveel auto's heb je echt voor je deur nodig in hartje centrum?
Ga alle grote steden af en reserveer voor iedere inwoner een parkeerplek voor de deur.
Als je daar een zinnig antwoord op hebt, snap je ook de logica van nieuwe steden bouwen.
Het winkelcentrum hier in de buurt heeft een vrij groot parkeerterrein en toch presteren sommige mensen het om hun auto vlak voor de ingang, voor de oversteekplaats voor voetgangers te zetten. (mag niet)

Veel mensen rijden liever van deur naar deur dan nog eens op een ander vervoermiddel te moeten overstappen.

Ik heb de indruk dat veel bestuurders liever niet te veel willen lopen.
Klapt, ik de garage bij de supermarkt komt veel parkeerplek.
En voor de inwoners van de wijk zelf wordt elektrisch deelvefvoer (of zoiets) van winkel tot deur mogelijk. Ook met het pakketpunt in de wijk. Het is echt de vraag hoe het uitpakt, maar als ik zie hoe het centrum van deze stad erop vooruitgegaan is dome minder auto's op straat en op de weg…. Ben ik best hoopvol.

En dus 50% parkeerplek voor bewoners en ook eigen parkeerplek (1 of 2) bij duurdere koopwoningen.

Maar goed, een mentaliteitsverandering is niet eenvoudig te realiseren, dat klopt helemaal.
 
Laatst bewerkt:
Je leest niks, stelt ook geen vraag, pleurt wat stellingen neer en blaast het af.
Echt, met jouw mentaliteit was de wereld 0,0 procent opgeschoten. En nog lekker met paard en wagen en route!

Van wat ik lees is over alles nagedacht in deze nieuwe stadswijk, met 6.000 woningen op een klein oppervlak.

En ik snap de scepsis hoor, ik ben zeg maar bewoner 0, omdat onze appartementen bij die wijk komen.

Kijk, de vraag is simpel: hoeveel auto's heb je echt voor je deur nodig in hartje centrum?
Ga alle grote steden af en reserveer voor iedere inwoner een parkeerplek voor de deur.
Als je daar een zinnig antwoord op hebt, snap je ook de logica van nieuwe steden bouwen.

Klapt, ik de garage bij de supermarkt komt veel parkeerplek.
En voor de inwoners van de wijk zelf wordt elektrisch deelvefvoer (of zoiets) van winkel tot deur mogelijk. Ook met het pakketpunt in de wijk. Het is echt de vraag hoe het uitpakt, maar als ik zie hoe het centrum van deze stad erop vooruitgegaan is dome minder auto's op straat en op de weg…. Ben ik best hoopvol.

En dus 50% parkeerplek voor bewoners en ook eigen parkeerplek (1 of 2) bij duurdere koopwoningen.

Maar goed, een mentaliteitsverandering is niet eenvoudig te realiseren, dat klopt helemaal.
Klinkt allemaal heel mooi maar hoe ga je leveranciers van voedsel ,vakmannen die allerlei reparaties doen aan huis en daarbij hun bus vol materiaal constant nodig hebben omdat daar hun werk materiaal in zit .....hoe ga je dat dan allemaal organiseren zonder auto's ?....want de auto is natuurlijk de grote schuldige van alles .:rolleyes:
 
Klinkt allemaal heel mooi maar hoe ga je leveranciers van voedsel ,vakmannen die allerlei reparaties doen aan huis en daarbij hun bus vol materiaal constant nodig hebben omdat daar hun werk materiaal in zit .....hoe ga je dat dan allemaal organiseren zonder auto's ?....want de auto is natuurlijk de grote schuldige van alles .:rolleyes:

De auto is niet de schuldige van alles, maar kiezen voor mensen ipv blik lijkt me zo gek nog niet.

Van de site:
Het binnengebied van Merwede houden we zoveel mogelijk autovrij en is bedoeld voor lopen en fietsen. Auto's kunnen parkeren in de parkeergarages aan de rand van de wijk. Enkele uitzonderingen kunnen wél de wijk in, zoals nood- en hulpdiensten, doelgroepenvervoer, verhuisbedrijven en licht elektrische voertuigen van boodschappenbezorgers.
 
Van de site:
Het binnengebied van Merwede houden we zoveel mogelijk autovrij en is bedoeld voor lopen en fietsen. Auto's kunnen parkeren in de parkeergarages aan de rand van de wijk. Enkele uitzonderingen kunnen wél de wijk in, zoals nood- en hulpdiensten, doelgroepenvervoer, verhuisbedrijven en licht elektrische voertuigen van boodschappenbezorgers.
Dan o.a. zijn alle vakmannen weer eens de klos want je kan als vakman niet zonder je dienstbus om iets te gaan repareren ter plaatse ...het is altijd hetzelfde verhaal , theorie is mooi maar de parktijk is een heel ander verhaal .

Het is wel een feit dat teveel auto's nooit goed is maar waar die grens moet getrokken worden is niet altijd evident .
 
Of worden bepaalde zaken onbetaalbaar zoals vaklui die alles moeten doorberekenen wat je bv ziet als ze verplicht dure elektrische autos moeten gaan rijden om bepaalde wijken nog in te mogen. Het is niet de eerste keer dat ambtenaren miljoenen verslindende niet werkende plannen lanceren en uitvoeren , we zullen zien hoe dit plan in Utrecht over 15 jaar ervoor staat. Overigens Utrecht heeft ook onlangs de bodem van hun schatkist bereikt met dat geweldige linkse beleid. Amsterdam zit al bijna 12 miljard in de min en die stad is er niet beter op geworden wie daar de ogen voor sluit is wat te naief.
 
Het winkelcentrum hier in de buurt heeft een vrij groot parkeerterrein en toch presteren sommige mensen het om hun auto vlak voor de ingang, voor de oversteekplaats voor voetgangers te zetten. (mag niet)

Veel mensen rijden liever van deur naar deur dan nog eens op een ander vervoermiddel te moeten overstappen.

Ik heb de indruk dat veel bestuurders liever niet te veel willen lopen.
Er is verschil in lopen en sjouwen met spullen . En dan parkeer je graag zo dichtbij mogelijk.
 
Er is verschil in lopen en sjouwen met spullen . En dan parkeer je graag zo dichtbij mogelijk.
Precies, en bv vervoer van kinderen, of als je slecht ter been bent, auto nodig hebt voor werk, sociaal leven etc etc. Overheden kunnen in een dictatuur of totalitair systeem misschien mensen in een bepaald stramien stoppen maar in een democratie werkt dat niet.
 
Precies, en bv vervoer van kinderen, of als je slecht ter been bent, auto nodig hebt voor werk, sociaal leven etc etc. Overheden kunnen in een dictatuur of totalitair systeem misschien mensen in een bepaald stramien stoppen maar in een democratie werkt dat niet.
Dat is een beetje de gedachte in bepaalde kringen, mensen zo veel mogelijk reguleren , zelfs al wat ze eten en drinken ( minder vlees) geen contant geld , beperking in mobiliteit enzovoorts Ik doe aan dat spelletje niet mee.
 
Dan o.a. zijn alle vakmannen weer eens de klos want je kan als vakman niet zonder je dienstbus om iets te gaan repareren ter plaatse ...het is altijd hetzelfde verhaal , theorie is mooi maar de parktijk is een heel ander verhaal .

Het is wel een feit dat teveel auto's nooit goed is maar waar die grens moet getrokken worden is niet altijd evident .

Nou een substantieel deel van de parkeerplaatsen in de garages wordt gereserveerd voor busjes die werkzaamheden moeten verrichten.
Dus ook daar is aan gedacht.
Dat 'we allemaal weer de klos zijn' vanwege anti autobeleid… dat valt dus wel mee.

En altijd hetzelfde verhaal valt ook wel mee. Dit wordt iets nieuws, kan ook goed uitpakken.
Niet volgens dit forum natuurlijk, maar het kan dus wel.😀
Precies, en bv vervoer van kinderen, of als je slecht ter been bent, auto nodig hebt voor werk, sociaal leven etc etc. Overheden kunnen in een dictatuur of totalitair systeem misschien mensen in een bepaald stramien stoppen maar in een democratie werkt dat niet.
Je suggereert nu zelfs dat je in Utrecht in een dictatuur leeft?
Wauw.
Jij woont hier toch ook?

Voor iemand die de hele dag roept dat je je niet zo druk moet maken… en dat de zon schijnt… Echt: jij bent echt zeldzaam negatief.

Utrecht is een prachtige stad. Als je dat niet doorhebt…. Ga dan gewoon lekker naar Dronten! 🤣
 
Laatst bewerkt:
Dus ook daar is aan gedacht.
Dat 'we allemaal weer de klos zijn' vanwege anti autobeleid… dat valt dus wel mee.

"Daar is ook aan gedacht"

De magische woorden waarmee bijvoorbeeld de ambtenaren en politici in Leidschendam-Voorburg zeiden dat "het met die extra drukte best mee zou vallen". Men "had aan alles gedacht" en "de modellen wezen uit dat de Mall nauwelijks extra drukte zou opleveren".

Nou, dat hebben de omwonenden geweten.

En de gemeente probeert nu met man en macht de zelf gecreëerde problemen op te lossen, omdat "men er aan gedacht heeft".

En altijd hetzelfde verhaal valt ook wel mee. Dit wordt iets nieuws, kan ook goed uitpakken.
Niet volgens dit forum natuurlijk, maar het kan dus wel.😀
Fair point, de kans is inderdaad niet nul.

We zijn in Nederland nu een jaar of 50 met mobiliteitsvraagstukken bezig. Groot onderdeel van die vraagstukken is terugdringen van autobezit en autogebruik. Ik heb een metertje beleidsstukken en onderzoek in de kast staan, er worden fantastische concepten bedacht die keer op keer mislukken op de zelfde uitdaging. Mensen doen niet wat de onderzoekers verwachten (willen). Het dossier kenmerkt zich (zoals zo vele in onze samenleving) door een enorme partij goedbedoelde intenties en wensdenken. Is het succesvol geweest? We hebben inmiddels meer voertuigen in Nederland dan ooit.

Parkeren aan de rand van de wijk, alleen dure woningen van een parkeerplaats voorzien. Prima. Zeg gewoon dat je autorijden alleen voor de elite wilt laten. Die "parkeergelegenheden aan de rand van de wijk", dat is al een keer geprobeerd (iemand noemde de Bijlmer). Dat kende allerlei vervelende bij-effecten. Dit soort "parkeergelegenheden" (parkeergarages dus) wordt niet door de gemeente gebouwd en geëxploiteerd, maar door een commerciële partij. Bewoners mogen dan een abonnement afsluiten bij die exploitant. Handig, dan maak je eerst een "betaalbaar appartement" voor een middeninkomen, kan die persoon daarna alsnog een stevig bedrag op maandbasis afstorten bij een commerciële partij voor een parkeerplek. Laat ik de kilometerheffing maar even...
 
Bewoners mogen dan een abonnement afsluiten bij die exploitant. Handig, dan maak je eerst een "betaalbaar appartement" voor een middeninkomen, kan die persoon daarna alsnog een stevig bedrag op maandbasis afstorten bij een commerciële partij voor een parkeerplek

Nee hoor, gaat via de gemeente.
Voor 2 euro per dag, is 60 per maand.

Site:
Er komen circa 1.200 parkeerplaatsen beschikbaar in de parkeergarages aan de rand van Merwede. Ongeveer 1.000 zijn bestemd voor bewoners, waarvan ruim 30 plekken voor gehandicapten. De overige parkeerplekken zijn voor deelauto's en bestelbusjes.
De meeste plekken zijn zwerfplekken, dus abonnementhouders hebben geen vaste eigen plek in een garage. De prijzen voor een parkeerabonnement zullen marktconform zijn. Naar verwachting circa € 240,- per plek per maand (prijspeil 2025).
Ook kan je ervoor kiezen om je auto (veel goedkoper) op een wat grotere afstand te parkeren, in de P+R Westraven op ca. 8 minuten fietsafstand van Merwede. De kosten hiervoor bedragen circa € 60,- per maand. Deze Parkeren-Op-Afstand abonnementen zijn aan te vragen via de Gemeente, vanaf het moment dat je woning is opgeleverd en je ingeschreven staat op een woonadres in Merwede.
 
Nou een substantieel deel van de parkeerplaatsen in de garages wordt gereserveerd voor busjes die werkzaamheden moeten verrichten.
Dus ook daar is aan gedacht.
Dat is nu net het punt waar die 'denkers ' helemaal de mist in gaan .

Die vakmannen hebben een busje vol met spullen waarvan ze niet op voorhand weten welk stukje gereedschap of ander materiaal ze gaan nodig hebben om die of die reparatie te kunnen uitvoeren ter plaatse .
Liggen sjouwen met zwaar materiaal vanaf een parkeerplaats is niet te doen in die branche .
Dat bedoel ik dan met een verkeerd vervoers beleid , uitgedacht door mensen die geen voeling hebben met de relatietiet en alleen maar denken aan schone lucht .
 
Nee hoor, gaat via de gemeente.
Voor 2 euro per dag, is 60 per maand.

Dat is het tarief dat je betaalt voor de op 8 minuten fietsen gelegen P+R, zoals je zelf verderop laat zien.

Site:
Er komen circa 1.200 parkeerplaatsen beschikbaar in de parkeergarages aan de rand van Merwede. Ongeveer 1.000 zijn bestemd voor bewoners, waarvan ruim 30 plekken voor gehandicapten. De overige parkeerplekken zijn voor deelauto's en bestelbusjes.
De meeste plekken zijn zwerfplekken, dus abonnementhouders hebben geen vaste eigen plek in een garage. De prijzen voor een parkeerabonnement zullen marktconform zijn. Naar verwachting circa € 240,- per plek per maand (prijspeil 2025).

Zoals ik al zei...
240 euro per maand, geen "eigen" plek (dus garantie op problemen als je laat thuis komt).

Ook kan je ervoor kiezen om je auto (veel goedkoper) op een wat grotere afstand te parkeren, in de P+R Westraven op ca. 8 minuten fietsafstand van Merwede. De kosten hiervoor bedragen circa € 60,- per maand. Deze Parkeren-Op-Afstand abonnementen zijn aan te vragen via de Gemeente, vanaf het moment dat je woning is opgeleverd en je ingeschreven staat op een woonadres in Merwede.
Dan ben je verpleegkundige. Nachtdienst gehad. Moe.
Mag je je auto op 8 minuten fietsen van je huis neerzetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan