Pijpen met of zonder condoom, en wat daar bij komt kijken

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Hallo,

Ik lees hier al een tijdje mee, het leek me goed om voor dit bericht een account aan te maken.

Mede naar aanleiding van de berichten hier over hoe verwaarloosbaar klein de kans op een SOA is bij pzc, vond ik dat niet zo een probleem en deed ik dat soms (zelden eigenlijk). Helaas is nu toch gonorroe vastgesteld. Het moet van het afgelopen jaar zijn geweest, in die tijd heb ik iets van 3x pzc gedaan. Ik heb dus ook wel een vermoeden waar ik het heb opgelopen, maar ben niet volledig zeker, vanwege privacy ga ik ook geen namen noemen (regio Den Haag). Dus toch maar een waarschuwing, let hiermee op. Van de arts begrijp ik dat er een golf aan besmettingen is op dit moment. Zeker omdat er ook resistente gonorroe is, dat is wel echt een probleem. Voor mij is duidelijk dat ik geen pzc meer doe, ondanks de vele berichten hier dat het risico verwaarloosbaar is. Doe ermee wat je wilt 🙂

Groeten
PZC is een klein risico. Het is geen verwaarloosbaar risico. Met name gonorroe is erg besmettelijk, hoewel ik denk dat chlamydia ook oraal over te dragen is. Als je (vrijwel) geen risico wilt lopen, dan kun je altijd met condooms laten pijpen. Sommige condooms smaken minder naar latex en zal je partner prettiger vinden, Glyde is een voorbeeld.

Voor veel mensen is het kleine risico een acceptabel risico, maar dat is een keuze die iedereen zelf moet maken.

Let ook goed op dat er geen ander slijmvliescontact is. Even met eikel tegen de vulva (buitenkant van de vagina) wrijven kan al een besmetting veroorzaken.

Multiresistente gonorroe is een steeds groter probleem in de wereld. Gelukkig is gonorroe in Nederland nog wel goed te behandelen met antibiotica. Er is geen antibioticaresistentie tegen het huidige 'eerste keus' antibioticum voor gonorroe (ceftriaxon) gemeld.
 
PZC is een klein risico. Het is geen verwaarloosbaar risico. Met name gonorroe is erg besmettelijk, hoewel ik denk dat chlamydia ook oraal over te dragen is. Als je (vrijwel) geen risico wilt lopen, dan kun je altijd met condooms laten pijpen. Sommige condooms smaken minder naar latex en zal je partner prettiger vinden, Glyde is een voorbeeld.

Voor veel mensen is het kleine risico een acceptabel risico, maar dat is een keuze die iedereen zelf moet maken.

Let ook goed op dat er geen ander slijmvliescontact is. Even met eikel tegen de vulva (buitenkant van de vagina) wrijven kan al een besmetting veroorzaken.

Multiresistente gonorroe is een steeds groter probleem in de wereld. Gelukkig is gonorroe in Nederland nog wel goed te behandelen met antibiotica. Er is geen antibioticaresistentie tegen het huidige 'eerste keus' antibioticum voor gonorroe (ceftriaxon) gemeld.

Goed om te weten. De arts raadde echter wel een hertest aan, juist omdat er toch blijkbaar (ook in NL) soms resistentie is.
 
Hier hetzelfde mee gemaakt jaren geleden, na pzc gonorroe opgelopen. Gelukkig na een antibiotica kuurtje alles weer oké. Sindsdien kijk ik wel uit en doe geen pzc meer, en mocht het toch gebeuren dat een dame me te snel af is en hem al in het mondje heeft voor ik iets kan zeggen (is 2x gebeurt), toch maar ff preventief laten testen na die tijd.
 
Hier hetzelfde mee gemaakt jaren geleden, na pzc gonorroe opgelopen. Gelukkig na een antibiotica kuurtje alles weer oké. Sindsdien kijk ik wel uit en doe geen pzc meer, en mocht het toch gebeuren dat een dame me te snel af is en hem al in het mondje heeft voor ik iets kan zeggen (is 2x gebeurt), toch maar ff preventief laten testen na die tijd.
Als je het kunt permitteren (geen onwetende vrouw of vriendin thuis) dan is het niet nodig om meteen te testen als je geen klachten hebt. Als je normaal dus met condoom seks hebt, dan is 1 x per jaar testen wel genoeg. Het risico is klein. Bij klachten natuurlijk wel meteen testen.
 
Het is niet nodig om een hertest te doen als je een injectie hebt gehad. Zonde van het geld en ook niet volgens de richtlijnen. Het kan geen kwaad, dus als je het perse wilt kun je het overwegen.

Ja als de arts het zegt dan volg ik dat liever dan wat een anonieme internetter zegt 😜 Niets ten nadele van jou, je lijkt er verstand van te hebben, maar toch (ben je ook medisch onderlegd, als ik vragen mag?).
 
Als je het van pzc kan krijgen dan is beffen net zo besmettelijk volgens mij maar misschien dat iemand die medisch onderlegd is het beter kan uitleggen.

Volgens mij is dat risico nog wel een stuk kleiner. Omdat het contact opervlakkiger en minder "hard" is. Het grootste risico van pzc is ook deepthroat geloof ik. Blijkbaar kan die bacterie vooral achterin de keel leven (je mond is immers ook bedoeld om zoveel mogelijk te doden van wat binnen komt). En met beffen is er geen contact met achter in je keel.
 
Bovendien begrijp ik nu ook dat de bacterie bij mannen vooral in de urinebuis zit en bij vrouwen bij de baarmoedermond.. daar kom je meestal niet met beffen 😃
Maar zonder risico is het niet denk ik.
 
Bovendien begrijp ik nu ook dat de bacterie bij mannen vooral in de urinebuis zit en bij vrouwen bij de baarmoedermond.. daar kom je meestal niet met beffen 😃
Maar zonder risico is het niet denk ik.
Bacteriën zitten in het vaginaal slijm, dus overal in de vagina en ook op de vulva (buitenkant). Daarom dat ook alleen contact van de penis met de vulva/vagina een klein risico is. En via de handen kan het ook overgedragen worden als daar vaginaal slijm op zit.
 
Volgens mij is dat risico nog wel een stuk kleiner. Omdat het contact opervlakkiger en minder "hard" is. Het grootste risico van pzc is ook deepthroat geloof ik. Blijkbaar kan die bacterie vooral achterin de keel leven (je mond is immers ook bedoeld om zoveel mogelijk te doden van wat binnen komt). En met beffen is er geen contact met achter in je keel.
Heb je pzc deep throat laten doen en denk je dat je het daardoor opgelopen hebt?
Ik laat niet vaak pzc doen, en anders zeg ik dat ik het niet te diep wil. Ik hoop het risico daarmee te verkleinen.
 
Hier nog wat meer informatie over gonorroe.


Het is niet een nieuwe SOA ofzo en ja als je onveilig seks hebt kan je een SOA oplopen. Misschien is de kans op SOA iets groter geworden nu met al die andere ziektes, maar ik zal nog steeds doorgaan met laten pijpen zonder condoom en deepthroat. Als ik het krijg, dan is het wat het is.

Gonorroe is goed te genezen met antibiotica. Een week na de behandeling ben je genezen. Dan kun je dus ook weer seks hebben.
 
Zo werkt statistiek en kansberekening dus niet.

Neem even aan dat de dame een risico loopt van 1% om iets op te lopen bij onveilige praktijken. (Die "1%" is uit de lucht gegrepen omwille van het voorbeeld. Ik heb geen idee wat het echte risico is bij PZC.)

Dan is het dus niet zo dat een dame bij 100x die onveilige praktijk te doen, met zekerheid iets zal oplopen. Telkens ze aan een besmetting is ontsnapt, is de kans om de volgende keer iets op te lopen weer 1%. Er zit niet ergens iemand achter de wolken die bijhoudt hoeveel keer je al "ontsnapt" bent en dan, als je teller op 100 staat, toeslaat.

Dus het verleden beïnvloedt niet de toekomst bij onafhankelijke kansen.

Echter als je naar de toekomst kijkt is de berekening helemaal anders. Dan vraag je je af, "Wat is de kans dat een dame die 100 keer onveilig bezig zal zijn, iets zal oplopen?"

Om dat te berekenen, ga je als volgt te werk:
  • Bij de eerste keer is er 99% kans om OK te zijn, want er was 1% kans dat het fout ging.
  • Bij de tweede keer is er 99% van 99% kans om nog steeds OK te zijn.
  • Bij de derde keer is er 99% van 99% van 99% kans om nog steeds geen probleem te hebben.
  • Bij de ...
  • Bij de honderdste keer is er 99% van 99% .... (dus 100 keer) kans om nog steeds OK te zijn.. Dat is dus 0.99 100 keer met zichzelf vermenigvuldigen (0.99 tot de honderdste macht). Dat is 0.366 of 36.6%.
Dus de dame heeft 36.6% kans om een reeks van 100 opeenvolgende onveilige praktijken met elk een kans van 1%, ongeschonden door te komen, of om op de vraag te antwoorden: "De kans om iets op te lopen na 100 keer onveilig bezig te zijn geweest, is 64.4%."

Maar in de praktijk is, na elke "ontsnapping", haar kans weer maar 1% om de volgende keer gepakt te worden.

Wat de kansberekening dus eigenlijk zegt is dat bij een heel grote groep van dames die allemaal dezelfde onveilige praktijk doen met 1% slechte kans, er maar 36.6% van de dames zullen zijn in die groep die na 100 beurten, nog steeds gezond zijn.

Het is dus wat ingewikkelder dan "de basiskans maal het aantal contacten".

Uiteeaard geldt dit alleen als er in alle 100 gevallen ook echt een slechte kans aanwezig is. In die gevallen waarin deze kans niet aanwezig is (en ik vermoed dat het overgrote deel van de wandelaars schoon is) kun je voor de kans gewoon 100% rekenen.

Er dient dus rekening te worden gehouden met zowel het aantal slechte kansen in de totale reeks, als het gevaar op besmetting bij de aanwezigheid van de slechte kans.

Indien we als voorbeeld zouden uitgaan van de aanwezigheid van een slechte kans van 1 op de 100 klanten dan wordt de 64% kans pas bij 10.000 klanten bereikt.

Aangezien ik niet weet hoeveel slechte kansen er echt zijn, noch hoeveel de besmettinggraad is bij een slechte kans is dit uiteraard slechte een illustratie en geen werkelijkheid.
 
Goed om te weten. De arts raadde echter wel een hertest aan, juist omdat er toch blijkbaar (ook in NL) soms resistentie is.
Het is protocol om bloed af te nemen bij het toedienen van de injectie. Het bloed wordt gebruikt om te testen of je besmet bent met de tegen de gebruikte antibiotica resistente strain (welke in NL nog niet was gesignaleerd).

Indien je geïnfecteerd zou zijn met de resistente strain wordt je geïnformeerd en krijg je een andere antibiotica.

Deze informatie is afkomstig van de GGD Amsterdam en actueel per augustus 2022
 
Het is protocol om bloed af te nemen bij het toedienen van de injectie. Het bloed wordt gebruikt om te testen of je besmet bent met de tegen de gebruikte antibiotica resistente strain (welke in NL nog niet was gesignaleerd).

Indien je geïnfecteerd zou zijn met de resistente strain wordt je geïnformeerd en krijg je een andere antibiotica.

Deze informatie is afkomstig van de GGD Amsterdam en actueel per augustus 2022
Niet helemaal. Ik denk dat je de bron misschien niet goed hebt gelezen?

Bij een gonorroe infectie (en behandeling) wordt geen bloed afgenomen. Dat doe je alleen als je een soatest doet op hiv, syfilis en hepatitis B.
Kweken (urogenitaal afgenomen) worden ook niet standaard gedaan. Resistentie bepaal je door kweken af te nemen, maar dat doe je alleen bij therapiefalen of wetenschappelijk onderzoek/surveillance. Misschien dat GGD Amsterdam nu een onderzoek heeft lopen, maar het is zeker geen gebruikelijke procedure elders.
 
Niet helemaal. Ik denk dat je de bron misschien niet goed hebt gelezen?

Bij een gonorroe infectie (en behandeling) wordt geen bloed afgenomen. Dat doe je alleen als je een soatest doet op hiv, syfilis en hepatitis B.
Kweken (urogenitaal afgenomen) worden ook niet standaard gedaan. Resistentie bepaal je door kweken af te nemen, maar dat doe je alleen bij therapiefalen of wetenschappelijk onderzoek/surveillance. Misschien dat GGD Amsterdam nu een onderzoek heeft lopen, maar het is zeker geen gebruikelijke procedure elders.
De bron is een vriend van mij waarbij bij een SOA test Gonorroe is vastgesteld. Hij is toen behandeld met een antibiotica injectie en er is toen ook bloed afgenomen om de kweek te doen om zeker te zijn dat het geen resistente strain betrof. Hem is verteld dat het tegenwoordig standaard werd gedaan door de GGD Adam.
 
De bron is een vriend van mij waarbij bij een SOA test Gonorroe is vastgesteld. Hij is toen behandeld met een antibiotica injectie en er is toen ook bloed afgenomen om de kweek te doen om zeker te zijn dat het geen resistente strain betrof. Hemmis verteld dat het tegenwoordig standaard werd gedaan door de GGD Adam.
Beetje off-topic hier op dit forum. Dan doet GGD Amsterdam mee aan een Surveillance Programma. Dan is een kweek wel standaard. Het betreft dan geen bloedafname, omdat je gonorroe zo niet kunt kweken. Ik denk dat de bloedafname onderdeel was van een ander onderzoek.

Maar goed, het meest belangrijk is dat je gelukkig gonorroe nog goed kunt behandelen in Nederland. 😊
 
Gonorroe gaat toch via een swap uit je keel? Bloedafname is voor andere soa, hepatitis en Hiv zover ik weet 🤔
Als sekswerker testen ze je vagina, anus en de keel op gonorroe en chlamydia.

Bij mannen wordt alleen de plasbuis getest (chlamydia en gonorroe) door wat urine in een buisje te plassen. Bij mannen die ook seks met mannen hebben testen ze ook anaal en de keel.

Bij iedereen nemen ze bloed af voor syfilis, hiv en (zonodig) hepatitis B.
 
vorige bezoekje bij een dvp begond ze als de bliksem met pzc zonder overleg. Ik was al te laat.

Normaal doe ik altijd met condoom, maar weet dat veel wandelaars zc doen.

Wat is de kans op een soa?

Hebben jullie een soa gehad hiervan?
 
Kans op genitale herpes is aanwezig bijvoorbeeld als dame een (beginnende)koortslip heeft (soms lastig zichtbaar).
Ik laat mezelf altijd zonder condoom pijpen, met condoom vind ik gewoon niet prettig.
Tot nu toe heb ik één keer herpes opgelopen, maar heb ik er nooit meer last van gehad.
En geloof me ik heb wat afgewandeld!

Ik raad je uiteraard wel aan een condoom te gebruiken!
Wat ik zelf doe is mijn eigen persoonlijke keuze, en die wil ik niet adviseren aan anderen.
 
Mijn ex-man is/was toevallig een wandelaar zonder mijn medeweten. Hij was een liefhebber v GB bleek achteraf. Hij deed alles liefst ZC. Dit is enkele jaren geleden. Toen ik een vermoeden kreeg dat hij "gewoon" vreemd ging liet ik me onmiddellijk vaccineren met Gardasil. Ik hoor de huisarts nog steeds zeggen dat is overbodig op uw leeftijd en een huwelijk. Achteraf is dit mijn redding gebleken.

Op een bepaald moment zag de gynaecoloog afwijkende cellen die konden wijzen op baarmoederhalskanker. Krijg je eerst een voorbereidend gesprek met een arts die u klaarmaakt voor het evt. slechte nieuws. Leuk hoor 👍. Gelukkig kreeg ik goed nieuws. Ik hoor die arts nog steeds zeggen het maakt niet uit of u het was of uw ex-man die Russische roulette speelde mevrouw. Jij bent diegene die er de gevolgen van draagt. U heeft Russische roulette gespeeld en bent door het oog vd naald gekropen 😏. De enigste met wie ik seks had was mijn man. Je gt er niet vanuit dat dat levensbedreigende gevolgen kan hebben.

Sedertdien moet ik eigenlijk nog steeds 6-maandelijks preventief laten controleren op baarmoederhalskanker. Ze zijn er niet gerust meer in met mijn verleden 🙄. Ik heb nooit mijn man bedrogen in die 10 jaar. Toch ben ik diegene die zich periodiek mag laten testen en er steeds opnieuw mee geconfronteerd wordt.

Voor alle duidelijkheid ik heb niets tegen wandelaars. Wel tegen diegenen die ZC intiem zijn en daarmee het leven van hun onwetende partner op het spel zetten. Ik vind dat een criminele daad van mensen die geen geweten hebben. Als je vreemd gaat en uw partner weet van niets neem dan uw verantwoordelijkheid. Als volwassen mens kan dat mijn inziens toch niet zo moeilijk zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan