mijn advies:
Allereerst kan je het in Thailand zo goedkoop en duur maken als dat je zelf wil.
Voor mensen die op budget reizen is het altijd goedkoper om buiten het hoogseizoen te reizen, zo ook in Thailand.
Hoogseizoen - November tot en met April
Laagseizoen - regenseizoen van Mei tot en met Oktober.
De kosten voor kamers in het laagseizoen kunnen afhankelijk van waar je slaapt tot 10euro per nacht schelen, soms meer soms minder. Slapen kunt je in geusthouses, hotels en bnb's.
Een kamer in een Geusthouse in Pattaya kan je al vinden vanaf 400 THB per dag, omgerekend zo'n 12 euro. Goed om te weten is dat alle hotels, bnb's en Guesthouses girlfriendly zijn. Soms op het vertonen van hun ID, maar vaak kan je gewoon doorlopen.
Dit heeft m.n. betrekking op hotelkosten en kosten voor freelancers, bargirls en agogo prijzen.
Maanden
November zou een prima maand zijn idd, omdat dat net de eerste maand na het regenseizoen is. Echter rekenen hotels al wel de volle prijs.
November - jaarlijkse vuurwerkfestival laatste weekend van NOV, hotels al vrijwel helemaal volgeboekt en vragen soms tot 3-4x meer dan normaal
December - feestmaand (Kerst en westers nieuwjaar)
Januari - snikheet >40+
februari - Chinees nieuwjaar, altijd een drukke maand en relatief duur.
voor mensen die uit zijn op goedkoop, zou ik September en Oktober aanraden.
Net na alle Europese drukte (schoolvakanties etc), goedkope prijzen qua hotels.
Vliegen kan via het midden-oosten met maatschappijen als Saudi airlines en of soms bieden Qatar en Etihad ook voordelige deals aan. Deals vanaf Amsterdam voor 450+ retour.
kostenplaatje
2 weken guesthouse = 168 euro
Ams - BKK retour = 450 euro
BKK - Pattaya v.v. = 10,50 retour (200 THB heen 200 THB terug)
Vervoer in Pattaya per dag 5euro x 14 = 70 euro
1 freelancer per dag = 1200- 1500 THB = 30-40 p/d 560euro
eten en drinken 10-15euro per dag
1 biertje 7-11 = 1,5
1 biertje bar = v/a 80 thb tot 220 THB (2-6euro)
Ik denk dat bovenstaande prijzen een prima afspiegeling zijn van wat je kosten kunnen zijn, wil je t zo goedkoop mogelijk houden. Het zou een hoop schelen als je geen alcohol drinkt. Alcohol is m.n. in soi 6, LK en Walking str. flink duurder dan elders in Pattaya.