Ik zou willen dat er een goede Groenrechts-Liberale partij zou zijn.
Die zou mijn stem krijgen.
Groen in de zin van niet ontkennen dat er een klimaatprobleem is waar we wat mee moeten. Onderkennen dat dat hier en daar pijn gaat doen en daar compensatieregelingen voor optuigen.
Rechts in de zin van kleine overheid, met geen overdreven belastingdruk, maar wel één die de basisbehoeften van de mens goed regelt (wonen, gezondheidszorg, defensie, onderwijs,etc) en dat niet aan de markt overlaat. Economisch wel rechts-liberaal, dus je wordt niet gepamperd van wieg tot graf. Maar zeker niet conservatief economisch, met die overdreven focus op multinationals en vestigingsklimaat.
Liberaal in de zin van (redelijk) open grenzen, enthousiast lid van de EU en andere verbanden. Geloven doe je in de privésfeer, dus sterke scheiding van kerk en staat, hetgeen meteen een toleranter beleid t.a.v. softdrugs, sekswerk en euthanasie toelaat. Geen spastisch grenzen-dicht gedoe, maar een greencard achtige gedachte. Onderkennen dat bepaalde culturen nu eenmaal minder fijn combineren en daar dus paal en perk aan stellen. Migranten die wat komen brengen (kennis, kunde) zijn altijd welkom.
Deze partij zou met 40 zetels kunnen samenwerken met VVD, D66 of zelfs NSC.
Lijstduwer van zo'n partij zijn lijkt mij wel wat