Hoe vaak laten jullie je testen?

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
  1. De huisarts heeft een zorgplicht. Als jij vraagt om getest te worden, de huisarts vind het niet nodig, dan kun je dat eisen. Als hij dat niet wil, zou ik een formele klacht indienen.
  2. Daarnaast kun je online ook testen krijgen.
  3. Als laatste, zou je bij de GGD terecht kunnen als je zegt klachten te hebben of dat je seks met mannen hebt (MSM). Je maakt dan wel misbruik van de voorzieningen van de GGD. Het is wel gratis.
Vroeger werd je ook gratis getest als je swinger was. Is dat nog steeds zo? @VixenandherStag
 
Het is per regio verschillend of je als volwassen (boven de 26) "MSM" man gratis getest wordt. In de randstad is men over het algemeen wat scheutiger met dienstverlening.
 
Vroeger werd je ook gratis getest als je swinger was. Is dat nog steeds zo? @VixenandherStag
Nee, dat is niet meer zo.

Jongeren tot 25 jaar, MSM, mensen met een migratieachtergrond en als je klachten hebt of een waarschuwing, dat zijn de groepen die zich bij de GGD kunnen melden. Swingers niet meer.

Persoonlijk denk ik dat soa-testen gewoon ingecalculeerd kan worden bij de uitgaven die je maakt als je uit gaat. Over het algemeen is eens per jaar testen wel voldoende. Vaker alleen als je echt hoog risico loopt.
 
Miss een stomme vraag maar hoe laat ik mij testen? Laatste keer bij de HA (paar jaar geleden) en die vond het niet perse nodig omdat ik geen klachten had. En onlangs op de site bij de GGD gekeken en middels een onl test schijn ik niet bij de doelgroep te horen. Dus vager mijn vraag: hoe en waar kan ik mij laten testen? En wat zijn de kosten?

Njoy3r

Je kunt je ook door een commerciële aanbieder laten testen. Ik heb goede ervaringen met onedayclinic.nl. Kost iets van 180 euro als ik het me goed herinner.
Verder was het vóór corona zo dat er iets van twee keer per jaar een bus van GGD Haaglanden in de Haagse prostitutiestraten stond, waar klanten zich gratis konden laten testen. Daar heb ik diverse malen gebruik van gemaakt. Hopelijk komt dat weer terug.
 
Ik laat me ook regelmatig testen om er zeker van te zijn dat ik clean een vaste relatie in ga. Dat is altijd via de huisarts. en het komt er op neer dat ik de afgelopen twee jaar drie keer getest ben. Tot nu toe nog nooit iets gehad.
 
Maar nog steeds blijft men hier praten over de eigen risico's om iets op te lopen. Denkt er dan echt niemand aan de substantieel hogere risico's van de dames met veelvuldige contacten en of dat misschien wel eens de reden zou kunnen zijn dat zij geen pzc aanbieden en ook niet vrolijk worden van mannen die blijven aandringen, met als motivatie steeds die 'bescheiden' kans op een soa die zijzelf als klant denken te hebben om iets op te lopen?
 
Maar nog steeds blijft men hier praten over de eigen risico's om iets op te lopen. Denkt er dan echt niemand aan de substantieel hogere risico's van de dames met veelvuldige contacten en of dat misschien wel eens de reden zou kunnen zijn dat zij geen pzc aanbieden en ook niet vrolijk worden van mannen die blijven aandringen, met als motivatie steeds die 'bescheiden' kans op een soa die zijzelf als klant denken te hebben om iets op te lopen?
Moet je wel alle reacties lezen.;)

 
Kost iets van 180 euro als ik het me goed herinner.
Toch best raar dat de ene wandelaar in een raambuurt staat te zeuren om toch maar iets 'zonder condoom' te mogen doen als dat niet aangeboden wordt, en bovendien dan nog op de prijs gaat afbieden. Voor 40 euro of minder zouden sommigen echt àlles willen. En de andere wandelaar heeft dan 180 euro over voor een test. Blijkbaar is het respect voor de medische wereld groter dan voor de sekswerkers, ondanks dat we hier met wandelaars onder elkaar praten.
 
Verder was het vóór corona zo dat er iets van twee keer per jaar een bus van GGD Haaglanden in de Haagse prostitutiestraten stond, waar klanten zich gratis konden laten testen. Daar heb ik diverse malen gebruik van gemaakt. Hopelijk komt dat weer terug.
Als ik iets hoor over de bus van de GGD plaats ik het in Den Haag Algemeen.
 
….. Blijkbaar is het respect voor de medische wereld groter dan voor de sekswerkers, ondanks dat we hier met wandelaars onder elkaar praten.
Nee, testen is niet respect hebben voor de medische wereld, maar juist ook voor jezelf en voor sekswerkers. Afdingen op diensten staat hier los van, hoewel ik daar ook ethische vraagtekens bij zet.
 
Never. Wie zegt dat dames zich laten testen, die 5-6 keer per dag genaait worden.
De dames laten zich 4 x per jaar testen bij de GGD. Ze krijgen ook een extra uitgebreide soa-test, waaronder ook de keelholte. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat soa's onder sekswerkers lager is dan onder de algemene bevolking. Juist omdat ze zich vaak laten testen. Sekswerkers lopen een groter risico om besmet te raken van een klant, dan andersom.

Daarom is regelmatig testen als klant een verstandige, maar vooral ook sociale verantwoordelijkheid. Er is werkelijk geen enkele reden te bedenken om niet te laten testen. Angst voor een soa kan een rol spelen, maar door het te negeren gaat een soa vaak niet weg.
 
In principe blijft een test onnodig als je alles veilig houdt.

Als dat zo is, waarom zou een goede dvd zich dan om de 3 mnd laten testen en een goede wandelaar minstens 1x per mnd.

Er is geen 100% save sex, en gebruik je helemaal geen condoom is het zelfs 0% + kans op baby's.
Prima, dat laatste als je vrijgezel bent, maar als je je eigen gezondheid of die vd sekswerker niet belangrijk vindt vanwege 2/3 minuten ( hooguit ) intieme seks en je ook niet laat testen, ben je in mijn ogen erg dom. Dom is dan wel heel zacht uitgedrukt ?
 
De dames laten zich 4 x per jaar testen bij de GGD. Ze krijgen ook een extra uitgebreide soa-test, waaronder ook de keelholte. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat soa's onder sekswerkers lager is dan onder de algemene bevolking. Juist omdat ze zich vaak laten testen. Sekswerkers lopen een groter risico om besmet te raken van een klant, dan andersom.

Daarom is regelmatig testen als klant een verstandige, maar vooral ook sociale verantwoordelijkheid. Er is werkelijk geen enkele reden te bedenken om niet te laten testen. Angst voor een soa kan een rol spelen, maar door het te negeren gaat een soa vaak niet weg.
Waar heb jij deze wijsheid vandaan dan, vraag je altijd om een testoverzicht als je bij iemand op bezoek gaat?
Ik denk dat ik zelf wel bepaal of ik een test laat doen of niet, zolang er geen klachten zijn is er voor mij geen reden om een test te laten doen. Daarbij zijn het allemaal maar moment opnamen.
 
Waar heb jij deze wijsheid vandaan dan, vraag je altijd om een testoverzicht als je bij iemand op bezoek gaat?
Ik denk dat ik zelf wel bepaal of ik een test laat doen of niet, zolang er geen klachten zijn is er voor mij geen reden om een test te laten doen. Daarbij zijn het allemaal maar moment opnamen.
Natuurlijk bepaal je zelf of je je laat testen. Het zijn ook adviezen.

Het wel of geen klachten hebben is geen goede maat. Veel soa's hebben geen of weinig klachten, maar je kunt wel besmettelijk zijn. Misschien heb je zelf weinig klachten, maar de gevolgen kunnen voor een ander wel groot zijn als je ze besmet. Testen doe je dus ook voor de ander.

Trouwens, een onbehandelde soa kan ook voor de persoon zelf grote gevolgen hebben. Denk aan hiv, denk aan uitstekend te behandelen syfilis. Ik heb mensen dood zien gaan aan neurosyfilis, omdat ze nooit de moeite hadden genomen om zich te laten testen. Ja, dat komt nog steeds voor, ook in Nederland.

Als iedereen zich regelmatig laat testen, minstens één keer per jaar, dan heeft dat een gunstig effect voor iedereen. Het zijn tegenwoordig hele simpele testen. Chlamydia en gonorroe is gewoon urine onderzoek. Hiv, syfilis en hepatitis B is één buisje bloed. Het kan ook anoniem.
 
Natuurlijk bepaal je zelf of je je laat testen. Het zijn ook adviezen.

Het wel of geen klachten hebben is geen goede maat. Veel soa's hebben geen of weinig klachten, maar je kunt wel besmettelijk zijn. Misschien heb je zelf weinig klachten, maar de gevolgen kunnen voor een ander wel groot zijn als je ze besmet. Testen doe je dus ook voor de ander.

Trouwens, een onbehandelde soa kan ook voor de persoon zelf grote gevolgen hebben. Denk aan hiv, denk aan uitstekend te behandelen syfilis. Ik heb mensen dood zien gaan aan neurosyfilis, omdat ze nooit de moeite hadden genomen om zich te laten testen. Ja, dat komt nog steeds voor, ook in Nederland.

Als iedereen zich regelmatig laat testen, minstens één keer per jaar, dan heeft dat een gunstig effect voor iedereen. Het zijn tegenwoordig hele simpele testen. Chlamydia en gonorroe is gewoon urine onderzoek. Hiv, syfilis en hepatitis B is één buisje bloed. Het kan ook anoniem.
Dit is geen antwoord op mijn vraag, ik vroeg waar je de wijsheid vandaan hebt dat alle dames zich vier maal per jaar laten testen. Lijkt me namelijk nogal een bewering die zomaar uit de lucht gegrepen is.
 
Dit is geen antwoord op mijn vraag, ik vroeg waar je de wijsheid vandaan hebt dat alle dames zich vier maal per jaar laten testen. Lijkt me namelijk nogal een bewering die zomaar uit de lucht gegrepen is.
Sekswerkers vallen onder de doelgroepen voor aanvullende seksuele gezondheidszorg bij de GGD. Zij kunnen zich elke 3 maanden gratis laten testen op soa's, waar ze een extra uitgebreid onderzoek krijgen (vaginaal, anaal, oraal), en ze kunnen zich gratis laten vaccineren tegen hepatitis B. Vrijwel alle vergunde clubs, bordelen laten hun dames elke 3 maanden testen. Ook alle andere sekswerkers kunnen zich elke 3 maanden laten testen. Dat kan ook anoniem. Daarnaast kan iedereen met klachten ook eerder komen.
 
Dat ze het 4 x per jaar kunnen betekent nog niet dat ze het allemaal doen.
Het is geen verplichting. Maar, veel sekswerkers doen het wel.
Een deel helaas niet. Vooral onvergunde sekswerkers denken soms onterecht dat ze problemen kunnen krijgen. Dat is onjuist. Die probeert de GGD wel te motiveren om te komen.

De discussie hier gaat over hoe vaak mensen zich laten testen. Als ik naar de prevalentie kijk van soa's, dan zouden mannen zich vaker moeten laten testen. De a-priori kans is groter dat ze een soa hebben (zie figuur).
 

Bijlagen

  • 4E19F3C0-9743-4D29-B1D8-E0A08920447B.jpeg
    4E19F3C0-9743-4D29-B1D8-E0A08920447B.jpeg
    141,7 KB · Weergaven: 12
Elke 3 maanden laat ik me testen bij de ggd.
Omdat ik ook transen bezoek lijkt mij dat geen overbodige luxe.
En al diverse keren bingo gehad. O.A. chlamydia en gonorroe.
Volgens mij hebben wandelaars die alleen sex met biologische vrouwen hebben geen recht meer op gratis testen bij de GGD (was vroeger wel zo, maar is op een gegeven moment wegbezuinigd).
Kun jij vanwege je trans-bezoeken nog wel gratis getest worden bij de GGD?
 
Laatst bewerkt:
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan