Als je overvallen word kan het denk ik je bitter weinig schelen of een dader al dan niet in bezit van de juiste papieren is. Dus voor een slachtoffer is het vanzelfsprekend dat hij het als realiteit ervaart. Als je daarentegen als reporter niet het zelfrespect of beroepsernst kan opbrengen om een correct beeld te geven, ook al heb je maar een beperkte tijd voor, dan moet je maar iets anders gaan doen. Daarmee halen we trouwens een ernstig probleem aan van hedendaagse nieuwsgaring: de format. Het moet binnen de format passen, ook al kan dat niet. Dat is dus ook een reëel en ernstig probleem gezien het om. Beeldvorming bij het kijkerspubliek draait.
@Jerio:
Beeldvorming maakt per definitie deel uit van journalistiek. ik mag hopen dat je zelf inziet waarom dit sensatie is. Als je op het drukste punt staat en je zogezegd bedreigt voelt, hoe kan het dan een grotere onveiligheid teweeg brengen als je verder de straat in gaat waar het rustiger is?
Dat de reporter dat beweert is net het probleem.
CNN en Fox zijn idd deel van dergelijk probleemjournalistiek (CNN, de embedded journalists van de Amerikaanse oorlogen. Dat is een levensgroot probleem binnen journalistiek, en er zich aan onderwerpen ondergraaft je betrouwbaarheid).
Wat betreft onveiligheid, ik ontken die niet.
Maar ik stel wel dat ze door de manier waarop ze aangekaart word buiten proportie gebracht word, en dan vooral omdat ze slechts beperkt en eenzijdig belicht word.
Dat soort onveiligheid kan je trouwens vinden in eender welke grote stationsbuurt, in meestal mindere maar even vervelende mate.
Je kan wel stellen dat in de eerste plaats de dader verantwoordelijk is, maar het is de verrottingsstrategie van de overheid die ze faciliteert, en daarom heeft die overheid de grootste, en een verpletterende verantwoordelijkheid. Omdat ze mensen laat creperen op straat. Ook daar heeft legaal of illegaal weinig mee te maken. Immers, als je geen roste nagel hebt om aan je gat te scharten, dan zal je de eerste de beste dankbaar zijn die je wel iets aanbied. Zo worden mensen de criminaliteit ingesleurd. Met alle gevolgen van dien. Als je honger hebt kan het morele vingertje van eender wie je meer dan waarschijnlijk geen bal meer schelen.
Vandaar dus dat dit soort journalistiek een handlanger is van politiek parasitisme.