Burgemeester Halsema: erotisch centrum komt bij de Europaboulevard in Zuid

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

f4fun

Stamgast
712
02/08/21
9.542
15
Bron: https://www.at5.nl/artikelen/224126/halsema-amsterdam-erotisch-centrum

Burgemeester Halsema: erotisch centrum komt bij de Europaboulevard in Zuid

Als het aan burgemeester Halsema ligt komt het erotisch centrum bij de Europaboulevard, naast de A10 en het Amstelpark in Zuid. Dat laat de burgemeester zojuist weten in een brief aan de gemeenteraad. Er is maandenlang met spanning gewacht op de bekendmaking van de definitieve voorkeurslocatie door de burgemeester. De reacties op het besluit stromen binnen. In Noord klinkt er opluchting, in Zuid juist woede.

AT5 / gemeente Amsterdam


Voor de nieuwe locatie voor sekswerkers waren nog drie plekken in beeld, twee in Zuid en één in Noord. Volgens de burgemeester is bij de Europaboulevard in Zuid dus de meest geschikte locatie. Volgens Halsema blijkt uit onderzoek en de gesprekken met belanghebbenden dat deze locatie 'het meest kansrijk is en de minste nadelen kent'.

"De locatie ligt in een sterke, sociaal veerkrachtige buurt in vergelijking tot de andere onderzochte gebieden in de stad. De locatie ligt buiten de ring A10 en is goed bereikbaar met zowel het openbaar vervoer als de auto. Er kan goed worden aangesloten bij aanwezige evenementen en bezoekersstromen. De locatie ligt niet in een woonwijk, de dichtstbijzijnde woningen liggen aan de overkant van een brede weg die de toegang vormt naar de ring A10", aldus Halsema.

Locaties Groene Zoom, bij de Rai, en Docklandsplot op de NDSM-werf vallen definitief af. Volgens het stadsbestuur is de ruimte op de NDSM schaars en zou de komst van het erotisch centrum een grote impact hebben op het karakter van de werf, waar jaren door ondernemers is gewerkt om het gebied een culturele vrijplaats te maken. De Groene Zoom valt mede af omdat project Zuidasdok de ruimte daar nodig heeft voor de ondertunneling van de A10.
Locatie Europaboulevard erotisch centrum

Locatie Europaboulevard erotisch centrum

Locatie Europaboulevard erotisch centrum

Locatie Europaboulevard erotisch centrum

Overlast op de Wallen terugdringen
Het erotisch centrum moet plek gaan bieden aan zo'n honderd sekswerkers, en is bedoeld om de overlast op de Wallen terug te dringen. De situatie in de rosse buurt is volgens de burgemeester niet langer houdbaar, en ook bewoners van de Wallen dringen al jaren aan op maatregelen om de leefbaarheid te verbeteren. Volgens de burgemeester moet het centrum een plek zijn 'waar seksualiteit, erotiek, diversiteit en inclusiviteit wordt verwelkomd en gevierd'. Ook komt er horeca, entertainment en cultuur in het pand.
Het stadsbestuur wil met de komst van de honderd plekken in het erotisch centrum tegelijkertijd zo'n honderd werkplekken voor sekswerkers sluiten in de binnenstad. Halsema ziet verschillende mogelijkheden om de ramen op de Wallen te sluiten, waaronder een uitruil van ramen tussen de Wallen en het erotisch centrum, de uitkoop van exploitanten of de aanpassing van het bestemmingsplan met de mogelijkheid tot onteigening. Het sluiten van de ramen zal hoe dan ook geld gaan kosten, waarvoor het stadsbestuur een fonds opricht.

Deel Amstelpark wordt mogelijk werkterrein Zuidasdok
De beoogde locatie voor het erotisch centrum ligt in het werkgebied van miljardenproject Zuidasdok. De gemeente onderzoekt daarom met de projectorganisatie of er vervangende ruimte te vinden is voor dit werkterrein. De inventarisatie voor de locaties voor alternatieve werkterreinen loopt nog. Volgens Halsema kan nog niet worden uitgesloten dat een deel van het Amstelpark hiervoor beschikbaar moet komen. Het Amstelpark is onderdeel van de Hoofdgroenstructuur en een gemeentelijk monument.
"Door de gelijktijdige ontwikkeling ontstaan dan wel een aantal raakvlakken met de aannemer van
Zuidasdok (bijvoorbeeld veiligheidszones, bouwwegen en bereikbaarheid). Deze raakvlakken
kunnen meerkosten en een langere doorlooptijd van de uitvoering van Zuidasdok tot gevolg
hebben. Deze kosten komen voor rekening van de gemeente Amsterdam."

Protest in Zuid tegen de komst van het erotisch centrum - AT5

Protest in Zuid tegen de komst van het erotisch centrum - AT5

Veel rumoer
Al een jaar lang is er veel rumoer rondom de plannen. In de overgebleven buurten op de shortlist (rond de Rai in Zuid en de NDSM-werf in Noord) waren drukbezochte en verhitte informatiebijeenkomsten. Veel buurtbewoners zitten niet te wachten op de komst van zo'n centrum in hun wijk; ze vrezen voor onveilige situaties, overlast en verkeersdrukte.
"Laten we gewoon zeggen wat het écht is", aldus een inspreker op de bijeenkomst in de Rai," het wordt een megagroot bordeel met honderd peeskamers. Het zou het grootste bordeel van Europa worden. En dat komt dan hier in onze buurt vol scholen. Mijn dochter gaat hier naar de basisschool. Het is werkelijk ongelooflijk." Ook de beide stadsdeelbesturen adviseerden negatief.
Er werd zelfs een Monsterverbond opgericht tegen de komst van het erotisch centrum van heel uiteenlopende groeperingen zoals ondernemersverenigingen, sportclubs en bewoners. In plaats van een erotisch centrum ziet het verbond liever dat het stadsbestuur de problemen op de Wallen zelf aanpakt.
Protest van het Monsterverbond tegen erotisch centrum - AT5


Ook veel sekswerkers zien niets in de oprichting van een erotisch centrum en blijven liever op de Wallen werken. "We willen iets doen aan de problemen in het gebied", aldus protesterende sekswerkers eerder daarover. "Doe iets aan de drugsdealers en het respectloze gedrag. Ons verhuizen is geen oplossing." Zij denken juist veiliger te kunnen werken op de Wallen dan in het nieuw op te richten centrum.
Maar er zijn natuurlijk ook voorstanders van de plannen. Zo zien veel LHBTIQ+-sekswerkers zo'n centrum als een meer inclusieve en veiligere werkplek. Ook een deel van de Wallenbewoners, verenigd in actiegroep Stop de Gekte, is voorstander en hoopt dat door de vermindering van het aantal ramen, de wijk leefbaarder wordt.
Een meerderheid van de gemeenteraad staat in principe achter de komst van een erotisch centrum - het staat ook in het coalitieakkoord van PvdA, GroenLinks en D66 - maar er zijn nog wel veel vragen over de locatie en wat dat betekent voor de realisatie van de plannen. Begin volgend jaar worden de plannen van Halsema in de raad behandeld.
 
Halsema wilt alles kapot maken. Die glse heks doet niet veel goed voor Amsterdam. Ze wilt van Amsterdam een rustige dorp maken. Ipv van kernprobleem aan te pakken gaat ze problemen verschuiven. Ze gaat juridisch problemen krijgen, denk nietwaar al die internationale bedrijven op Zuidas mee akkoord gaat. Maar denk dat t ook lokkertje is. Zogenaamd een mooie erocentrum. Eerst al die panden op wallen opkopen en sluiten. Daarna hoor je niks meer over het nieuwe centrum. Dat hebben ze ook geflikt met het zandpad.
 
Dit gaat echt niet gebeuren, er komt geen erotisch centrum bij de Europaboulevard en ook niet elders in Amsterdam. Nog meer ramen sluiten op de Wallen zou wel heel goed kunnen, maar er komt niks voor in de plaats, daar ben ik van overtuigd.
Het zijn allemaal plannen bedacht vanachter het bureau, ook wel luchtfietserij genoemd waar niks van terecht komt.
Kost alleen bakken met geld voor haalbaarheidsstudies, bestemmingsplannen, inspraakbijeenkomsten enz..enz.. En het eind van het liedje is dat het als onhaalbaar afgeblazen wordt.
Ze doen maar, het zorgt weer voor een stukje zakkenvullerij van al die bureautjes en interessante mensen die het zogenaamd allemaal wel denken te weten.
 
Laatst bewerkt:
Halsstarrig plannen er doorheen drammen waar werkelijk niemand op zit te wachten. De sekswerkers niet, de meeste buurtbewoners niet, de wandelaars niet, alleen het linkse kliekje dat denkt goed te doen voor de sekswerkers, zonder ook maar één moment serieus met ze te praten waar zij behoefte aan hebben. Dat kliekje dat denkt goed te doen voor de buurt, zonder met hun te praten waar de werkelijke overlast vandaan komt. Dat zeg ik als vrij links persoon. Doorgeslagen correctheid.
 
Yup net als invoeren van de knip op Weesperplein en het 30 km rijden op groot aantal wegen en ipv het investeren van het ov. Ik ga graag met ov in Amsterdam maar ik word net zo kotsmisselijk van Halsema als ik dat er over verstoringen zijn of ergens een bus of metro uitvallen. Ze pakken kernproblemen niet aan, maar gaan sleutelen aan iets waar niemand blij van wordt. Heel Nederland gaat naar de klote door die linkse beleidsuitvoerders.
 
Ik weet het niet hoor. Vroegah gingen we na het stappen bij de ramen langs voor een wippie. Met het nieuwe erotisch centrum zou je dus eerst met de metro moeten. Het is voor een ander publiek. En geven die paar ramen die nog open zijn zoveel (indirecte) overlast. Ik denk toch van niet.
 
Ik denk dat uiteindelijk de overlast in het Wallen gebied alleen maar gaat toenemen. De peeskamers gaan natuurlijk omgebouwd worden naar horeca, want er is niemand anders die daar een zaak gaat beginnen.
In plaats van een neuk, zuip en snuif buurt wordt het een zuip, zuip en snuif buurt
 
Wat een bizar voorstel, vraag aan een buitenlandse potentiële toerist wat er op de planning staat wanneer ze naar Nederland komen staan de Wallen in dat rijtje. Pak het echte probleem aan en verplaats het niet
 
Ik denk dat t eerder woningen het worden. Lekker rustig aan het water wonen. Dat doen ze ook met achterdam. Maar gaan ze nou alle ramen sluiten. Ze hebben alleen over 100 ramen. Of blijf een deel nog open?
 
Dus eigenlijk is het geen probleem?
Vroegah kwam ik vaak op de Wallen, met name omdat ik in Amsterdam in de binnenstad werkte. Dus 's ochtends even een blowjob of tijdens de lunch cq. op weg naar de metro even een beetje stoom afblazen. 20 - 30 fl en gaan met de banaan.

Einde van de werkdag was het meestal stervensdruk met toeristen.

Dan tijden in het buitenland gewerkt. Kwam ik een keer terug naar Amsterdam dan was er misschien nog een oude Latina die voor 50€ een quickie wilde doen.

Dus voor mij hoeft het niet meer. Parkeren - kut. Dames - kut (maar niet zoals wij dat graag willen). Publiek - kut.

Laat maar.

Tevens denk ik dat het Erocenter van Femke Hallalsema een eigen parkeergarage krijgt waar je alleen maar met pin kunt betalen (leuk voor de thuisfront) en een toeslag op de nu al onbetaalbare parkeertarieven komt.

Amsterdam - ik kom er misschien eens per jaar om een museum of tentoonstelling te bezoeken. Maar niet meer voor de dames.
 
Jongens laten we die linkse kliek nu eens het voordeel van de twijfel geven.

Misschien blijven de toeristen straks wel weg van het "erotisch centrum" want er zit niet veel omheen in die kom naar de snelweg. En hebben wij als lokale wandelaars de dames voor het uitzoeken, dalen de prijzen en neemt de kwaliteit van de dienstverlening toe, na enige tijd lopen de dames weg omdat ze te weinig verdienen en lost het probleem zichzelf op. Vervolgens maken ze van het erotisch centrum een onderkomen voor anders kansloze kunstenaars. Dit zijn dan mensen die voorheen in het cetrum van Amsterdam hun brood verdienden en zich nu vervelen.

Ten slotte heeft Amsterdam goede ervaringen met het sluiten van ramen.
of zoals de gemeente het zelf verwoord over project 1012, de doelstellingen zijn niet gehaald en "Informatie over de totale kosten van Project 1012 is vertrouwelijk"
Het zal dus wel een stuk voordeliger zijn uitgevallen. :LOL:
 
Ik denk dat t eerder woningen het worden. Lekker rustig aan het water wonen. Dat doen ze ook met achterdam. Maar gaan ze nou alle ramen sluiten. Ze hebben alleen over 100 ramen. Of blijf een deel nog open?
Als het daadwerkelijk een deel woningen/ wonen gaat worden, is het een kwestie van tijd voordat de nieuwe bewoners gaan klagen, want ze ervaren overlast...
Het laat zich raden wat er dan met de overgebleven ramen gaat gebeuren.
 
Yup, dat was ook mijn eerste gedachte. Geen ondernemer die door de bibob-screening gaat komen...
Ik vermoed ook dat dit plan maar een zoethoudertje is. Het gemeentebestuur weet ook wel dat er van de eroscentra voor Katendrecht, het Spijkerkwartier, het Nieuwe Zandpad en het plan tussen de Spoorbogen niets terecht is gekomen. Zo kan men weer ramen opkopen in afwachting van het eroscentrum wat er niet komt. Overigens is het plan om de Wallen te sluiten al gemeentebeleid sinds burgemeester Cohen. Men wil een andere naam voor Amsterdam dan de Wallen, drugs en dronken en stonede toeristen maar een belangrijk zakencentrum en de betere toerist. Junks heb je overal in uitgaanscentra, verdrijf ze en ze zitten wel ergens anders.
 
Met die junks valt het echt wel mee hoor in het centrum van Amsterdam. De overlast wordt vooral veroorzaakt door feestvierende jonge gasten.

Al dat geld wat de gemeente tot nu toe heeft uitgegeven, en nog gaat uitgeven hadden ze veel beter kunnen gebruiken om voor dat handjevol inwoners wat overlast ervaart rond de Oudezijds nieuwe woningen op Zuid te bouwen. En de woningen die dan vrij zijn gekomen in te zetten voor AirBnB of hotels. Denk dat dit zelfs wel budget neutraal of met winst gerealiseerd had kunnen worden.
 
Winst is een vies woord aan de linkerkant van het politieke spectrum. En gemeenschapsgeld uitgeven? Ach, wat maakt het nou uit dat het een beetje duurder geworden is... geld is toch gratis? En anders gooien we de erfpacht nog een beetje omhoog. Lastige vragen? Nee, die getallen zijn geheim.
 
Laatst bewerkt:
De mensen die op de Wallen zijn komen wonen zijn daar vrijwillig komen wonen en prostitutie was er al toen ze er kwamen wonen.

Dat is anders voor de mensen in de buurt van dit nieuwe eroscentrum.

Dat vind ik wel een wezenlijk verschil. Blijft een beetje als een huis kopen naast een spoorlijn en dan gaan zaniken over het lawaai van langs razende treinen.
 
Jongens laten we die linkse kliek nu eens het voordeel van de twijfel geven.

Misschien blijven de toeristen straks wel weg van het "erotisch centrum" want er zit niet veel omheen in die kom naar de snelweg. En hebben wij als lokale wandelaars de dames voor het uitzoeken, dalen de prijzen en neemt de kwaliteit van de dienstverlening toe, na enige tijd lopen de dames weg omdat ze te weinig verdienen en lost het probleem zichzelf op. Vervolgens maken ze van het erotisch centrum een onderkomen voor anders kansloze kunstenaars. Dit zijn dan mensen die voorheen in het cetrum van Amsterdam hun brood verdienden en zich nu vervelen.

Ten slotte heeft Amsterdam goede ervaringen met het sluiten van ramen.
of zoals de gemeente het zelf verwoord over project 1012, de doelstellingen zijn niet gehaald en "Informatie over de totale kosten van Project 1012 is vertrouwelijk"
Het zal dus wel een stuk voordeliger zijn uitgevallen. :LOL:
Ik zeg altijd tegen mensen die mopperen over de verkiezingswinst van Wilders : de kiezer heeft gekozen. En niet zeuren. Werkt beide kanten dus tegen de mensen die zitten te zeuren over links Amsterdam: de kiezer heeft gekozen.
Uiteindelijk zullen de wallen wel worden opgedoekt. De mythe dat het er altijd zat is ook niet helemaal waar. Ze zaten er wel maar heel heel erg weinig. Nederland was tot aan na de oorlog een vrij conservatief rechts gelovig protestant land. Liepen misschien wel wat hoeren daar maar zeker niet zoals nu op deze manier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan