Plan om gordijnen op Wallen te sluiten valt slecht bij sekswerkers: "Creëert onveilige situatie"

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

f4fun

Stamgast
712
02/08/21
9.545
15

Plan om gordijnen op Wallen te sluiten valt slecht bij sekswerkers: "Creëert onveilige situatie"

16 december 2022, 17.27 uur

Een voorstel om gordijnen van sekswerkers op de Wallen dicht te laten, lijkt op steun te kunnen rekenen van een ruime meerderheid in de gemeenteraad. De maatregel zou er volgens indiener Ilana Rooderkerk (D66) voor moeten zorgen dat sekswerk minder "als attractie" gezien wordt en zo overlast vermindert. Maar sekswerkers zelf zijn fel tegenstander van de maatregel: "Dit creëert juist een onveilige situatie die iedere betrokken partij wil voorkomen."
492008.475b2c6.jpg

"Aapjes kijken"

Dat schrijft het Prostitutie Informatie Centrum (PIC) aan AT5 naar aanleiding van een artikel van Het Parool over het voorstel. "We pleiten ervoor om de gordijnen van de ramen te sluiten", zei Rooderkerk donderdag in de raadscommissie waar het voorstel werd besproken. "Daarmee gaan we de uitwassen van aapjes kijkende toeristen die vrouwen bejegenen tegen en kunnen we de sekswerkers hun beroep laten uitoefenen met waardigheid, in vrijheid en in veiligheid."
Maar volgens het PIC zou het sluiten van de gordijnen juist een heel ander effect hebben. "Wij leggen graag uit dat, nog meer dan dat sekswerkers bekeken worden achter de ramen, de bezoekers van het gebied bekeken worden door de sekswerkers", aldus het PIC. "Een essentieel deel van het werk is het screenen van potentiële klanten waar veel sekswerkers in het wallengebied een grote rijkdom aan mensenkennis in hebben opgebouwd." En dat screenen kan niet meer op het moment dat de gordijnen dicht zijn.
"Dit voorstel creëert juist de 'wetteloze vrijplaats' die mevrouw Rooderkerk, de burgemeester én sekswerkers niet wensen"
PROSTITUTIE INFORMATIE CENTRUM (PIC)
Bij dichte gordijnen weten potentiële klanten bovendien niet of een sekswerker aan het werk is of niet. Een qr-code bij het raam of een reserveringssysteem zou uitkomst moeten bieden. Volgens het PIC kan dit bij de klant de verwachting scheppen dat reservering gelijk staat aan het recht om naar binnen te mogen.

Volgende week motie

"Deze onrechtmatige verwachtingen, in combinatie met het afnemen van de grootste veiligheidsmethode van sekswerkers: het raam, creëert juist de 'wetteloze vrijplaats' die mevrouw Rooderkerk, de burgemeester én sekswerkers allemaal niet wensen", aldus het PIC.
Rooderkerk zal vermoedelijk volgende week een motie indienen over het voorstel. De PvdA, VVD, JA21, Denk, Partij voor de Dieren, Volt en BIJ1 lijken het plan te steunen. "Al jaren worden de sekswerkers in Nederland en dus ook in Amsterdam, achtergesteld en niet meegenomen in beleidsontwikkeling, terwijl de wil tot samenwerking met het college soms zelfs in coalitieakkoorden stond beschreven", zei Dinah Bons (BIJ1) daarover. "Sekswerkers zijn de meest gestigmatiseerde en gemarginaliseerde populatie van deze stad, de overheid dient voor hen te zorgen."
"Mijn enthousiasme werd gedempt toen ik de bezwaren hoorde van de sekswerkers"
FEMKE HALSEMA, BURGEMEESTER
Maar volgens het PIC worden de sekswerkers op dit moment juist weer niet meegenomen in dat beleid. Volgens Celia Sluijter, stadsdeelcommissielid in Centrum namens de PvdA, is het advies vanuit de stadsdeelcommissie hierover niet meegenomen. Dat advies was juist om de gordijnen niet te sluiten. "PvdA stadsdeel Centrum is voor participatie en niet praten over, maar met", aldus Sluijter.

Protest

Burgemeester Halsema voorspelde donderdag al dat het voorstel tot onvrede bij de sekswerkers zou leiden. Halsema gaf aan in een eerder stadium zelf ook voorstander te zijn geweest. "Maar mijn enthousiasme werd gedempt toen ik de bezwaren hoorde van de sekswerkers." Halsema zei verder graag nogmaals te willen verkennen of de bereidheid voor sekswerkers hierin veranderd is. "Maar dan moet ik wel nieuwe aanwijzingen hebben."
En die aanwijzingen lijken er, afgaande op de reactie van het PIC, dus zeker niet te zijn. Zaterdag zullen sekswerkers een protest houden tegen geweld tegen sekswerkers. Dat start om 16.00 uur bij het PIC-kantoor in het centrum.
 
????? Is dat nou niet het hele concept van een ramenbuurt dat je kan zien wie er achter een raam zit ?
Als ze achter een dicht gordijn gaan zitten kunnen ze net zo goed een boerka aantrekken
Voor een 1 april grap is het nog een beetje vroeg , maar dit kan je toch zeker niet serieus nemen ?
Waarom zeggen ze niet gewoon "Wij zijn tegen prostitutie en wij hebben het voor het zeggen dus weg ermee " in plaats van al die halfzachte treiterspelletjes om de dames weg te pesten

Er zullen nog wel veel toeristen overblijven straks in Teheran aan de Amstel , waar denken ze dat al die lui voor komen eigenlijk?
 
Laatst bewerkt:
De wallen gauw sluiten de meeste dames die daar zitten zijn eersteklas geldwolven en verdienen meer dan dat ze horen te verdienen. Ze zijn puur uit op je geld en willen je zo snel mogelijk afwerken dat ze 100 voor een vluggertje vragen zegt al meer dan genoeg. Ze maken misbruik van de goede locatie en vragen dubbel zoveel.
 
Laatst bewerkt:
????? Is dat nou niet het hele concept van een ramenbuurt dat je kan zien wie er achter een raam zit ?
Als ze achter een dicht gordijn gaan zitten kunnen ze net zo goed een boerka aantrekken
Eigenlijk zegt Halsema tegen die sekswerkers opgerot hier precies wat ik hierboven ook zeg alleen snappen die sekswerkers dat nog niet. 🤣
 
Laatst bewerkt:
Zou te proberen zijn met een behoorlijk grote foto van de dame op de deur. Ben je geïnteresseerd dan aanbellen, wil de dame wat met je dan doet ze open, anders blijft de deur dicht.

Toeristen vinden er dan niks meer aan en de serieuze bezoekers kunnen kalm een babbeltje maken met de dame.
 
De wallen gauw sluiten de meeste dames die daar zitten zijn eersteklas geldwolven en verdienen meer dan dat ze horen te verdienen. Ze zijn puur uit op je geld en willen je zo snel mogelijk afwerken dat ze 100 voor een vluggertje vragen zegt al meer dan genoeg.
Het geldwolven cliché kan er ook maar beter direct ingegooid worden, waarom een paar paginas wachten met onvermijdelijke.
 
Waarom zou een dame in godsnaam een duur raam op de wallen gaan huren als ze alleen met een qr
code bekeken kan worden en online een afspraak kan maken
Dan kan ze toch net zo goed op Kinky gaan staan en in een flatje in de Bijlmer ontvangen?
Dan weet de gemeente wel hoeveel klanten de dames dagelijks ontvangen. Ik denk dat belastingdienst hier erg blij mee zal zijn
 
Dan weet de gemeente wel hoeveel klanten de dames dagelijks ontvangen. Ik denk dat belastingdienst hier erg blij mee zal zijn
En dat is juist wat die geldwolven niet willen. Zij naaien ons dan mag de belastingdienst van mij hen ook naaien. Ze weten dat ze elders nooit zoveel kunnen vragen hun locatie is goud waard en dat weten ze maar al te goed. Het tijd van snel en makkelijk geld verdienen over de rug van de klanten en toeristen moet maar afgelopen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk dat dit alleen maar dames het illegale circuit in loodst. Dan kunnen ze 200+ per uur vragen in thuis ontvangt en kan @Rimon klagen dat ze daar te dure geldwolven zijn. Win-win situatie voor iedereen!

Dit gaat om de veiligheid van de dames en anonimiteit van de wandelaar, maar het duurde slechts drie reacties om het over geld te laten gaan.
 
Duidelijk dat dit alleen maar dames het illegale circuit in loodst. Dan kunnen ze 200+ per uur vragen in thuis ontvangt en kan @Rimon klagen dat ze daar te dure geldwolven zijn. Win-win situatie voor iedereen!

Dit gaat om de veiligheid van de dames en anonimiteit van de wandelaar, maar het duurde slechts drie reacties om het over geld te laten gaan.
Hoe is de veiligheid van de dames in het geding eigenlijk? Het is toch niet zo dat er elke dag lichamen van raamprostituees uit de grachten gevist worden ?
 
Ja duh.
De weerstand vanuit de branche gaat (deels) om veiligheid. Maar dan moet je je verplaatsen in de positie van de sekswerker, ik weet dat dit teveel gevraagd is.
 
Mag een vrouw pas beginnen over haar veiligheid als ze een x aantal dagen levenloos in de gracht dobbert?
Nee natuurlijk niet , maar de vertegenwoordigers van de branche weten natuurlijk donders goed dat dit het enige argument is waar die geitenwollensokken tuinbroekenmaffia in de gemeenteraad naar wil luisteren heel misschien
Die willen gewoon van de raamprostitutie af en Thats it hetzij omdat het fatsoensrakkers zijn ofwel omdat ze grote plannen hebben met de panden die vrij gaan komen
Dit dichte gordijnen beleid is gewoon weer een pesterijtje bedoeld om klanten weg te jagen waardoor exploitanten liever hun pandjes maar aan de gemeente verkopen dan wat anders dan ook
Ik geef ze nog een jaar of 5 voor ze hun zin hebben en er daar tapas en sushi barretjes zitten en je van je sokken gereden gaat worden door yuppen die hun kindertjes met de bakfiets naar school brengen
Voor mij maakt het niet uit , ik kwam er toch al een kleine 15 jaar niet meer , ik vond het eigenlijk toch al een soort clichématige Disney variant op een rosse buurt geworden , maar ik heb er wel ooit mijn eerste stappen op wandelgebied gezet dus een beetje nostalgische gevoelens heb ik er nog wel voor
 
De rosse buurt is ook erg moeilijk te reguleren. Zoals het nu gaat met die massa's gore toeristen mag het wat mij betreft zeker opgedoekt worden. vanuit de branche komt men ook niet met een idee van maatregelen die er een rustige veilige schone buurt van maken met alleen bewoners, dvp's en serieuze klanten. Dus voorlopig vindt iedereen de plannen van alle anderen onhaalbaar en dom. Ja dan loopt het niet leuk af.
 
Hoe is de veiligheid van de dames in het geding eigenlijk? Het is toch niet zo dat er elke dag lichamen van raamprostituees uit de grachten gevist worden ?
Sociale controle onder de dames. Ze weten echt wel van elkaar wie/wat/waar staat. Als alles achter gordijnen verborgen blijft KAN in theorie een dame worden aangevallen en merk je het pas aan het einde van haar shift. ALS het al opgemerkt wordt op zo'n korte termijn.
Slecht plan dus.
 
Wereldvreemde lui daar bij de gemeenteraad. Niks anders dan symboolpolitiek.
Dat raadsleden niet echt 'streetwise' zijn, daar kunnen zij zelf weinig aan doen, ze zijn ook maar gekozen.
Raadsleden komen vaak nog vanuit partijen, worden vanuit die achterban aangedragen. Dat is nog redelijk te verdedigen.
De keren dat ik beleidsambtenaren sprak op hun werkplek stond ik er wel van te kijken dat die een eigen taal lijken te hebben met allerlei vreemde termen en zegswijzen. Alsof ze in abstracte symbolen denken. Dat klinkt veel erger dan die raadslieden.
Van de ondernemers van seksinrichtingen heb ik weleens in artikelen gelezen wat ze van e.e.a. vinden en dat zijn evenmin grote lichten zeg maar dus daar is al helemáál geen heil van te verwachten.
Van de wandelaars, komen daar nog hele goede praktische voorstellen voor oplossen van de problemen? Ik heb nog niks daarvan gelezen want die gaan vooral tekeer over alle anderen en over de dames en de tarieven ;-)
Iedereen is dus een beetje wereldvreemd!
 
Dat raadsleden niet echt 'streetwise' zijn, daar kunnen zij zelf weinig aan doen, ze zijn ook maar gekozen.
Raadsleden komen vaak nog vanuit partijen, worden vanuit die achterban aangedragen. Dat is nog redelijk te verdedigen.
De keren dat ik beleidsambtenaren sprak op hun werkplek stond ik er wel van te kijken dat die een eigen taal lijken te hebben met allerlei vreemde termen en zegswijzen. Alsof ze in abstracte symbolen denken. Dat klinkt veel erger dan die raadslieden.
Van de ondernemers van seksinrichtingen heb ik weleens in artikelen gelezen wat ze van e.e.a. vinden en dat zijn evenmin grote lichten zeg maar dus daar is al helemáál geen heil van te verwachten.
Van de wandelaars, komen daar nog hele goede praktische voorstellen voor oplossen van de problemen? Ik heb nog niks daarvan gelezen want die gaan vooral tekeer over alle anderen en over de dames en de tarieven ;-)
Iedereen is dus een beetje wereldvreemd!
Wat is dan het grote probleem dat zo nodig opgelost moet worden ? Toeristen ? Iedere andere stad waar dan ook ter wereld geeft fortuinen uit aan campagnes om juist toeristen binnen te halen , Amsterdam juist om ze weg te pesten
Toeristen brengen geld in het laatje , goed voor de middenstand en de uitstraling van de stad in het buitenland wat tegenwoordig zo belangrijk schijnt te zijn
Als je vind dat het er te veel zijn zou je misschien kunnen overwegen om het uitgaansgebied waar deze mensen voor komen NIET half zo klein te maken als het 25 jaar geleden was misschien ?

Overlast voor bewoners ? Het is daar al een RLD sinds mensenheugenis , ik kwam er jaren 80 al en had niet de indruk dat het nieuw was toen tenminste , iemand die daar woont doet dat met zijn volle verstand en moet niet zeuren , als de raamprostitutie ergens anders naar verplaatst wordt wonen daar mensen die daar niet voor gekozen hebben , die hebben dan wel recht van spreken

Aapjes kijken wat vernederend zou zijn ? Mogen de dames dat even lekker zelf uitmaken aub ? Ze kiezen zelf voor een raam op de wallen omdat ze daar meer poen kunnen vragen dan waar dan ook in Nederland , als zij daar zelf geen probleem mee hebben wie is mevrouw Halsema dan om te zeggen dat dat niet mag ?
In de jaren 60 protesteerden feministen zich een ongeluk om zelf het recht te hebben over hun eigen lichaam te beslissen en het bed in te duiken met wie ze wilden , een halve eeuw later proberen ze dat juist af te nemen lijkt het wel

De wallen zijn al niks meer in vergelijking met vroeger maar kennelijk voor toeristen nog steeds de moeite waard , als ik in het buitenland mezelf als Nederlander bekend maak is het eerste wat ik te horen krijg tenminste altijd " Ah Emsterdem the red light district , where you can smoke weed on the street " Je hoort geen mens over Artis of madame Tussaud
Als het om oude pandjes of grachten gaat is Amsterdam een stad waar er geen 13 maar 14 in een dozijn gaan , er is zonder de wallen geen enkele reden voor toeristen om juist Amsterdam dan te kiezen om hun geld te komen brengen , nou ja Ajax misschien
 
Wat is dan het grote probleem dat zo nodig opgelost moet worden ?
Mogen de dames dat even lekker zelf uitmaken aub ?
iemand die daar woont doet dat met zijn volle verstand en moet niet zeuren ,

Lieve Ome Aad,

Ik wist niet dat u zo vreselijk boos zou worden...

Maar u toont aan dat het erg moeilijk is op een redelijk kalme toon over feiten te spreken.

Twintig jaar gelee was er ook de wallen maar was het veel en veel rustiger. U gaat ervan uit dat het altijd een verschrikkelijke bende is geweest en dat dit de hele stad veel geld oplevert. Dat is niet zo.

Tijdens de vorige crisis heeft de middenstand er bij de gemeente op aangedrongen om het toerisme een boost te geven zodat er tenminste van ver weg nog geld naar de stad zou komen. Ten eerste duurde het een aantal jaren eer de inspanningen effect hadden ten tweede ging het ons intussen al weer wat beter, ten derde kwam er de golf AirBnB overlast bij en ten vierde was het effect intussen zo groot dat de middenstand nu juist vraagt of het wat minder kan en of we af kunnen van die "seks en drugs op een koopje" toeristen en weer meer aandacht geven aan kwalitatief beter toerisme.

De wallen zijn al niks meer in vergelijking met vroeger

Dus 1) het was er altijd al zo en 2) het is niet meer zoals vroeger ;-)


Je hoort geen mens over Artis of madame Tussaud

nou ja Ajax misschien
Volgens mij heeft u nu zelf heel weinig breedte in culturele belangstelling en denkt u dat iedereen alleen maar denkt aan seks, drugs, voetbal en wassenbeelden ;-)

Enfin, zo komen we niet verder en dat is weer aangetoond. Niemand komt met een redelijk en verstandig plan en er wordt alleen maar gemopperd. Ik zelf mopper niet en ik ben heel mild en bijzonder verstandig maar als zelfs ik geen oplossing weet is het dus kansarm ;-)
 
De wallen gauw sluiten de meeste dames die daar zitten zijn eersteklas geldwolven en verdienen meer dan dat ze horen te verdienen. Ze zijn puur uit op je geld en willen je zo snel mogelijk afwerken dat ze 100 voor een vluggertje vragen zegt al meer dan genoeg. Ze maken misbruik van de goede locatie en vragen dubbel zoveel.
Wat kost het die dames tegenwoordig om een raam te huren?
 
Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan